Asus eee pc 701 - billig samt intressant!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
Har en extern dvd-brännare, kostade drygt femhundringen.

Så vad yrar du om?

Tradera: http://www.tradera.com/Extern_CD_brannare_Iomega_Predator_40x...
eller
http://www.tradera.com/DVD_EXTERN_BRANNARE_ASUS-auktion-65558...

Ja, en extern dvd/cd brännare kostar drygt 500:- nytt precis som jag skrev. Är inte sugen på att skaffa en beg heller. Att köpa en för att bara installera xp verkar enligt mig dumt då det ska funka med usb minnen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Permalänk
Medlem

Är det någon stor skillnad på SD minnen om det är10, 15 elller 20 MB/sek läs/skriv? Tänker då givetvis till en EEE. Vet inte hur fort den "klarar" själv att läsa och skriva.

Är det värt att lägga pengarna på lite snabbare men mindre minnen?

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Är det någon stor skillnad på SD minnen om det är10, 15 elller 20 MB/sek läs/skriv? Tänker då givetvis till en EEE. Vet inte hur fort den "klarar" själv att läsa och skriva.

Är det värt att lägga pengarna på lite snabbare men mindre minnen?

Är inte class6 minnen 6/6 MB i Read/Write?

Förövrigt så sålde jag min EEE för 2500, kände att det ändå var ett bra pris eftersom det inte är någon garanti kvar! ;>

Har nu införskaffat mig en IBM Thinkpad X31 som jag har förälskat mig i.
Det som fick mig att sälja min eee och köpa en större var : skärmen.
Lite för liten, dock väldigt väldigt bra ljus på den.

EEE 901 borde vara lite roligare att använda med riktig upplösning samt 2" extra.

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headless
hej o hå, var inne o köpte en helt underbar eee701 idag på förmiddagen.

har dock problem med mitt trådlösa, kommer inte ut på nätet hur jag än gör. helt default med xandros. kan för övrigt noll och ingenting om linux.

spelar ingen roll om jag kör oskyddat trådlöst, wep eller wpa från min router. jag hittar mitt nät o men får upp följande:

DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 5
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 10
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 12
DHCPDISCOVER on ath0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
No DHCPOFFERS received
No working leases in persistent database - sleeping
run-parts --verbose /etc/network/if-up.d

har inte haft problem med min andra bärbara dator, har förvisso xp o annat nätverkskort. men det verkar vara många som har bekymmer med detta? dock inte funnit nån lösning.

ska ta en vända med bilen nu o se om jag kan "låna" någons nät.

annars en helt underbar dator.

Jag köpte min Eee PC idag och hade just det där problemet med att
ansluta till W-lanet.

Försökte om och om igen att göra precis efter anvisningarna utan resultat,
jag gick in i inställningarna för wi-fi till slut och såg att SSID:t var felaktigt,
så jag skrev in korrekt SSID, sedan hoppade allt igång och ansluter igen utan problem vid omstarter.

Kanske kan vara till hjälp.

Permalänk
Medlem

Såg att detta minne var väldigt snabbt, men tyvärr bara 4gb så det var därför jag undrade.

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=339073

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

Funderar på att köpa en eee i morgon, men hur är det med skärmen, blir det mycket scrollande i sidled för att den är så liten?

Permalänk
Medlem

så grymt mycket blir det inte. kör med astray plus och kör upp den i 1000x600 klart godkänt resultat då.

mvh johnny

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Medlem

Köpte min i onsdags och börjar få den som jag vill ha den nu (medföljande xandros fick starta upp 2 gånger eller så innan det fick lämna plats för arch linux) med en fin liten utvecklingsmiljö. Inget wlan än, dock, men det är rätt låg prio på det just nu.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av xciso
Är det någon stor skillnad på SD minnen om det är10, 15 elller 20 MB/sek läs/skriv? Tänker då givetvis till en EEE. Vet inte hur fort den "klarar" själv att läsa och skriva.

Är det värt att lägga pengarna på lite snabbare men mindre minnen?

Inte egentligen, jag kör med ett klass 4, och prestandamässigt skiljer det ingenting mot min kompis som kör klass 6. Det är en flaskhals i alla fall eftersom läsaren sitter på usb-buss.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huskyboy
Funderar på att köpa en eee i morgon, men hur är det med skärmen, blir det mycket scrollande i sidled för att den är så liten?

När det gäller surfande, menar du? Själv kör jag Opera som har en rätt bra funktion för att anpassa sidan till skärmstorleken om man vill ha sånt, och den pressar ihop de flesta sidor på ett bra sätt. I andra läsare kan det säkert bli ett problem, antar jag, men för egen del skaffade jag den inte för att primärt ha som surfstation.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."

Permalänk
Medlem

Vart kan man få tag på en EEE 901 nu då? Den släpptes ju som sagt den 3:de denna månad. Hittar bara en på ebay för 690$.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8400 3.0GHZ | 2048 DDR2 800MHZ | LeadTek 8800GT 512MB w/ Zalman VF900 | Gigabyte P35 DS4 | Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Music | Corsair 520W | Antec P182 Gun Metal

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huskyboy
Funderar på att köpa en eee i morgon, men hur är det med skärmen, blir det mycket scrollande i sidled för att den är så liten?

Både upp och ner scrollande blir det, ökar du upplösningen till mer än 800x480 så ser det rent utsagt helvete ut. Det går knappt att läsa text då

Visa signatur

Laptop : Macbook Pro M1

Permalänk

bah, msi wind eller 901 känns ju mer och mer som alternativet då 7" skärmen på EEE verkar värdelös.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad Tablet > Android 4.03 > Tegra 2

Asus UX32VD-R4002V > Intel i7 3517U > Geforce GT 620 > 13,3" IPS @ 1920 x 1080

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sepemulle
bah, msi wind eller 901 känns ju mer och mer som alternativet då 7" skärmen på EEE verkar värdelös.

Har du själv sett den?
Dumt att utala sig om man inte vet

Visa signatur

xciso

Permalänk
Medlem

eftersom att det är USB så borde det väll gå att trycka in en extern hårddisk va?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Herja
eftersom att det är USB så borde det väll gå att trycka in en extern hårddisk va?

provade att trycka in min externa 500gigs hårdiskt, och det verkade fungera som det skulle

Visa signatur

Det är bättre att verka dum men vara smart än att verka smart och vara dum.

Permalänk
Medlem

Är det svårt att få igång mobilt bredband på den? Kanske enklast att köra in XP då?
Finns det någon guide hur man får in ett xp som inte tar så mycket plats?

Permalänk
Medlem

Jag har tidigare använt mitt mobila bredband från telia med modem E220 med ubuntu 7.10/8.04

Visa signatur

xciso

Permalänk

Jag har en asus eee 701 4Gb och skulle vilja utöka ram-minnet på den och undrar om det är nån som skulle kunna vara vänlig och berätta vilket minne det är man ska köpa då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATP-Grinolle
Jag har en asus eee 701 4Gb och skulle vilja utöka ram-minnet på den och undrar om det är nån som skulle kunna vara vänlig och berätta vilket minne det är man ska köpa då

Jag har detta 2gb minnet i min eee900 20gb
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85200

Annars så har jag ett 1gb minne övers. Men det kan vi ta via PM.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Jag har detta 2gb minnet i min eee900 20gb
http://www.webhallen.com/prod.php?id=85200

Annars så har jag ett 1gb minne övers. Men det kan vi ta via PM.

Kanske en dum fråga, men funkar minnet som du länkade till även till eee701?

Blir skillnaden märkbar?
Tycker min flyter på lite dåligt med originalminnet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ATP-Grinolle
Kanske en dum fråga, men funkar minnet som du länkade till även till eee701?

Blir skillnaden märkbar?
Tycker min flyter på lite dåligt med originalminnet.

Ja, det ska funka i eee701 också. Båda använder samma minnes standard, sodimm ddr2 pc5300. Jag tycker att xp flyter på bättre med 2gb ram, men det är kanske bara jag som inbillar mig något.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Jag älskar helt enkelt min 701 asus eeePC :D.

så sjukt älskvärd och liten dator tänkte bara kolla om någon vet vad man kan göra för att förbättra batteri tiden? typ snabba tips.

Eller om det finns något exra batteri med typ 6cell iställlet för 4 :D.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
Ja, det ska funka i eee701 också. Båda använder samma minnes standard, sodimm ddr2 pc5300. Jag tycker att xp flyter på bättre med 2gb ram, men det är kanske bara jag som inbillar mig något.

XP kräver 1GB för att flyta på optimalt tycker jag.

Så 512 till 2048 MB borde kännas, ja

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zibbr
Jag älskar helt enkelt min 701 asus eeePC :D.

så sjukt älskvärd och liten dator tänkte bara kolla om någon vet vad man kan göra för att förbättra batteri tiden? typ snabba tips.

Eller om det finns något exra batteri med typ 6cell iställlet för 4 :D.

ja det finns det, koll eeeuser.com's forum så kan du läsa en massa bra tips. Mugen gör batterier med 6600, 7800 & 10800mha istället för 4800mha

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loxus
XP kräver 1GB för att flyta på optimalt tycker jag.

Så 512 till 2048 MB borde kännas, ja

Sitter 1gb i eee900 orginal så jag gick ifrån 1 till 2gb. Men jag tycker att allt flyter bättre nu i alla fall.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Har iallafall beställt minnet som LsdBoy tipsade om. Nu är det bara att vänta på posten då Har också bytt bios så att jag kör datorn i 900 Mhz nu

Permalänk
Medlem

Jag tänkte nog beställa detta till min EEE 701.
Det borde väl passa.
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=331437

Visa signatur

xciso

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LsdBoy
ja det finns det, koll eeeuser.com's forum så kan du läsa en massa bra tips. Mugen gör batterier med 6600, 7800 & 10800mha istället för 4800mha

Sitter 1gb i eee900 orginal så jag gick ifrån 1 till 2gb. Men jag tycker att allt flyter bättre nu i alla fall.

Jaha, okej. Ja, det vet jag inget om, när jag gick till 2GB bytte jag från en P4 till en C2D, så svårt att säga i det fallet

Permalänk
Medlem

om jag vill plutta in windows XP istället för linux eller va de är som följer med, hur gör jag då?
hur stor plats tar windows isf av "hårddisk" utrymmet

Permalänk

du kopplar in en extern CD / DVD till den via USB, finns massa olika kablar som gör om IDE / SATA till USB. XP Tar la ca 1,2-1,5gb tror ja.. om du inte använder nLite då du kan komma under 500mb!

Permalänk
Medlem

okej, är det bara att installera över det som redan finns? Hur stor plats tar linux då?