Norton Internet Security 2008

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Norton säljer bra för att folk inte fattar bättre. Att argumentera för norton är som argumentera för barnarbete. Barn gör minst lika fina fotbollar som vuxna. Norton är ett jävla helvete. Jag har provat på alla versioner sedan 2004 och det har minsann inte blivit ett dugg bättre. Visst Norton är inte sämst, men det säger inte att det är bra heller och det spelar absolut ingen roll om deras gamla program är dåliga eller inte. Symantec är lite som Microsoft, de glider på att de är så stora. Vad de sedan gör för produkter skiter folk i. Det står ju Norton då måste det ju vara bra.

Till alla er som säger att Norton är bra:
Menar ni verkligen det eller vill ni bara tjafsa? Har ni ver huvud taget testat något annat säkerhetspaket? Om Norton nu är så bra, visa mig ett oberoende test där Norton har fått bra resultat.

Med vänliga hälsningar en lycklig NOD32 användare.

jag har NIS07, inga problem, har använt NIS04 och NIS08 ,heller inga problem men däremot NIS05 och NIS06 var ju totalt värdelöst..

Ja, jag har använt avg och nod32 och flertal till dock inte KIS.. nod32 plockar bort mitt ftprpogram och drar lika mycket som min brandvägg+antivirus gör bla..
AVG Free var helt ok, fast verkar som om nåt saknades..

oberoende tester ? är inte alla det ? olika säkerhetsprogram testas på en och samma dator ??

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tcntad
jag har NIS07, inga problem, har använt NIS04 och NIS08 ,heller inga problem men däremot NIS05 och NIS06 var ju totalt värdelöst..

Ja, jag har använt avg och nod32 och flertal till dock inte KIS.. nod32 plockar bort mitt ftprpogram och drar lika mycket som min brandvägg+antivirus gör bla..
AVG Free var helt ok, fast verkar som om nåt saknades..

oberoende tester ? är inte alla det ? olika säkerhetsprogram testas på en och samma dator ??

Det är inte oberoende om tillverkare själva har gjort det.
Hur menar du med att NOD32 plockar bort ditt FTP program?
Att den identifieras som ett virus?

Det största problemet med NIS tycker jag personligen är bristen på kontroll. Bara att stänga av en komponent för felsökning känns som att trassla sig igenom ett superkrångligt UAC så att inte Agda 70 år ska råka stänga av sin brandvägg och få sin dator förstörd av en hacker. Sen när man lyckats stänga av en komponent känns det ändå inte som om den är helt avaktiverad förrens man avslutar processen. Kommer inte riktigt ihåg hur NIS08s konfigurationsGUI för brandväggen ser ut men i NIS07 var det onödigt krångligt, men det är iofs NOD också. Där tycker jag att ZoneLabs har lyckats mycket bättre.

Jag saknar lite att ZoneAlarm inte finns till Vista x64. Det är nog min favoritbrandvägg genom tiderna även om den blivit lite mer av det kommersiella stuket den senaste tiden.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olafett
Det är inte oberoende om tillverkare själva har gjort det.
Hur menar du med att NOD32 plockar bort ditt FTP program?
Att den identifieras som ett virus?

Det största problemet med NIS tycker jag personligen är bristen på kontroll. Bara att stänga av en komponent för felsökning känns som att trassla sig igenom ett superkrångligt UAC så att inte Agda 70 år ska råka stänga av sin brandvägg och få sin dator förstörd av en hacker. Sen när man lyckats stänga av en komponent känns det ändå inte som om den är helt avaktiverad förrens man avslutar processen. Kommer inte riktigt ihåg hur NIS08s konfigurationsGUI för brandväggen ser ut men i NIS07 var det onödigt krångligt, men det är iofs NOD också. Där tycker jag att ZoneLabs har lyckats mycket bättre.

Jag saknar lite att ZoneAlarm inte finns till Vista x64. Det är nog min favoritbrandvägg genom tiderna även om den blivit lite mer av det kommersiella stuket den senaste tiden.

jo, nod32 indentifierar mitt ftpprogram som w32.ftp bla bla bla...
är en s.k standalone så det bara är att köra den, ingen installation krävs och, bara flytta user.xml och .exe filen till vikken mapp/dator somhelst.
Visserliggen användet jag inte det alls så ofta men är rätt störande på nått sätt.

Ang. NIS, hm hehe har upplevt samma sak ibland men har jag tryckt på stäng av brandvägg i nis07 så har den gjort det utan krångel etc..
kan tyvär inte säga nåt om uac då jag inte använda vista i daxläget :P...

Permalänk
Medlem

Jag förstår överhuvudtaget inte varför man ska betala för ett Antivirus program när de finns gratisalternativ. EN SAK är om det gäller ett företag, men som privatperson? Jag drabbas i princip aldrig av virus och har kört med gratis alternativ hur många år som helst. Varenda gång ett virus har varit i gärningen har det varnat på DIREKTEN.

Ett gratisprogram + möjligtvis spybot + sunt förnuft är allt som krävs.
Program som ligger o drar ner datorns prestanda med 10 olika processer är så otroligt onödigt.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Avstängd

Kanse du inte hittar virus för att gratis programen är så dåliga? Varför ska man bara köpa om man har ett företag?
Vill man känna sig trygg med ett stort företag bakom sig och ha ett snyggt, enkelt, säkert program på sitt eget språk ska man fixa Norton.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mytos
Jag förstår överhuvudtaget inte varför man ska betala för ett Antivirus program när de finns gratisalternativ.

De flesta gratisprodukterna är inte så värst säkra... Faktiskt! Om man vill använda ett program som är väldigt säkert, måste man köpa det. Tyvärr för flera hundra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Varför ska man bara köpa om man har ett företag?

Håller faktiskt med dig.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Vill man känna sig trygg med ett stort företag bakom sig och ha ett snyggt, enkelt, säkert program på sitt eget språk ska man fixa Norton.

Enkelt? Tillåt mig skratta! Några inlägg ovan pratar de om hur krångligt det är att konfigurera just Norton.

Säkert? Tillåt mig skratta igen! Det finns så många fler program som är t.o.m. bättre, stabilare o fan så mycket säkrare än vad Norton är.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne888
Kanse du inte hittar virus för att gratis programen är så dåliga? Varför ska man bara köpa om man har ett företag?
Vill man känna sig trygg med ett stort företag bakom sig och ha ett snyggt, enkelt, säkert program på sitt eget språk ska man fixa Norton.

Nej nej, den har hittat virus som håller på att ta sig in i systemet men stoppar de innan det lyckats. Att gratisprogrammen skulle vara usla är skitsnack. Det jag säger och hävdar fortfarande, är att det är grymt onödigt med betalprogram om man vet vad man sysslar med. Det finns väl inget program som är 100% säkert. Jag har inte en enda gång varit med om ett betalprogram som gör det bättre på något sätt. Det är mina erfarenheter. Frågan är snarare hur du lyckas få in massa virus i din dator. Har man VÄLDIGT viktiga saker i datorn där några % extra säkerhet spelar roll, så visst. Chansen att ett betalprogram skulle stoppa och inte det som inte är det, måste vara väldigt liten. Är det ett värre ovanligare virus så har vad jag sett inte ens ett betalprogram kunnat stoppa det helt. Det blir ändå format i slutändan för att viruset har sabbat.

Visa signatur

Speldatorn:
Fractal Meshify C | Phantek AMP 1000W PSU | AMD 5800X3D | Noctua NH-U14S | 32GB RAM | AMD Radeon 7900 XTX | Pro-Ject Pre Box Digital S2 | Beyerdynamics DT 900 Pro X | LG 27GP850 / Samsung 27G60SD QD-OLED |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edgren
Enkelt? Tillåt mig skratta! Några inlägg ovan pratar de om hur krångligt det är att konfigurera just Norton.

Säkert? Tillåt mig skratta igen! Det finns så många fler program som är t.o.m. bättre, stabilare o fan så mycket säkrare än vad Norton är.

När det gäller användarvänligheten så är Symantec/Norton bra... så länge man inte ska ändra de "avancerade inställningarna". Då är många andra program bättre. Norton Internet Security har ju ett "training mode" (eller vad det nu heter).

Det är väl den enda egentliga svaga punkten hos KIS förresten... en liten ruta kommer upp nere i högra hörnet med ett "smått kryptiskt" meddelande... för en "helt vanlig svensson" som inte har så ingående datakunskaper är det ju inte så enkelt att veta om man ska välja "Allow" eller "Deny". Speciellt när det är program som antiviruset felaktigt känner av.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GaMeR2K5
När det gäller användarvänligheten så är Symantec/Norton bra... så länge man inte ska ändra de "avancerade inställningarna". Då är många andra program bättre. Norton Internet Security har ju ett "training mode" (eller vad det nu heter).

Det är väl den enda egentliga svaga punkten hos KIS förresten... en liten ruta kommer upp nere i högra hörnet med ett "smått kryptiskt" meddelande... för en "helt vanlig svensson" som inte har så ingående datakunskaper är det ju inte så enkelt att veta om man ska välja "Allow" eller "Deny". Speciellt när det är program som antiviruset felaktigt känner av.

Om ett hot så som virus, trojan eller en mask angriper min dator (har fått några trojan-varningar från de sidor jag varit inne på), dyker ett varningsfönster samtidigt som ett hemskt ljud hörs i högtalarna (går att stänga av ljudet, men jag vill ha det kvar). Högst upp i varnings-fönstret står vad som händer o vad trojanen, viruset eller masken heter med fet o tydlig text, tillsammans med en länk för mer information om filen som är infekterad osv.

Under den får man 3 altenativ - disinfektera, ta bort, eller skita i den (inte 100% säker, men typ så). valaltenativen är stora och tydliga och medför med en tydlig beskrivning över vad varje altenativ gör. Längst ner finns även en checkbox som man kan kryssa i om man vill att den ska komma ihåg sitt val eller nått sånt.

En annan varningsruta är om man har valt att programmet ska kontrollera varje krypterat meddelande. Om jag har den inställningen på o ska logga in på MSN, dyker det upp ett varningsmeddelande som berättar att MSN försöker ansluta eller nått o vad för IP-nummer o port som tjänsten använder.

Två varningsrutor:

Så jag tycker Kaspersky Internet Security's varnings-rutor är väldigt tydliga.

Ber så hemskt mycket om ursäkt om allt jag skrev är rätt förvirrande, men orkar ej tänka klart just nu.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

hm ser tydligt..

Mitt NIS stoppar skiten innan de kommer in i datorn ..
Avbryter en nerladdning och säger att anslutningen avbröts sen får jag en ruta som säger vad det var för nåt som nis stoppad sen kan jag välja "mer information" om jag vill det..

sen vad gäller programkontroll så sköts den nu automatiskt men jag kan välja även sånt själv etc...

Permalänk
Medlem

Precis som i Kaspersky Internet Security 7.0 dårå

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth & Serenum.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

jaa verkar som det :)..