SIS ogiltigförklarar röst om att OOXML blir ISO-standard

Permalänk
Melding Plague

SIS ogiltigförklarar röst om att OOXML blir ISO-standard

Svenska Standardinstitutet (SIS) röstade nyligen ja till att Microsofts dokumentformat OOXML bör bli en ISO-standard. Mycket rabalder har uppstått då det kommit fram att flera företag anslöt sig till arbetsgruppen bara några dagar innan röstnigen ägde rum. I ett pressmeddelande skriver nu SIS att de ogiltigförklarat omröstningen.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

vore ironiskt om Microsoft iom detta främst själva sänkt alla chanser de hade för att få igenom detta som standard.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Helt rätt gjort.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Permalänk
Avstängd

Bra.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Helt rätt!
Hellre ingen röst än en manipulerad sådan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
vore ironiskt om Microsoft iom detta främst själva sänkt alla chanser de hade för att få igenom detta som standard.

Om det hände så vpre det ju så roligt att jag antagligen skulle trilla av stolen och garva hela vägen ner till golvet

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte,
Vill ni inte ha möjlighet att spara i samma format i open offie som i office 2008 och alla som ska komma samt i kanske acrobat reader ?

Visa signatur

K4 Jägare är härliga människor. Varför får inte rika människor bli rikare. Ja till EMU
We live for the one, we die for the one'
(Loggar man inte ut får man en extra rad i sin signatur :-) /VaCUm)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lady
Jag förstår inte,
Vill ni inte ha möjlighet att spara i samma format i open offie som i office 2008 och alla som ska komma samt i kanske acrobat reader ?

För det behöver vi inte OOXML. Det går utmärkt med ODF, ett öppet format som kan vidareutvecklas till att möta alla de behov som kan uppkomma. Det finns smarta hjärnor och utvecklare utanför MS domän också!

Permalänk
Medlem

Offtopic men alltså hur får dom Svenska standardinstitutet eller swedish standards institute till "SIS"?

Visa signatur

Detta är första varningen va, jag ämnar brisera ur denna japanska kampställning och fullständigt förinta dig om inte du försvinner härifrån.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
För det behöver vi inte OOXML. Det går utmärkt med ODF, ett öppet format som kan vidareutvecklas till att möta alla de behov som kan uppkomma. Det finns smarta hjärnor och utvecklare utanför MS domän också!

Japp, men marknaden kan inte utnyttja formatet utan kommer treva mellan två bra format med kasst stöd från alla håll förutom ett. Yippieee.

Hursom så var det i alla fall bra att röstningen ogiltigförklarades.

Permalänk
Medlem

jobbigt, men rätt.

Tycker personligen om en standard, det finns en marknad för ett öppet samarbete.. men nåja, vi får väl vänta tills det blir bättre.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Offtopic men alltså hur får dom Svenska standardinstitutet eller swedish standards institute till "SIS"?

Swedish Institute of Standards kanske.. bara gissar!

Permalänk
Medlem

Loaded:
på engelska säger man nog "Swedish Institute of Standardization" och sånna dokument brukar man skriva på engelska texten först och sedan svenska alltså blev det "SIS".

Andra teorier är välkommna... det här är min terori iallafall ^^.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Japp, men marknaden kan inte utnyttja formatet utan kommer treva mellan två bra format med kasst stöd från alla håll förutom ett. Yippieee.

Varför inte? Be MS implementera stöd för standarden. Kan inte MS för en gångs skull "sänka sig" till nivån där man måste anpassa sig till marknaden? Eller måste det alltid vara tvärtom?

För övrigt finns det just nu ca 80 ggr fler ODF än OOXML dokument på nätet (en fjärdedel av OOXML dokumenten är dessutom publicerade på microsoft.com). Heja MS låt era förnyande krafter komma till tals och sätt av lite resurser på att implementera ODF stöd i ert MS Office och vise versa!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johhh
Loaded:
på engelska säger man nog "Swedish Institute of Standardization" och sånna dokument brukar man skriva på engelska texten först och sedan svenska alltså blev det "SIS".

Andra teorier är välkommna... det här är min terori iallafall ^^.

Mja, låter lite konstigt med tanke på att detta står på deras sidor:

Citat:

SIS, Swedish Standards Institute

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KimTjik
Varför inte? Be MS implementera stöd för standarden. Kan inte MS för en gångs skull "sänka sig" till nivån där man måste anpassa sig till marknaden? Eller måste det alltid vara tvärtom?

Det måste alltid vara tvärtom så länge MS har en bättre lösning eller en såpass stor del av markanden, ja.

Så för marknadens skull (och för sin egen, faktiskt) så känns det som det bästa vore om MS format blev standard. Båda standarderna är säkerligen riktigt bra men båda är värdelösa utan bra stöd.

Permalänk

Bra då röstningen inte gick rätt till.

Annars vill jag ha en standard, inte flera format där olika program tolkar filer olika. Då jag stör mig rejält på att bl.a. open office inte alltid tolkar .doc filer samma som i Word. Ju mer format som blandas in, ju dåligare tolkningar bör det också bli.

Det är väl ODF eller OOXML som gäller? Så är man emot OOXML som ISO-standard så är man väl för ODF som ISO-standard, eller om man nu inte gillar en förbaskat massa format med inkompatibla tolkare. Eller finns det något annat stort konkurrerande "dokumentformat"?

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det måste alltid vara tvärtom så länge MS har en bättre lösning...

Visst, jag har ingen invändning mot detta så länge MS gör det helt klar och juridiskt omöjligt att släppa ett sådant format utan dolda hakar.

Citat:

... eller en såpass stor del av markanden, ja.

Nej, nej och återigen nej! Detta är verkligen ett exempel på tekniskt bakåtsträvande som i slutändan straffar sig hårt. Innovation och förbättringar ska uppmuntras och ges möjlighet att konkurrera mot marknadens dominanter.

Permalänk
Medlem

Oj trodde inte att de skulla göra något åt det faktiskt. Bra jobbat SiS!

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don_Tomaso
Mja, låter lite konstigt med tanke på att detta står på deras sidor:

hehe, men SSI är ju redan upptaget.. www.ssi.se

det är rätt vanligt på Svenska att bara plocka några bokstäver i ett längre namn slumpartat för att få en förkortning som funkar.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av echo
Det måste alltid vara tvärtom så länge MS har en bättre lösning eller en såpass stor del av markanden, ja.

Så för marknadens skull (och för sin egen, faktiskt) så känns det som det bästa vore om MS format blev standard. Båda standarderna är säkerligen riktigt bra men båda är värdelösa utan bra stöd.

jo det ligger givetvis i deras intresse, men även MS kan janske ta reson om de inget val har verkar det. mer om det här:

http://www.grokdoc.net/index.php/EOOXML_objections#A_new_and_...

och det vore bäst både för Microsoft, deras kunder, och de som inte vill ha med Microsofts programvaror att göra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av bud_bundy
Bra då röstningen inte gick rätt till.

Annars vill jag ha en standard, inte flera format där olika program tolkar filer olika. Då jag stör mig rejält på att bl.a. open office inte alltid tolkar .doc filer samma som i Word. Ju mer format som blandas in, ju dåligare tolkningar bör det också bli.

Det är väl ODF eller OOXML som gäller? Så är man emot OOXML som ISO-standard så är man väl för ODF som ISO-standard, eller om man nu inte gillar en förbaskat massa format med inkompatibla tolkare. Eller finns det något annat stort konkurrerande "dokumentformat"?

ODF är redan ISO, det är alltså en ny standard vi inte behöver.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndreaX
ODF är redan ISO, det är alltså en ny standard vi inte behöver.

Ok det visste jag inte, det hände förra året när jag kollade efter. Då är det ju väldigt dåligt av office 2007 att inte stödja den.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tur att Sweclockers och liknande sidor tog upp detta. Mycket glad över att man gör rätt för sig.

Permalänk
Medlem

Det första jag tänker på är SIS -> http://www.sis.com/
Sweclockers är med på listan. Scrolla ner så ser ni review från Sweclockers
http://www.sis.com/pressroom/reviews_162.htm#168

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Loaded
Offtopic men alltså hur får dom Svenska standardinstitutet eller swedish standards institute till "SIS"?

Organisationen hette tidigare Standardiseringskommissionen i Sverige, så när man bytte namn så behöll man ändå förkortningen.

Det är intressant hur denna lilla omröstning har blivit uppblåst till något som liknas vid en muthärva. Företrädare från Microsoft skriver intressanta saker i sin blog: http://blogs.msdn.com/jasonmatusow/archive/2007/08/29/open-xm...
Om man tror det som står, är det endast är två svenska Microsoft-partners som mottagit ett e-mail där man uppmanas att rösta ja till OOXML. E-posten skickades av en svensk anställd. Eftersom denna typ av e-mail strider mot Microsofts policy så kontaktades mottagarna direkt per telefon och man bad dem bortse från e-mailet. Man kontaktade även SIS för att upplysa dem om misstaget, dock verkade SIS inte vidtaga några åtgärder.

Permalänk
Medlem

Kanon! Hoppas fler länder där pyttemjuk rufflat runt ångrar sig med och gör om. OOXML behövs inte som standard. Det är bara MS som beöhver det.

Permalänk
Medlem

Problem med ord som dyker upp

Angående ord på: http://nyteknik.se/art/52026

När jag läser om Klas Hammar kommer hela tiden ordet patrask upp i mitt huvud. Vad beror det på? Sitter det i hans gener? Är hans barn smittade? Jag menar, han säger ju att det inte var meningen och har nästan bett om förlåt. Trots det så kommer det otäcka ordet upp hela tiden.

Är det någon som kan hjälpa mig att förstå varför?

Andra frågor som snurrar i mitt huvud - kommer Microsoft avskeda sin kollega eller ge honom en bonus? Skulle en bild på kollegan ge upphov till tankar om ordet patrask? Stora frågor för världen just nu.

-

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ett sådant förfarande är inte förenligt med SIS regler som innebär att varje projektfinansiär endast har en röst.

Men att ett jävigt företag med starka ekonomiska intressen i frågan övertalar eller mutar 20 av sina partnerföretag att bli medlemmar och rösta i sista minuten trots att de inte över huvud taget deltagit i standardiseringssamarbetet - det är helt enligt reglerna?

Pajasinstitut. Erkänn att era regler är korkade istället för att skylla på teknikaliteter.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det är bra att de vågar stå på sig, och inte fegar ur bara för att det handlar om ett stort företag.

Cred till SiS för det istället.

Visa signatur

Scout som är sugen på en utmaning?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Troxy
Organisationen hette tidigare Standardiseringskommissionen i Sverige, så när man bytte namn så behöll man ändå förkortningen.

Det är intressant hur denna lilla omröstning har blivit uppblåst till något som liknas vid en muthärva. Företrädare från Microsoft skriver intressanta saker i sin blog: http://blogs.msdn.com/jasonmatusow/archive/2007/08/29/open-xm...
Om man tror det som står, är det endast är två svenska Microsoft-partners som mottagit ett e-mail där man uppmanas att rösta ja till OOXML. E-posten skickades av en svensk anställd. Eftersom denna typ av e-mail strider mot Microsofts policy så kontaktades mottagarna direkt per telefon och man bad dem bortse från e-mailet. Man kontaktade även SIS för att upplysa dem om misstaget, dock verkade SIS inte vidtaga några åtgärder.

Det där är ju enbart för att de inte är avlyssnade på telefon. De skickar ju klart inte mail till företagen utan de ringer ju så klart det andra företagets chef och checkar läget och fixar honom så sätt. Mail är ju mer riskabelt och då finns det ju alltid bevis.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Bra att röstningen underkändes, klantigt av MS att sabba omröstningen på det viset. FÖ anser jag inte att någon ISO-standard borde vara patentskyddad.

Visa signatur

- In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move
- The Guide is definitive. Reality is frequently inaccurate.
Douglas Adams