Permalänk
Medlem

Ångerrätt

Jag tycker att ångerrätt är ganska dåligt behandlad i faqn och även på de flesta sidor så jag tänkte att det vore praktiskt att samla info, tolka lagen och göra en mini faq. Problemet är väl att jag inte direkt är jurist så jag känner inte att jag riktigt kan ta ansvar för att tolka den, men vi skulle ju åtminstonde göra en tråd där vi skriver erfarenheter och tolkningar av lagen: http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...
Denna lagen är sjukt bra för konsumenten, ur ett konsumenträtts perspektiv, eftersom den till skillnad från tex. öppetköp är en lag och inte ett avtal mellan kunden och försäljaren vilket gör att kunden har rätt till retur och andra saker som lagen omfattar. Så det vore trevligt med någon mer juridiskt lagd kunde hjälpa till att tolka olika kapitel.

intresanta utdrag ur lagen:

"12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som
han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat
skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller
förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för
att undersöka den eller på grund av någon omständighet som inte
kan hänföras till konsumenten."

Är en potensiellt viktig paragraf då den verkar antyda att plomberingen kan vara bruten på en vara utan att returrätten försvinner. En enligt mig mycket bra del då det har hänt att jag upptäckt saker om en vara efter att jag öppnat förpackningen som det inte stod på internet och jag torde inte vara ensam. Dessutom brukar internetbutiker inte vilja säga detta, eftersom brutna förpackningar blir svårare att sälja, och säger svårtydliga saker som komplett gör
'Produkten samt dess förpackningar är i säljbart skick, t.ex plombering får ej vara bruten på produkten eller dess tillbehör om detta innebär att produkten ej i ett väsentligt oförändrat skick.'
I det fallet kan kunden tro att varan måste vara oöpnad, men det är klart att det enbart är hur komplett väljer att tolka lagen. Det vore bra om denna del av lagen kan förtydligas, så att kunden (swecare ) vet hur de ska hantera retur till tex. komplett om komplett kräver obruten förpackning.

"Tillämpningsområde

1 § Detta kapitel gäller för distansavtal varigenom en
näringsidkare överlåter eller upplåter lös egendom till eller
utför tjänster åt en konsument.

Kapitlet gäller inte distansavtal som
...

4. ingås vid en auktion, om det är möjligt att delta i
auktionen även på ett annat sätt än genom att använda ett medel
för distanskommunikation."

Vilket betyder att ångerrätten borde gälla även på tradera

"10 § Vid distansavtal om överlåtelse eller upplåtelse av en
vara börjar ångerfristen löpa den dag då konsumenten tar emot
varan eller en väsentlig del av den. Vid distansavtal om en
tjänst börjar ångerfristen löpa den dag då avtalet ingås."

Tiden som gäller är alltså från att varorna hämtas ut frå posten.

Någon mer juridiskt insatt få gärna bekräfta eller rätta dessa tolkningar och folk får gärna dela med sig av deras erfarenheter.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk
Medlem

Jag har inte läst igenom allt, men kan snabbt säga att ångerrätt bara gäller i avtal med näringsidkare, dvs inte tradera (såvida det inte är ett företag som annonserat).

Plombering gäller bara mjukvara o liknande. Om du köper en TV så kan du slita av skyddstejpen för att inspektera varan. Att kräva obruten förpackning är olagligt.

Och ja, ångerrätten gäller från det datum du kvitterar ut paketet på posten.

Permalänk
Medlem

Du får även starta varan en kortare tid för att se hur den funkar men däremot inte stadigvarande använda den.

Distansavtalslagen gäller även vid avhämtning i butik men då ska du ha beställt och betalat varan innan du hämtar den så där förstår jag varför t.ex Webhallen tar 10:- i avgift för kortbetalning för dom flesta så även jag väljer då att betala vid avhämtning och då är det inte ett distansavtal längre.

Tradera är ju egentligen bara en förmedlare av en tjänst där säljare bjuder ut varor så Tradera är inte en regelrätt auktonist så distansavtalslagen kan därför inte gälla vad jag tolkar det som. Möjligt att köplagen gäller däremot?

Permalänk
Medlem

Köplagen gäller i alla fall förutom näringsidkare -> privatperson, då gäller konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem

haha, ja det var väl lite mycket att tro att den skulle kunna tillämpas på tradera

är det den sk näringsidkaren som bestämmer om en vara är enligt paragraf tolv (produktens skick)? Eftersom i alla retur ärenden ska man ju skicka in produkten och sen ska ju de undersöka den...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

I min mening är det ingen idé att starta en sådan här tråd, anledningen är följande: Det enda som jag antar kan klargöra något som alla inte redan vet, är i vilken omfattning och i vilket skick varan skall vara i när man återlämnar den. Av förarbetena till lagen klargörs detta inte, varför man helt enkelt får titta på fall till fall, av de uppskattningsvis få ärenden som har slutat i domstol.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Det finns för dålig information på forumet av ångerrätten... Det tycker jag räcker för att starta en tråd.
Det finnns ingen tråd som behandlar ångerrätten (delen i komsumenträtts faqn är för dålig) och den är svår och krångligt att förstå. Vi konsumenter har i vissa fall behov av att veta vad ångerrätten innebär och jag tycker att informationen hos konsumentverket och på sidor som datorbutiken och komplett är för luddig.
Dessutom sprids det osanningar om ångerrätten, bla. såg jag någon som hävdade att försäjlaren skulle betala frakten mm.
Jag tycker tråden i högsta grad är berättigad, men visst, andra kanske tycker anorlunda...

Jag har utnyttjat ångerrätten en gång tidiagre och det var mycket smidigt då jag fick en quad B3 stepping från komplett. Jag kunde smärtfritt lämna tillbaka den i kompletts hämtbutik och det hela gick galant! Utom att den inte har blivit behandlad än, men eftersom produkten var helt orörd ska det vara nemas problemas.
Jag har en andra retur på gång denna gång av produkter där det är inte är förrän jag packat upp produkten som jag upptäckt att de inte var va de lovade. En slimline adapter som inte hade en 12v ingång och mitt asus P5KC vilket inte hade SATA 300 RAID som den utgick att ha utan RAID med en extern SATA vilket inte är något jag vill ha. Denna retur är under behandling och jag får se hur det utvecklar sig.
Dessa fall visar ju hur bra ångerrätten kan fungera för mig som kund då jag som kund inte har fått samma information vid mitt köp via distans som jag kunde fått i butik.

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Jag vill dock påpeka att ditt nuvarande ärende inte handlar om ångerrätt, utan om fel i vara, vilket har sin grund i konsumentköplagen. Eftersom säljaren har utfäst en uppgift som inte stämmer med produkten så skall det (åtminstone) enligt lagen inte vara något problem med retur. Om uppgiften har framgått på hemsidan så misstänker jag dock att det blir svårare, då säljare som regel friskriver sig från eventuella informationsfel på hemsidan. Har du däremot fått en personlig utfästelse, exempelvis i mail så skall det inte vara några problem.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Mitt ärende omfattas av Distans- och hemförsäljningslagen och ångerrätten är en del av den http://www.riksdagen.se/webbnav/index.aspx?nid=3911&dok_id=SF...
Det är mer specifikt än konsumentköpslagen eftersom avtalet är tecknat på just distans...

Visa signatur

nämen tjenare

Permalänk

Jag hoppas inte du försöker övertyga mig om vilka lagar som gäller, det lärde man sig under första året under juridikutbildningen.

Det jag försökte säga var att du aldrig behöver komma in på ångerrätten, eftersom det är ett konkret fel i varan. Eftersom det är lättare att hävda fel i vara än att du ska ångra köpet så menar jag att det är onödigt att ens gå in i dist-&hemfsg.lagen, du sätter dig i en svårare sits bara.

Visa signatur

[Intel Core i5-3570K, Noctua NH-U12P SE2, ASUS P8Z77-V, Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 4x4GB, Powercolor Radeon 4870 1 Gb, 2x BENQ V2400 ECO + 1 Samsung syncmaster 940BF, Steinberg CI2.]

Permalänk
Medlem

Jag sa bara att den visst omfattades av ångerrätten.
Däremot är jag intresserad av ditt resonemang angående felaktig vara, du får gärna utveckla hur det är bättre/lättare för mig eftersom det självklart vore bra om det gick bättre och lättare. Jag tar gärna hjälp av folk som kan lagarna bra

Update: Det hela gick lajbans och jag fick mina cash tillbaka. DB är bäst! Detta trots att när jag skulle dubbelkolla att allt var med och kollade i manualen vad som följde med så glömde jag packa tillbaka den sen, men de var sjyssta och betala mig endå!

Visa signatur

nämen tjenare