Citat:
Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
...är privatpersoner och då alltså måste handla på Dustinhome.se
Du bör verifiera att du lämnar riktiga uppgifter innan du skriver för mycket. Jag har handlat ifrån Dustin i snart 12 år, men bara som egen part och i det fallet som konsument, i 7 år så jag förstår inte då varför dom lät mig handla sist i helgen, som en konsument. Enligt deras försäljningsvillkor så fakturerar dom inte privatpersoner, utan försäljning sker mot postförskott (http://www.dustin.se/dacsaportal/system/pages/other/wf_displa...).
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Jag känenr i alla fall inte behovet av att ha tex. 1000 Mbps.
Redan idag önskar jag mig 300 Mbps full duplex då det under helger samt kvällar på vardagar ligger runt 90-130 Mbps utnyttjad kapacitet, men då får jag byta gateway hårdvaran hemma då den inte orkar mer än 150 Mbps vilket redan idag är en förlust med 50 Mbps på 100 Mbit/s full duplex, men TeliaSonera levererar iallafall inte det till min bostad även om dom rent teoretiskt borde kunna leverera 1 Gbps då kablaget som ansluter bostaden med fastighetens källare som förses med fiber kopplat mot stadsnätet, klarar det. Däremot så slutar det där då jag inte har fiber, men framtiden kanske erbjuder högre hastigheter över CAT5e kablage.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Matte_Lind
Då tråden har spårat ur lite nu och jag har fått "svar" på mina frågor (jag verkar inte ha något val än att fortsätta att ha kvar mitt Teila) så tycker jag att vi kan lägga ner allt nu innan någon moderator komemr och låser tråden.
Efter att ha sett ditt tillvägagångssätt i denna tråd, så har jag fastställt för min egen del att du har inte försökt med alla dom metoder för att genomföra en felsökning som jag nämnde i mitt första inlägg. Ett annat tips som jag inte nämnde tidigare är att prova med en annan ADSL splitter ifall din splitter är extern samt fysiskt koppla bort kablaget som förser andra telefonjack i bostaden med anslutning till telefonnätet, redan i det första telefonjacket.
Om där finns andra internetleverantörer som är villiga att leverera internetanslutning åt dig via ADSL så finns där alltid val/alternativ.
Däremot så löser det inte problemet om det skulle visa sig att problemet kvarstår efter ett ev. byte. Eftersom internetleverantörer i regel brukar ta ansvar fram till en viss punkt så tror jag att dom i ditt fall gjort vad dom kan.
Sedan om problemet ligger någon annanstans i bostaden så brukar det i regel vara utanför deras skyldighet(se specifikt dom villkor som avser dig) att utföra en felsökning där, men jag känner inte till något företag som inte är villiga att hjälpa till utanför villkoren om man själv erbjuder dom att acceptera deras ordinarie prislista när det gäller framkörningsavgift samt teknikertid. Då ökar du iallafall chansen att lösa ditt problem, och skulle dom hitta ett fel som pekar på t.ex att det ligger utanför ditt ansvar så är det bara att be om en kopia på arbetsordern där det finns en felbeskrivning samt vilken åtgärd som fick utföras för att lösa problemet, och då kan du lägga över kostnaden på din internetleverantör, antingen först genom att ta kontakt med dom och om dom vägrar att ta den kostnaden, så kan du neka att betala deras fakturor(i den mån det motsvarar kostnaden) på själv internetleveransen med hänvisning till att dom inte levererat det som dom avtalat med dig och hänvisa till kopian på arbetsordern.
Och det är inget komplicerat. Levererar inte en part mot vad som är avtalat och dom ändå väljer att fakturera leveransen fullt ut så är det på gränsen till bedrägeri. Du har rätt att hålla inne den del utav betalningen som motsvarar den uteblivna leveransen, tills dess att dom levererar enligt avtal.
Eftersom tråden innehåller en del felsökningsmetoder för att ringa in felet så ser jag ingen anledning att att låsa något då där kanske kommer fler personer med samma problem och även om trådens titel inte handlar direkt om problem, så är det inte svårt att denna tråd får en träff när folk söker på forumet innan dom skapar en ny tråd.