Permalänk
Benchmaskin 🍞
Skrivet av Cerb:

Eller också så bekräftar de bara att alla skriker så högt att man kände sig tvingad att göra något för att tysta, oavsett vad de själv tycker.

Fast då skulle dom väl bara bytt ut honom och vara klara. Nu är det flera ändringar för att förhindra liknande situationer i framtiden

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Sen presenterade FIA även nyheter om Race Director där Michael Masi förlorar rollen och ska istället pendla mellan två personer. Jag trodde faktiskt inget skulle hända och i mina ögon så bekräftar FIA att det som hände i Abu Dhabi inte var helt rätt.
https://twitter.com/fia/status/1494307414316826624

Just "inte rätt" kan säkert argumenteras åt alla möjliga håll, men "inte önskvärt" tycker jag man åtminstone man får läsa in i det.

Skrivet av Kenneth:

Fast då skulle dom väl bara bytt ut honom och vara klara. Nu är det flera ändringar för att förhindra liknande situationer i framtiden

Jag tycker ju att den viktigaste positiva förändringen är att de verkar åtminstone försöka få stopp på härjandet på radion.

Att byta ut Masi... ja jag vet inte, just det känns inte som lösningen på någonting annat än just att få högljudda kritiker att lugna sig.
Och att rotera mellan flera personer... det är kanske bra sett till arbetssituationen (vilken nog varit helt orimlig), men förmodligen inte någon förbättring sett till konsekvent hantering av situationer osv.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Okej, mycket nytt som hände nu. Först: Ferrari visade upp sin bil. Den är röd, men verkar faktiskt vara den riktiga bilen. I like it!
https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/149430086303633818...

Sen presenterade FIA även nyheter om Race Director där Michael Masi förlorar rollen och ska istället pendla mellan två personer. Jag trodde faktiskt inget skulle hända och i mina ögon så bekräftar FIA att det som hände i Abu Dhabi inte var helt rätt.
https://twitter.com/fia/status/1494307414316826624

De tappar en erfaren kille, tråkigt för dem. Det betyder inte att agerandet under Abu Dhabi var felaktigt. De har valt snarare att reformera till stora delar, systemet. Ett luddigt system. Att Masi får gå, gör ju att FIA köper sig mer eller mindre ren, från arga fans och all annan negativitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Okej, mycket nytt som hände nu. Först: Ferrari visade upp sin bil. Den är röd, men verkar faktiskt vara den riktiga bilen. I like it!
https://twitter.com/ScuderiaFerrari/status/149430086303633818...

Sen presenterade FIA även nyheter om Race Director där Michael Masi förlorar rollen och ska istället pendla mellan två personer. Jag trodde faktiskt inget skulle hända och i mina ögon så bekräftar FIA att det som hände i Abu Dhabi inte var helt rätt.
https://twitter.com/fia/status/1494307414316826624

Läste om det på crash.net jag gissar att dessa orden inte är FIA:s egna utan en tolkning av crash.

” The investigation was launched in December after Masi failed to implement the correct rules during a late Safety Car period in the season-ending Abu Dhabi Grand Prix.

Masi’s decision-making altered the outcome of last year’s world championship and helped Max Verstappen beat long-time race leader Lewis Hamilton to the drivers’ crown with a last lap overtake.”

Edit: fast det var ju det många tyckte hände.

Permalänk
Skrivet av evil penguin:

Just "inte rätt" kan säkert argumenteras åt alla möjliga håll, men "inte önskvärt" tycker jag man åtminstone man får läsa in i det.

Jag tycker ju att den viktigaste positiva förändringen är att de verkar åtminstone försöka få stopp på härjandet på radion.

Att byta ut Masi... ja jag vet inte, just det känns inte som lösningen på någonting annat än just att få högljudda kritiker att lugna sig.
Och att rotera mellan flera personer... det är kanske bra sett till arbetssituationen (vilken nog varit helt orimlig), men förmodligen inte någon förbättring sett till konsekvent hantering av situationer osv.

Nä det är inte en komplett lösning men å andra sidan har man också satt press på de nya att faktiskt göra sitt jobb. Att förväntningarna är högre än att vara trevlig på radion med teamen.

Varför ska Masi ha sympatier? Ser inga som försvarar Albon, Gasly eller Kvyat när de inte presterade i RB.

Permalänk
Medlem

Måste säga att Ferarri har verkligen hittat ett äkta "kryphål" när dom fick designa bilen på det sättet. Det är ju inget någon annan kommer kunna härma under året precis då det är en helt ny filosofi dom leker med. Såg en CFD video som visar hur all luft kommer funnlas rakt in i backvingens hål och bidra med en rejäl downforce boost. Blir intressant o se om RedBull och Mercedes haffade upp något liknande...

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kenneth:

Fast då skulle dom väl bara bytt ut honom och vara klara. Nu är det flera ändringar för att förhindra liknande situationer i framtiden

Nja, kritiken bistår ju delvis i att det hände, nu visar de att de försöker förändra så det inte händer igen.

De tycker möjligen detta, men det är absolut inget bevis för det, utan kan lika gärna vara att ge med sig för att få ”folket” nöjda så showen kan fortsätta.

Såklart inget jag hoppas eller kanske egentligen tror, men man ska inte läsa in för mycket i organisationens agerande utåt.

Permalänk
Medlem

Mercedes W13 presenteras av George Russel & Lewis Hamilton: https://www.youtube.com/watch?v=v6asa9zegAs

Dold text

Intressanta vågor i sidorna. Snygg bil. Det röda och blå livar upp! Mercedes-loggan kunde varit i 2D istället för 3D med skugg-effekt.

Permalänk
Medlem

Den nosen e ju så fejk, ser man lång väg. Bara vanliga standard FIA fronten. Kommer bli kul o se dom första riktiga bilarna på testdagen.

Visa signatur

Laptop: Apple MacBook Pro 16" M1 Pro | 16GB | 512GB
Stationär: Phanteks NV5 | i9 13900K | 32GB DDR5 6000 | Asus Prime Z790-AW | RTX 4090 | 4TB m2 SSD

Permalänk
Benchmaskin 🍞

Märkte att den bilen inte är samma som dom visade i streamen, men oavsett ser den väldigt intressant ut!
Både Hamilton och Russel ska köra den om någon timme på ett väldigt blöt Silverstone

EDIT: Här är en bild jag lyckades hitta på riktiga bilen

Dold text
Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

De tappar en erfaren kille, tråkigt för dem. Det betyder inte att agerandet under Abu Dhabi var felaktigt. De har valt snarare att reformera till stora delar, systemet. Ett luddigt system. Att Masi får gå, gör ju att FIA köper sig mer eller mindre ren, från arga fans och all annan negativitet.

Håller med och Janne Blomqvist har ju också en väldigt nykter syn på det (t.ex. i senaste podden) till skillnad från diverse fan.
Det är som Janne säger en serie av beslut som sker under en väldigt pressad situation som slutade som den gjorde och Masi har fått oerhört mycket skit och hot. Så ändringen behöver inte vara för att "Masi" gjorde fel utan de vill skydda individer från att hamna i denna situation igen.

Visa signatur

SHEPERD S HEPAURD SHEPARUD!!!

Permalänk
Medlem

Tycker Ferarris bil ser mest spektakuär hittills. Väldigt egen design på sidepods och nos. Får se hur den ser ut på banan sen när det drar ihop sig. Från sidan ser den mer normal ut.

Permalänk
Medlem

Ja, hon har kurvor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GooGeL:

Grym bild, visar djupa "skålningen".

Här är ett par bilder från banan (såg dem på reddit)

-----

Edit: någon editerade in eau rouge

Permalänk
Medlem

Mja, om någon intresserar sig rent spekulativt vad som händer i Eau Rouge dalgömma.

Kyle Engineers har f.ö. analyserat de flesta bilarna. Fast man får ju beakta att det lär inte fullt ut vara samma bilar, som kommer att testas ute på banan.

Permalänk
Medlem

Kul att Mercedes bjuder på lite levande foto o/ Hemskt skum känsla att se den där fronten på en F1-bil, sett ur vyn ovan cockpit. Bilen är för ren och halvskärmarna över hjulen.. en vanesak!

Permalänk

Alltså nu börjar jag bli rejält taggad inför den nya säsongen 😬

De nya bilarna ser riktigt bra ut. Kul att det är så pass mycket variation i deras design också. Trodde de skulle se lite mer homogena ut, men de tar ut svängarna direkt👍🏼

Sen att laguppställningarna har mixats om gör inte saken sämre direkt 😁 hoppas på riktigt bra racing framöver.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Alltså nu börjar jag bli rejält taggad inför den nya säsongen 😬

De nya bilarna ser riktigt bra ut. Kul att det är så pass mycket variation i deras design också. Trodde de skulle se lite mer homogena ut, men de tar ut svängarna direkt👍🏼

Sen att laguppställningarna har mixats om gör inte saken sämre direkt 😁 hoppas på riktigt bra racing framöver.

Håller med, ska bli riktigt kul att se vilka som fått till det och vilka som valt helt fel väg. Vore kul om några andra lag lyckats göra en bättre bil än Mercedes och Red Bull. Ferrari känns väl mest troligt att dom kan gå bra i år.

Permalänk
Skrivet av Hejss:

Håller med, ska bli riktigt kul att se vilka som fått till det och vilka som valt helt fel väg. Vore kul om några andra lag lyckats göra en bättre bil än Mercedes och Red Bull. Ferrari känns väl mest troligt att dom kan gå bra i år.

Ja, eftersom det är ett nytt blad för alla hade det varit kul om gängse ordning blir lite mixad.
Ferraris bil är en skönhet (det är nog första gången jag kallat en bil det 😁) får se om utseendet översätts till snabbhet också. Som ett litet Albon-fan hoppas jag lite att Williams får en revival 👍🏼

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Aston Martin har valt en väldigt bred, lång & tjock design på sidepods och motorkåpa
Dom är ju inte dumma så jag undrar vad det är dom har tänkt sig.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Cadtekniker:

Aston Martin har valt en väldigt bred, lång & tjock design på sidepods och motorkåpa
Dom är ju inte dumma så jag undrar vad det är dom har tänkt sig.

Ryktena jag har hört är att deras radiatorer är horisontella och ligger högt upp för att kunna höja golvet och skapa större venturitunnlar under sidepodsen. Om det ligger något i det låter jag vara osagt.

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Haas på banan, bild från Reddit.

Permalänk

Med tanke på det vita på däcken kan jag inte låta bli att undra om det är Mazespin som kör 😉 Han kanske har testat lite segerdonuts inför sin mästerskapstitel som förare??

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Skrivet av benonikenobi:

Med tanke på det vita på däcken kan jag inte låta bli att undra om det är Mazespin som kör 😉 Han kanske har testat lite segerdonuts inför sin mästerskapstitel som förare??

hahaha, jag undrar lite hur snacket går nu. Är det Gene HAAS som blir uppringd av SR Mazespin nu? Kommer Netflix ha med detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av benonikenobi:

Med tanke på det vita på däcken kan jag inte låta bli att undra om det är Mazespin som kör 😉 Han kanske har testat lite segerdonuts inför sin mästerskapstitel som förare??

Vet inte om du är ironisk eller inte.
Svårt att tolka över internet ibland…
Men en bromsplatta är sällan färgad. Vanligare att man bara kört över en linje

Permalänk
Medlem

Fagra är de ju verkligen inte, men bjuder det på bättre racing i.o.m. mindre "dirty air" så är det sannerligen värt det Det här med att ligga och tåga med gott om mellanrum för att spara däck och inte överhetta var verkligen döden denna säsong.

Kommer bli väldigt intressant att se hur stor effekten blir.

Visa signatur

Ryzen 3600 | ASUS X470-F | 16GB B-die | GTX 1070

Permalänk
Skrivet av Sidde:

Vet inte om du är ironisk eller inte.
Svårt att tolka över internet ibland…
Men en bromsplatta är sällan färgad. Vanligare att man bara kört över en linje

Givetvis ironisk 😛

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Alpine A522

Bland de snyggaste någonsin!

Permalänk
Skrivet av Zipparn:

Ser bra ut

Tydligen ska de köra med en särskild livery i Bahrain och Saudi. Pink panthers are back 😀

Does not compute att se en Renault/Alpine med samma färger som Force India/Racing Point 😄
Kanske är ett sätt att få Otmar Szafnauer att känna sig välkommen och se till att övergången till Alpine blir mjuk och fin 😉

Visa signatur

CPU: Ryzen 7800x3d | Mobo: Asus ROG Strix B650E-E Gaming | Kylare: Arctic Liquid Freezer III 420 PP | GPU: Sapphire RX 7900 XTX Nitro+ | RAM: 2x32GB G.Skill Trident Z5 Neo RGB 6000c32 | Lagring: Samsung 990 PRO 2TB + 2x Samsung PRO 990 4TB | PSU: EVGA Supernova 1200 P3 | Chassi: Phanteks Eclipse P500A | Skärm: Gigabyte M32UC 32" 4K | OS: Windows 11 PRO

Permalänk
Medlem

Sjukt taggad på den här säsongen, ska bli kul att se vilka som lyckats med nya bilarna
Roligt om det rör om lite i fältet och hoppas personligen Mclaren får bra fart då man följt Norris sen karting tiden(Själv kört kart men lagt av sen några år)

Ferraris bil är ju en skönhet visuellt och väldigt egen design, hoppas att dom lyckats träffa rätt

Visa signatur

Don't worry about what people think. They don't do it very often.