Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Medlem

Med tanke på priset hos komplett blir det en 701:a.
Tänkte även stoppa i ett 8Gb minneskort och en minnessticka på 1Gb.

Ska beställa så fort jag kommer hem från jobbet. Prylbögen i mig hoppar av glädje

Permalänk

Märkte nu att jag visst skrev i fel tråd, råkade skriva i 900-tråden istället för denna. Nån moderator kanske kan korrigera detta.

Är alltså här frågan hör hemma.
Kan man köra Win XP på en 7"-skärm? Fungerar det i praktiken med tanke på den låga upplösningen? Vill höra er åsikt ni som har win xp på era 701-maskiner.

Permalänk
Medlem

Leffemannen -> Jag tycker att XP fungerar bra, det enda som är lite jobbigt är att ett fåtal fönster är för stora för att tex se Ok knappen eller något men det finns ett program som heter winmover och då håller man nere "alt" tangenten så kan du flytta rutan var du än trycker på den.

Annars är den lika bra till XP som vilken annan dator som helst enligt mig. För 1999kr är den ett kap, jag importerade min för 3300kr med frakt från Tyskland och jag kan väl inte säga att jag ångrar mig. Finns ingen anledning att ångra sig då alla netbooks (mini laptops) har samma prestanda, den dagen HP 2133 kommer med Nano processor (om någonsin) så byter jag.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en Eee 701.

Men undrar om den klarar av t.ex. World of Warcraft?
Läste på en rescension @ komplett att den skulle klara det men då hade ha överklockat CPU'n (?) och lagt in 2gb RAM.

Vad är det för RAM jag ska köpa isåfall? (om någon kan länka?) och behövs det överklockas eller inte? (isåfall hur?)

Annars kanske det är bättre att bara köpa en 900 direkt ?

// Kewm

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Inaktiv

Jag hade köpt en 900
Sen kan du stoppa i en sån här: http://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=1024SOKDD...

(rätta mig om jag har fel)

Permalänk
Medlem

btw, hur bytar man minne i en laptop? ><.

aldrig bytat komponenter i en laptop förut ^^,

// Nouge

Visa signatur

.- Asus P5Q-E - Intel C2D E8400 @ 3.0GHz - PowerColor Radeon HD4870x2 - Corsair 750W - Corsair TWIN2X 6400 DDR2 4096mb CL5 - Antec Threehundred -.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
Funderar på att köpa en Eee 701.

Men undrar om den klarar av t.ex. World of Warcraft?
Läste på en rescension @ komplett att den skulle klara det men då hade ha överklockat CPU'n (?) och lagt in 2gb RAM.

Vad är det för RAM jag ska köpa isåfall? (om någon kan länka?) och behövs det överklockas eller inte? (isåfall hur?)

Annars kanske det är bättre att bara köpa en 900 direkt ?

// Kewm

Klarar av är väl att ta i men det går att starta och spela lite men inget som är speciellt njutbart. Sök lite på Youtube så ser du.

900:an är nog mycket bättre att satsa på om du vill gayma.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nouge
btw, hur bytar man minne i en laptop? ><.

aldrig bytat komponenter i en laptop förut ^^,

// Nouge

Vanligen så tar man bort en lucka på undersidan av datorn.
Bifogar länk till hur EEE PC 901 ser ut inuti.
Under luckan sitter bla ett 1 GB SO-DIMM minnet. Man böjer på ett par flärpar och minnet viker ut sig. Man tar bort det och sätter i ett nytt, trycker in och ned minnet så att flärparna hakar in och håller fast minnet i kontakten.

http://www.bit-tech.net/hardware/2008/06/17/inside-the-eeepc-...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Klarar av är väl att ta i men det går att starta och spela lite men inget som är speciellt njutbart. Sök lite på Youtube så ser du.

900:an är nog mycket bättre att satsa på om du vill gayma.

Lite fel där va?! Det är precis samma prestanda, eller nej! 900 är sämre då laddningstider under windows och även windows självt m.m. segar i sönder om man köper en 900 i Sverige.

Mycket bättre, vilket trams...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Jag kan meddela att jag nu är ägaren av en 701a. Hämtade ut den hos komplett dagen efter beställningen och skriver på den nu.

Storleksmässigt är den väl vad jag väntade mig. Väldigt liten och kan ligga i väskan hela dagen utan att det blir jobbigt. Skärmstorleken känns inte som något problem, tar man bort onödiga verktygsfält i browsern och fäller undan aktivitetsmenyer så får man plats med det som behövs. Blir dock mer och mer imponerad av storleken på datorn ju mer jag använder den. Min vanliga 17" laptop känns nu enorm.

Har bytt minnessticka och bytt operativ till XP. Installerade från usb utan större problem. Dock tog det ganska lång tid. Har fått in nödändiga program mha usb. Wlan fungerar utmärkt, fick det inte att funka i Xandros, men i XP är det finemang. Testade att koppla till extern skärm, och det fungerade också relativt bra.

Största nackdelen är väl egentligen att tangentbordet är så litet att det är svårt att skriva på, men förhoppningsvis vänjer man sig. Prestandamässigt fungerar den bra för sitt syfte.
Smidig dator, jag är väldigt nöjd med köpet.

Permalänk
Medlem

Har suttit med en 701 nu i 2 månader cirka. Och det första man gjorde var att sätta i ett 8gb minneskort, 2Gb ram och lade in XP. Testade även Ubuntu i en halvtimme på den, men jag kom inte riktigt överens med det. Men annars har jag inget ont att säga om denna lilla skönhet.

Nu väntar man bara på att 900 ska komma så man kan ha en sådan också i samlingen

Visa signatur

Acer Predator Helios Neo 16 | 14900HX | 32Gb DDR5 | RTX4070 | 2TB Raid 0 | 16" IPS 240Hz |

Permalänk
Medlem

Är det någon annans 701 som har en väldigt högljudd fläkt? Min tickar och det driver mig till vansinne! Någon som har tipps?

Permalänk

Jag tryckte in en skruvmejsel i luft hålet. Då blev den tystare:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Jag tryckte in en skruvmejsel i luft hålet. Då blev den tystare:D

Vilket bränner motorn!! Har du XP kan du stoppa fläkten med Eeectl.

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk

Funderar på att köpa en 701 nu och att köra det Linux man får med. Fungerar det bra ifall man bara ska surfa i stort sett? Inget krångel eller något? Och är den enkel att ansluta till ett trådlöst nätverk med? Enkelt som i XP menar jag då.

Permalänk
Medlem

skitlätt och skitbra... inga problem har jag haft varken med wep eller wpa, bara tuta å köra

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fiskmasen_99
Jag tryckte in en skruvmejsel i luft hålet. Då blev den tystare:D

Det var ju jäkligt begåvat, Nobelpriset nästa.

Permalänk

jag har en asus eeepc 4g och undrar ?

vilka extarna cd går det att installera windows mm ifrån (Asus vägrar berätta).

jag har provat några som inte fungerar.

freecom har jag hittat 2 uråldriga som funkar men de är inte mina och jag vill köpa en ny.

installera från usb har jag lyckats med orginalet xandros men varken med ubuntu eller windows trots att jag lusläst ett antal guider som jag följt till punkt och pricka.

Jag arbetar som datatekniker sedan många år så jag är ingen total nybörjare.

kan man byta det inbyggda sd kortet och får en större "c disk" ?

jag installerat windows via extern cd som jag lånat från jobbet men jag får inte plats med sp3.

har bara windows och avg free och tre mobilt brdeband på maskinen.

den fungerar bra är inte alls slö.

jag har tom kört Guildwars, WoW och Cs Source vi extern ipod classic(80 gb) går segt men går hehe.

Permalänk
Medlem

Anvænd usb multiboot 10 før att gøra bootbar usb minne.
Du kan byta c: disken i praktiken, men finns inga att byta den emot.

Permalänk
Medlem

Någon mer som vet mer info om E3 go?

Visa signatur

Ett härligt gäng med div. elektronik.
Marknadsreferenser | Rabattkoder | Dagens fynd | Övriga fynd

"The mediocre teacher tells, The good teacher explains, The superior teacher demonstrates but the great teacher inspires."

Permalänk
Medlem

Nu har komplett ett erbjudande på asus eee pc 701. för 1800:-

Ska man köpa den eller ska man kanske köpa eee 900 eller eee 1000h?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

På tal om att datorer känns enorma i närheten. Tycker min 13,3" är nästan onödigt stor :).

Men man måste tyvärr upp i den storleken för att få mest allround-prestanda.

Jag har tidigare sagt att jag tänkt byta till en EEE 9xx när de börjar få 8h batteritid, men jag börjar mer och mer tycka att konceptet med t.ex. Everun Note är massor mer praktiskt. 7" med högre upplösning och ingen touchpad men väl touchscreen och någon form av liten optisk mus inbyggd istället.

Dock tuffar min EEE 701 fortfarande på. Använder den när jag vill slöse saker i sängen :).

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem

Tjo! undrar om någon här har testat att installera MatLab på sin 701, så fall flyter det på någorlunda? Funkar det att installera Matlab på ett SD-kort?

MVH Smyg

EDIT testade det nyss, installationen tog en evighet, men det flyter på bättre än förväntat, iaf med Matlab/calfem

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
På tal om att datorer känns enorma i närheten. Tycker min 13,3" är nästan onödigt stor :).

Men man måste tyvärr upp i den storleken för att få mest allround-prestanda.

Jag har tidigare sagt att jag tänkt byta till en EEE 9xx när de börjar få 8h batteritid, men jag börjar mer och mer tycka att konceptet med t.ex. Everun Note är massor mer praktiskt. 7" med högre upplösning och ingen touchpad men väl touchscreen och någon form av liten optisk mus inbyggd istället.

Dock tuffar min EEE 701 fortfarande på. Använder den när jag vill slöse saker i sängen :).

Jo Everun Note är fin
Den är perfekt, mindre än Eee pc 701, större tangenter, AMD Turion X2 1,2GHz, AMD R690 chipset (ATI X1200) 128MB grafikminne, Touchscreen, 7" med 1024*600..

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem

Tänkte höra viken version av Xp man kan använda vid installation på en 701:a. nLite ska jag köra också. Ngt annat man ska tänka på ? Tänkte installera från ett SD minne. Finns det en guide ngnstans så länka gärna den! Är nybörjare på sådant här så tracka mig inte för mkt!

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

XP Pro SP2 sitter i min, har inte orkat göra en SP3-version.... än.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hedgren
XP Pro SP2 sitter i min, har inte orkat göra en SP3-version.... än.

Sitter det i laggfritt? Tänkte köra på Xp home, behöver ju itne alla saker i Pro för att surfa liksom.. endast för att kunna installera spel mm.

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem

Jag kör XP Pro servicepack 2, bantat bort 57%...

Visa signatur

Arch Linux - i5 12500@4.75GHz - Asrock B760M PG Riptide - 32GB DDR5 6000MHz - RTX 2070 Super - 1TB SN770 - 1TB SN550 - U32PWQU 4K
Dell Latitude 7400 2 in 1 - Arch Linux - i5 8265u

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fire_Ice
Jag kör XP Pro servicepack 2, bantat bort 57%...

ok, med nLite då eller?

Hur kör man .iso filer i linux? den versionen som är i 701an från start?

Visa signatur

|| Intel Core 2 QUAD Q6600 @ 2.4GHz|| GeForce 8800 GTS 640Mb || 3 Gb RAM || 1,5 Tb HDD || Fatal1ty X-Fi || Windows XP Professional || MSI P6N PLATINUM || Razer Deathadder || Razer Tarantula@Battlelight || Steelseries qcK Middle || Logitech X-530 || Steelseries Siberia White || ASUS EEEPC 701 ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SeiZure
Sitter det i laggfritt? Tänkte köra på Xp home, behöver ju itne alla saker i Pro för att surfa liksom.. endast för att kunna installera spel mm.

Jepp, läser du tidigare i tråden så har jag rapporterat lite om mina framgångar och motgångar med mitt nLitande.

Visa signatur

[b]GKKE![/b]