Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det handlar inte ens om fördelar, det var direkt avgöranden vem som vann VM.

Hamilton hade en relativt betryggande förstaplats som han skapade själv, VER hade mer eller mindre ingen chans i ren fart. Fick all hjälp av ytterligheter.
Så jag tvivlar på att en gulflagg genom sista varvet skulle göra det till något kontroversiellt eller att det skulle vara "orättvist" att Hamilton tog hem det.

Att låta SC eller VSC köra trots städad bana och tid kvar på klockan hade definitivt fått sinnet att rämna på många. Och ett solklart felbeslut av stewardarna.

Permalänk
Medlem

Felet Masi gjorde var väl egentligen att han först kommunicerade att varvade bilar inte skulle få "ovarva" sig. Det om något var ju ett konstigt beslut. Nu rättade han ju till det i sista sekunden och vi kunde få en fight om mästerskapet som pågick till sista varvet på sista loppet för säsongen.
Att man prioriterar grönflaggsracing är inte så konstigt och något som sker i de flesta andra racingserier också, speciellt borta i USA.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det handlar inte ens om fördelar, det var direkt avgöranden vem som vann VM.

Hamilton hade en relativt betryggande förstaplats som han skapade själv, VER hade mer eller mindre ingen chans i ren fart. Fick all hjälp av ytterligheter.
Så jag tvivlar på att en gulflagg genom sista varvet skulle göra det till något kontroversiellt eller att det skulle vara "orättvist" att Hamilton tog hem det.

Precis som Hamilton har fått hjälp av ytterligheter i andra race. Båda har fått fördelar av att andra kraschat och inte konsekventa beslut av Masi.
Jag hade tyckt det var kontroversiellt med gulflagg i fem varv när banan var ren och jag är säker på att Redbull hade tyckt det med vilket hade skapat exakta samma (fast för Redbull) artiklar från media.

Permalänk
Medlem

via https://old.reddit.com/r/formuladank/comments/reynz5/when_you...

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av leafbranch:

Det handlar inte ens om fördelar, det var direkt avgöranden vem som vann VM.

Hamilton hade en relativt betryggande förstaplats som han skapade själv, VER hade mer eller mindre ingen chans i ren fart. Fick all hjälp av ytterligheter.
Så jag tvivlar på att en gulflagg genom sista varvet skulle göra det till något kontroversiellt eller att det skulle vara "orättvist" att Hamilton tog hem det.

Det som skulle varit kontroversiellt är att det bara är en annan variant av att hitta på nya regler för att se till att "rätt" person vinner.

Kontroversen började med hittepåbeslutet att varvade bilar inte skulle få "ovarva" sig, senare backade de ur detta underliga beslut och som jag ser det så gjorde de vad de kunde för att reparera det snedsteget så att åtminstone Hamilton och Verstappen skulle få starta i de positioner de skulle ha gjort om den tabben aldrig gjorts.

Det skapar också kontrovers eftersom det var fler som borde släppts igenom men då hade man inte hunnit starta igen om man skulle göra rätt efter att först ha slösat tid på att göra fel, så det fanns inte tid att reparera det ursprungliga felet utan att påverka avgörandet av VM. Nu fick vi vad som förefaller rätt förutsättningar vid omstarten men med en liten plump i protokollet...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk

Minnet är kort men gott, folk verkar missa hur mycket skit verstappen fått dras med denna säsongen, inte bara FIAs dumma beslut utan också men också race incidenter som max inte kan beskyllas för(givetvis har han också satt sig skiten själv i mellan åt).

Jag kan definitvt förstå att det kan vara svårt att hålla huvudet kallt när ens motståndare genar i en kurva, istället för att backa av så är det OK att ta en genväg, tjäna på det och sedan sakta tillbaka lite när det är svårt att köra om för att behålla positionen.

Det står ju i reglerna att man ska vara innan för dom vita linjerna, till och med FIA sa innan rejset att det skulle hållas på banan! (jag vet att bl.a alonso varit väldigt på med detta, jag vet också att många andra utnyttjat detta till max, pun intended)

borde han varit vinnare igår? nej det tycker jag inte, mercedes har varit snabbare. Men jag tycker givetvis att han förtjänar titlen. både lewis och max har gjort riktigt dumma grejjer detta året.

jag förstår också varför masi gjorde som han gjorde, hade lewis vunnit titlen under SC så hade där varit många fler som gråtit och svurit över detta, tänk bara allt buandet på lektarna.

Men man kan ju inte göra alla till lags.

Visa signatur

12900K, 48GB DDR5, RTX 3080Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Där fick du till det, alla i F1 och ja även Hamilton.
Tycker jag känner lukten av fanboy, man får lätt selektiv hörsel och syn då har jag märkt 😜

Det måste jag säga är en bra insikt från din sida att du märkt det...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk

My 2 cents

Till att börja med vill jag påpeka att jag inte har någon förkärlek till varken Max eller Lewis. Innan racet igår tyckte jag det skulle vara kul oavsett vem som vann, Lewis å ena sidan för att han i så fall skulle slå rekord i antalet mästerskap, Max å andra sidan för att det vore kul med någon annan än Lewis som vann för en gångs skull

Hur som helst, racet igår var som många andra i år tämligen kontroversiellt och alla har sina åsikter och synpunkter. Nåt jag reflekterar över när man läser inläggen här är att det förmodligen är omöjligt att inte färgas av sina åsikter om förarna. Har man en lätt förkärlek för Lewis eller bara ogillar Max så kommer man nog tycka att det som hände igår var fruktansvärt orättvist. Tvärtom, är man ett småfan av Max eller bara inte gillar Lewis så kommer man förmodligen tycka att avslutet var helt korrekt.

Hade debatten varit samma om detta var årets första eller andra race? Kanske, men förmodligen inte, nu blir det en stor grej iom att det avgjorde hela mästerskapet. Var Max en värdig vinnare av racet igår? Nja, inte om man enbart ser till förarnas prestation igår, där dominerade Lewis totalt. Var Max en värdig vinnare av mästerskapet? Ja det tycker jag nog, men det hade Lewis också varit om han hade vunnit. Mästerskapet vinns inte på ett race utan på hela säsongen och där har bägge både imponerat och lämnat en del övrigt att önska. Bägge har också drabbats av både hjärnsläpp och "otur" med DNF´s som de inte kunnat påverka.

Var det ett lätt beslut för Masi igår? Pressen var nog enorm och att försöka fatta ett beslut som alla var nöjda med hade aldrig varit möjligt. Hur han än hade valt att hantera situationen skulle det bli protester. Det som blev var nog den bästa kompromissen av alla.

Det jag personligen tänker på är hur det brukar vara när det är en SC. Den vanligaste proceduren är väl ändå att när banan är ren får varvade bilar köra om och när racet startar igen så är uppställningen typ i den ordning som bilarna faktiskt "ska" vara i. I det läget kan teamens strategi avgöra vid omstarten, var man smart nog att byta däck under SC eller inte? Det beslutet har avgjort många race under de 8 säsonger som jag följt hittills och Lewis har varit vinnaren i många av dem. Igår valde Mercedes att inte byta däck, RB gamblade på att byta och det betalade sig. Var det då rätt att inte alla varvade bilar fick köra om? Kanske inte, men jag kan förstå beslutet. Vem vill att racet som avgör mästerskapet ska sluta med målgång via en SC? Det hade varit skittråkigt och ett rejält antiklimax. Masi försökte få åtminstone ett varv med racing till och det lyckades man med. Ska han då ta hänsyn till att ena laget bytte däck och det andra inte? Så klart inte, det hade varit befängt att fatta beslut utefter hur teamen har kört sin strategi.

Med det sagt tycker jag synd om Lewis för han föll på målsnöret pga av dåliga beslut av teamet. Men jag gläds också med Max som inte gav upp och blev belönad för det.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Varför skulle han inte vara kvar?

Jag tycker säsongen har varit katastrof när det kommer till domsluten som vait inkonsekventa. Förarna har själva uttryckt missnöje med just detta. Jag kan inte dra mig till minnes att det var så här under Charlie's tid. Men jag kan ha fel

Dock anser jag att man bör testa någon annan istället för Masi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Jag tycker säsongen har varit katastrof när det kommer till domsluten som vait inkonsekventa. Förarna har själva uttryckt missnöje med just detta. Jag kan inte dra mig till minnes att det var så här under Charlie's tid. Men jag kan ha fel

Dock anser jag att man bör testa någon annan istället för Masi

Nu är ju Masi inte någon domare som dömmer i de olika situationerna som går till just domarna.

Visa signatur

🎮 ⇢ R7 5800X3D • MSI B450 Gaming Pro Carbon • G.Skill Flare X • Zotac RTX 3080 12gb
🖥 ⇢ Acer Predator XB271HU
⌨️ ⇢ Mekanisk Fjell
🖱 ⇢ MX Master 3S • Xlite V2
🔈 ⇢ DT 1990 Pro • Schiit stack

Permalänk
Medlem

För att se mästerskapets 19 övriga förare, som trots allt även de körde igår även om man tro annat av diskussionerna, så vill jag lyfta Tsunoda. Årets rookie i F2 2020, 14:e plats med 32 poäng i F1 2021. Ingen dålig debut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zeppan:

Jag skrev tydligt att vi kan analysera övriga säsongen resten av december Och jag tycks mig se överallt hur alla menar att han förtjänade det även idag! Men jag kan ha fel? Nämnvärt bara 2 posts ovan min står det bland annat "var bäst 100%"

Om man ändå ska lyfta fram lopp som avgör så finns det förmodligen lika många till hamiltons fördel, som

1. Italien där Verstappen låg sådär till och det blev en krock.
2. Azerbaijan där Hamilton kunde plockat 17poäng vs 0 om han inte låst upp sig i omstarten.
3. Flashregnet sista 2 varven i ryssland där verstappen typ låg 6a-7a men fick sluta som 2a och minimera sitt poängtapp.

Så skymundan tkr jag inte man ska säga att något är i. Finns lika många exempel fram och tillbaka i mitt tycke!

Skillnaden mellan iaf de exempel du valt är ju att Hamilton inte bara hade otur likt Verstappen.

1. Verstappen var 2a så visst lite poäng hade Hamilton plockat, men de gjorde ett val båda två att vara tuffa och båda fick lida för det.

2. Här var Hamilton bara klantig, ingen form av otur alls.

3. Ev. lite otur för Hamilton att RBs hamnade helt rätt, men det stämmer ju iofs för alla race isf.

Permalänk

Nu ska jag göra många upprörda. Det är alldeles för många DTS fans som skriver långa texter och känslor. Det är kul att F1 har blivit större men det som hände igår är katastrof.

Det är otroligt hur Masi och kollegor gör denna grova miss. Alla ska avgå.

Man bör ha plan A, plan B, plan C. Alla ska veta vad som gäller vid SC, vilka beslut som ska tas.

För mig och förhoppningsvis för många andra normalt funtade ska Masi och hans team ha pratat om ett scenario med säkerhetsbil på sista varven. Det finns ingen bortförklaring.

Masi skulle ha rödflaggat, stående start. F1 är större än Lewis, större än Verstappen, nu gick man bort sig grovt.

Tack alla för ett bra år, ser fram emot nya diskussioner 2022, god jul!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mtthw:

Jag tycker säsongen har varit katastrof när det kommer till domsluten som vait inkonsekventa. Förarna har själva uttryckt missnöje med just detta. Jag kan inte dra mig till minnes att det var så här under Charlie's tid. Men jag kan ha fel

Dock anser jag att man bör testa någon annan istället för Masi

Masi är inte domare dock.
Och du lär räkna med att det varit samma gnäll från båda teamen i flera år tidigare, bara att just i år har dom valt att sända ut det hela till oss som tittar.
Masi har försökt göra saker rättvist och låtit förarna racea i den mån det gått, och försöka kontrollera 2 team som har kört med alla medel och ren sandlådenivå ofta.
Sakerna som Merc/RB sagt till Masi i år, och kommentarer dom sagt om olika situationer är så man bara skrattar rakt ut ibland.
Och Masi tycker jag genomgående har varit diplomatisk i dom situationerna, och satt dom på plats när det behövts.

Kan dock tycka att hela diskussionen med Masi är en del som dom inte borde sända ut.
För jag vet ärligt talat inte om det är bra för sporten överlag, när dom 2 top teamen rent ut sagt skämmer ut sig var och vartannat race.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nu ska jag göra många upprörda. Det är alldeles för många DTS fans som skriver långa texter och känslor. Det är kul att F1 har blivit större men det som hände igår är katastrof.

Det är otroligt hur Masi och kollegor gör denna grova miss. Alla ska avgå.

Man bör ha plan A, plan B, plan C. Alla ska veta vad som gäller vid SC, vilka beslut som ska tas.

För mig och förhoppningsvis för många andra normalt funtade ska Masi och hans team ha pratat om ett scenario med säkerhetsbil på sista varven. Det finns ingen bortförklaring.

Masi skulle ha rödflaggat, stående start. F1 är större än Lewis, större än Verstappen, nu gick man bort sig grovt.

Tack alla för ett bra år, ser fram emot nya diskussioner 2022, god jul!

Frågan är ju om det inte vart mer avvikande från det normala att rödflagga en situation som den som var.
Då hade han hamnat i läget att alltid behöva rödflagga vid även relativt milda olyckor.

Det enda som blev lite lustigt var tidspressen som ledde till att enbart 3 bilar fick chansen att ovarva sig.

Permalänk
Medlem

Bästa säsongen någonsin, och racet igår var grymt! Domarna gjorde ett bra jobb. Tycker både Verstappen och Hamilton förtjänar att bli världsmästare efter sina prestationer i år men Verstappen drog det längsta strået tack vare däckbytet.

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nu ska jag göra många upprörda. Det är alldeles för många DTS fans som skriver långa texter och känslor. Det är kul att F1 har blivit större men det som hände igår är katastrof.

Det är otroligt hur Masi och kollegor gör denna grova miss. Alla ska avgå.

Man bör ha plan A, plan B, plan C. Alla ska veta vad som gäller vid SC, vilka beslut som ska tas.

För mig och förhoppningsvis för många andra normalt funtade ska Masi och hans team ha pratat om ett scenario med säkerhetsbil på sista varven. Det finns ingen bortförklaring.

Masi skulle ha rödflaggat, stående start. F1 är större än Lewis, större än Verstappen, nu gick man bort sig grovt.

Tack alla för ett bra år, ser fram emot nya diskussioner 2022, god jul!

Dom hade en plan, och Masi fick tom frågan av Sky innan race om det blev en crash i den kurvan som kimi gjorde i träningen, "blir det rödflagg då"
Och då var svaret Nej!
Alla situationer är olika dock, och när dom fått bort allt på banan kan man inte bara helt plötsligt säga "vi kör in i mål med SC för det är så kort kvar".
Beslutet om unlapp borde dock ha kommit 2 varv tidigare, när det var tomt.
Men det fick bli en kompromiss, för det var med säkerhet diskussioner om hur dom skulle släppa fältet.
Det hade varit mer konstigt om racet startat med 5 bilar i toppen, som blivit varvade.

Hur hade diskussionerna varit efter om dom körde in i mål med SC när banan var tom 3 varv?
Det man kan hävda är att alla bilar borde fått passera med 3 varv kvar.
Men nu blev det inte så, utan en kompromiss för att få igång racet igen och så rättvist som möjligt om vinsten.

Hamilton/Mercedes var bäst i går, inget snack.
Men det är en lång säsong, och över säsongen sett så har Mercedes haft både sjukt mycket flyt, och många beslut med sig.
Det här racet hade dom dock inte turen på sin sida i slutändan.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Var det ett lätt beslut för Masi igår? Pressen var nog enorm och att försöka fatta ett beslut som alla var nöjda med hade aldrig varit möjligt. Hur han än hade valt att hantera situationen skulle det bli protester. Det som blev var nog den bästa kompromissen av alla.

Det mest talande är att fans fortfarande inte är överens om vad som vore det korrekta beslutet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlytPojken:

Nu ska jag göra många upprörda. Det är alldeles för många DTS fans som skriver långa texter och känslor. Det är kul att F1 har blivit större men det som hände igår är katastrof.

Det är otroligt hur Masi och kollegor gör denna grova miss. Alla ska avgå.

Man bör ha plan A, plan B, plan C. Alla ska veta vad som gäller vid SC, vilka beslut som ska tas.

För mig och förhoppningsvis för många andra normalt funtade ska Masi och hans team ha pratat om ett scenario med säkerhetsbil på sista varven. Det finns ingen bortförklaring.

Masi skulle ha rödflaggat, stående start. F1 är större än Lewis, större än Verstappen, nu gick man bort sig grovt.

Tack alla för ett bra år, ser fram emot nya diskussioner 2022, god jul!

Håller med. FIA har bidragit till att tvinga fram avgörandet i sista racet. Det lämnar en bitter eftersmak när det hela avgjordes som det gjorde efter ännu en kontrovers igår.

Masi frångick ju det normala med att inte låta varvade bilar ovarva sig. Så varför inte rödflagg och stående omstart som i Baku? Hur spännande hade inte en sprint på fem varv varit?

En till som är trött på raceledningen.

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Beslutet om unlapp borde dock ha kommit 2 varv tidigare, när det var tomt.

Det var inget alternativ eftersom det inte var tomt.

Titta på sändningen (15:29) så ser man funktionärer ute på banan som sedan lämnar, följt av att kameran byter till Hamiltons bil som då passerar mållinjen ut mot 57 varvet. Det är på detta varvet som bilarna tillåts passera. Redan på varv 55 (möjligtvis försenad radiotrafik) informeras Hamilton om att bilarna kommer passera, men sedan är det möjligt att något tar längre tid än planerat som drar ut på tiden vilket orsakar förvirringen och kontroversen.

Permalänk
Medlem

Med tanke på att Max aldrig var i en position att hota Lewis innan SC hade en målgång under SC inte varit särskilt kontroversiellt, däremot en tråkig avslutning.

Utifrån hur sociala medier och experter uttrycker sig samt att Mercedes faktiskt tänker ta händelsen vidare är väl ett tecken på att hela situationen är skit.

Inget RB fan hade accepterat ett omvänt scenario.

Nu ska jag även ta på mig foliehatten och hävda att Masi inte hade tagit gårdagens ad hoc beslut om det var Leclerc eller Sainz i Hamiltons position.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Med tanke på att Max aldrig var i en position att hota Lewis innan SC hade en målgång under SC inte varit särskilt kontroversiellt, däremot en tråkig avslutning.

Utifrån hur sociala medier, experter och att Mercedes faktiskt tänker ta händelsen vidare är väl ett tecken på att hela situationen är skit.

Inget RB fan hade accepterat ett omvänt scenario.

Nu ska jag även ta på mig foliehatten och hävda att Masi inte hade tagit gårdagens ad hoc beslut om det var Leclerc eller Sainz i Hamiltons position.

Kanske betalar tillbaka RB indirekt för att de inte rödflaggade baku vid första high speed tyre faliure?
Tinfilhat off. Svår situation oavsett. Kan förstå att man ville ha igång racet och faktiskt ha grön målgång.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Med tanke på att Max aldrig var i en position att hota Lewis innan SC hade en målgång under SC inte varit särskilt kontroversiellt, däremot en tråkig avslutning.

Så man skulle hållt kvar SC fast banan var fri, för ledaren vart snabbare under loppet? Hur skulle det inte blivit kontroversiellt!? Ska man argumentera för att dom skulle gått i mål under SC så är det isf för att man borde gett alla förare chansen att ovarva sig. Vilket imo är det enda frågetecknet här. Att Hamilton hade otur med SC och låg på gamla däck är en del av sporten. Att SC ska ut vid en crash och in när det är säkert igen är väl också en självklarhet.

Skrivet av maniac:

Håller med. FIA har bidragit till att tvinga fram avgörandet i sista racet. Det lämnar en bitter eftersmak när det hela avgjordes som det gjorde efter ännu en kontrovers igår.

Masi frångick ju det normala med att inte låta varvade bilar ovarva sig. Så varför inte rödflagg och stående omstart som i Baku? Hur spännande hade inte en sprint på fem varv varit?

En till som är trött på raceledningen.
https://youtu.be/ItaWyPqL2ak

Jag uppfatta det som ducedo är inne på, anledningen till varför man inte lät förare ovarva sig var väl för att banan inte var rensad än? Det är väl standard att man inte låter bilar ovarava sig innan det är gjort? Som sagt, frågan är väl mer vad kring att man inte lät alla bilar ovarva sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Så man skulle hållt kvar SC fast banan var fri, för ledaren vart snabbare under loppet? Hur skulle det inte blivit kontroversiellt!? Ska man argumentera för att dom skulle gått i mål under SC så är det isf för att man borde gett alla förare chansen att ovarva sig. Vilket imo är det enda frågetecknet här. Att Hamilton hade otur med SC och låg på gamla däck är en del av sporten, och är inget man ska reglera sig fri från. Att SC ska ut vid en crash och in när det är säkert igen är väl också en självklarhet.

Jag hade inte haft något problem med att Max vann under förutsättningarna att Masi lät samtliga bilar ovarva sig själva. I sådant fall hade det varit en sur förlust för Lewis men inte mycket mer.

Det är just faktumet att de går ut med ett beslut och sedan totalt ändrar sig. Max hade suttit fast bakom 5 andra bilar med nya däck. Oavsett SC eller inte hade han aldrig varit i en position att köra om Lewis på 1 varv.

Permalänk
Medlem

Mycket gnäll på FIA, och med rätta.
Men det faktum att Max lyckades med att göra TVÅ däcksbyten medans HAM tyckte att ledningen var viktigare var ju det som avgjorde.
Inte HAM's genväg som han tjänade 10 billängder på, inte VSC eller SC.
Det var däcken som avgjorde.
Och Merca visste att dom blivit fullständigt bortspelade, men kan såklart inte erkänna det.
Så nu skall det överklagas in i sista instans.
Får starka Ferrari vibbar (a'la 2000-2008) av Merca numera, kan det inte vinnas på banan så gör man det bredvid.

Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Svensktiger:

Mycket gnäll på FIA, och med rätta.
Men det faktum att Max lyckades med att göra TVÅ däcksbyten medans HAM tyckte att ledningen var viktigare var ju det som avgjorde.
Inte HAM's genväg som han tjänade 10 billängder på, inte VSC eller SC.
Det var däcken som avgjorde.
Och Merca visste att dom blivit fullständigt bortspelade, men kan såklart inte erkänna det.
Så nu skall det överklagas in i sista instans.
Får starka Ferrari vibbar (a'la 2000-2008) av Merca numera, kan det inte vinnas på banan så gör man det bredvid.

Ja, det börjar tyvärr bli lite överstyr med båda lagen faktiskt. Förstår självklart att Mercedes är besvikna över vad som hände och att dom ville överklaga det, men det börjar gå lite för långt nu.
Red Bull är inte alls oskyldiga här heller när dom satte in Albon i bilen för att återskapa Silverstone-incidenten i hopp om att få Hamilton diskad från racet. Båda stallen behöver lugna ner sig lite.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sKRUVARN:

Jag uppfatta det som ducedo är inne på, anledningen till varför man inte lät förare ovarva sig var väl för att banan inte var rensad än? Det är väl standard att man inte låter bilar ovarava sig innan det är gjort? Som sagt, frågan är väl mer vad kring att man inte lät alla bilar ovarva sig.

Exakt. Om man hade låtit alla bilar att ovarva hade man gått i mål bakom SC, eftersom som du skriver var man tvungen att städa banan innan detta kunde ske. Men på grund att det var så få varv kvar valde raceledningen en kompromiss genom att endast låta några bilar att ovarva sig innan omstart. Det är där det skaver.

Vi har ju redan sett målgång bakom SC samt rödflagg med omstart hända förut i andra race. Varför annorlunda denna gång?

Visa signatur

Galleriet: Dynamic Black Chassi: Lian-Li O11 Dynamic & custom loop CPU: AMD Ryzen 5600X RAM: GSkill Trident Z 32GB Moderkort: Gigabyte X570S Auros Master GPU: EVGA RTX 3080 XC3 SSD: Samsung 970 EVO 500GB PSU: Seasonic PX850

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Mycket gnäll på FIA, och med rätta.
Men det faktum att Max lyckades med att göra TVÅ däcksbyten medans HAM tyckte att ledningen var viktigare var ju det som avgjorde.
Inte HAM's genväg som han tjänade 10 billängder på, inte VSC eller SC.
Det var däcken som avgjorde.
Och Merca visste att dom blivit fullständigt bortspelade, men kan såklart inte erkänna det.
Så nu skall det överklagas in i sista instans.
Får starka Ferrari vibbar (a'la 2000-2008) av Merca numera, kan det inte vinnas på banan så gör man det bredvid.

Jag förstår det är många RB troll i den här tråden men jag måste ändå kommentera.

"Lyckades byta däck". Däckbytet är ju bara en följd av SC. Utan SC hade inte Max bytt däck och utan Masis ad hoc beslut hade Max inte fått starta sista varvet bakom Hamilton. Max hade behövt köra om 5 blåflaggade bilar på sista varvet eller så hade alla fått ovarva och loppet slutar under SC.

Ponera att Lewis åker in i pit igår men inte Max och sedan skickar inte Masi bort bilarna framför Lewis. Mercedes var i en tuff situation och Masi såg till att Max skulle få en sista gratischans.

Även ett neutralt fan borde se att Masi tog loppet från Mercedes igår.

Vi ses nästa år.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flipper:

Max hade behövt köra om 5 blåflaggade bilar på sista varvet

Fast det där är väl en minst lika hittepåmässig variant?

Skrivet av Flipper:

eller så hade alla fått ovarva och loppet slutar under SC.

Detta hade väl varit rätt, om det nu hade blivit så om man gjort rätt från början.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Samsung Sverige

Denhär säsongen var fantastisk, helt fantastisk. Så mycket känslor och vilket jädrans race att sluta på! Oss fans kommer verkligen ha något att bita i fram tills säsongsstarten i februari/mars!

Släpp era negativa känslor nu, ta in racingen och bara njuuut av denna säsong som varit. TjugoTVÅ tävlingar! Och förarmästerskapet avgjordes under det sista racet? Magiskt, helt magiskt.

//Pontus

Visa signatur

» Betalt samarbete och medlemmarnas länk till Samsung Sverige (företräder inte bolaget Samsung)
» Bidrar med kunskap och expertis inom Samsungs telefoner, plattor och wearables
» Behöver du hjälp? Pinga mig genom att skriva @samsung