ARMA2! (för oss Operation Flashpoint fans!)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Inte enbart, men i princip alla, förutom du, tolkar co-op som spel tillsammans med människor mot uteslutande datorstyrda motståndare. Det du syftar på är vad vi andra oftast kallar "multiplayer". Och det finns det massvis av i ArmA2...

Tolkar co-op som det står i boken.

När jag kör multiplayer så är det inte samma som att köra multiplayer med en kompis. I BF2 att köra med randoms så får man inte riktigt samarbete för alla springer runt som höns och dödar allt och alla.
Spelar man med sina vänner är det lättare att samarbeta och utföra uppdrag / ta över flaggor osv.
Just 2-manna helikoptrar är speciellt roligt i spel som BF2 men det skulle inte skada om det var lite bättre som i Black Shark. Det var just en mix mellan dom vi hoppades på, men istället fick vi Battlefield med två extra knappar och lite bättre fysik.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem

Men vadå coop finns väl i singleplayer i arma2? :S var HELT säker på att jag hört det!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Tolkar co-op som det står i boken.

När jag kör multiplayer så är det inte samma som att köra multiplayer med en kompis. I BF2 att köra med randoms så får man inte riktigt samarbete för alla springer runt som höns och dödar allt och alla.
Spelar man med sina vänner är det lättare att samarbeta och utföra uppdrag / ta över flaggor osv.
Just 2-manna helikoptrar är speciellt roligt i spel som BF2 men det skulle inte skada om det var lite bättre som i Black Shark. Det var just en mix mellan dom vi hoppades på, men istället fick vi Battlefield med två extra knappar och lite bättre fysik.

Ja, gör det, men då får du också räkna med att människor missuppfattar vad du menar.

Förstår dig helt och hållet, att spela public själv är värdelöst, därför jag aldrig spelar public utan minst en klanpolare med mig. Fast just BF2 är ju så väldigt långt från simulatorgenren, det är ju FPS med vissa taktikinslag, på sin höjd. Och just helikopterdelen i OFP/ArmA/ArmA2 har väl alltid varit tämligen arkadliknande. Det är nog tyvärr bara att acceptera, någon gång borde det ju komma ut ett spel med det du efterfrågar, det borde vara fler än du som eftersöker det!

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Angående vad jag skrev om Joe Labero "magiska-in-i-fordon-teknik" som finns i t.ex BF2 , tycker jag det är väldigt passande.
Som du säger man borde också behöva fylla i ett formulär innan man får förflytta sig mellan sätena.

En av dom mest irriterande grejerna i hela Battlefield 2 är det otroligt roliga.
"Åh nej min jeep håller på att gå sönder jag kör den i 100km/h rakt in i en pansarvagn och flyger ut genom framrutan in igenom luckan på pansarvagnen startar den och kör iväg och snurrar kanonen och blåser skallen av dom som va bakom mig"
Allt detta på ungefär 1½ sekund.

Därav påpekade jag det åt dig.

//Snorungen

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Tolkar co-op som det står i boken.

När jag kör multiplayer så är det inte samma som att köra multiplayer med en kompis. I BF2 att köra med randoms så får man inte riktigt samarbete för alla springer runt som höns och dödar allt och alla.
Spelar man med sina vänner är det lättare att samarbeta och utföra uppdrag / ta över flaggor osv.
Just 2-manna helikoptrar är speciellt roligt i spel som BF2 men det skulle inte skada om det var lite bättre som i Black Shark. Det var just en mix mellan dom vi hoppades på, men istället fick vi Battlefield med två extra knappar och lite bättre fysik.

Vad står det om deathmatch, teamdeathmatch, capture the flag osv i din "bok"?

Cooperation är ett ord på engelska och betyder samma sak i ett spel, men i spel innebär det en typ av multiplayerspel där man spelar mot just AI.

Om det är "capture and hold point" (eller vad det kan kallas i BF) mot andra spelare så är det just "capture and hold point" inte co-op.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av 2infinity
Men vadå coop finns väl i singleplayer i arma2? :S var HELT säker på att jag hört det!

Nej det finns inte co-op i singleplayer. Däremot finns det co-op i kampanjen där man kan spela 4 spelare tillsammans mot AI.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Uh, jag har också spelat BF2 i många år..
Jag skulle inte kalla det ett riktigt CO-OP mode, riktig CO-OP är när flera riktiga människor kan slåss mot AI (bottar).

Vilken soppa du satt dig i nu alltså. "riktigt co-op"? Det där är Co-op som råkar fungera på precis samma sätt som du sa "riktigt co-op" skall göra, man spelar med sina vänner mot AIn.

Det skulle ju inte varit ett problem alls om det inte vore för att du var så jävla stöddig. Erkänn att du hade fel så behöver vi inte gå mer off topic här nu.

BF2 har alltså riktig Co-op (Samarbetsläge) där man spelar med vänner mot botar (eller om man så vill med vänner och bottar mot bottar, eller alla kombinationer där emellan)

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
BF2 har alltså riktig Co-op (Samarbetsläge) där man spelar med vänner mot botar (eller om man så vill med vänner och bottar mot bottar, eller alla kombinationer där emellan)

Precis... Det är riktig coop, men det suger förstås jämfört med uppdragsbaserat coop. BF2 är typ på ena sidan av coop skalan och och Arma 2 är på andra sidan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av murklor
Precis... Det är riktig coop, men det suger förstås jämfört med uppdragsbaserat coop. BF2 är typ på ena sidan av coop skalan och och Arma 2 är på andra sidan.

Absolut, det finns olika sorters co-op (tex. Co-op Campaign) men att påstå att BF2 inte har "riktig co-op" är nonsens.

Visa signatur

i7 2600K | XFX 6970 | 8GB DDR3 1600mhz Vengeance| 1TB HDD | DVD-RW Dual Layer

Permalänk

Kan ni inte hålla er till spelet nu. Detta börjar bli väldigt tröttsamt att se i tråden.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Om man gillar project reality modden till BF2, skulle detta passa mig tro?
Men jag är tveksam till att strida mot AI i multiplayer ifall den inte är riktigt smart.

Är ganska så sugen att förboka, kanske kan spela detta i väntan på BF3.

Edit:

Ni som förbokat, är det fortfarande webhallen som gäller?
Längesen man förbokade ett spel (BF2)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteFFoo
Om man gillar project reality modden till BF2, skulle detta passa mig tro?
Men jag är tveksam till att strida mot AI i multiplayer ifall den inte är riktigt smart.

Är ganska så sugen att förboka, kanske kan spela detta i väntan på BF3.

Edit:

Ni som förbokat, är det fortfarande webhallen som gäller?
Längesen man förbokade ett spel (BF2)

Webhallen säger prisjakt! Jag har bokat det där också då dom har snabba leveranser (Troligtvis får man spelet en dag tidigare).

Jag har också lirat en del Project Reality, men tyckte inte det passade bra alls i just BF2-motorn. Nu går jag över till ArmA2 istället och hoppas på en mer renodlad simulator Intrycken så här långt talar ju verkligen för ett riktigt bra spel!

Angående multiplayer med AI så är inte det ett måste. Man kan lira både med eller utan AI, och med servrar på iaf 50 pers (Vet inte vad gränsen är dock). Men en stor charm med just ArmA är ju just editorn och hur man kan skapa sina egna scenarion där du och dina polare strider mot AI Sen kan man ju säkert ha en massa civila AI omkring på kartan, medans det är två lag av riktiga spelare som strider mot varandra. Det skulle ju bara öka stämningen

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Tack för din input, blir nog att förboka då

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr. Bravo
Nope. Bara läst en massa intryck

Du tar en ganska stor risk där ^^
Har en kompis som var hypad över ARMA II, men han gillade inte spelet..

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nypifisel
Vilken soppa du satt dig i nu alltså. "riktigt co-op"? Det där är Co-op som råkar fungera på precis samma sätt som du sa "riktigt co-op" skall göra, man spelar med sina vänner mot AIn.

Det skulle ju inte varit ett problem alls om det inte vore för att du var så jävla stöddig. Erkänn att du hade fel så behöver vi inte gå mer off topic här nu.

BF2 har alltså riktig Co-op (Samarbetsläge) där man spelar med vänner mot botar (eller om man så vill med vänner och bottar mot bottar, eller alla kombinationer där emellan)

Jaha, hur kommer det sig då att jag ALDRIG har sett EN ENDA CO-OP server i BF2 under mina 4 år som jag har spelat BF2? (eller hur många år det nu är)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Du tar en ganska stor risk där ^^
Har en kompis som var hypad över ARMA II, men han gillade inte spelet..

Jaha, hur kommer det sig då att jag ALDRIG har sett EN ENDA CO-OP server i BF2 under mina 4 år som jag har spelat BF2? (eller hur många år det nu är)

coop till bf2 är en mod

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av J0hAnN48
coop till bf2 är en mod

Så BF2 har alltså inte coop, k.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Du tar en ganska stor risk där ^^
Har en kompis som var hypad över ARMA II, men han gillade inte spelet..

Har man spelat OFP/Arma, vilket jag tror många som är "hypade" har (mig inkluderat), så har man nog ändå rätt realistiska förväntningar på Arma2 tror jag. Det är ju inte som ett fullständigt nytt spel utan bygger ju vidare på föregångarna, på gott och ont...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Du tar en ganska stor risk där ^^
Har en kompis som var hypad över ARMA II, men han gillade inte spelet..

Mja, det beror väl på vilka spel man kommer ifrån och vad man har för förväntningar De saker som jag hört folk klaga på än så länge är inte något jag direkt bryr mig om, eller ens kommer lida av.

Det jag är ute efter i ArmA2 är inte direkt ett tidsfördrivar-pang-pang-lir för att fragga mig till sömns om kvällarna. Utan det som lockar är hyfsat realistiska upplevelser som soldat på slagfälten. Något som tar mig tillbaka till bushen under lumpen-tiden med alla dom där blandade känslorna av vilsenhet, samspel, panik, försiktighet, och alla dom där små realistiska detaljerna man snabbt känner igen i sin omgivning och utrustning. På dom punkterna så ser ArmA2 ut att leverera mer än tillräckligt. Coop med möjligheterna att skapa egna scenarion och banor, och så klart mod-möjligheterna för att tex forma sin karaktär med nytt klonat ansikte och m90-uniform, är så klart ett gäng feta plus i kanten som man kommer ha mycket kul med. Om sen spelmekaniken inte är top-notch från start, så är det inget jag direkt bryr mig om. Sånt vänjer man sig vid och/eller fixas förr eller senare.

Men det jag tror är viktigast för att verkligen gilla ArmA2 är så klart att hitta rätt folk att spela med Efter att ha röjt runt med polarna ett tag så lär man söka sig vidare till klaner och "gatherings", som håller i större och seriösare matcher.

Har du däremot bara planer på att sitta och spela med AI, eller mörsa på public-servrar, ja då kommer du nog tröttna relativt fort.
Men som S_Z nämnde så tror jag att man har en bra uppfattning om vad som väntar om man har lirat föregångare och liknande spel Så jag är faktiskt inte orolig alls.

Fast angående TrackIR så köpte jag den mest pga rastlöshet inför releasen och peppande polare som beställde samtidigt Skulle jag trots allt tappa intresset fort, eller inte kunna använda den, så kan jag tänka mig att man får en slant för en sådan pryl här i dyra sverige, om jag nu orkar sälja den.

/slut på kvällsbabbel

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk

Har hört från en kompis att man inte ser spelarnas namn i multiplayer???!!!!
Vad fan!
Hur ska man kunna spela med kompisar eller klan medlemmar om man inte ens ser vem som är vem?
Det går inte ens att se vem som är människa och vem som är bot!
Eller man kan typ sikta på nån, sen klicka på space och sen gå in på nån command sak, men det är alladeles för komplicerat när man bara vill se vem som är vem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Har hört från en kompis att man inte ser spelarnas namn i multiplayer???!!!!
Vad fan!
Hur ska man kunna spela med kompisar eller klan medlemmar om man inte ens ser vem som är vem?
Det går inte ens att se vem som är människa och vem som är bot!
Eller man kan typ sikta på nån, sen klicka på space och sen gå in på nån command sak, men det är alladeles för komplicerat när man bara vill se vem som är vem.

Du får väl kommunicera? Du som klagat på att saker inte är realistiska, hur realistiskt är det att ha namn flygande över huvudet?

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Choffe
Du får väl kommunicera? Du som klagat på att saker inte är realistiska, hur realistiskt är det att ha namn flygande över huvudet?

Herregud, man borde väl få veta vem som är bot och vem som är en riktig människa allafall.
Det är ett spel trots allt.

Om du ska gå på den linjen så kan man lika gärna säga att "chat är orealistiskt, slopa möjligheten att chatta"

Permalänk
Medlem

Jag tycker också att man borde ha möjlighet att se det, men jag tänkte bara påpeka det eftersom du klagat på ett gäng andra skitsaker. Var helt och hållet därför

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Medlem

Det beror helt och hållet på vilken svårighetsgrad det är inställt på. På lägre svårighetsgrad så ser du namn när du pekar på en karaktär.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pelle!123
Det beror helt och hållet på vilken svårighetsgrad det är inställt på. På lägre svårighetsgrad så ser du namn när du pekar på en karaktär.

Det är alltså så i multiplayer också?

Om dem har gjort det så för att det ska vara mer realistiskt.. då tycker jag att det är ÖVERDRIVET realistiskt.
Det är typ som om man vore tvungen att klicka på en knapp typ var 20:e sekund för att blinka med ögonen, annars börjar man se suddigt.
Eller att man måste skita och pissa varje dag. Eller att man måste sova minst 5 timmar varje dag, eller att man måste gå till en psykiatriker när man har sett sin bästa soldatkompis bli sprängd i småbitar, eller att man får fotblåsor och går därmed saktare, eller att man måste spendera en massa tid för att dricka och äta varje dag, eller att när man blir dödad i spelet så får man slänga sitt spel eftersom i verkligheten så återupplivas man inte.

Förstår ni min poäng.. det finns realism och sen finns det ÖVERDRIVEN realism..

Permalänk
Medlem

vad är överdrivet realistiskt med att inte ha ett störande namn ovanför karaktärerna, då ser man ju direkt vem som är fiender eller inte
skoj? nej.

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ODDNAME
vad är överdrivet realistiskt med att inte ha ett störande namn ovanför karaktärerna, då ser man ju direkt vem som är fiender eller inte
skoj? nej.

Stäng av det i difficulty-inställningen då i Options. Antar att du kör på Novice.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är alltså så i multiplayer också?

Om dem har gjort det så för att det ska vara mer realistiskt.. då tycker jag att det är ÖVERDRIVET realistiskt.
Det är typ som om man vore tvungen att klicka på en knapp typ var 20:e sekund för att blinka med ögonen, annars börjar man se suddigt.
Eller att man måste skita och pissa varje dag. Eller att man måste sova minst 5 timmar varje dag, eller att man måste gå till en psykiatriker när man har sett sin bästa soldatkompis bli sprängd i småbitar, eller att man får fotblåsor och går därmed saktare, eller att man måste spendera en massa tid för att dricka och äta varje dag, eller att när man blir dödad i spelet så får man slänga sitt spel eftersom i verkligheten så återupplivas man inte.

Förstår ni min poäng.. det finns realism och sen finns det ÖVERDRIVEN realism..

Om det inte passar dig gå och spela BF2 istället.

Det dom försöker simulera är förvirringen i strid. Det är inte lätt att känna igen sina kamrater mitt i en hektisk strid.

Permalänk

Skillnaden mellan verkligheten och spel är att i verkligheten är inte alla lika långa, tjocka. Dessutom är de flesta ganska olika varandra i ansiktet. På så sätt kan man både se skillnad framifrån och bakifrån. Dessutom kan man ofta se skillnaden på utrustningen osv. På nära avstånd (<25m kanske) borde därför namnet synas.

Edit: Om man nu vill ha sån ultrarealism förstår jag inte varför inte fler klagar på siktet... Att man känner igen sina kamrater är ganska enkelt förutsatt att det inte är mitt i natten. Vet inte riktigt hur det är med er men i vårt förband stack man inte iväg på solo-räder och då vet man var folk är...

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Det är alltså så i multiplayer också

Vart skulle det annars vara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Stäng av det i difficulty-inställningen då i Options. Antar att du kör på Novice.

Vad i mitt inlägg sa att jag kör multi? Svarade ju bara på gnället om att man inte har namnen

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz