Tagan som tjuter - möjlighet att nyttja garantin?

Permalänk
Medlem

Tagan som tjuter - möjlighet att nyttja garantin?

Jag köpte mig i oktober 2004 ett Tagan 480W nätagg. Tyckte det var väldigt tyst ända fram till sommaren 2006 när det började ge ifrån sig ett högfrekvent, tjutande ljud. Det är oftast inte vidare högljutt, eller värst störande för den delen, men ibland är det lite värre. Vet inte om det var i samband med att det blev varmare under sommaren som det började, men ljudet har varit där ända sedan dess. Eftersom det ska vara 36 månaders (3 års) garanti på det här agget tänkte jag att det kanske vore värt att göra ett försök att byta ut det.

Är det någon annan som haft det här problemet?

Tror ni det är lätt att få ett nytt, eller måste ljudet vara väldigt påtagligt? Kan säga att det är inget man lägger märke till om man inte vet hur tyst det var innan.

Köpte nätagget från Kylning.com.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem

Det är inte fläkten i nätaggregatet som gör detta ljud? Isåfall med lite enkelt hemmabygge går det ju byta ut den.
Ifall det inte är fläkten kanske det är något som håller på att gå sönder i den. Tror dock inte man kan lämna in något endast pga. ljudnivån D: Om du kan bör du iallaflal fråga på deras support eller liknande.

Permalänk
Medlem

Det kan antingen vara fläkten (även om det är föga troligt) eller en kondensaor/spole som vibrerar väldigt snabbt. Det man brukar göra då är att fixera den tjutande komponenten med smältlim.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt Tagan 600w.

Visa signatur

Asus P5Q Deluxe, Intel C2Q Q9550 (TRUE/Scythe SFF21F), Corsair Dominator 2x2GB PC8500, Asus Radeon HD4870 512MB
2xSamsung HD501LJ 500GB, 1xWestern Digital VelociRaptor 300GB
Corsair HX620W, Lian-Li PC-A05B (4xNoctua NF-S12-1200), Sound Blaster X-FI Xtrememusic (Sennheiser HD555), BenQ FP241W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Det är inte fläkten i nätaggregatet som gör detta ljud? Isåfall med lite enkelt hemmabygge går det ju byta ut den.
Ifall det inte är fläkten kanske det är något som håller på att gå sönder i den. Tror dock inte man kan lämna in något endast pga. ljudnivån D: Om du kan bör du iallaflal fråga på deras support eller liknande.

Det kan mycket väl vara fläkten, något bra tips på hur man kan ta reda på vad det är som gör ljudet?

Jag får göra som du säger och höra med deras support. Tänkte bara höra mig lite för här först.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det kan antingen vara fläkten (även om det är föga troligt) eller en kondensaor/spole som vibrerar väldigt snabbt. Det man brukar göra då är att fixera den tjutande komponenten med smältlim.

Är detta något man kan göra själv, eller lämnar man in nätagget någonstans? Tvivlar på att jag kan göra det, vet knappt vad smältlim är.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av RAdoxx
Har samma problem med mitt Tagan 600w.

Där ser man, inte bara jag då. Var verkligen nöjd med nätagget fram tills det började låta, var ju verkligen jättetyst.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OtZman
Är detta något man kan göra själv, eller lämnar man in nätagget någonstans? Tvivlar på att jag kan göra det, vet knappt vad smältlim är.

Det är sånt som finns i limpistoler, som när det härdar bildar en väldigt seg plast. Jag skulle inte prova att göra det själv om jag aldrig har pillat i ett nätaggregat förut - passar man sig inte så kan man få ganska stora urladdningar i sig.

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ekner
Det är sånt som finns i limpistoler, som när det härdar bildar en väldigt seg plast. Jag skulle inte prova att göra det själv om jag aldrig har pillat i ett nätaggregat förut - passar man sig inte så kan man få ganska stora urladdningar i sig.

Hehe, låter farligt, bäst att låta nån annan göra det.

Visa signatur

Moderkort: Asus P5Q Pro Socket 775 | CPU: Intel Core 2 Duo E8400 3,0GHz | Grafikkort: SAPPHIRE TECHNOLOGY Radeon HD4850 - 512 Mb GDDR3 - PCI-Express 2.0 | Minnen: Corsair DHX 2x2048MB Kit DDR2 TWIN2X4096-6400C5DHX | PSU: Corsair HX620W | Hårddiskar: 3x SATA av olika märke och lagringsutrymme | Skärmar: 2x LG L2000C@1600x1200