Ångerrätt
Jag tycker att ångerrätt är ganska dåligt behandlad i faqn och även på de flesta sidor så jag tänkte att det vore praktiskt att samla info, tolka lagen och göra en mini faq. Problemet är väl att jag inte direkt är jurist så jag känner inte att jag riktigt kan ta ansvar för att tolka den, men vi skulle ju åtminstonde göra en tråd där vi skriver erfarenheter och tolkningar av lagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...
Denna lagen är sjukt bra för konsumenten, ur ett konsumenträtts perspektiv, eftersom den till skillnad från tex. öppetköp är en lag och inte ett avtal mellan kunden och försäljaren vilket gör att kunden har rätt till retur och andra saker som lagen omfattar. Så det vore trevligt med någon mer juridiskt lagd kunde hjälpa till att tolka olika kapitel.
intresanta utdrag ur lagen:
"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."
Är en potensiellt viktig paragraf då den verkar antyda att plomberingen kan vara bruten på en vara utan att returrätten försvinner. En enligt mig mycket bra del då det har hänt att jag upptäckt saker om en vara efter att jag öppnat förpackningen som det inte stod på internet och jag torde inte vara ensam. Dessutom brukar internetbutiker inte vilja säga detta, eftersom brutna förpackningar blir svårare att sälja, och säger svårtydliga saker som komplett gör
'Produkten samt dess förpackningar är i säljbart skick, t.ex plombering får ej vara bruten på produkten eller dess tillbehör om detta innebär att produkten ej i ett väsentligt oförändrat skick.'
I det fallet kan kunden tro att varan måste vara oöpnad, men det är klart att det enbart är hur komplett väljer att tolka lagen. Det vore bra om denna del av lagen kan förtydligas, så att kunden (swecare ) vet hur de ska hantera retur till tex. komplett om komplett kräver obruten förpackning.
"Tillämpningsområde
1 § Detta kapitel gäller för distansavtal varigenom en
näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller
utför tjänster åt en konsument.
Kapitlet gäller inte distansavtal som
...
4. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i
auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel
för distanskommunikation."
Vilket betyder att ångerrätten borde gälla även på tradera
"10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en
vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot
varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en
tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås."
Tiden som gäller är alltså från att varorna hämtas ut frå posten.
Någon mer juridiskt insatt få gärna bekräfta eller rätta dessa tolkningar och folk får gärna dela med sig av deras erfarenheter.
nämen tjenare