Tips på datorkonfig. maxpris ca 5000

Permalänk
Medlem

Tips på datorkonfig. maxpris ca 5000

tjenixen, nu var det dags att bygga dator igen för första gången på typ 3½ år, enda anledningen till att detta är nödvändigt är att min gamla dator blev stulen i höstas :S

jag är en ganska fattig person och har inte råd med några dundergrejjor, har därför tänkt att köpa ett system man kan växa i (skall vara lätt att uppgradera prylarna). har tänkt mig något sånthär ;

Sharkoon Miditower Rebel 9 Economic, 499:-(http://www.webhallen.com/prod.php?id=75150)

Asus P5ND2 SE, nForce-570 Ultra Intel, Socket-775, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16, 690:-(http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=328048&view=detailed)

ingen bild
Intel Core 2 Duo, E4300, 995:-
Inhandlas på Pccity, ligger nära mig och jag har en polare som jobbar där.
att de har bäst pris gör inte ont det heller

Kingston1GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM 380:- (ev x2)
ligger nära webhallen där jag bor, och dom var riktigt billiga!

Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2 582:- (ev x2). detta ska bli raid, om jag bara köper en skall jag köpa minst 1 till och köra raid0/5.

om det är någon produkt som är undermålig blir jag jätteglad om någon kan hitta en bra ersättningsprodukt, de krav jag har på datorn är ;

skall klara sata raid0/5 (sen vore det nice om nån kan förklara vad skillnaden är mellan sata2 och 3, är det samma diskar med annan överföringshastighet?)

kan tänka mig att snåla ner på processor (köpa t.ex Celeron D 352+ för 499:-) för att senare uppgradera denna.

nätdelen skall bytas ut mot t.ex hiper type-R. detta skjuts dock på framtiden

samma sak med grafikkort, därav är kravet på moderkort som följer ; inbyggd VGA,sataRAID,LAN,LJUD,PCIex16.

lådan har jag inga egentliga krav på, dock vore det sweet med 120mm både bak och fram.

som ni ser är detta ett billigt bygge för en liten plånbok, så delarna bör gå att hämta i sthlmsområde med bil/tunnelbana, har inte råd med frakt ifrån 90 olika ställen dock är frakt ifrån 1-3 ställen helt OK om slutpriset blir humant.

det jag vill ha ut av datorn när alla komponenter är inköpta(i framtiden) är ; raid0/5(vad är bäst?) för hastighet, minst 2gb ram, core2duo och bättre ljud.

kommer att köra en gammal CRT-skärm första månaden, men jag har tänkt att inhandla en TFT alternativt att köpa en 32" LCD-tv att använda som monitor ( har perfekt blickfång ifrån sängen, så det blir lite kombinerad tv och monitor då ).

jag blir jätteglad för alla konstruktiva kommentarer. köpet kommer inträffa runt den 25:e denna månaden, så delarna bör finnas i lager

/jingi

edit; bildlänkningsfel
edit2; kanske kan vara bra med en sammanfattning för alla som inte orkar läsa allt ;

Sharkoon Miditower Rebel 9 Economic 499:-(webhallen.com) Asus P5ND2 SE, nForce-570 Ultra Intel, Socket-775, GbLAN, DDR2, PCI-Ex16 690:-(komplett.se) Intel Core 2 Duo, E4300 = 995:- (www.pccity.se) Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2 582:- (datorbutiken.com) Western Digital Caviar WD2500KS 250GB 7200rpm 16MB SATA2 582:- Kingston1GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM 380:-(www.officeone.se) Kingston1GB 667MHZ DDR2 NON-ECC CL5 DIMM 380:-(www.officeone.se)

och all annan kringutrustning lånas av polare & gamla lik (sitter för nuvarande på en pII:a med 266mhz med hela 64mb Ram, den har en cdrom som får duga )

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.

Permalänk

ser bra ut

Visa signatur

AMD X2 4000+, 4096 MB Corsair Value, Leadtek 8800GT 512MB, GIGABYTE GA-MA770 DS3, ANTEC P180

Permalänk
Medlem

tack för svaret alienware, men jag kom på en sak nu, casefans! vad är rätt att köpa? skall vara tyst och kyla bra =)boxade prollekylaren får duga ett tag dock.

haha fan vilket långt orginalinlägg! för mycket cola igår ;D

Visa signatur

En själ som exploderar.
vrede ställd, mot livets nerv.
Kall eld.