Via lanserar snabbt Epia-moderkort

Permalänk
Melding Plague

Via lanserar snabbt Epia-moderkort

Tillverkaren Via har idag lanserat sin hitills snabbaste Epia-moderkort till marknaden. Modellserien heter Epia SN och finns i tre olika konfigurationer där den snabbaste har en 1,8 gigahertz Via C7-processor.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Heftigt, undrar hur prollen presterar.

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Nice, med en PCI-E port finns det goda potential för mediacentertillämpningar, lägg till ett HD2400 eller nåt sånt, kanske en low-profile variant också för ett riktigt slimmat system.

Visa signatur

USA har aldrig varit på månen, Sverige hade aldrig vm 1958 och 9/11 har aldrig inträffat och därmed basta.
P4 2,6C@<3,0Ghz + CNPS7000A-CU|AI7|1,5Gb BH5 & BH6|Antec Sonata|R9800np(BBA) + VF700-CU@425/258|HP LP2465|Logitech MX500, Seasonic S12 500W

Permalänk
Medlem

Äntligen! Varför tog det sån tid att få dit en pci-e x16 port? Kläm dit en S479 och jag tror vi har en deal (och ett litet kraftpaket).

Visa signatur

"Just what do you think you're doing, Dave?"

Permalänk
Avstängd

Trevligt. Perfekt för surf-datorer, kontor datorer, terminaler, kiosks, brandväggar, routrar, etc...

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Avstängd

Kan man köra en raiser i en PCIe 16x-port som ger två 8x-portar eller liknande? I sådana fall köper jag denna på momangen.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av uid313
Trevligt. Perfekt för surf-datorer, kontor datorer, terminaler, kiosks, brandväggar, routrar, etc...

Blir en lite väl häftig router

Det är som fasen, tänker VIA bredda sig? Nu blir jag orolig.. visst för att det _kan_ vara bra att bredda sig, men jag vet att man kan inte enbart bredda sig, man måste fördupa sig i sin specialicering, om det ska gå stabilt uppåt.
Det är ju verkligen bra att de förbättrar sin prestanda, så att kanske t.o.m. en ej så kräsen gamer med höga krav på ljudnivå och mobilitet kan få för sig att testa en hellösning från VIA, men de får för guds skulle inte börja köra in på den banan allt för kraftfullt så att de glömmer bort sina ULVs och integrerade pytte-lösningar.
Å andra sidan.. hur länge sedan var det de släppte senaste prestandainriktade? Det är kanske dags nu för att hålla sig i tiden, kanske t.o.m. lite sent.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk
Medlem

Riktigt fint det där:)

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alakai Blir en lite väl häftig router

Nja, kanske HTPC eller hemma-server då.

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Hur varm blir en sån här då?
Kan man inte köra den passivt är det ju en ganska värdelös produkt. Speciellt om den är nästan lika stor som en vanlig mATX. Jag har funderrat på att prova via till en HTPC men då är poängen att den ska vara liten, tyst och sval.

Permalänk
Medlem

"Via Epia SN-serien moderkort är tänkt för små och strömsnåla datorer men som ändå behöver funktioner som normala prestandadatorer erbjuder, exempelvis raid och gigabit-nätverk."

"Nätverkskorten är dels ett Via VT6130 med integrerat pcie-gränssnitt samt ett Via VT6103L som stödjer 10/100."

Är detta lite konstigt eller jag har tokmissat något? Skulle vara ett pci-e-nätverkskort då.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bimbim
"Via Epia SN-serien moderkort är tänkt för små och strömsnåla datorer men som ändå behöver funktioner som normala prestandadatorer erbjuder, exempelvis raid och gigabit-nätverk."

"Nätverkskorten är dels ett Via VT6130 med integrerat pcie-gränssnitt samt ett Via VT6103L som stödjer 10/100."

Är detta lite konstigt eller jag har tokmissat något? Skulle vara ett pci-e-nätverkskort då.

VT6130 = Gigabit Ethernet
VT6103L = 10/100 Ethernet

Dvs, två nätverks-"kort", som det står ovan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av djdiff
VT6130 = Gigabit Ethernet
VT6103L = 10/100 Ethernet

Dvs, två nätverks-"kort", som det står ovan.

Damn, I suck! Jag får skylla på suddig blick på kvällskvisten.

Visa signatur

Spelar du eller vill du spela Valheim? Joina vår dedikerade server och Discord. PM:a för inbjudan.

Permalänk
Medlem

1ghz varianten lär ju bli fläktlös, detta kommer bli alldeles perfekt till en hemma server,

4SATA med raid stöd samt Epias Hårdvaruaccelerering för AES borde gå att använda till hårddiskkryptering utan att det påverkar prestandan speciellt mycket.

//Henrik

Visa signatur

Workstation: -€ Corsair Carbide 500R -€ DFI DK X58 -€ Intel Core i7 920 -€ 2 X GTX670 SLI

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gtihenke
1ghz varianten lär ju bli fläktlös, detta kommer bli alldeles perfekt till en hemma server,

4SATA med raid stöd samt Epias Hårdvaruaccelerering för AES borde gå att använda till hårddiskkryptering utan att det påverkar prestandan speciellt mycket.

//Henrik

Fläktlöst. Underbart.
Hårddiskkryptering på filserver. Underbart!

Visa signatur

Världsmästare i elakhet!

Permalänk
Medlem

Trevligt med en 16x port, många klämmer nog dit ett graffa med HD avkodning etc och får således en mycket potent htpc i litet format. Guld.

Sen en sidostickare, om jag använder denna kryptering och sedan knölar i hårdisken i en annan burk utan detta stöd, kommer jag kunan läsa filerna då? I mitt huvud kan jag det så länge jag kan knappa in en kod eller ett lösenord och sedan sker avkrypteringen med hjälp av mjukvara. Har jag fattat rätt?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murak
Sen en sidostickare, om jag använder denna kryptering och sedan knölar i hårdisken i en annan burk utan detta stöd, kommer jag kunan läsa filerna då? I mitt huvud kan jag det så länge jag kan knappa in en kod eller ett lösenord och sedan sker avkrypteringen med hjälp av mjukvara. Har jag fattat rätt?

Borde gå, om man bara vet vad det är för krypto som VIAs hårdvara använder. Skillnaden är bara att VIAs lösning avbelastar huvudprollen.

Jo, en liten sådanhär mojjäng vore rolig att leka med, speciellt som min nuvarande dator knappt används eftersom jag börjat jobba heltid... Ingen som vill köpa datorn i signaturen för en hygglig summa?

Permalänk
Medlem

Tråkigt att det inte var nåt Wlan, annars hade det här kunnat bli en förbannat häftig htpc.

EDIT: "Onboard TPM • Infineon SLB9635TT 1.2 (Trusted Platform Module)" Vad sjutton är det där? Trusted computing grejs?

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

tifius: Inbyggt trådlöst kort? Nej tack, stoppar hellre i ett själv av vettig modell och eftersom kortet har mini-pci plats är det ju väldigt enkelt.

Danne980: Nästan lika stort som ett m-atx? Inte direkt, microatx standarden är 244x244mm vilket är i runda slängar dubbelt så stort som itx standarden.

Pci-e, två nätverskkort (varav ett gigabit), cf-läsare, mini-pci. Kan det bli ett bättre kort för en liten router/filserver?