Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
Jepp, läser du tidigare i tråden så har jag rapporterat lite om mina framgångar och motgångar med mitt nLitande.

ok, tack!

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

Hej!
Jag såg i en phonehousekatalog att eeepc inte stöder mobilt bredband. Stämmer det?
Jag har använt det trådlösa och kunnat koppla upp mig på hotel och andra ställen utomlands och det räcker iofs för mig. Men det vore ju en miss om det inte går alls med mobilt på en så liten maskin. Men annars är jag supernöjd, kollar tv och pratar på skype och har träningsprogram att följa var jag än är.

Dina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dina073
Hej!
Jag såg i en phonehousekatalog att eeepc inte stöder mobilt bredband. Stämmer det?
Jag har använt det trådlösa och kunnat koppla upp mig på hotel och andra ställen utomlands och det räcker iofs för mig. Men det vore ju en miss om det inte går alls med mobilt på en så liten maskin. Men annars är jag supernöjd, kollar tv och pratar på skype och har träningsprogram att följa var jag än är.

Dina

Om du installerar XP så går det bra, om du har Xandros (original) så krävs det lite trixande.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tack för svar, va bra att det går!

Nu fastnade jag på youtube där det finns filmer med gps på eeepc. Hur funkar det, måste man vara uppkopplad på internet eller räcker det med ett program i datorn, eller behöver man en usb-grej för att se var man är?
Jag vill ju få ut så mycket som möjligt av min lilla rosa skönhet.

Alternativet är väl att börja meditera så man lär sig att man alltid är där man är!!??
Dina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Om du installerar XP så går det bra, om du har Xandros (original) så krävs det lite trixande.

bör tilläggas dock att oavsett system så finns ingen Eee med inbyggt "mobilt bredband" (uttrycket i sig är också ett skämt, därav vingarna)

utan vad som krävs är en stor jobbig dongel som tar nära nog lika mycket plats som själva datorn i det här fallet, inte så mobilt ändå mao. (denna kan iof också trixas in i datorn om man är lite händig)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dina073

Nu fastnade jag på youtube där det finns filmer med gps på eeepc. Hur funkar det, måste man vara uppkopplad på internet eller räcker det med ett program i datorn, eller behöver man en usb-grej för att se var man är?
Jag vill ju få ut så mycket som möjligt av min lilla rosa skönhet.

Alternativet är väl att börja meditera så man lär sig att man alltid är där man är!!??
Dina

GPS funkar via satellitsignaler, så det behöver alltså inte internetåtkomst. det som möjligen kan vara extra via nätet är själva kartorna (men vanligen lagras de i datorn i förväg) eller för extrainformation om trafikstopp eller sevärdheter osv. du behöver däremot nån "USB-grej" för att ta emot signalerna, då Eee inte heller har det inbyggt.

jo det är helt klart det bästa, men det tar tid och tålamod.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

OK, jag kör xp och borde kunna ha mobilt bredband överallt om jag skaffar en dongel alltså. Med abbonemang antar jag.
Och för att få gps måste jag alltså skaffa en gps-usb-mottagare till eee´n. Det blir mycket prylar ihop med tv-usbgrejen, antenn och usb-minnen och laddare.......Får ha tillbehörsryggsäck....

Jag vill kunna använda min lilla dator så mycket som möjligt utan att behöva mecka alltför mycket. Tar gärna emot flera tips!
Tack!
Dina

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dina073
OK, jag kör xp och borde kunna ha mobilt bredband överallt om jag skaffar en dongel alltså. Med abbonemang antar jag.

Och för att få gps måste jag alltså skaffa en gps-usb-mottagare till eee´n. Det blir mycket prylar ihop med tv-usbgrejen, antenn och usb-minnen och laddare.......Får ha tillbehörsryggsäck....

japp, nästan inget är gratis tyvärr, men ändå relativt billigt. exempel: http://www.siba.se/product/Product.aspx?identifier=SEPAC1044 (se upp med villkor och begränsningar i det finstilta, men att detta inte är nått för torrents vet du nog redan)

just det, se upp när du köper GPS-grejer bara. vissa system kan tex bara ha kartorna på CD/DVDn. (och då börjar det faktiskt nästan bli nödvändigt med ryggsäck om du ska ha en sån med också)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

är det värt att slå till på en asus eepc 700 nu dom kostar väll under 2000 kr nu? sen klarar jag mig utan mobilt bredband surfar mest i skolan och hemma och där finns internet.

tröttnat på att kånka min dell med 15,4 tumskärm...

den klarar att surfa med... klarar den diablo 2 / warcraft 3 / cs 1.6... lirar lite i skolan ibland.

hoppas jag får svar på mina frågor orkar nämligen inte leta igenom 65 sidor...

mvh dino aka donic1989

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
är det värt att slå till på en asus eepc 700 nu dom kostar väll under 2000 kr nu? sen klarar jag mig utan mobilt bredband surfar mest i skolan och hemma och där finns internet.

tröttnat på att kånka min dell med 15,4 tumskärm...

den klarar att surfa med... klarar den diablo 2 / warcraft 3 / cs 1.6... lirar lite i skolan ibland.

hoppas jag får svar på mina frågor orkar nämligen inte leta igenom 65 sidor...

mvh dino aka donic1989

Tveksam till om den klarar av CS 1.6
Diablo 2 och Warcraft 3 är nog inga problem, dock.

Fast jag skulle ta en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356015 istället

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av donic1989
är det värt att slå till på en asus eepc 700 nu dom kostar väll under 2000 kr nu? sen klarar jag mig utan mobilt bredband surfar mest i skolan och hemma och där finns internet.

tröttnat på att kånka min dell med 15,4 tumskärm...

den klarar att surfa med... klarar den diablo 2 / warcraft 3 / cs 1.6... lirar lite i skolan ibland.

hoppas jag får svar på mina frågor orkar nämligen inte leta igenom 65 sidor...

mvh dino aka donic1989

http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=asus%20eee%20pc%207

701SD versionen för under 1500kr....

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kiddy
http://www.prisjakt.nu/#rparams=ss=asus%20eee%20pc%207

701SD versionen för under 1500kr....

jag vet har sett det var det som gjorde mig intresserad!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tveksam till om den klarar av CS 1.6
Diablo 2 och Warcraft 3 är nog inga problem, dock.

Fast jag skulle ta en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356015 istället

det där såg verkligen intressant! hmm svårt nu...

Permalänk
Medlem

men helt klart 900an , större skärm = bättre upplösning ...

Permalänk

ok får la bli 900 då men 701 hade lite större hårddisk...

sen om man köper asus eepc900 kan man installera win själv via ett usb minne har ett usb minne på 4 GB.

Permalänk
Medlem

asså varför ska alla prompt in med xp på dessa datorer ? dom e inga spelmaskiner .... kalrt det går , men men ...

Permalänk

jag skulle vilja lira diablo 2 / warcraft 3 fast det går kanske igenom wine...

svårt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Tveksam till om den klarar av CS 1.6
Diablo 2 och Warcraft 3 är nog inga problem, dock.

Fast jag skulle ta en http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=356015 istället

Den klarar CS 1.6 finfint Har själv privat på min 701...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Den klarar CS 1.6 finfint Har själv privat på min 701...

Menade inte tveksam som i att det fungerar nog inte, utan som i att jag inte vet ;P

Permalänk

ok blir iaf en 900 om jag kan pruta ner den till 1600 kr en begagnad tackar för infon klarar 701 det så klarar nog 900 lätt det. utrymmet är det största nackdelen 16 gb men jag får klara mig på det.

Permalänk
Medlem

Hej! Har nu fixat Xp pa Eeen, men svensk tangentbord fungerar inte, ngn som vet drivrutinerna till Xp? Hittar ingenting..

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

Är det nödvändigt att behöva använda nlite eller något annat vid inst av Win XP?
Kan man köra en full install och sedan banta ner det efteråt istället? T.ex. att stänga av indextjänsten, ta bort spel osv osv osv?

Jag har 701SD / 8GB samt 30GB extern.

BTW, köpte den på Misco.se

1463kr inkl frakt och studentrabatt á 5%

Visa signatur

Inspiron 1520: T7250 2.0- 2048ddr2- 250gb 5400- 8600m GT - Home premium

Permalänk
Avstängd

Hej på er! håller på o ska lägga över xp på en 701! men problemet är att den lägger xp på D partionen och sen när den startar om och ska börja installera xp så funkar den inte! den vill köra på C som är en partion på 8mb där det står bios! men bios ligger väl inte på hårddisken? det är inte min dator detta så jag vill itne ta några risker! bios ska ju ligga på moderkortet?! i ett chip! vågar jag ta bort C partionen och sen göra en stor C av alla partioner så jag kan lägga in xp? tacksam för svar!

Visa signatur

WS:/ASUS M4A78-E/Phenom 940BE/OCZ Reaper DDR2 PC8500 6Gb/CF Ati 4870 1GB//Server: AMD Phenom 9550/MSI K9A2 CF-F/OCZ Reaper PC8500 2Gb/XFX GTS 250 Nvidia
"En enskild människas död är en tragedi, en miljon döda är statistik" -Josef Stalin

Permalänk
Medlem

Du ska ta bort den partitionen också.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u