Hur lärde ni er hantera Linux?

Permalänk
Medlem

blev inlåst i en mörk källare med en dator och en debianskiva i ett år.

Visa signatur

h170i-plus i5 6600 2x8gb ddr3l 850 pro 256gb
Don't argue with an idiot. He will drag you down to his level, and beat you with experience.

Permalänk
Medlem

Brorsan installerade Debian (senare Ubuntu) på min dator och tvingade mig mer eller mindre att använda det när han hälsade på.
Så småningom tröttnade jag mer och mer på XP (installerade själv Kubuntu) och frågade honom om hjälp med jämna mellanrum.
Efter att man fått lite kött på benen så har ni här på Swec. varit till en del hjälp.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Okej, konvertering den hårda vägen

^^

I alla fall så satte jag i Ubuntu skivan som har tagit 5 veckor från lilla glada USA

Allt fungerade på en gång, nätverkskort, ljud, läsa från NTFS, mitt usbminne

Man märker verkligen att _allt_ är opensoruce, för mp3 kunde man inte lyssna på. Men då var det så smart att man fick upp en liten ruta om man ville hämta hem codec som gjorde så att man kunde lyssna på mp3

Härligt!

Det är väl egentligen meningen att allt ska fungera? Utan att man ska behöva skriva in en massa saker i terminalen och sånt?

Finns det något internet radio program till Ubuntu så är nog pappa villig att testa det ;D

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem

Helt självlärd efter år av fipplande ^^
Windows, ett minne blott...

Redhat -> Ubuntu -> Gentoo -> Arch linux (LONG LIVE!!)

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Medlem

började med fedora men gick snabbt över till ubuntu. Installerade körde på tills jag stötte på problem. Googlade och lärde mig. Man får inte vara rädd för att göra fel, vart tvungen att installera om ett par gånger men det är ju så man lär sig. Tog bara ett par dar innan jag kände mig hyffsat bekväm i operativet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Självlärd.

Började någon gång på 90-talet med en ung version av slackware, då fattade jag 0.

I senare tid är det Gentoo som har gjort att jag lärt mig Linux. Att gå genom den installationsprocessen och få hårdvara att fungera på olika datorer gör att man lär sig oerhört mycket. forums.gentoo.org har vart till en enormt stor hjälp uppöver åren också! Hett tips!

Dom som klarar av att installera Ubuntu, kan inte per automatik Linux, det är en sak som är säker iallafall.

Gentoo / Slack / Debian är väl några distar som är bra att börja med om man verkligen vill lära sig. Men räkna med att investera mycket tid, svett, tårar och snor innan du börjar komma någonvart

Visa signatur

Jag tillverkar Elektronisk Background Music på bjokib dot com... Kanske passar något ditt projekt? Det är "gratis" :)

Permalänk
Medlem

undrar hur krångliga installationer är någut positivt
Krångel och konsol knapprande kommer man endå stöta på

edit: Tror att en bra ide är att börja med en "lätt" dist som ubuntu och sedan gå vidare till en svårare ifall man verkligen, verkligen vill lära sig det från botten. För hoppningsvis så ger man isåfall inte upp av frustration

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Trial and error

Kan väll egentligen inte så enormt mkt linux heller, men google kan jag och det funkar det med..hehe

Första gången jag testade linux var det redhat 5.2 (Skulle ha en QW server , sket sig dock såklart) som gällde men på den tiden begrep jag ingenting var väll bara 15 år och inte så insatt i annat än hur man startade diablo heller så inget konstigt med det. Sen har det blivit Slackware,Gentoo,FreeBSD till och från genom åren men jag har aldrig riktigt fastnat i träsket eftersom jag alltid spelat mycket. På äldre dar har dock spelandet lagts åt sidan och nu kör jag linux på heltid. Mycket svordomar och pillande har det blivit men enklare och enklare har det iaf blivit så mycket kan jag säga.

Tycker det roligaste med linux är att man lär sig mycket , man har ju en helt annan inblick i vad man håller på med än i windows

Visa signatur

När du ser svart & vitt så får du välja fritt!

Permalänk
Avstängd

Gentoo / Slackware mest. Men jag orkar inte med skiten, massa krångel för att få igång saker som borde vara självklara.

Visa signatur

Landslide.nu - För er som vill diskutera allt mellan himmel och jord i där demokrati och yttrandefrihet ligger som högsta prio

Permalänk
Medlem

Jag hanterar inte Linux särskilt bra. Men det funkar för att göra det som jag vill vilket är att använda datorn till allt man har en dator till. Programmera, göra 3D modeller, spela lite, webdesign osv osv. Vill man lära sig linux så är ju det säkert bra till och från, men jag har aldrig behövt kunna särskilt mycket för att använda Ubuntu. Iofs så har jag bara använt det i lite över ett år.

Visa signatur

Dur ru - dum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Smokerdave
Gentoo / Slackware mest. Men jag orkar inte med skiten, massa krångel för att få igång saker som borde vara självklara.

lol

"Gentoo / Slackware" och "saker som borde vara självklara" i samma andetag.
^^

Visa signatur

Opera user | 3.6 GHz AMD Phenom II X4 | 6144MB RAM | AMD ATI HD7870 2GB | Det är jag det.
Linux, Eating apple and smashing Windows.

Permalänk
Medlem

Haha, det var ett tag sen nu, och man blir ju lite nostalgisk när man tänker tillbaka på den goda tiden! xD Nåja, jag minns iallafall att det började med att min granne (Sidde här på forumet) introducerade mig för debian. Installerade detta på min gamla compaq. Flöt på ganska bra tyckte jag, installationen var ganska simpel och apt-systemet var till stor hjälp såklart!

Sedan minns jag inte riktigt vad som hände, fick iallafall igång X och fluxbox som fönsterhanterare, efter "lite" tjatande på IRC om hjälp. Sedan flöt det väl bara på, körde debian i kanske ett år och gick aldrig riktigt tillbaka till Windows under denna tiden, tyckte allting fungerade så bra och var lättförståeligt. Lite senare började jag märka att alla mina internet-gemenskaper började prata mer och mer om Gentoo vilket såklart gjorde mig nyfiken. Eftersom jag var ganska hemma på Debian var det inte heller något större problem att installera Gentoo och jag blev kär! Gentoo var helt perfekt, hur många användare som helst och ett bra forum. Dessutom var paketsystemet otroligt enkelt att hantera och konfigurera efter egna behov.

Efter detta har man väl testat på de flesta distarna bara för kul men har aldrig riktigt hittat något som passat bättre än Gentoo. Har även varit inne och cyklat på BSD men det har inte heller riktigt fungerat för mig.

Sedan vet jag inte riktigt. Har inte kört Gentoo på ett bra tag, har inte riktigt haft tid eller något. Använder mestadels Windows XP och Ubuntu om jag använder Linux, mestadels på grund av att det är så otroligt simpelt och slippa konfigurera allting i årtionden (som man hade tid till förut).

Så, på den vägen var det. Självlärd alltså.

Permalänk

Det var genom en serverinstallation jag fick lära mig Linux (Debian) och då enbart i text-mode. Jag hade hört att Linux var mkt bättre till ftp/http/mail/etc (och så samtidigt upptäckte jag det fina ssh..) och så är man fast.

Kör dock Win32 på min arbetsdator och Debian på serverburken dårå.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem

kör du win32 på din arbets dator? vågar man fråga hur gamal burken är?

edit: eh glöm det, tänkte på gamla 32bit 3.11. har vart uppe i 24h pga av en uppsats som skulle vara färdig idag. är rätt seg i huvet.

Visa signatur

| Ryzen 5800x | Asus prime x470 pro | Asus rtx 3080 tuf oc | Gskill 32gb 3,6ghz | aw3225qf |

Permalänk
Medlem

Jag lärde mig när jag gick på universitetet. Där var det Linux som gällde när vi hade labbar och programmerade, så jag blev tvungen att lära mig använda det.
Sen har det fortsatt på jobbet Har haft PC med Linux eller Sun-maskiner med Solaris nästan hela tiden här. Nu känner jag mig lika hemma med Linux/Unix som med Windows

Hemma kör jag dock XP eftersom jag spelar ganska mycket.

Permalänk
Medlem

Jag är kanske inte rätt person att svara men..
Håller på att försöka lära mig (vilket går riktigt bra, än så länge) Linux genom Ubuntu, men det går väl åt fanders nu när hårddisken på min laptop säckar ihop så sakteliga.
Men som jag lär mig just nu så är det via forum, däribland Swec såklart :).
När jag får ny HD och ännu mera ork ska jag låna en bok eller två och kanske till och med dra in mer än bara Ubuntu. Tips i denna tråd fick man.

Jag håller mig så mycket jag kan till teminalen, och att göra allt på "omvägar", så lite grafiskt som möjligt. Och man ska inte vara nöjd bara för att det fungerar! Nej, om det fungerar utan probelm, då betyder det att man måste ner och in och trixa tills det inte fungerar längre, så man måste installera om och börja om och trixa igen. Man lär sig inte genom enbart framgång.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pingy
blev inlåst i en mörk källare med en dator och en debianskiva i ett år.

Kidnappad av någon elak linux-guru, under hot om att kvävas av hans farliga unix-skägg?

Permalänk
Inaktiv

Det började en dag ...

Jag började inte använda Linux utan NetBSD vilket har blivit referenspunkten i mitt digitala tänkande. Det var bara "sänke huve å åke" som Johhny i Room-service skulle uttryckt det, jag har tragglat, testat, läst, svurit, lyckats etc. Nu några år senare har jag börjat fatta hur jäkla svårt det är att bli bra på Unix, i alla fall för mig. Höjer hatten till dom som får allt att ticka.

Nuförtiden sitter jag med SLED 10 och W2k på jobbet, hemma körs det NetBSD och Mac OS X.

Permalänk
Medlem

jag pressade!

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Trial and error sen Red Hat 7.3. Lärde mig på helt fel sätt, men å andra sidan har jag lärt mig mycket.

Permalänk
Medlem

Lika bra att dra hela historian kanske.

Började någongång för en 6-7 år sedan, när en kompis visade ett operativsystem som hans pappa installerat på en skräpdator. Vet inte vad det var, men gissar på Red Hat. Det var inte mera än att jag memorerade namnet "linux".

Ett par år senare såg jag en Red Hat-skiva på ett lopptorg (hur heter det i Sverige? Realisationscenter?) och fick en flashback från kompisens showoff. Tyvärr så hade jag inte några pengar att köpa skivan för då, och när jag kom tillbaka ett par dagar senare så var den borta : D. Anyways, jag gick hem och började forska lite i det här med linux, och hittade en del sidor, men inget som var riktigt relevant. På något sätt kom jag in till Övriga Operativsystem här på swec, och jag har för mig att Dr.Slizer rekommenderade Debian.

Hittade en kille i Finland som sålde Debian-skivor, och jag beställde de tre första. Det här var runt Woody tror jag. Installationen gick sådär, det var någon gammal skräpdator som inte kunde boota från cd, och under en tid så "testade" jag en massa olika distar. "Testade" som i "om jag kunde installera och fick upp ett GUI så var jag glad".

Senare fick jag en lite bättre dator, och installerade Debian ordentligt första gången. Det här var för ganska prick tre år sedan. Körde det ett tag, och det fungerade sådär halvbra har jag för mig : D. Kommer ihåg att jag aldrig fick rullhjulet att fungera. Första gången jag noterade att jag började förstå hur saker och ting hörde ihop var när jag fick igång Tuxracer, ÅH vilken tillfredställande känsla det var. Och hur roligt sen!

Nu har jag uppgraderat min dator igen, och Debian var mitt förstaval. Antagligen skulle ett annat operativsystem fungera lika bra, men jag har vant mig vid Debian. Egentligen gör jag inte något speciellt som skulle kräva att jag använder linux, nuförtiden spelar jag bara WoW och ser på film så : D.

Anyways, min point var att det nog tar ett tag innan du har vant dig vid att använda ett nytt operativsystem, men att det inte är någon point i att stressa, det ska ju trots allt vara roligt att använda din dator : D.

Reserverar mig för stavfel och flummig/korkad text, klockan är trots allt kvart över två på natten : D.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

jag installerade slackware

Visa signatur

ubuntu 16.04

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DasIch
Kidnappad av någon elak linux-guru, under hot om att kvävas av hans farliga unix-skägg?

Pratar du om Ilja?

Visa signatur

tack o bock

Permalänk
Medlem

Bestämde mig för vad jag ville lära mig och installerade Red Hat och började.
Tillsammans med AltaVista (sökmotorn som var mest poppis innan google) så kunde jag hitta de flesta svar på de problöem som uppstod samtidigt som jag själv växte i min kunskap för att klara av fler och fler problem själv.
Använder samma taktik vad jag än ska lära mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Strukt
Självlärd.

Började någon gång på 90-talet med en ung version av slackware, då fattade jag 0.

I senare tid är det Gentoo som har gjort att jag lärt mig Linux. Att gå genom den installationsprocessen och få hårdvara att fungera på olika datorer gör att man lär sig oerhört mycket. forums.gentoo.org har vart till en enormt stor hjälp uppöver åren också! Hett tips!

Dom som klarar av att installera Ubuntu, kan inte per automatik Linux, det är en sak som är säker iallafall.

Gentoo / Slack / Debian är väl några distar som är bra att börja med om man verkligen vill lära sig. Men räkna med att investera mycket tid, svett, tårar och snor innan du börjar komma någonvart

Rent skitsnack. Precis som du inte blir matematiker för att du kan rabbla satser blir du inte heller unixguru för att du kan skriva av installationsmanualen.

Visa signatur

#apple.se @efnet - Frihet, Jämlikhet, Mac.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Haffe
Rent skitsnack. Precis som du inte blir matematiker för att du kan rabbla satser blir du inte heller unixguru för att du kan skriva av installationsmanualen.

Det är dock lite skillnad på att lära sig grunderna i Linux och att vara UNIX-guru.

Permalänk
Medlem

i början av 1997 bytte jag bort min Amiga mot en PC, men den var så pass instabil att jag redan efter 6-7 månader var otroligt less på windows, så efter mycket försök att få den stabil d.v.s. nytt minne, ny ide-kontroller, installerad beta av Windows 98 (Windows 97 / Memphis som det hette då), så blev det tillslut att slänga in Linux (RedHat).

Sen körde jag Linux som relativt Main-OS tills Windows 2000 kom, sen blev det dual-boot mellan 2000 och Linux (Slackware).
Efter att jag köpte min första Mac har Linux fått stiga ner och istället se sin tillvaro på server-sidan istället för desktopsidan.

Så i år firar jag 10 år med Linux, vilket är i princip lika länge som jag använt Windows. Fast då jag inte kört Windows hemma på 2 år (gick ju över till OS X) så kan man väl säga att jag har kört Linux längre än Windows

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

jag slängde in slackware för första gången 2001 och har lärt mig allt jag kan på egenhand.
Kör man fast så söker man på nätet eller går ut på ircen och frågar i #slackware eller i #linux

Är inte så svårt som man tror att lära sig det själv, kräver bara att man har tålamod och gillar att tänka lite

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pauq
jag installerade slackware

Samma här.
Efter att ha kört Ubuntu i typ ett halvår blev man trött på att allt funkade och drog in Slack och lekte med. Byggde det mesta från källkod manuellt även om där fanns paket till det.
Tror jag körde Slack i ungefär ett år.

Sen hoppade man på Enlisy och började utveckla den för att lära mig ännu mer om Linux och där är jag än idag

Min första upplevelse med Linux var dock med Fedore Core 3, men jag gick jäkligt snabbt tillbaks till Windows då för jag fattade inte hur man installerade saker

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt