Permalänk
Medlem

Problematisk uppgradering

God dag,

jag önskar uppgradera mitt datorsystem, men har lite svårt att prioritera i prestanda/pris frågan.

Sitter idag på:

Moderkort : socket 939, SLI

Processor: amd athlon 4000+

Grafik: 7600 GT klockat till 615 / 1510 mhz

Minne: 2 gb.

__

Min önskan är att snabba på processorn då jag vill kunna konvertera och ha mig snabbare. Samtidigt vill jag ha ett grafikkort.

Jag har ingen bestämt budget, men vill trots det komma undan så billigt som möjligt.

Det står utifrån min kunskap mellan:

1. Endast byta grafikkort = mindre dyrt

2. Byta moderkort + processor + grafikkort =dyrt

Finns det någon smart lösning på mitt problem, tex det finns asgrymma processorer till socket 939?

fråga 2. Mitt moderkort idag har nvidia chipset, betyder det att jag inte kan ha ati grafikkort?

Markus

Visa signatur

/ M ?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd flyttad*

Jo, du kan ha ati-grafikkort.

Köp en Opteron 185 så får du lite bättre fart på processorn och ett nytt grafikkort, exempelvis ett 8800 gts.

Ska du byta till nån c2d eller nyare athlon med socket am2 så måste du byta både moderkort och minnen.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
*tråd flyttad*

Jo, du kan ha ati-grafikkort.

Köp en Opteron 185 så får du lite bättre fart på processorn och ett nytt grafikkort, exempelvis ett 8800 gts.

Ska du byta till nån c2d eller nyare athlon med socket am2 så måste du byta både moderkort och minnen.

Okej, tack för svaren.

Om man ska välja grafikkort och vill dedikera så lite pengar som möjligt på grafikkortet, är det ett 8800gs eller ati x1950 som gäller då?

Och amd opteron, vad är det som skiljer från min befintliga?

Mvh
Markus

Visa signatur

/ M ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markuuss
Okej, tack för svaren.

Om man ska välja grafikkort och vill dedikera så lite pengar som möjligt på grafikkortet, är det ett 8800gs eller ati x1950 som gäller då?

Mvh
Markus

8800GTS är den billigaste versionen av Nvidias high-end kort, så vill man ha ganska bra prestanda till ett lågt pris så är det inte riktigt det första valet, det är mer i samma liga som HD2900, alltså ett kort för topp-prestanda men lite sämre för att få ner priset.
x1950 däremot är vad jag skulle klassa som det mest prisvärda som finns för närvarande, inte topp-prestanda, men väldigt bra prestanda till ett väldigt lågt pris.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lcars
8800GTS är den billigaste versionen av Nvidias high-end kort, så vill man ha ganska bra prestanda till ett lågt pris så är det inte riktigt det första valet, det är mer i samma liga som HD2900, alltså ett kort för topp-prestanda men lite sämre för att få ner priset.
x1950 däremot är vad jag skulle klassa som det mest prisvärda som finns för närvarande, inte topp-prestanda, men väldigt bra prestanda till ett väldigt lågt pris.

Okej, men ska man då ha 1950PRO eller XT ?
Har ingen uppfattning om skillnaden

Varför ska man ha ett kort med stöd för dx10, finns det ens några sådanna spel?

Visa signatur

/ M ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Markuuss
Okej, tack för svaren.

Mvh
Markus

Du får en kärna till vilket ger dubbelt så mycket cpu-kraft.. samt 200mhz extra vilket inte riktigt har nån betydelse, men det är ju inte någon nackdel.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av OSkar000
Du får en kärna till vilket ger dubbelt så mycket cpu-kraft.. samt 200mhz extra vilket inte riktigt har nån betydelse, men det är ju inte någon nackdel.

Tycker du att det är bättre att välja en opteron processor + ati x1950XT

än

nytt moderkort med core2duo (av bättre variant), nya minnen och 8800gtx

i prestanda - pris synvinkel?

(förstår att det är svårt att jämföra, men jag har svårt att prioritera i denna fråga)

Visa signatur

/ M ?

Permalänk
Medlem

Har aldrig förstått mig på opteron :S min kompis ska byta ut sin opteron 165. Är den något bra ?

Visa signatur