Permalänk
Medlem

Hotplugga nätverkskort

Tja, varför dör mina nätverkskort så fort man drar ut sladden? Rätt irriterande att behöva springa ner till ICA och köpa ett tangentbord för att kunna starta om burken.
Har ju
# The primary network interface
auto eth0
iface eth0 inet dhcp

Har däremot ingenting på eth1 (som går till switchen), skulle gärna vilja att eth1 antar adressen 192.168.0.1 vid uppstart. Ett par tips hade vart tacksamt, så min glänsande compac/shorwall-skrothög blir fulländad

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.

Permalänk

Ett exempel från min conf:

auto eth0 iface eth0 inet static address 192.168.0.2 netmask 255.255.255.0 network 192.168.0.0 broadcast 192.168.0.255 gateway 192.168.0.1

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

auto eth0 eth1 iface eth0 inet dhcp iface eth1 inet static address 192.168.0.1 netmask 255.255.255.0 network 192.168.0.0 broadcast 192.168.0.255

"Hotplugga" är annars termen för att slita ut kortet fysiskt när strömmen är på, krävs speciell hårdvara för sånt men jag gissar att det inte vad det du menade.

Vad behöver du tangentbordet till? Om BIOS kräver det kanske det går att stänga av i BIOS-inställningarna.

Permalänk
Medlem

Altså, drar jag ut nätverkskabeln så blir det lite av en ifconfig eth0 down.
Stoppar jag i kabeln startar sedermera inte kortet. Rätt irriterande om man skulle råka klanta sig å dra ut kabeln, som jag gjorde.

Visa signatur

Varför får inte rika bli rikare? Varför är det så farligt att va rasist? Vad är vitsen med att ha minst en särskrivning per mening? Hur kan man med att ge sig själv ett oseriöst intryck genom att skriva dåligt? 100% av alla mac-ägare kan inte ha fel.