LCD Recension - LG L245WP-BN [56.k varning]

Permalänk
Medlem

Börjar bli orolig att det snart händer samma sak för mig, vart kollar man hur många timmar den gått?
EDIT : Hittade det, 7400h~ borde klara mig ett tag iaf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeqvist:

Börjar bli orolig att det snart händer samma sak för mig, vart kollar man hur många timmar den gått?
EDIT : Hittade det, 7400h~ borde klara mig ett tag iaf

Plz tell.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Sådär då, omlött och klart, skärmen startar och gör numera precis som jag vill, gött! Var simpelt att göra det också, lyckades få tenn på lite "fel" ställen men det verkade inte skada något.

Visa signatur

NZXT H9|MSI 5090 Gaming Trio OC|AMD 9600x|Asus Rog Strix B650E -f|32gb DDR5 6000mhz|Samsung G9 49'|

Permalänk
Medlem

Hur många timmar har era skärmar som behövde kondensator utbytta gått idag?

Kan vara bra att veta för oss om det säger något om efter hur lång tid skärmen börjar ge upp efter drift ungefär.

Man ser det i servicemenyn.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nighthog:

Hur många timmar har era skärmar som behövde kondensator utbytta gått idag?

Kan vara bra att veta för oss om det säger något om efter hur lång tid skärmen börjar ge upp efter drift ungefär.

Man ser det i servicemenyn.

Och jag har glömt hur man kollar servicemenyn, men återkommer med edit då jag googlar fram det.

edit: #7832089

6800h har min gått.

edit: Kollade lite tidigare i tråden och ser att min har 06/11/02 och V 1.440. Fast står Manufactured July 2007 samt 707 har jag som första siffror. Sitter jag på en rev 1!? :S

Visa signatur

Permalänk
Medlem

07/07/02 V 1.700
~11400 timmar

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gramner:

07/07/02 V 1.700

Samma här, fast bara 7013 timmar.

Dreas89: Det verkar väl som så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xerbee:

Samma här, fast bara 7013 timmar.

Dreas89: Det verkar väl som så.

Snyft *emocut*

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag öppnade upp min egna L245WP-BN och tittade till hur kondensatorerna mådde. De är utsvällda toppar på dem, så lika bra att beställa direkt nya kondensatorer. Samma två 3300uF 10V som ni andra.
Jag har ett lite udda fenomen den senaste tiden med att ca dom 50-60 översta raderna på skärmen får lite ljusare nyanser på färger än resten av skärmen.
Sedan hittade jag felet med min skärm att den ville göra hur den ville med kontrollerna och rullade och letade runt sig automatiskt ibland. Samt ibland inte ville fungera alls.
En kabel från knapp kontroll kretsen var klämd himla svårt. Skalade kabeln och sedan tog fram lödkolven värmde på och lade på lite ny lödd för att förbättra kontakten och rullade på med svart el-tejp. Satte ihop allt just för några minuter sedan.
Kontrollerna hade inte sitt egna liv denna gång som de brukar ha vid kallstart som förr. Men får se hur det blir. Tycker att det borde vara fixat nu.
Bara kondensatorerna som måste beställas här näst.

EDIT:

Lade en beställning på Suncon 3300uF 10V från Elfa. Dock verkar de inte ha dem på lager direkt. Om de får in dem det datum dom ska så bör jag få dem på Onsdag nästa vecka. 2011.03.09.

EDIT 2:

Fick komponenterna och idag 12 Mars bytte jag ut de utsvällda och nu ena läckande kondensator. Gick helt ok. Var bara lite problem med lödkolven som inte ville bli tillräckligt varm riktigt för att kunna använda av-lödnings fläta. Fick vicka och dra ut dem som man samtidigt värmde upp lödet. Få ditt nya och löda fast var enklare än att få bort de gamla.
Skärmen gick igång utan problem. Dock verkar inte den randen i toppen som visar lite ljusare färger vara fixad...

Permalänk
Medlem

Jag har börjat få inbränningar. Har jag en bakgrundsbild för länge så ser jag den svagt svagt i spel och när jag surfar. Men byter jag bild så försvinner den efter nån timme. Nu är detta min första tft. Men trodde inte något sådant fanns kvar på dessa skärmar. Någon som sett samma fenomen, har ändå haft skärmen i 3år, först nu jag lagt märke till det.

Permalänk
Medlem

Jag har sett det på min tidigare L245WP och även nu för tiden på min iMac.
Bara stänga av bilden eller snabba på det hela med enbart vit bild.
Inget att oroa sig över.

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 9950x3d, Radeon RX 7900 XTX, 64GB RAM, monitor: OLED42C24LA
3st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Medlem

Se till att inte ha ljusstyrkan för högt bara tror jag. Kör på 50 och lägre. (brightness)
Tror det ska minska det med inbrända bilder.

Har själv inte märkt att en bild ska bli temporärt permanent eller liknande någonsin på min egna. Dock har den några "brända" fläckar om man kan kalla dem det. (är en ersättningsskärm som inte var helt ny då första skärmen fick alla ljusrör utbrända efter bara ett år)
Ser ut som någon skrubbat allt för hård på skärmen vid rengöring. Var något jag märkte efter ett par månader med den. Dock syns egentligen bara i mörkare nyanser.

Permalänk
Medlem

Måste tacka er i denna tråd. Har läst den lite av och till och det är denna tråd som fick mig att köpa denna underbara skärm för några år sedan.

För någon vecka sedan visade jag denna tråd för en vän när jag skulle visa vilken skärm jag hade.
Det var då i förbifarten jag såg något om problem med skärmen, att den inte ville starta. La ingen större vikt på detta utan gick vidare. Så för några dagar sedan började min skärm strula, den ville inte starta. Lite sur blev man, men lyckades minnas vad jag läste i denna tråd och gick tillbaka hit och hittade en lösning på mitt problem. Så nya kondensatorer vart beställda och nyss inlödda i skärmen.

Detta skriver jag nu ifrån min fungerande LG 245:a

Återigen tack!

Permalänk
Medlem

Även jag fick problem och har lyckats lösa det!
12601h hade den gått ^^

Permalänk
Medlem

Hur kommer man innanför skalet på skärmen så man kan byta komponent? Verkar som att man ska ta bort ramen från framsidan av skärmen, men kan bara lossna på långsidorna, kortsidorna och hörnet verkar helt omöjliga att rubba. Hur gjorde ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Hur kommer man innanför skalet på skärmen så man kan byta komponent? Verkar som att man ska ta bort ramen från framsidan av skärmen, men kan bara lossna på långsidorna, kortsidorna och hörnet verkar helt omöjliga att rubba. Hur gjorde ni andra?

Våld, såpass mycket att det kändes fel och jag fick vätskeblåsor på fingertopparna. Bryt inte av något bara

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Våld, såpass mycket att det kändes fel och jag fick vätskeblåsor på fingertopparna. Bryt inte av något bara

Redan fått vätskeblåsor på fingrarna haha, men finns som ingen bra teknik eller något man ska tänka på? Förutom då att inte bryta som en psykopat..hade lust att slänga ut den på gräsmattan och elda upp den igår när jag försökte

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rorax:

Redan fått vätskeblåsor på fingrarna haha, men finns som ingen bra teknik eller något man ska tänka på? Förutom då att inte bryta som en psykopat..hade lust att slänga ut den på gräsmattan och elda upp den igår när jag försökte

Med tanke på att du och jag är de enda som klagat i tråden kring just detta kanske vi suger på att öppna dom helt enkelt

Hahaha, inte elda upp den bra skärmen, det är ovärt. Fortsätt du, jag har inget annat tips, hallelujamoment när du får upp den. Sen har du några dagar med vätskeblåsor framför dig såvida du inte sticker hål på dom.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Med tanke på att du och jag är de enda som klagat i tråden kring just detta kanske vi suger på att öppna dom helt enkelt

Hahaha, inte elda upp den bra skärmen, det är ovärt. Fortsätt du, jag har inget annat tips, hallelujamoment när du får upp den. Sen har du några dagar med vätskeblåsor framför dig såvida du inte sticker hål på dom.

Just därför jag tänkte att jag måste göra något fel..sliter som ett djur och fingertopparna värker. Och som du säger, inte läst något om att någon annan haft samma problem.

Permalänk

Du kan skona dina fingrar genom och använda en spårmejsel eller dylikt. Men risken för att några clips kan gå av ökar.

Visa signatur

i5 2500K @ 4,5Ghz / Gigabyte GA-P67A-UD7 / Kingston Hyper-x 4x2 GB DDR3 cl8 @ 1600Mhz / PowerColor Radeon HD 5970 / Sys disk: Intel X25-M SSD 80GB / Lagring: 9,5TB / Silverstone FT02B / Chieftec Nitro Series 1200W 80+ Bronze / Win7 64Bit Ultimate EN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Astmakatten:

Du kan skona dina fingrar genom och använda en spårmejsel eller dylikt. Men risken för att några clips kan gå av ökar.

Har tänkt tanken..men risken att jag blir förbannad och saker börjar gå sönder är alldeles för stor :S
Tittade i service manualen som det länkades till..och enligt den ser det sååå simpelt ut. En liten vit duk och en handske och sen dra ut åt kanterna. Men hur är det tänkt man ska få upp den? Dra bakåt och uppåt? Dra rakt bakåt? Dra rakt upp?

Permalänk
Medlem

Jag använde typ det ultimata verktyget, tänk er ett mynt eller en bricka som är oval i formen. Körde in ena kanten i skåran och "rullade" det längs med sidorna på skärmen och alla clips lossnade väldigt enkelt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Jag använde typ det ultimata verktyget, tänk er ett mynt eller en bricka som är oval i formen. Körde in ena kanten i skåran och "rullade" det längs med sidorna på skärmen och alla clips lossnade väldigt enkelt

Hmm låter ju alldeles för enkelt..måste testas

Permalänk
Medlem

Det krävdes såklart lite våld ändå, men med den prylen jag hade var det lätt att få tag med fingrarna utan att behöva involvera en skruvmejsel eller dylikt

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra

Permalänk
Medlem
Skrivet av KniFF:

Det krävdes såklart lite våld ändå, men med den prylen jag hade var det lätt att få tag med fingrarna utan att behöva involvera en skruvmejsel eller dylikt

Fungerade alldeles utmärkt, körde med en mängd enkronor och några femkronor som jag använde som stöd + lite våld. Gick utmärkt..nu ångrar jag att jag försökte med bara fingrarna först haha. Ska se om jag får kondensatorerna innan helgen och testa byta ut dom. Får se hur det går. Är som helt novis på sådana här saker

Skulle det misslyckas är det ingen större förlust då jag köpt en ny skärm hursomhelst, men vore inte helt fel att få igång min LG också.

Permalänk
Medlem

Nu har min skärm också dött. Jag kollade i service-menyn för ca 3 veckor sen och då hade den gått knappt 7000h. Som för er andra är det två kondensatorer som är brända. Nya är beställda från ELFA. Men jag kan inget om lödning, senaste gången jag höll i en lödkolv var väl i skolan för en 14 år sen. Är det någon här i tråden som bor i GBG och kan tänka sig att byta kondensatorerna för en liten slant? Skicka ett PM till mig isf.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nostrau:

Nu har min skärm också dött. Jag kollade i service-menyn för ca 3 veckor sen och då hade den gått knappt 7000h. Som för er andra är det två kondensatorer som är brända. Nya är beställda från ELFA. Men jag kan inget om lödning, senaste gången jag höll i en lödkolv var väl i skolan för en 14 år sen. Är det någon här i tråden som bor i GBG och kan tänka sig att byta kondensatorerna för en liten slant? Skicka ett PM till mig isf.

Sist jag höll i en lödkolv var för 5 år sedan och jag trodde nästan att jag skulle första skärmen.

Det är enkelt. Värm upp så du kan dra ut de gamla kondensatorerna, sen är det bara att värma igen och trycka dit de nya. Så gjorde iaf jag, det funkade. Knappt så det behövs mer lödtenn än vad som finns.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du har löd och kolv hemma. ta och öva med något först före du ger dig på själva skärmen. Tar inte lång tid att lära sig.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen, men jag har ingen lödkolv eller dylikt.Det blir ju inte så billigt längre om jag måste köpa nya verktyg.

Edit: Vad är det jag behöver köpa om jag väljer den vägen? Räcker ett sånt här paket? http://www.clasohlson.se/Product/Product.aspx?id=165112285

Permalänk
Medlem

Hade jag bott i närheten så hade jag kunnat hjälpa till, men det är en bit mellan Boden och Göteborg...

Japp, det där kitet räcker + kondensatorer då.

Visa signatur

“More Human Than Human”
kniffswelt | no_jz.supra