Vad krävs av min server för att köra PHP med MySQL?

Permalänk
Medlem

Vad krävs av min server för att köra PHP med MySQL?

Jag är lite lat, blandat med en gnutta dumhet och en stor hög med inkompetens, så jag skulle vilja åka lite snålskjuts här. :]

Jo, jag vill övergå från att använda asp och access, till php och mysql, lära mig från grunden helt enkelt. Pilla lite själv och se vad jag kan baka ihop med det jag redan kan idag.

Men istället för att köpa mig in på ett webhotell för att kunna testa lite script och så, så skulle jag vilja dra upp en server att testa mot.

Men vad krävs det, förrutom en linux. dist? Räcker det med phpmyadmin eller behöver jag även en mysql databas?

Finns det något jag bör tänka på, eller fler pack jag behöver ha installerat till min linux. dist och vilken dist. rekomenderar folket att man använder?

Det här är tänkt att bara användas som internt bruk, när jag testar och bygger mina sidor, tills jag är klar för the "real deal" och publicerar den på ett webbhotell.

Permalänk

PHP/MySql fungerar även i Windows, t.ex. EasyPHP är ett paket med allt som är nödvändigt för att debugga lokalt, med Apache/PHP/MySql/phpMyAdmin osv. Ett installationsprogram finns att ladda ned från http://www.easyphp.org/.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fqvarfort
PHP/MySql fungerar även i Windows, t.ex. EasyPHP är ett paket med allt som är nödvändigt för att debugga lokalt, med Apache/PHP/MySql/phpMyAdmin osv. Ett installationsprogram finns att ladda ned från http://www.easyphp.org/.

Här vart det snabbt marsherat, tackar så hemskt mycket för det snabba svaret. Antar att, utan att ha tittat i installationsfilerna, att det går smärtfritt att slänga upp på en win2003 server-burk utan vidare bekymmmer?

Permalänk
Medlem

Om du bara ska använda det för utveckling och testning så fungerar ett system som fqvarfort bra. WAMP är ett likadant (Windows, Apache, MySQL, PHP).
Vill du däremot köra på en linuxdator kan du fixa ihop ett LAMP-system antar jag. Har aldrig testat det själv dock.

Permalänk

Fungerar i Windows XP i alla fall.

Tittade snabbt på hemsidan, där finns i FAQ'n frågan "48 - MySql doesn't start under Windows 2003 server" med lösningen "Find any my.ini on C: drive and move it in Windows directory.", borde hju betyda att det programmet ska fungera i Win2003 server, har inte testat själv dock.

Permalänk
Medlem

WAMP använde jag mest på Win2003, har aldrig haft några problem alls.
VertrigoServ har också fungerat bra i Server2003, men det hade en störande ruta som dök upp varje gång programmet startades.