problem med formatering av hårddisk

Permalänk

problem med formatering av hårddisk

Tjenna, jag har köpt en ny hårddisk, en Seagate Barracuda 320Gb 16Mb cache. jag har initierat disken o partionerat den som en enda stor partion, sen har jag formaterat den nån timme nu men just nu har den står stiil i C:a 1-2 timmar på 83%. vad e de för fel o vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

En ide' kan vara att köra tillverkarens diagnosprogg för att ev kolla att den är OK.

(Sedan kan jag tycka att du skall dela upp disken i flera partitioner)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jookeer
En ide' kan vara att köra tillverkarens diagnosprogg för att ev kolla att den är OK.

(Sedan kan jag tycka att du skall dela upp disken i flera partitioner)

vart kan man hitta ett sånt prog. kan du länka? kollade lite på seagates hemsida men hitta inte.

update: jag har försökt att formatera igen, de fastna på 83% igen. jag har provat o göra snabbformatering o då kommer de upp ett felmeddelande där det står disken kunde inte formateras o sen så finns inte disken i diskhanteraren längre. startar jag om datorn så kommer den upp igen men samma problem kvarstår

hjälp!

Permalänk
Medlem

Här hittar du hjälp,

Seagate:

  • - Disk Diagnostic program.

Permalänk

jag har kört SeaTools och de faila att köra testet, disken sönder? får väl lämna tillbaks den då

Permalänk
Medlem

Har du testat med en annan 80 pin IDE kabel ?
Testat in den andra IDE porten ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Esso
Har du testat med en annan 80 pin IDE kabel ?
Testat in den andra IDE porten ?

Det är en S-ATA2 disk

Edit: kan de vara värt att försöka ta bort pationen o sen göra en ny? o försöka formatera den?

Edit2: sen jag kopplade i disken har detta meddelande kommit upp varje gång jag startat datorn. har de med saken o göra?
http://i93.photobucket.com/albums/l60/tobbe_x90/namnls.jpg

Edit3: försökte ta bort partionen o göra en ny o formatera, då fick ajg bluescreen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90

Edit2: sen jag kopplade i disken har detta meddelande kommit upp varje gång jag startat datorn. har de med saken o göra?
http://i93.photobucket.com/albums/l60/tobbe_x90/namnls.jpg

Leta efter KB935448 som kan fixa ditt problem då det beror på en hotfix du nyligen installerat.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Leta efter KB935448 som kan fixa ditt problem då det beror på en hotfix du nyligen installerat.

eh, de där fatta jag inte så mkt av. vad e en hotfix? o de där numrena?

Permalänk
Medlem

Skriv in KB935448 i en sökmotor typ Google och sedan hittar du en nedladdbar installerbar hotfix som tar hand om ditt problem med Realteks kontrollpanel som är vad ditt felmeddelande försöker säga till dig.

Edit: Hotfix är en patch som släppts av M$ utan den sedvanliga kontrollen att den är problemfri pga tidsbrist eller liknande omständighet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Skriv in KB935448 i en sökmotor typ Google och sedan hittar du en nedladdbar installerbar hotfix som tar hand om ditt problem med Realteks kontrollpanel som är vad ditt felmeddelande försöker säga till dig.

Edit: Hotfix är en patch som släppts av M$ utan den sedvanliga kontrollen att den är problemfri pga tidsbrist eller liknande omständighet.

tack så mkt! tror de att hårddisken kommer funka nu?

Permalänk
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nope löser bara ditt problem med Realteks kontrollpanel.

okej, tror att disken är sönder o att jag borde byta lr?

Edit: vad är skillnaden på Seatools för DOS o Windows, jag körde de för Windows

vad är DOS?

Permalänk
Medlem

1. Disken är mogen för utbyte ja!
2. Ena körs i DOS som var vanligt förr när man körde Win9X, Win3-serien och renodlad DOS.
3. DOS är ett OS utan grafiskt användargränssnitt dvs inget pecka o klicka här utan skriva in kommandon för att få OS att göra som man vill.

Permalänk
Medlem

köpte nyss en likadan disk, och min fastna på 87%,

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sugen
köpte nyss en likadan disk, och min fastna på 87%,

orly? låter som att problemet inte e helt ovanligt då

Permalänk
Medlem

var och byta min disk idag, den nya funka klockrent..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sugen
var och byta min disk idag, den nya funka klockrent..

okej, de låter betryggande! Då bprde min lokala dator affär också byta den

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tobbe_x90
okej, de låter betryggande! Då bprde min lokala dator affär också byta den

Hur gick det för dig??

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sugen
Hur gick det för dig??

det är stängt över påsken så jag får åka in på tisdag

Edit: var o bytte den idag, den nya funka klockrent

Tack så mkt för alla svar!