Nya Dell XPS m1330, för er som vill ha ultraportablet med bra prestanda!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3boggan
Fick också min idag!!! Beställde den 5:e så är mycket nöjd med leveranstiden... beställde också midnight blue och precis som cato skrev så är den väldigt mörk blå, perfekt. [...]

Nu börjar jag bli sur, trots att jag beställde min före a3boggan så ligger min fortfarande i förproduktion, och vad jag kan se verkar det gå snabbt för alla andra också. Time is the worst thing...

EDIT: Ibland räcker det tydligen med att bli lite sur för att saker ska lösa sig, idag är det helt plötsligt fas 4. Mumma!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BoardBum
någon som vet om man kan få den vita modellen här i sverige ?

Sen undrar jag även hur det funkar med ssd drivar, finns det någon möjlighet att byta till en ssd i framtiden om man köper en med vanlig disk nu, eller är det helt olika saker.

Du kan förmodligen byta disk utan problem. Vad gäller vita modellen så frågade jag säljaren via telefon vilka alternativ som fanns, och han svarade då endast blå och svart. Å andra sidan verkar det ganska orimligt att de har fler alternativ i USA än här, så står man på sig kanske de kroknar? Att beställa via telefon rekommenderar jag hur som helst varmt, väldigt trevligt med personlig kontakt med en säljare som man dessutom får direktnummret till. Där kanske man tom kan få de att slänga in en BD-spelare?

Någon som vet hur det går om man tankar en engelsk Vista Ultimate-skiva (original, inget crackat eller så) och installerar med sin cd-nyckel från Dell? Med barnslig naivitet hoppas jag på att jag får en engelsk Vista Home Premium, låter det rimligt?

Oh, en sak till, recovery-partitionen, är den bara att slakta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cato
Du kan förmodligen byta disk utan problem. Vad gäller vita modellen så frågade jag säljaren via telefon vilka alternativ som fanns, och han svarade då endast blå och svart. Å andra sidan verkar det ganska orimligt att de har fler alternativ i USA än här, så står man på sig kanske de kroknar? Att beställa via telefon rekommenderar jag hur som helst varmt, väldigt trevligt med personlig kontakt med en säljare som man dessutom får direktnummret till. Där kanske man tom kan få de att slänga in en BD-spelare?

Någon som vet hur det går om man tankar en engelsk Vista Ultimate-skiva (original, inget crackat eller så) och installerar med sin cd-nyckel från Dell? Med barnslig naivitet hoppas jag på att jag får en engelsk Vista Home Premium, låter det rimligt?

Oh, en sak till, recovery-partitionen, är den bara att slakta?

De amerikanska datorerna tillverkas i Malaysia och våra i Irland har jag för mig. Därav det olika utbudet i färger.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av w0lla
det är inte bara dells datorer som får det, andra tillverkare har samma "problem".

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
finns macbook , hp ,acer mfl som har cpu whine,jag har dock ingen på min dell 1530

Har arbetat i datorbutik, jag äger mac och så gör de flesta vänner med. Aldrig hört CPU whine, så jag tycker det är konstigt att Dell har detta problem på så många datorer. Kör de low budget delar eller?

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Har arbetat i datorbutik, jag äger mac och så gör de flesta vänner med. Aldrig hört CPU whine, så jag tycker det är konstigt att Dell har detta problem på så många datorer. Kör de low budget delar eller?

sitter på en dell 1530, och jag har då ingen cpu whine heller.

så det är nog lite av random datorer som har.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
sitter på en dell 1530, och jag har då ingen cpu whine heller.

så det är nog lite av random datorer som har.

Jo, helt klart, dock är jag bara förvånad över felprocenten hos dell. Då 3 pers i rad som beställt alla fått CPU whine. Medan jag inte hört det någonsin (och jag har ju hanterat en hel del laptops)

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo, helt klart, dock är jag bara förvånad över felprocenten hos dell. Då 3 pers i rad som beställt alla fått CPU whine. Medan jag inte hört det någonsin (och jag har ju hanterat en hel del laptops)

Är ju även så att de som har problem med sina datorer är mer benägna att komma hit och skriva om det. De som har datorer som blir perfekta kommer inte hit och skriver "inget cpu-whine" i lika stor utsträckning. Därför är det svårt att få en uppfattning av hur stort felet är på det här sättet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Jo, helt klart, dock är jag bara förvånad över felprocenten hos dell. Då 3 pers i rad som beställt alla fått CPU whine. Medan jag inte hört det någonsin (och jag har ju hanterat en hel del laptops)

hehe precis, trodde ärligt talat att med min otur att ja skulle få defekt skärm, cpu whine och annat jävla strul.
men min puttrar på som aldrig förr faktiskt, så jag personlinge rekomenderar 1530 trots att en del tydligen fått ärligt talat, ren skit =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Fungerar era WIFI Catchers när datorn är avslagen? Min LED blinkar bara blått ljus men enligt manualen så ska den visa:

Blinking green
Search for WiFi network connection is in progress

Solid green
Found WiFi network connection with a strong signal strength

Solid yellow
Found WiFi network connection with a weak signal strength

LED without light
No network connection detected

/Robert

Permalänk
Medlem

har haft datorn i 2 dagar nu, är helt nöjd med den, hör inget cpuwhine. den e tyst liten å supersnygg.

funderar dock p att formatera o den å bara lägga i vistat, känns som att alla dellgrejer segar ner datorn lite grann.

någon av er andra som gjort så?

e det några drivrutiner man borde skaffa som inte dell fixat redan? typ till grafikkor eller så?

seda e jag lite nyfiken på vad för codecs som är smidigast bäst att skaffa om jag vill koppla in den till plasman å se på hd

Permalänk
Medlem

Hittade en död pixel på min nu också, ska nog försöka ringa till Dell imorgon för att få den utbytt. Vill inte ha något man är halvnöjd med när man betelat så mycket pegar för den.

Mätte batteritiden idag, Fick 4 timmar 10 minuter med WLAN och skärmen på 3/7 i ljusstyrka, idle. Var mest för att se om jag fick någon skillnad med lägre volt tal, men fick samma tid +/- 2 min.

Inte provat min WiFi-catcher ännu, ser inte riktigt något beov av den.

Formaterade inte om min utan avinstallerade bara allt som jag inte ville ha. Mest för att jag är lat

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Eik
De amerikanska datorerna tillverkas i Malaysia och våra i Irland har jag för mig. Därav det olika utbudet i färger.

Min är tillverkad i Polen, min är tyst och fin förutom en buckla på gallret över vänster högtalare (felanmält).

Permalänk
Medlem

Pratade med en del andra personer idag om CPU whinet. Det visade sig att det är ett högfrekvent ljud som långt ifrån alla kan höra. Kan det vara så att det finns på många fler datorer? Eller till och med alla, men det är så att eftersom alla inte hör det så är det inget som alltid upptäcks?

Någon som haft en dator med CPU whine och bytt till en som inte har eller som vet att de kan höra högfrekventa ljud? T ex det här "moquito sound"?

Permalänk
Medlem

Hur är LED skärmen till 1330 ?

Permalänk
Medlem

Idag gick vår Vista-installation sönder på vår 2 veckor gamla m1330... Användes enbart för surf och mail, hade inga specialinstallationer. "Installera om windows" säger de på XPS-supporten.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anarkizt
Idag gick vår Vista-installation sönder på vår 2 veckor gamla m1330... Användes enbart för surf och mail, hade inga specialinstallationer. "Installera om windows" säger de på XPS-supporten.

ok?
gör de då? =P

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Jag beställde en idag, leveranstiden står som 11/4. Men det verkar inte stämma med tanke på andras inlägg här. Hoppas i allafall att det tar max 14 dagar, för jag ska åka utomlands en månad och då finns det ingen som kan ta emot den, och så vill jag ju förstås ha med den på semestern... Vad tror ni, man borde få den innan 28:e va? Inget är som väntans tider...

Permalänk
Medlem

Har du inte beställt något konstigt och betalat med kort tror jag nog att du kan få den inom 14 dagar. Min visade som sagt på en månad men kom efter en vecka.

Var i kontakt med XPS support angående CPU whinet. De påstod att Intel hade byggt sina CPUer så att de skulle låta på det viset. Det var alltså ingen defekt utan något som var på alla CPUer från Intel.

Permalänk
Medlem

hahah.
"yey! nu har vi lanserat C2D till laptop...cpu som tjuter till ni inte orkar mer! Nu finns ingen risk att ni somnar vid datorn"

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Har du inte beställt något konstigt och betalat med kort tror jag nog att du kan få den inom 14 dagar. Min visade som sagt på en månad men kom efter en vecka.

Var i kontakt med XPS support angående CPU whinet. De påstod att Intel hade byggt sina CPUer så att de skulle låta på det viset. Det var alltså ingen defekt utan något som var på alla CPUer från Intel.

Klar de påstår det? Men saken är ju ändå den att det verkar som Dell har större problem med detta

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Klar de påstår det? Men saken är ju ändå den att det verkar som Dell har större problem med detta

det är nog fler som rapporterar fler som har felet än dom som inte har felet att dom har en felfri lapp, vilket gör att statsen på fel blir mer än felfria.

sen endel har det, men aldrig drar upp problemet.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Har du inte beställt något konstigt och betalat med kort tror jag nog att du kan få den inom 14 dagar. Min visade som sagt på en månad men kom efter en vecka.

Nä, inga konstigheter, grundkonfiguration, fast ett större batteri.
Men nu kom jag på att det är påskhelg snart också, det var nog ingen lyckad tidpunkt att brställa... jag ger dem nån vecka, och har de inte skickat då så avbeställer jag nog.

Uppdatering... jag vet att jag är jobbig men jag är lite stressad över det här Nu har den gått in i fas 2 - Det är väl ganska fort?

Permalänk

Pazappa tänk på att om du betalade med kort får du inte tillbaka dina pengar på en gång heller. så att avbeställa kan betyda att det tar lika lång tid innan du kan beställa en annan som det kan ta innan du får den du beställde först...

Krångligt? ^^

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fredrik1
Hittade en död pixel på min nu också, ska nog försöka ringa till Dell imorgon för att få den utbytt. Vill inte ha något man är halvnöjd med när man betelat så mycket pegar för den.

Mätte batteritiden idag, Fick 4 timmar 10 minuter med WLAN och skärmen på 3/7 i ljusstyrka, idle. Var mest för att se om jag fick någon skillnad med lägre volt tal, men fick samma tid +/- 2 min.

Inte provat min WiFi-catcher ännu, ser inte riktigt något beov av den.

Formaterade inte om min utan avinstallerade bara allt som jag inte ville ha. Mest för att jag är lat

Har inte dell en pixelpolicy på 5 döda pixlar?.
Rapportera gärna hur det gick, om dell är villiga att byta ut skärmen även om det bara är en död pixel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av a3boggan
Har inte dell en pixelpolicy på 5 döda pixlar?.
Rapportera gärna hur det gick, om dell är villiga att byta ut skärmen även om det bara är en död pixel.

Tror det är 3 pixlar, men syftade mer på att min vilja med att försöka få en ny dator helt och hållet var större sen jag såg den döda pixlen. Då det är ännu mer som var defekt.

Gick inte så bra, ska göra nytt försök senare.

Man kanske kan hota med att lämna tillbaka den om de inte vill fixa den döda pixlen? Kan ju alltid beställa en ny även om det tar lite längre tid.

Klart man kan leva med både CPU whine och en död pixel, men känns surt att bara halvnöjd när ma ändå lagt ut närmare 10 papp på en dator.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
Pazappa tänk på att om du betalade med kort får du inte tillbaka dina pengar på en gång heller. så att avbeställa kan betyda att det tar lika lång tid innan du kan beställa en annan som det kan ta innan du får den du beställde först...

Krångligt? ^^

Jag tog Dellkonto. På chattsupporten sa de att en dellkontobeställning är lika snabb som kreditkortsdito. Det är ju bra ocså för jag låser inga pengar på kortet om jag skulle behöver backa ordern.
Nu har den gått in i fas tre - systemet byggs. Så der verkar ju som att det går rätt fort. Men sen är det upp till Schenker, sveriges kanske inte snabbaste fraktbolag. Får man något kollinummer direkt från Dell så man kan skynda på Schenker genom att kontakta dem redan innan ordern är i land så att de kan boka utkörning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pazappa
Jag tog Dellkonto. På chattsupporten sa de att en dellkontobeställning är lika snabb som kreditkortsdito. Det är ju bra ocså för jag låser inga pengar på kortet om jag skulle behöver backa ordern.
Nu har den gått in i fas tre - systemet byggs. Så der verkar ju som att det går rätt fort. Men sen är det upp till Schenker, sveriges kanske inte snabbaste fraktbolag. Får man något kollinummer direkt från Dell så man kan skynda på Schenker genom att kontakta dem redan innan ordern är i land så att de kan boka utkörning?

du får ett nr direkt när din hamnar i fas 5 och det kommer gå fort...
tills min hamnade i örebro och dom skulle köra ut de.
dom väntade 1 extra dag för mig

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

De har redan skickat den nu, det var fort, ett dyng från beställning till skickad dator, det ska de ha en eloge för på Dell. Då får vi se hur lång tid Schenker ta rpå sig.

Permalänk

SSD disken på 64 GB som finns till m1330 nu, någon som vet vad det är för disk? Läste att det nu under våren skulle komma några nya Samsung SSD som tydligen skulle vara grymmt snabba. Någon som vet mera?

Källa:
http://direct2dell.com/one2one/archive/2008/02/15/46033.aspx

Behöver en smidig jobbdator här före sommaren.. och 1330 ligger bra till

1530 känns ju lite som den går bort med alla skärmproblem.

Visa signatur

Huvudburk: Core i9 10850K | ASUS ROG MAXIMUS XII HERO Z490 (Wi-Fi) | 32GB Trident Z 4000MHz | Asus Geforce TUF 3080 OC | NZXT H710 | ASUS ROG RYUJIN 360 | Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD 500GB | LG 48” CX OLED | Server: Core i7 6700K | 32GB Dominator 3000MHz | NZXT 440W+Kraken X61 | Övrigt: LG 77" C9 OLED | iPhone 12 Pro Max

Permalänk
Medlem

någon som har tips på codecs, inställningar å sånt för å få hd material att flytabra på 1330. det e så mcket codec paket å sånt, svårt att veta vad man ska välja, vilket läge e bäst när man kopplar upp den till en hdready plasma? alltså klonat eller utökat.

skriv gärna ner hur ni har gjort och vad ni har för processorer å övrig utrustning

min är

t8100 2.1 ghz 3mb cache
3gb ram
8400gs

tycker det borde funka utan problem men har inte lyckats få det tillräckligt bra än