Permalänk
Medlem

Voodoo och TNT

Satt och tänkte tillbaka på den gamla goda tiden när man körde Unreal på ett Voodoo3. Vad hände egentligen med Voodoo och TNT? (3DFX och Creative) Det är jävligt synd för oss idag att vi egentligen bara har valet mellan ATI/AMD och nVidia, precis som med AMD och Intel-processorer. Har dom blåst rent hela marknaden?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem

3dfx lever vidare i nVidia, sen om du vill läsa om 3dfx så är det bara att använda wiki som utgångspunkt:

http://en.wikipedia.org/wiki/3dfx

EDIT - längst ner finns det external links som pekar på intressanta artiklar... välj och vraka.

Visa signatur

[Asus P8H67] - [Intel i2500k] - [Corsair 4gb pc10600] - [Asus 560ti 1gb]

Permalänk

TNT var väl föregångaren till geforce? och som TinMann säger så köpte Nvidia upp Voodoo och la ner allt stöd och tog den kunskap som var bra till sina kort.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

läste lite artiklar om 3dfx. dom kanske kunde klarat det men dom var lite långsamma och underskattade nog konkurensen lite + att dom gjorde en del fel som inte FÅR göras så att saker blev försenade...sen skall man inte tala om vad mkt pengar dom spenderade...

var en härlig era skulle vara kul att se vad dom skulle kunna komma med idag om dom fortfarande fanns!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
läste lite artiklar om 3dfx. dom kanske kunde klarat det men dom var lite långsamma och underskattade nog konkurensen lite + att dom gjorde en del fel som inte FÅR göras så att saker blev försenade...sen skall man inte tala om vad mkt pengar dom spenderade...

var en härlig era skulle vara kul att se vad dom skulle kunna komma med idag om dom fortfarande fanns!

Tja, deras idé om att 32-bitars färg var onödigt i 3D var ju inte så lyckad precis. Störde mig lite på det när jag fick se vad TNT2-korten presterade jämfört med Voodoo3500. Ännu värre var det när geforce släpptes och jag insåg att mitt kort sög apa.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Allt det där hände runt 1999/2000 kommer väl ihåg det, då jag på den tiden jobba med grejerna
1998/1999 såldes det 3dfx som smör, sen hände det att 3dfx besluta att bara dom själva skulle tillverka och distribuera sinna kort, vilket lede till kolossal brist på 3dfx kort, var den nya serien 1000/2000/3000/3500
tror jag dom hette, i samma veva släptes första Geforce kortet och inte långt efter Geforce 2,
Sedan gick många och vänta på 3dfx utmanare till Geforce 2, 3dfx 5000/6000 som inte kom, så många ink mig själv gav upp, och skaffa Geforce 2

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Tja, deras idé om att 32-bitars färg var onödigt i 3D var ju inte så lyckad precis. Störde mig lite på det när jag fick se vad TNT2-korten presterade jämfört med Voodoo3500. Ännu värre var det när geforce släpptes och jag insåg att mitt kort sög apa.

det VAR onödigt på den tiden då tnt hade visserligen dessa egenskaper men aktiverade man dom så förlorade man för mkt i prestanda, det såg bättre ut på pappret än vad det var på den tiden!
dom hade lite problem med geforce 5 bland annat att någon lyckats vända om färgkanalerna så allt blev lite underligt, det fixxades dock tillfälligt med en extern lösning men längre än så kom dom inte...

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Synd att jättarna håller på att äta upp hela marknaden nu. Trots att jag föredrar AMD/ATI kombinationen så är jag väldigt rädd för att dom skall få för mycket framgång. Just nu är jag dock rätt glad över att nVidia släppte 8600GT/S som verkar vara riktigt dåligt jämfört med hur 6600 och 7600-serien presterat i jämförelse med ATI-korten.
Tror (och hoppas) att första vågen DX10-kort från båda tillverkare samtidigt kommer vara rätt billiga tack vare nVidia. Speciellt nu när AMD/ATI hoppat över R600 helt för att köra sin 65nm R650 modell istället om några månader.

Finns det inget företag på gång som möjligtvis kan kliva in i scenen och örfila upp Intel, AMD och nVidia?

Visa signatur

I/O-Master 5000 @ 77GHz - 512kb tvärlatensminne - VengeanceXtremeDeathboard Socket-666 - Radeon RV100 DDR

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk

Som sagt så var det väll nvidia som gjorde TNT korten?

Visa signatur

ASUS B450-f gaming||AMD Ryzen 3600||16Gb ram@3GHz||RTX 3080 10Gb||Dell S2721DGF||Logitech G305

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av davidrone
Som sagt så var det väll nvidia som gjorde TNT korten?

Japp... Har i princip bara funnits 3 stora som gjord 3D acceleratorer.
ATI, Nvidia och 3Dfx. Nvidia var en liten uppstickare som fick chansen när jätten började rasa.

S3, matrox och det gänget var inte ens med och tävlade så att säga.

Creative har väl gjort kort men med andras chips har jag för mig.

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Hedersmedlem

Ja nvidia har väl aldrig sålt kort som de tillverkat själva? ATI och 3Dfx har ju varit på båda affärsmodellerna, tillverka själva och licensiera ut det.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Nvidia har alltid haft en "referenstillverkare" så att säga.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Hedersmedlem

Jo deras referenskort, men de säljs inte som jag skrev.

Edit:
I stand corrected, se nedan. Men det var iaf ett OEM kort!

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo deras referenskort, men de säljs inte som jag skrev.

Jodå, dom såldes.. har själv haft ett GF3 från dåvarande referenskortstillverkaren Visiontek som satt i en dell.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
TNT var väl föregångaren till geforce? och som TinMann säger så köpte Nvidia upp Voodoo och la ner allt stöd och tog den kunskap som var bra till sina kort.

Dom glömde ta med Glide vilket var ett grovt misstag, spelen flöt klart bättre än DX skiten

mortifer666
Jag har ett Creative Voodoo Banshee med 3DFX chip. Det var ett av det snabbare 3DFX korten som fanns när jag köpte det även om det inte var helt kompatibelt med vissa spel som supportade 3DFX korten

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Hedersmedlem

TNT var nvidias andra stora serie grafikkort som, eller rättare sagt, riva TNT

Första välkända generationen hetter riva128 och presterade väl inte sådär jättebra.

TNT2/Ultra/M64 var ganska samtida med voodoo3-serien och presterade i många fall bättre.. samt hade stöd för 32bits färg och avsevärt mycket bättre bildkvalitet.

I korta drag ser nvidias historia ut ungefär såhär:
Riva 128 -> TNT -> TNT2 -> GeForce -> gf2 ->gf3 -> gf4 -> fx-serien -> 6-serien -> 7-serien -> 8-serien (dagens kort)

tidiga Voodoo-generationer (1/2/rush/banchee) tillverkades av alla möjliga tillverkare, både kända och okända men Voodoo3 var det mig veterligen enbart STB som tillverkade. Samma sak gäller nog även 4/5/6

Det som verkligen sabbade för voodoo4/5/6-serien var att det var 3,3v kort vilket gjorde att de inte gick att köra tillsammans med någon P4a eftersom de bara tog 0,8/1,5v agp-kort. Även socket A korten på den tiden började gå över till 1,5v så inte heller på de korten funkade de.

Den för den tiden groteska strömförbrukningen gjorde dem inte populärare heller.

En rätt användbar sida om nya och gamla grafikkoretsar är denna: http://users.erols.com/chare/video.htm
Det finns en hel del specifikationer på dem där.. liksom en rätt bra lista över processorer, chipset och socklar.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Riva128 var en bomb? när den presenterades med sin 128-bitars gpu & 128-bitars minnesbus med minnen i 100MHz..

http://en.wikipedia.org/wiki/RIVA_128

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ggustavsson
Allt det där hände runt 1999/2000 kommer väl ihåg det, då jag på den tiden jobba med grejerna
1998/1999 såldes det 3dfx som smör, sen hände det att 3dfx besluta att bara dom själva skulle tillverka och distribuera sinna kort, vilket lede till kolossal brist på 3dfx kort, var den nya serien 1000/2000/3000/3500
tror jag dom hette, i samma veva släptes första Geforce kortet och inte långt efter Geforce 2,
Sedan gick många och vänta på 3dfx utmanare till Geforce 2, 3dfx 5000/6000 som inte kom, så många ink mig själv gav upp, och skaffa Geforce 2

3Dfx köpte upp STB och det var de som tillverkade korten efter det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hunter(Swe)
Dom glömde ta med Glide vilket var ett grovt misstag, spelen flöt klart bättre än DX skiten

mortifer666
Jag har ett Creative Voodoo Banshee med 3DFX chip. Det var ett av det snabbare 3DFX korten som fanns när jag köpte det även om det inte var helt kompatibelt med vissa spel som supportade 3DFX korten

banshee var budget kort av voodoo2 med 1 texture unit istället för 2 men det hade istället inbyggt 2d chip så man slapp iallafall ha 2 graffe i burken, sen så var 2d delen riktigt snabb.
men det var högre klockat än voodoo2 så på vissa saker var det snabbare!

EDIT: fast budget kort kanske inte riktigt passar endå!?

EDIT2: ingen annan som känner nostalgin här? skall ut i köket och rota fram ett voodoo2 kort och bara stirra på det en stund och minnas!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
EDIT2: ingen annan som känner nostalgin här? skall ut i köket och rota fram ett voodoo2 kort och bara stirra på det en stund och minnas!

Hehe varför måste du stirra på kortet och varför har du det i köket?

Minns hur jag fick mitt voodoo 2, som tur var så fanns det 1 PCI-plats som det fick rum i, resten ovanför tog i hårddiskarna.
Prestandan var ju inte imponerande i Quake 2 alls... Tills jag insåg att det var fel på q2-installationen och att glide inte fanns och den defaultade till openGl (tror jag) när jag valde glide. När det var fixat så röjde man ju runt på CTF-servrarna... Mmmmm.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

vi har gamla dator delar i ett skåp i köket! bara skönt och stirra ett tag, kan ju vara lättare att minnas grejer då oxå, men jag mindes det vanliga så det var inte så jätte lyckat knep!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
TNT var nvidias andra stora serie grafikkort som, eller rättare sagt, riva TNT

Första välkända generationen hetter riva128 och presterade väl inte sådär jättebra.

TNT2/Ultra/M64 var ganska samtida med voodoo3-serien och presterade i många fall bättre.. samt hade stöd för 32bits färg och avsevärt mycket bättre bildkvalitet.

I korta drag ser nvidias historia ut ungefär såhär:
Riva 128 -> TNT -> TNT2 -> GeForce -> gf2 ->gf3 -> gf4 -> fx-serien -> 6-serien -> 7-serien -> 8-serien (dagens kort)

tidiga Voodoo-generationer (1/2/rush/banchee) tillverkades av alla möjliga tillverkare, både kända och okända men Voodoo3 var det mig veterligen enbart STB som tillverkade. Samma sak gäller nog även 4/5/6

Det som verkligen sabbade för voodoo4/5/6-serien var att det var 3,3v kort vilket gjorde att de inte gick att köra tillsammans med någon P4a eftersom de bara tog 0,8/1,5v agp-kort. Även socket A korten på den tiden började gå över till 1,5v så inte heller på de korten funkade de.

Den för den tiden groteska strömförbrukningen gjorde dem inte populärare heller.

En rätt användbar sida om nya och gamla grafikkoretsar är denna: http://users.erols.com/chare/video.htm
Det finns en hel del specifikationer på dem där.. liksom en rätt bra lista över processorer, chipset och socklar.

Det var ju tur att det fanns en PCI version också, så visst kan en P4 ha Voodookort även om de inte var lika snabba som AGP (om jag inte har fel). Jag själv har PCI på alla mina Voodoo's. Jag kan ju till och med montera korten på min AMD Dual-Core dator

www.3dfxzone.it har släppt en ny driver som även ska funka på Windows XP x64 versionen

http://www.3dfxzone.it/dir/news/3dfx/sfft_alpha45_voodoo3_4_5...

Visa signatur

AMD Phenom II 955BE x4 @3.61GHz|SamSung 2 x 500GB 7200 RPM|Asus M4A79T Deluxe|4GB OCZ Black Edition 12800@1600MHz|Sapphire HD5870 1GB RAM|OS varierar, men mest Win XP x64

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Riva128 var en bomb? när den presenterades med sin 128-bitars gpu & 128-bitars minnesbus med minnen i 100MHz..

http://en.wikipedia.org/wiki/RIVA_128

Personligen lägger jag 128-serien i kategorin "sämsta 3D-korten någonsin" Långsamma, buggig hårdvara och buggiga drivare. HL såg ut som urvattnad, pixlig pappersmassa med lagom strödda artefakter. Rena skräpet, t.om Rage-korten var bättre (de renderade ju iaf någorlunda korrekt). Med voodoo-korten redan på marknaden var de stora nerköp. TNT var det första vettiga nvidia-kortet, men var rätt långsamt det med. TNT2 var en annan femma

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oRRen
Personligen lägger jag 128-serien i kategorin "sämsta 3D-korten någonsin" Långsamma, buggig hårdvara och buggiga drivare. HL såg ut som urvattnad, pixlig pappersmassa med lagom strödda artefakter. Rena skräpet, t.om Rage-korten var bättre (de renderade ju iaf någorlunda korrekt). Med voodoo-korten redan på marknaden var de stora nerköp. TNT var det första vettiga nvidia-kortet, men var rätt långsamt det med. TNT2 var en annan femma

Men Riva släptes 1997 & vilka andra kort fanns då? Inga som hotade den direkt? Det fanns iofs. Voodoo1 men det var bara en accelerator inget renodlat grafikkort.

Citat:

The former leader amongst the 3D cards found its new master. Cards with the Riva 128 chip are smoking any other card in this test.

www.thg.ru/graphic/19971027/print.html

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jo deras referenskort, men de säljs inte som jag skrev.

Edit:
I stand corrected, se nedan. Men det var iaf ett OEM kort!

Ledsen att göra dig besviken men Visiontek kortet såldes iofs. utan dvi kontakt monterad .. men ett rent referenskort...

www.active-hardware.com/english/reviews/video/visiontek-gf3.h...

Citat:

Board Design / Features
If the design of Visiontek's GeForce3 card looks familiar, that's because it is. Visiontek usually bases their designs squarely on the reference designs from Nvidia to save R&D money and time, and this card is no exception. We're talking exactly the same as the Nvidia reference card, to a T. If you've never seen a GeForce3 before, they look strikingly similar to a GeForce2 Ultra.

www.gamepc.com/labs/view_content.asp?id=vtgf3&page=1&cookie%5...

Stor bild.
http://www.gamepc.com/images/labs/rev-vtgf3-frontLG.jpg

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Men Riva släptes 1997 & vilka andra kort fanns då? Inga som hotade den direkt? Det fanns iofs. Voodoo1 men det var bara en accelerator inget renodlat grafikkort.

Ja, alla minns ju helt klart Riva128 korten som mycket mer revolutionerande & bättre än voodoo1 (som kom året innan)... Att det sedan i bifogat ryskt hobbytest "krossar" ett voodoo 1 i en icke-glide, icke-spel, icke-standard applikation med ett par procents marginal säger ingenting. När HL var halvspelbart på en p2 450 med riva128 samtidigt som det såg ut som en pixlig prutt i grågrumligt badvatten var föga imponerande när samma spel flöt fint på en V1a. Samma sak i Q2. Been there tried that.

Visa signatur

Det heter KOMPATIBEL. Jeez...

Permalänk
Medlem

Nu var väl knappast OpenGL Riva128:as starkaste sida vilket även framgår av det ryska THG testet.

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Dom gamla Voodoo korten ja

Ang Glide vet jag att en del TNT kort kunde köra Glide ett tag. Tror det var Creative's TNT2 M64 kort (Blaster3D).

Sen ang R6xx så kommer R600. R650 kommer senare att ersätta R600 med dess 65nm process, och säkerligen kommer specsen att förbättras också.

Visa signatur

[ AMD 7800X3D // EK-Block @ custom loop, 2x420mm ][ MSI B650 Tomahawk ][ 32GB G.Skill Z5 Neo @ DDR6000 CL28 1T ][ AMD 7900XTX @ custom loop ][ Corsair 750D // Corsair RM1000X ][ 2TB Samsung 990PRO M.2 SSD ][ Win10 PRO x64 ][ LG 34GN850 ]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2good4you
Dom gamla Voodoo korten ja

Ang Glide vet jag att en del TNT kort kunde köra Glide ett tag. Tror det var Creative's TNT2 M64 kort (Blaster3D).

dom hette väl diamond och var gjorda av asus om jag inte minns fel, altså korten som kunde köra glide.
finns ju glide wrapper än idag eller vad dom heter så alla kan köra glide i gamla spel som stöder det!

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
TNT var nvidias andra stora serie grafikkort som, eller rättare sagt, riva TNT

Första välkända generationen hetter riva128 och presterade väl inte sådär jättebra.

TNT2/Ultra/M64 var ganska samtida med voodoo3-serien och presterade i många fall bättre.. samt hade stöd för 32bits färg och avsevärt mycket bättre bildkvalitet.

I korta drag ser nvidias historia ut ungefär såhär:
Riva 128 -> TNT -> TNT2 -> GeForce -> gf2 ->gf3 -> gf4 -> fx-serien -> 6-serien -> 7-serien -> 8-serien (dagens kort)

tidiga Voodoo-generationer (1/2/rush/banchee) tillverkades av alla möjliga tillverkare, både kända och okända men Voodoo3 var det mig veterligen enbart STB som tillverkade. Samma sak gäller nog även 4/5/6

Det som verkligen sabbade för voodoo4/5/6-serien var att det var 3,3v kort vilket gjorde att de inte gick att köra tillsammans med någon P4a eftersom de bara tog 0,8/1,5v agp-kort. Även socket A korten på den tiden började gå över till 1,5v så inte heller på de korten funkade de.

Den för den tiden groteska strömförbrukningen gjorde dem inte populärare heller.

En rätt användbar sida om nya och gamla grafikkoretsar är denna: http://users.erols.com/chare/video.htm
Det finns en hel del specifikationer på dem där.. liksom en rätt bra lista över processorer, chipset och socklar.

Tackar.

Som jag har letat efter denna Info...
Sitter själv med ett 3DFx Voodoo 5500 AGP och kunde inte för mitt liv fatta varför kortet inte gick ner i mitt ABIT KV7 kort som har AGP.1 Men lite sökande på Sweclockers gav klara besked.. (samt lite Wikipedia surfande ) Kommer INTE sälja kortet, ville bara se vad som kan vara en okej CPU kombo till 3DFx kortet. Någon som kanske sitter inne med svar?

Fråga #1. Vilken CPU är mest lämplig för att maxa ut kortet vid spel med hjälp av Glide drivare.

Tackar på förhand...

Jörgen

Visa signatur

AMD Opteron 185 @2.8Ghz (SD) // Asus A8N32-SLI Delux // Kingston HyperX 2Gb @FSB 220Mhz // nVidia 8800GTS 320Mb // Western Digital 200Gb // Creative Live 5.1