Nationellt prov i matte D, hålla sig pigg?

Permalänk
Medlem

Nationellt prov i matte D, hålla sig pigg?

Imorn smäller det med 4h nationell prov i matte D.
Man vill bli av med det men ser absolut inte fram emot det

Hur gör ni för att hålla er pigga?
Jag har kört med Cola och tuggummi förut men tänkte om någon hade ett speciellt knep som de gärna delar med sig av.

Mvh/ Simon

Permalänk
Medlem

När jag har tenta (som jag har haft två gånger hittills men ändå) så har jag haft med mig vatten och bananer. Funkar bra för mig. Visa har haft med sig kaffe på termos och de funkar kanske de med men jag har ingen termos så jag har inte kunnat testa

På högskola är tentamen 5 timmar. Lagom kul för grannklassen som har två tentamen samtidigt

Har Matematisk Analys den 20:e. Ska bli spännande och se hur de går.

Permalänk
Medlem

Jag har funderat på frukt men är inte så förtjust i banan.
Äpple/päron är lite otympligt att äta. Man kanske skulle ta och köpa lite naturgodis

Permalänk
Medlem

Ska också göra det imorgon... orka liksom. Nyss suttit 3 h med matte och kollat igenom allt, och jag är inte ens klar. :/
Hur gör jag för att hålla mig pigg? HA! Omöjligt för min del. Brukar aldrig ta med mig nånting att käka under stora prov, är så inne i provet vet du. Jag tänker inte ens på mat under provet.

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
[iAudio U3 1 gb + Sennheiser CX-300]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Ja det gäller att lägga sig tidigt. Blir väl cola, banan och kexchoklad eller något. Tuggummi har jag aldrig testat men jag har hört att det är bra om man ska tänka.
Så fort jag fastnar så läppjar lite på colan och hoppas det hjälper.

Permalänk
Medlem

Försov mig idag faktiskt, vaknade typ kl 12. Är rätt så pigg nu men jag vet redan att jag kommer få problem att sova inatt, vilket betyder att jag kommer vara trött som fan imorgon.

Ingen bra dag att försova sig på... ingen bra dag...

Visa signatur

[Intel Dual Core 6420 @ 2,13GHz || 2048 DDR2 || ATI Radeon x1950Pro || MX518 || Koss SB45]
daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av daVani
Ingen bra dag att försova sig på... ingen bra dag...

nä verkligen ingen bra dag ;P

kexchoklad eller liknande skulle ju kunna funka.

Permalänk
Hedersmedlem

Se till att få god sömn och ät och drick så att du är mätt i förväg. Har aldrig behövt ta med mat eller dricka till tentamen, känns mest som att sånt är ett störande element när man sitter och skriver. Brukar fokusera på uppgiften så håller jag mig pigg rakt igenom.

Visa signatur

The variable 'brain' is declared but never used

Permalänk

Sov ordentligt dagen innan skrivningen. Ta med något som stimulerar nerverna så att du inte blir sömnig och passiv. Gärna en Caffé Latte. Och ta inte med någon lunch jätteirriterande när folk gör massa skit och oväsen av sig!

Permalänk
Medlem

P-p-p-p-p-powerking!

Och sömn, det ska jag köra på iaf. Har djurat 2002 och 2005 nationella nu.

Permalänk
Medlem

Snus och cola

Visa signatur

: AMD Ryzen9 9900X : 64GB RAM : Nvidia RTX 4070 Ti Super :

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
P-p-p-p-p-powerking!

Samma här, och det känns som om man inte kan nånting. Känns så för mig iaf... :/

EDIT: Om man... "deriverar tillbaks" (eller hur man än säger det) ln x, hur blir det? Inte 1/x väl?

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem

Hehe eller hur, dessutom fick jag veta i måndags att jag måste ha ett starkt VG om jag ska få VG i kursen.

Permalänk
Medlem
Citat:

P-p-p-p-p-powerking!

Själv tycker jag det ger för mycket. Man blir bara förvirrad. En halvliter Cola brukar vara lagom att sippa på under första halvan. Sen är man pigg.

Visa signatur

If the answer to any question requires a leap of faith, is it really an answer at all?

Permalänk
Medlem
Citat:

Samma här, och det känns som om man inte kan nånting. Känns så för mig iaf... :/

EDIT: Om man... "deriverar tillbaks" (eller hur man än säger det) ln x, hur blir det? Inte 1/x väl?

Nope, derivatan av ln x = 1/x
Förresten tror jag att man kallar "deriverar tillbaks" för att integrera.
Också matte d för mig.

Visa signatur

Dator 1. Intel i5 4690K, 8 GB ram, Gigabyte GTX 770, FD Integra R2 650 W, Fractal Design R4, CM Hyper 212 EVO
Dator 2: Intel core 2 duo e8400 @ 3.0 Ghz, 4 GB ram, Gainward 8800Gt 512 mb. 11697 p @ 3dmark 06

Permalänk
Medlem

Nån som vet hur det blir då? ln x = ???

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Medlem
Citat:

Derivatan av ln x = 1/x

Integralen av ln x = x ln x -x (Ja jag vet, jag grät nästan också).

Permalänk
Medlem
Citat:

Är det uppgift 7 i 2002's nationella prov du håller på med?

Permalänk
Medlem

Enligt "The Integrator" blir integralen av (1+lnx) = x log x

Permalänk
Medlem

Jo det är bara att jag tänkte påpeka att man kunde lösa den genom att se i grafen, kunde vara bra att veta om liknande kommer på provet. Men vill inte säga det då jag inte visste att det var den uppgiften som det handlade om och få ett "det vet jag väl" tillbaks om det inte var det och det var bara jag som tänkte "vad är primitiva funktionen av ln x".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Klockan
Jo det är bara att jag tänkte påpeka att man kunde lösa den genom att se i grafen, kunde vara bra att veta om liknande kommer på provet. Men vill inte säga det då jag inte visste att det var den uppgiften som det handlade om och få ett "det vet jag väl" tillbaks om det inte var det och det var bara jag som tänkte "vad är primitiva funktionen av ln x".

Hur löser man den genom att se i grafen?

EDIT : Nevermind, löste det.

Permalänk
Medlem

Tänk på att nationella provet tar sällan 4 timmar. Tror jag själv satt 1 timme och 20 minuter, och då tittade jag ändå igenom det flera gånger. Gå dit och gö det, oroa er inte så mycket för att va trötta osv Värre blir det på högskolan när man gärna sitter 5 timmar ut och mer därtill.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Har ni lärt er partiell integrering?

Integralen för f(x)*g(x) dx blir F(x)g(x) - Integralen för F(x)g'(x) dx.

Man gör ett trick och skriver ln x som 1*ln x. Då blir f(x)=1, F(x)=x, g(x) = ln x och g'(x)=1/x. Alltså x ln x - (integraltecken) x*1/x dx. Det sista där blir primitiva till 1, dvs, x. Blir lite rörigt när man inte kan skriva korrekta mateamtiska tecken på datorn bara

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Har ni lärt er partiell integrering?

Integralen för f(x)*g(x) dx blir F(x)g(x) - Integralen för F(x)g'(x) dx.

Man gör ett trick och skriver ln x som 1*ln x. Då blir f(x)=1, F(x)=x, g(x) = ln x och g'(x)=1/x. Alltså x ln x - (integraltecken) x*1/x dx. Det sista där blir primitiva till 1, dvs, x. Blir lite rörigt när man inte kan skriva korrekta mateamtiska tecken på datorn bara

Partiell integration kommer i Ma Bredd. och möjligen i Ma E. Inte i Ma D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Hur löser man den genom att se i grafen?

EDIT : Nevermind, löste det.

Kan du vara snäll och säga hur?

Visa signatur

daVanii på PSN

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Partiell integration kommer i Ma Bredd. och möjligen i Ma E. Inte i Ma D.

Okej, men nu vet du varför det blir som det blir iaf

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

Man ska verkligen inte underskatta att äta bra frukost. Jag gör det nuförtiden och har inte behövt ta med något mer förutom vatten när jag gör mina tentor/prov.

Med bra frukost menar jag inte massa mackor eller liknande, utan mat som man håller sig mätt på väldigt länge utan att bli seg av den.

Lycka till på provet förresten

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Har den teoretiska tentan i CCNA 2 på måndag, Router och nätverksprokoll... 3h på oss om jag inte minns fel.

Sen är det räknedelen på på tisdag och praktiska provet på onsdag.

Jävla skitvecka med andra ord...... Det tråkiga för oss är att man inte får ha med in varken tryck eller mat i labb eller datorsalarna.