Permalänk
Medlem

Minnen anledning till crash?

Hejsan gott folk!

Det är som så att jag bestämde mig för att det var dags att formatera datorn och fräscha upp den lite. Efter formateringen började datorn crasha eller reboota helt utan anledning och jag behövde inte göra något spec. Det räckte med att jag kollade på klipp @ YouTube, hade videosamtal (genom msn) eller spelade spel. Jag ser ingen samband mellan dessa "aktiviteter" då crashen inträffar.

Så jag bestämde mig för att checka med memtest 3.2 och jag fick massor av errors (med röd text på nedre halvan, har du kört memtest fattar du)

Jag har inte klockat eller något liknande. Jag funderade på att klocka ner det eller något men det känns onödigt.

PS. hittade vissa trådar men inget som va till större hjälp

MVH piilo

Edit: Systemet jag kör; AMD 3200+, Crucial ballistix 3200, MSI k8n neo2 platinum

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

Re: Minnen anledning till crash?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Hejsan gott folk!

Det är som så att jag bestämde mig för att det var dags att formatera datorn och fräscha upp den lite. Efter formateringen började datorn crasha eller reboota helt utan anledning och jag behövde inte göra något spec. Det räckte med att jag kollade på klipp @ YouTube, hade videosamtal (genom msn) eller spelade spel. Jag ser ingen samband mellan dessa "aktiviteter" då crashen inträffar.

Så jag bestämde mig för att checka med memtest 3.2 och jag fick massor av errors (med röd text på nedre halvan, har du kört memtest fattar du)

Jag har inte klockat eller något liknande. Jag funderade på att klocka ner det eller något men det känns onödigt.

PS. hittade vissa trådar men inget som va till större hjälp

MVH

Edit: Systemet jag kör; AMD 3200+, Crucial ballistix 3200, MSI k8n neo2 platinum

får du blåskärm?

Visa signatur

Rediscover Communication

Permalänk
Medlem

Nej inga bluescreens, oftast är det bara så att den rebootar men det händer också att det fryser helt. I memtest får jag errors under de första 10 sekunderna och det fortsätter att öka i antal.

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piilo
Nej inga bluescreens, oftast är det bara så att den rebootar men det händer också att det fryser helt. I memtest får jag errors under de första 10 sekunderna och det fortsätter att öka i antal.

ok, antar att du kör nvidia graffe, testa å avinstallera nvidia firewall, låter otroligt men testa å se va so händer.

Visa signatur

Rediscover Communication

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av krumpli
ok, antar att du kör nvidia graffe, testa å avinstallera nvidia firewall, låter otroligt men testa å se va so händer.

Jo det är sant jag kör en 6800gt. Men jag förstår inte vad min grafikkort har med mina minnen att göra. Hur som helst, jag vet inte om ajg ens har nvidia firewall installerat. Jag kör med 93.71 (forceware)

Visa signatur

"Signatur raderad. Åsikter om mig skall tas via albert@sweclockers.com eller pm /GAPa"
[u]Vote GAPa for president![/u]

Permalänk
Medlem

nvidia firewall kommer väl endast med nforce drivern om inte jag minns fel.
så att avinstallera drivern till grafikkortet kommer inte att hjälpa...

byt minnena, de är kass! så blir du säkert av med problemet..

Permalänk
Medlem

Under nForce installationen (iaf till nForce4) så vill den i slutet installera något som jag tror heter något liknande med "Nätverkshantering", installera inte den för den kan medföra en del tokigheter.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TofZ
nvidia firewall kommer väl endast med nforce drivern om inte jag minns fel.
så att avinstallera drivern till grafikkortet kommer inte att hjälpa...

byt minnena, de är kass! så blir du säkert av med problemet..

Jag misstänker också att det är minnena. Får ju massa errors i memtest men kan de vara anledningen till att datorn blir så ostabil?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blazter
Under nForce installationen (iaf till nForce4) så vill den i slutet installera något som jag tror heter något liknande med "Nätverkshantering", installera inte den för den kan medföra en del tokigheter.

Jag har inte nforce 4 Det är en Neo2 platinum så det är nforce 3. Så vitt jag vet har jag inte något som liknar den här "firewall" från nvidia.

(skrev från brorsans konto då jag var tvungen att starta om min dator)

Visa signatur

>citera för svar >marknadsreferenser