Permalänk
Medlem

Formatera om hårddisk.... externt?

Hejsan.. Sist när jag gjorde en ny tråd fick jag inget svar...Hoppas på bättre lycka denna gången.

Jag har två hårddiskar, en Maxtor på 320gb och en 160 gb(vet inte märket). Jag har installerat vista på 160 gb och använder den nu. Så till problemet;

När jag kopplar in 320gbarn och startar datorn så visas detta:

Det försvinner inte.. Bara fastnar där :S Måste ha den urkopplad för att komma in i datorn.

Nån som vet hur jag kan typ radera allt innehåll så jag kan ha den som lagringshårddisk??

tacktack

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

Gå in i BIOS och ändra bootordningen.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Okej testar nu... Shit att jag inte tänkt på det xD

Jag kommer inte ens in i bios när jag har den inkopplad... Så nej det funkar fortfarande inte Mår den bättre i papperskorgen?

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

master/bygla? sån skit kanske

Visa signatur

Intel Core2Duo E6600 @ 3200MHz (8*400) | Corsair 3gb DDR2 PC6400 | Radeon HD4870 512mb | Corsair 520W | 320gb + 500gb | Gigabyte GA-P35-DS4 rev. 1.0

Citera mig så att jag hittar tillbaka! :]

Permalänk
Medlem

...Och det är?? xD

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
...Och det är?? xD

Master - Systemdisk
Slave - Lagringsdisk

Lagringsdisken ska ha en jumper. läs på din hårddisk så förstår du.

Mvh

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Hedersmedlem

tror du måste köra en reset på cmos. Du kan läsa i moderkortsmanualen om hur eller ta ut batteriet på moderkortet en stund och sedan sätta tillbaka. Tvivlar att det har något med bootordningen att göra eftersom datorn inte kommit så långt att den börjat leta efter operativsystem.

Permalänk
Medlem

Okej.. Fick inga manualer eller nåt annat när jag köpte datorn (Aldrig igen från dataparadiset!)

Om jag tar ut batteriet, så raderas inte hårddiskarna.. alltså innehållet?

Ska försöka hitta jumpern.

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej.. Fick inga manualer eller nåt annat när jag köpte datorn (Aldrig igen från dataparadiset!)

Om jag tar ut batteriet, så raderas inte hårddiskarna.. alltså innehållet?

Ska försöka hitta jumpern.

Nej, hårddiskarna kommer inte att påverkas av att du resetar bios.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Hittar ingen jumper(Det är väl typ en spak?)

Googlar för fullt!

Jag tog ut batteriet, ca 5 min. Startade datorn och samma skit hände :/ Bootar inte! Tror de fem minutrarna räckte, för tex klockan nollställd.

Så här ser min hårddisk ut:

Och tog dessa bilderna från mitt chassi (ursäktar kassa bildkvalitén...) Notera att det finns typ en blå "sak" jag fick med.. Den syns på bild 3.

1.

2.

3.

Höger upp.. om ni tittar noga så finns den lille saken ;P

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem

En jumper på en sata-disk är där du välje om du vill ha 150/300mb. Men eftersom du har sata, boota win, och koppla in den när du är inne i xp.

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Okej.. Då får jag väl hoppas att jag inte får nån elchock... Återkommer med svar.. hoppas jag xD

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ertan
Okej.. Då får jag väl hoppas att jag inte får nån elchock... Återkommer med svar.. hoppas jag xD

Ta det lugnt bara och formatera;)

Visa signatur

| Intel Q6600 | Asus - P5W DH Deluxe | 8800 Gts 512MB | Antec P180B | Corsair HX520 | Corsair PC6400 DDR2, 2048MB | WD500GB 7200RPM | Hp W2207H |
Ursprungligen inskrivet av fsvo: "Det finns helt klart två sorters människor. 1. De som googlar 2. De som frågar dem som googlar"www.justfuckinggoogleit.com.

Permalänk
Medlem

Tack alla Hittat hårddisken nu.. och jag lever Ska försöka formatera den nu..

Visa signatur

Bustin double glocks
Galatasaray<3