Datorbutiken, trodde ni blivit seriösa.

Permalänk
Medlem

Datorbutiken, trodde ni blivit seriösa.

Efter ett halvårs fjäskande och smörande från datorbutiken tänkte jag ge dem en ny chans.
En 500GB hårddisk och samtidigt lite "extragodis".

Men döm om min förvåning;
Så ruttet av er att höja frakten 30:- för "extragodiset"
Provade tiotal andra prylar med samma resultat.
Frakten ökade från 69:- till 99:-.

BLIR SÅ FÖRBANNAD AV SÅNT HÄR RUFFEL!

"Anger man koden "extragodis" får man alltid godis oavsett vad man beställt, och dessutom en smula extra."

Behöver jag säga att det inte blev någon hårddisk från db?

Nu vet ni hur godiset finansieras och talesättet att man får inget "gratis" stämmer.

Permalänk
Medlem

men ta inget extra godis då om du ska vara så snål, jag har då aldrig fått något godis av någon annan datorbutik.

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Medlem

Så less man blir på såna här trådar. Jag tycker att folk borde fråga sig själva både en och två gånger om man tillför forumet ngt med sina gnälltrådar

Permalänk
Medlem

Värst va du var dryg då, köp lösgodis på ica då istället.

Permalänk
Medlem

Han har en poäng iofs, frakten borde ju inte bli dyrare... det är ungefär som att de hade höjt frakten för "veckans vara" eller nåt.

Permalänk
Medlem

Jag hade inte ens skrivit en sånhär tråd om jag så fick 30:-

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Hedersmedlem

Hur mkt extra godis från man?

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Hedersmedlem

Frakten för dem blir väl dyrare, det är väl inte så att de finansierar godiset genom en falsk fraktavgift?

Jag har inte hunnit med att beställa någon vara med "extragodis" men fick godis som tack för hjälpen i feedbacktråden. "Varan" som skickades är "extragodis". Posten vägde paketet till 2,3 kg (och tänk på att det är sånt där godis i "papper" (plast) så det är inte så kompakt heller.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

datorbutiken har sin brister ,

webhallen blivit mycket sämre då är datorbutiken lite bättre än webbhallen , men nja rekomander inte till min kompisar heller datorbutiken

inte alla butiker osm betalar igen pengar på frakt vid trasi vara som gått sönder efter 1 år

komplett har bäst garanti vilkoren hantera alla reklamtion trasiga varor inom 3 år ,

har för mig konsument verkat , krav är att företagen som säljer ska betala frakt om vara går sönder inom garanti ,

ska handa i butiker som skötter handlägger sin garantier med sina utlänska tillverka , De har skjutt på ansvaret i från sitt företag när maninte tar sitt anvar för varor som har 3 års garanti av tillverkan Där tycker behövs yttleriga regler styra upp ,

många som försöker komma unda , med just det ansvaret

Visa signatur

Är dyslektiker
asus p4c800 E delux Intel 478 3.2GHzPrescott Hyper48 cup kylare Hitachi hårdisk250gb Crucial PC4000 BallistiX & Tr 500 mhz 1500 mb His 850 agp 540/1180 OCZ 700 watt Thermaltake Kandalf Super Tower Xaser VA9000BWS Plextor 716A IDE Samsung TS H352A

Permalänk
Medlem

Värst vad många troll det var här då för marknadsför sig DB med att ge något extra när man anger koden "extragodis" så får man också ange att då kan fraktpriset gå upp eller hur?

Annars anser jag det vara vilseledande marknadsföring vilket bör leda till åtgärder ifrån KO och i förlängningen Marknadsdomstolen.

Permalänk
Medlem

Att man går ut och gör sig populär med bjudgodis
för att sedan salta frakten, det är lågt.

Skulle ni tycka det var lika okey med fri frakt för
att sedan se att det tillkommer en administrativ avgift på
99:-? Tror inte det.

Man tar inte betalt när man bjuder på kaffe.
Att påstå något annat är patetiskt

Jag och olirc kan köpa vårt eget godis utan att betala
för bjudgodis.
Vi blir inte blinda som vissa......

Permalänk
Medlem

Ok kan hålla med till viss del, men godis är ju inte hela världen direkt?

Permalänk
Medlem

Om det testats med ett tiotal andra varor, som SUMITOMO skriver, är det fult. Det handlar alltså inte bara om att godisvikten skickade upp just den aktuella ordern till ny fraktnivå, utan man tar systematiskt betalt för det, "bjudgodiset".

Låter illa, men jag avvaktar gärna en kommentar innan jag dömer.

HazZarD: Nä, det är principen. Om ett företag lurar/halvmyglar till sig 1 öre av mig blir jag less och tappar förtroende.

Visa signatur

MSI B650 Tomahawk Wifi, 7800X3D, Noctua D15, 64GB Kingston Fury Beast, Sapphire Pulse 7900XT, Corsair RM750X V2, Samsung 990 Pro 4TB + MP510 960GB + PNY CS3030 2TB, Define R6, Win 11.
Sig uppdaterad 2023-12-28. Inlägg där bilar jämförs med datorer beaktas inte.

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen anledning att kalla folk för troll eller "blinda" bara för att vi kanske inte direkt håller med.

Jag fick inte helt klart för mig hur mkt godis det nu är. Är det ett extra paket på 2.4 KG eller är det bra lite extra lagt i lådan som man får de andra varorna i? Om det alltid är ett extra paket så antar jag att det är frakten som de tar betalt för. Var gör dom förresten reklam för det? Måste erkänna jag missat det. Hur marknadsför dom det? Lovar dom att det ska vara helt gratis, inklusive gratis frakt för det? Personligen tycker jag det är storm i vattenglas men det är väl principen som det handlar om.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Värst vad många troll det var här då för marknadsför sig DB med att ge något extra när man anger koden "extragodis" så får man också ange att då kan fraktpriset gå upp eller hur?

Annars anser jag det vara vilseledande marknadsföring vilket bör leda till åtgärder ifrån KO och i förlängningen Marknadsdomstolen.

Precis, framgår det inte klart och tydligt att frakten blir högre så är det altlså falsk marknadsföring och för övrigt väldigt klantigt av företaget.

Dock vill man ju gärna höra andra sidan av historien också.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Står där gratis godis, eller bara "extra godis" för man kan väl inte tolka "extra godis" som gratis om där inte står så

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem

Folk verkar inte veta vad tråden handlar om alls?

Håller med SUMITOMO att detta är riktigt "fult" av db att ta i smyg "baka in kostnaden" i frakten och så säger dom att det är "gratis" eller är det?

Beställde nyligen från db, fick hem 3 paket och i 2 av paketen valde jag godis för bonuspoängen. Där höjde inte fraktavgiften om man använder bonuspängen för välja godis.
Men om man skriver in extragodis i kundvagnen så höjde frakten från 149:- till 169:-, 20 kr extra kostar det för db karameller.

19 TFT + SATA HDD - 149:- i frakt. extragodis 169:- i frakt. 20 kr för godis.

SATA HDD - 69:- i frakt med extragodis 79:- i frakt. 10 kr för godis.

Visa signatur

AMD 5900X|ASUS X570-E|Corsair 32GB 3200Mhz|Samsung 990 PRO 4TB + 980 Pro 1TB|ASUS TUF 3080 OC |LG 38GN950-B|Fractal Design Define R6 USB-C|Corsair RM1000X v3|Noctua NH-D15 SE-AM4|Corsair K70 RGB LUX|

Permalänk
Medlem

När jag köpte en hårddisk nyligen skrev jag in "extragodis"-koden. Fick kanske 15 st sådana där hårda "reklamkarameller" i en påse. Priset på frakten ändrades till 79:- istället för 69:-. Så här i efterhand kan jag meddela att de inte var värda den extra tian. Undrar hur många godisar som var extra?

Mitt tips är att inte låta godiset vara den avgörande faktorn.

Permalänk
Medlem

Jag beställde nyss en (DREMEL® Professional® (300-1/55) 55 delar) som kostar
1 195:- + frakt.. dock till min förvåning när jag kom hem så var det en billigare variant (DREMEL® 300 Series (300-1/55) 55 delar inkl böjlig axel) jag hade fått som kostar 795:-. Dom är noga att man betalar men inte om dom skickar rätt grejjer.. *SUCK* knappast första gången man har problem med det företaget heller

Visa signatur

7800X3D | 7900XTX Merc 310 Alphacool | ASUS B650E-F | G.Skill 6000Mhz 32GB CL30 | SN850X | EK Quantum custom loop | Be Quiet 900 Dremel Edition | ASUS Xonar STX + Sennheiser HD650 | Corsair RM1000x | Monitor: LG C2 42 | Nintendo Switch | TV: LG C1 65

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwedBear
Det finns ingen anledning att kalla folk för troll eller "blinda" bara för att vi kanske inte direkt håller med.

Jag fick inte helt klart för mig hur mkt godis det nu är. Är det ett extra paket på 2.4 KG eller är det bra lite extra lagt i lådan som man får de andra varorna i? Om det alltid är ett extra paket så antar jag att det är frakten som de tar betalt för. Var gör dom förresten reklam för det? Måste erkänna jag missat det. Hur marknadsför dom det? Lovar dom att det ska vara helt gratis, inklusive gratis frakt för det? Personligen tycker jag det är storm i vattenglas men det är väl principen som det handlar om.

DBmannen här på sweclockers släppte en sådan där kampanjkod i tråden för synpunkter för någon månad sen eller så. Alltså bara släppt på swec. Beskrivs som "skriv extragodis så får ni mer godis med beställningen" (inte exakt citat). Jag orkar inte glo igenom hela tråden igen. Men han kanske aldrig skrev att det skulle vara gratis extragodis.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Givetvis är det lite konstigt när man använder godis som bonus för att locka folk, men att man sedan tar betalt för frakten... Då ser jag hellre att man minskar på mängden godis. Annars känns det lite konstigt. I så fall kan DB lika gärna sälja godis precis som vanliga datordelar.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

*bort*

Tillför inte diskussionen något /Najk

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Givetvis är det lite konstigt när man använder godis som bonus för att locka folk, men att man sedan tar betalt för frakten... Då ser jag hellre att man minskar på mängden godis. Annars känns det lite konstigt. I så fall kan DB lika gärna sälja godis precis som vanliga datordelar.

Hehe.. "komponenter och lösgodis i lösvikt". Hade varit nåt att hänga i granen. Dom har baljor med grafikkort, ramminnen, processorer o.s.v. samt godislådor.

"jag tar 4 hekto grafikkort, 5 hekto ramminne och ett halvkilo lösgodis".

Ursäkta det där vart tok-oseriöst.

Erik

Visa signatur

Asus P5B, Core2Duo E6600, 2.4 ghz, Corsair value 2048 mb, Geforce 8800GTX

Permalänk
Hedersmedlem

Aqualize: Ahh, då förstår jag att jag inte sett den förut. Hade inte tittat i den tråden :).

XPerion: "Folk verkar inte veta vad tråden handlar om alls?". Alla har ju inte nödvändigtvis sett var de gav ut den koden så därför måste man fråga. Svårt att lista ut vad det handlar om annars :).

Det låter onekligen som de har något fel på sitt order-system eftersom det tycks lägga till allt från 10-30 kronor på frakt för lite godis (en påse med 15 karameller är ju ingenting). Ett paket med flera kilo godis är en sak men lite extra i en påse ... knappast värt att betala för.

ErikSvensson: Jag var faktiskt inne på DB och letade just efter godis :). Sökte på godis men hittade inget. De skulle ha ett lite urval. Fyndbörsen hade ju det iallafall förut. Köpte ett par lådor med sådana där 1-kronors påsar med Haribos björnar plus Refershers till dåvrande jobbet. Det uppskattades :).

/B

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Kan nog också hålla med, för fundera på att köpa den disken, och även ett litet micro sdkort, frakten öka 30:- för ett litet ynka minneskort, så ja deras fraktpriser är underliga.

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=739...
verkar vara första stället som koden refererats till...

Jag tycker i alla fall att det låter rimligt att man får betala en eventuell högre fraktkostnad FÖRUTSATT att fraktkostnaden verkligen ökat till följd av extragodiset (vilket iofs låter tveksamt).

Om det skulle vara så att frakten smygökas oavsett den egentliga fraktkostnaden är det ju riktigt fult, men jag väljer att hoppas att så inte är fallet.

Det är väl bara Datorbutiken som kan redogöra för hur det ligger till med det här...

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av evil penguin

Det är väl bara Datorbutiken som kan redogöra för hur det ligger till med det här...

Ja, men datorbutiken är som strutsar.
Så fort något inte ligger dem i fatet stoppar de
huvudet i sanden.

Permalänk

Struts, vem - jag?

Jag skall efter bästa förmåga förklara exakt hur det ligger till för att ingen skall få för sig att detta är en medveten strategi för att ta några extra kronor på frakten, och därmed "ta betalt" för det godis som skall vara gratis!

Vårt fraktberäkningssystem är byggt för att som bas ta hänsyn till vikten på en order som helhet, hur många kollin ordern tar och faktiskt även vad ordern kostar, för att fraktkostnaden aldrig skall bli orimlig i förhållande till någon av dessa parametrar. Utöver detta finns 2-3 subventionerade specialfall, exempelvis om man bara köper en vara som antingen är en komponent eller större vara (som exvis ett chassi), så kostar frakten på en sådan 69:- eller 95:- oavsett övriga egenskaper. Blandar man dessa båda specialfall (dvs en stor och en liten vara) får man frakten 149:-. Det är dessa specialfall som ställer till det då vikten på godiset satts till minimum vad systemet tillåter!

Varför blir då detta fel?

Jo, i och med att godiset läggs i kundvagnen och hanteras som vilken vara som helst så påverkar den även fraktberäkningen, och åsidosätter de specialfall som gäller för fallen "en liten vara", "en stor vara" eller "en stor och en liten vara". Detta gör att ett test med ett antal olika varor (en och en eller parvis) alltid ger att frakten ökar då dessa subventionerade specialfall sätts ur spel. Observera att vi för vissa komponenter erbjuder "Brevförsändelse" från så lite som 9:-, och då "extragodis" inte kan skickas som brev sätts detta alternativ helt ur spel vid nyttjande av denna kod, varpå frakten ökar kraftigare..

Låt oss istället testköra detta på en kundvagn som inte omfattas av något specialfall, exempelvis om man går in under "minnen" och lägger två olika i kundvagnen. Då blir frakten 79:-. Även efter angivande av koden "extragodis" är frakten oförändrat 79:- då godiset inte väger något (enligt systemet) och inte längre påverkar specialfallet då detta redan satts ur spel.

Samma sak gäller om vi lägger ett billigt chassi i kundvagnen, exempelvis detta:
https://www.datorbutiken.com/home/default.aspx?Product=CASA06...
Det tar vi enligt specialfall 95:- för frakten. Lägger man till minnet i exemplet 1 får man fraktdebitering enligt det tredje och sista specialfallet "en stor och en liten vara" som vi tar 149:- för, vilket faktiskt motsvarar att man på ett chassi lägger på koden "extragodis" på chassit ensamt - det blir också "en stor och en liten", därmed debiteras också 149:-.

För alla andra fall som inte subventionerats eller på annat sätt specialbehandlas i fraktberäkningen påverkas inte frakten alls vid användande av koden "extragodis". Det är alltså endast vid köp av några få enstaka produkter frakten ökar, alternativt när man i testsyfte självklart lägger någon enstaka komponent i kundvagnen för att se hur olika (enstaka) komponenters frakt påverkas av koden.

Jag hoppas jag inte med detta inlägg komplicerade verkligheten ytterligare, och lovar att snarast meddela problemet till utvecklaren av systemet i syfte att snarast komma fram till en lösning.

SUMITOMO - maila mig med referens till kundnummer så är ditt problem med fraktkostnad på nästa order löst, detta oavsett kod Tack för ditt påpekande!

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av datorbutiken.com
Struts, vem - jag?

Jag skall efter bästa förmåga förklara exakt hur det ligger till för att ingen skall få för sig att detta är en medveten strategi för att ta några extra kronor på frakten, och därmed "ta betalt" för det godis som skall vara gratis!
-----------------klipp------------------

Ni får anställa nån som går igenom alla order nä men skämt åsido så förstår jag hur du menar och när man automatiserar så kan man inte ta med alla varibler utan får justera allt eftersom.

Lade en order nu och fick inte ens nått val att skriva in "extragodis" men det är mig egalt då jag springer så mycket till tandläkaren så en check dit vore i mitt fall bättre :).

Utnyttjade iaf gratisfrakten jag hade efter din tävling där man fick gissa vad kunder hade packat så in i skogen fel så dom var mer trasiga när ni fått dom än innan och då ordervärdet är på 271:- så är det ju fint. Blev en tonerkassett till min Brother 5130 som jag fick fixa en nyligen utbytt där ett kugghjul var skadat men med lite Locktite så kan man limma det mesta så förhoppningsvis håller det och jag kan lägga den nyligen beställda kassetten på hyllan för framtida bruk.

Permalänk

olirc - Koden anges i kundvagnen när någon vara lagts i densamma!

Min nya favorit är annars knåd-epoxy - ett supertrevligt material att laga och forma olika små saker som gått sönder med, men det var lätt "off topic" Någon annan som testat detta? Nu blir jag lätt sugen på att arrangera en liten tävling för knåd-epoxy-alster, hehe..

Visa signatur

E-mail: ej aktiv
Shoppingsajterna Svenska AB, 556577-2547, försattes i konkurs 17/11-08
Information till drabbade kunder finns på www.shoppingsajterna.se