Permalänk
Medlem

CD-bootningsproblem - moderkortsfel?

Hej,

Jag har märkt problem med installation av operativsystem på min stationära dator. Både Ubuntu (7.10) och Vista vägrar installera sig. Den hittar den bootbara CDn och försöker boota som vanligt, men inget händer.

I Vista-installationen kom jag bara så långt att det stod "Tryck valfri tangent för att boota från skiva", då tryckte jag och skärmen blev svart (inget problem med skärmen dock, den får signal) som när den ska starta installationsprogrammet. I Ubuntu-installationen var det liknande problem, jag kom in i den vanliga menyn där man kan välja mellan olika alternativ, t.ex. starta/installera eller verifiera skiva. När jag väljer något av dessa alternativ startas kerneln upp men sedan blir skärmen svart. Inget händer, och jag har försökt vänta (i timmar).

Jag testade att mata ut CDn för att se om den skulle reagera, och det gjorde den. Det kom upp ett meddelande om att jag bör kontrollera så att alla externa enheter var utkopplade osv (detta bör inte vara ett problem, men jag testade att koppla ur dem ändå).

Mitt moderkort är en budgetmodell, Abit IP-95, och DVD-enheten är en NEC ND-2500A. Fel på moderkortet? Allt annat fungerar perfekt, inga problem med DVD-enheten annars.

Visa signatur

[Stationär] Intel Core 2 Duo E6600 | 2x1024Mb RAM | 8800GTS 640MB | 1230GB HDD | Samsung 206BW @ 1650x1080 | Windows XP x64 - Ubuntu 7.10
[Bärbar 1] Intel Core Duo T2300 | 2GB RAM | ATI X1400 | 80GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800
[Bärbar 2] AMD Sempron 3300+ | 1024MB RAM | ATI X200 | 60GB HDD | 15.4"-widescreenskärm @ 1280x800