Asus A8N32-SLI Bad Checksum Error. (Går inte att flasha?)

Permalänk
Medlem

Asus A8N32-SLI Bad Checksum Error. (Går inte att flasha?)

Hej, har använt mitt moderkort nu ett tag. Men när jag startade om den så fick jag upp Bad Checksum Error, sen börja den leta efter en bios skiva/diskett.

Så jag formeterade först en diskett la in A8N32SLI.ROM, så hittar den floppyn sen står det reading A8N32SLI.ROM sen stannar den där. Har provat om med både skiva å diskett men det går inte.

Så nu står den där å "läser" bioset. Vad ska jag göra ?. sist jag fick så här räckte det med en omstart.

// MVH Håkan

Visa signatur

Ryzen 9800X3D | 64GB G.Skill Trident Z Royal | 7900 XTX | Asrock Nova X870E

Permalänk
Medlem

hum har man väl råkat ut för nån gång i tiden. Är det vid varge boot. har du confat bios efter behov efteråt och försvinner det i så fall efteråt?
Kan vara problem med ett eller flera inkomptabila minnen eller trasiga minnen det ger oftast skumam beteenden som igen boot till hägnigar i boot eller andra problem som kan se ut å vara moderkortsrelaterade.

Permalänk
Medlem

Den bootar inte ens. den stannar där å vill tvinga mig å flasha det.
ska kolla minnena /vad dum jag är) dom har strulat bra mycket för mig.

Edit: Haha tack för tipset ;D var bara att ta ut 2 stickor boota/stänga av sen stppa in dom igen så rullar den tackar tackar. Nu skall jag chilla med OCN tills jag får bättre minnen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Japp fick massa problem efter strömavbrott där datorn hägde sig eller sa att bios var korupt och ville flasha om på mitt en asus moderkort. men vissade sig att strömspiken rosstat båda minnena. Lånade en sticka från en anna burk å datorn fungerade som den skulle igen. köpte hem 1 nytt minne å fick sedan ett till nytt på garanti å burken går prima änu. Kan tillägas att aggen iden burken gav upp också.

Vet andra som fått samma symtom pga trasiga minnen.

Strömavbrott kan vara jävligt farliga. I min mening är ESD en piss i havet gämfört med risken av skador pga strömsprikar och oren spänning allmänt.

Synd man har brist på gjordade utag bara annars är en gjordfelsbrytare GULD värd eller en UPS en model billigare APC för en 1000-1500Kr kan rädda datorn om man har problem med strömavbrott å skit.

ta hem memtest86+ och kolla dom. Inget problem å få nya på garantin om dom är trasiga. Bara ringa å säga som det är så brukar dom flesta butiker, db/komplett buta ut dom utan problem. har jag gjort ett par gånger.

Permalänk
Medlem

Dom är hela. körde memtest86 igår kväll. men dom brukar vara sådär när jag bootar men då brukar bilden bli helt svart å inte sådär :). men men det är nog ingen fara kanske bios som strular. har läst att 1205 versionen är lite buggig :).

Visa signatur

Permalänk

Inget oväntat..

Ja, inget konstigt. Jag hade precis samma fel som dig, och det slutade med att jag fick slå ihop paketet igen och skicka iväg det. Även mitt bios sa att "sätt in diskett/cd" med dessa filer och flasha om. Sagt och gjort, men det gick inget vidare. Den fastnade automatiskt ungefär 50-75% av flashningen. Det gick bara inte.

Typiskt Asus.. Har alltid dåliga erfarenheter med dom.

Visa signatur

Gigabyte-P35-DS4 | Intel Core 2 Quad Q6600 [3 GHz] | 2x1GB Corsair XMS-6400@800Mhz | Nvidia Geforce 460 GTX [975/2000 MHz] | Intel 320 Series 80 GB SSD | | SETI@Home Team: Sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av youcanbeshiva:

Ja, inget konstigt. Jag hade precis samma fel som dig, och det slutade med att jag fick slå ihop paketet igen och skicka iväg det. Även mitt bios sa att "sätt in diskett/cd" med dessa filer och flasha om. Sagt och gjort, men det gick inget vidare. Den fastnade automatiskt ungefär 50-75% av flashningen. Det gick bara inte.

Typiskt Asus.. Har alltid dåliga erfarenheter med dom.

Fungerar fortfarande Så illa var det inte ändå.

Jag hade mycket problem med det. Vad som fixade allt är så otroligt att det knappt är värt att nämna..
Den sista skruven till moderkortet.. Saknade plats men borrade ett hål för den och sedan gick den som en klocka. Går än i dag.

Visa signatur