Permalänk

Mjölk som träningsdyck?

Hej!
Var och tränade idag och kom för första gången på länge ihåg att
ta med vattenflaska (ist för att springa ut på toaletten mellan seten...).

Jag märkte då att det inte var några som helst problem att få i sig 1 lit
vätska under träning. Varför "slänga bort" den möjligheten på vatten?

Är det någon här som har testat att dricka mjölk under träning? Hur länge kan den stå i rumstemperatur utan att smaka dåligt? Är det bättre med nån sorts proteindryck istället?

/Zack

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Drick vatten under träningen! Man dricker vatten under och även innan för att man inte ska bli uttorkad. Även om T-shirten whatever är endast lite fuktig så har man tappat mer vätska än vad man tror.

Dessutom tror jag att man inte blir speciellt bra i magen efter ett hårt pass med en liter mjölk i kroppen som ligger o skvalpar. Det går ju åt energi för att bryta ner mjölken också, energi kroppen måste ha efter träningen.

Vatten är det enda. Men tränar man så är mjölk väldigt bra att inta på morgonen, under dagen, kvällen osv, ger bra energi samt att det är protein och kalcium rikt.

Permalänk
Medlem

Det är inte slöseri att dricka vatten. Drick mjölk före och efter istället, vidrigt att dricka mjölk när man tränar imo.
Oboy och liknande är också bra i samband med träning då det ger socker vilket indirekt används som bränsle vid träning. Det lagras i musklerna tills det används så det är inte fel att inta socker efter träning också. Faktum är att det minskar återhämtningstiden.

(Gainers är ju bara mjölkprotein och socker, dyrare, förfinad Oboy... I praktiken ingen skillnad)

Permalänk
Medlem

Tänkte också på det där... spyfaktorn torde ju bli ganska hög om du häller i dig mjölk när du tränar...

Permalänk
Medlem

Mjölk är visserligen en någorlunda protein källa, ca 35-45g protein/L men jag skulle inte palla hälla i mig mjölk när jag tränar...

Behöver man protein så kör man på vassle/kaseinprotein alt via matvägen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tejpis
Det är inte slöseri att dricka vatten. Drick mjölk före och efter istället, vidrigt att dricka mjölk när man tränar imo.
Oboy och liknande är också bra i samband med träning då det ger socker vilket indirekt används som bränsle vid träning. Det lagras i musklerna tills det används så det är inte fel att inta socker efter träning också. Faktum är att det minskar återhämtningstiden.

(Gainers är ju bara mjölkprotein och socker, dyrare, förfinad Oboy... I praktiken ingen skillnad)

lite jobbigt att dricka 5 liter oboy efter träning skulle jag tycka iaf...

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk

Ok, bättre att satsa på nån form av träningsdryck? vad rekommenderar ni, har tränat tre fyra månader nu...

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Ok, bättre att satsa på nån form av träningsdryck? vad rekommenderar ni, har tränat tre fyra månader nu...

Drick vatten. Ät en banan.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zack_Ersa
Ok, bättre att satsa på nån form av träningsdryck? vad rekommenderar ni, har tränat tre fyra månader nu...

Drick vatten under passet, ät nån frukt / smörgås eller nåt direkt efter.

Permalänk
Avstängd

Efter ett träningspass är en proteindryck att rekommendera. Faktiskt ganska billigt med. Mjölk är det egentligen inget fel på, man klagar ofta på att det är för långsamma proteiner. Men det är jävligt bra proteiner. Och det används i proteindrinkar så det är nog inget dåligt, du får i dig laktos som är snabba kolhydrater med.
Mjölk är underskattat överlag, innehåller massor av protein och kolhydrater.

Äter du bara en macka eller en banan efter träning så kan du inte förvänta dig att bli stark, snarare tvärtom. Tryck i dig mat efter träning. Gelehallon är bara nyttigt och allt med protein ska ner de närmaste timmarna.

Ska du ha ett komplement så köp ett vanligt proteinpulver som du blandar med mjölk. Vill du göra en gainer av det så blanda i oboy. Sparar du massa pengar på. Annars funkar ju bara oboy som substitut, men du bör dricka minst en liter mjölk för att få i dig proteinet då. Och då ska nog inte allt av det vara oboymjölk. Blir nog lite väl mycket socker då.

Socker ska du undvika under hela dygnet då det ger en ganska nedbrytande ämnesomsättning som dessutom riskerar att göra dig fet. Men efter träning så är det det bästa som finns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Efter ett träningspass är en proteindryck att rekommendera. Faktiskt ganska billigt med. Mjölk är det egentligen inget fel på, man klagar ofta på att det är för långsamma proteiner. Men det är jävligt bra proteiner. Och det används i proteindrinkar så det är nog inget dåligt, du får i dig laktos som är snabba kolhydrater med.
Mjölk är underskattat överlag, innehåller massor av protein och kolhydrater.

Äter du bara en macka eller en banan efter träning så kan du inte förvänta dig att bli stark, snarare tvärtom. Tryck i dig mat efter träning. Gelehallon är bara nyttigt och allt med protein ska ner de närmaste timmarna.

Ska du ha ett komplement så köp ett vanligt proteinpulver som du blandar med mjölk. Vill du göra en gainer av det så blanda i oboy. Sparar du massa pengar på. Annars funkar ju bara oboy som substitut, men du bör dricka minst en liter mjölk för att få i dig proteinet då. Och då ska nog inte allt av det vara oboymjölk. Blir nog lite väl mycket socker då.

Socker ska du undvika under hela dygnet då det ger en ganska nedbrytande ämnesomsättning som dessutom riskerar att göra dig fet. Men efter träning så är det det bästa som finns.

Ja, men man har inte med sig mat till ett gym. Det duger gott att få i sig nåt som stoppar nedbrytningen sen hem å äta riktig proteinrik mat.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Ja, men man har inte med sig mat till ett gym. Det duger gott att få i sig nåt som stoppar nedbrytningen sen hem å äta riktig proteinrik mat.

Det är ju sant.

Permalänk
Medlem

varför inte jag smuttar allt i mig en halv gainer innan passet börjar första halvan med vatten och avslutar halva passet med att dricka den halva gainer som är kvar tycker de funkar utmärkt.

efter passet är slut drar man yttligare en gainer och sen efter 45min-1timme äter man första målet.

Visa signatur

Pain is temporary, glory is forever

Permalänk
Medlem

någon som har nått tips på nån protein dryck man kan gör hemma? lr syftar ni alla på pulver drycker?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av flancen
någon som har nått tips på nån protein dryck man kan gör hemma? lr syftar ni alla på pulver drycker?:)

Proteindryck? Du kan käka vad som helst i princip, min favorit är en burk tonfisk å en burk majs. Blanda ihop. Bra med proteiner å ruggigt gott. Annars är kyckling en bra proteinkälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Proteindryck? Du kan käka vad som helst i princip, min favorit är en burk tonfisk å en burk majs. Blanda ihop. Bra med proteiner å ruggigt gott. Annars är kyckling en bra proteinkälla.

menar proteinDRYCK, lättare o få i sig, ifall nån har nått tips så?:)

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk

Mjölk, 2 råa ägg å en banan, mixa ihop. Smakar som ett helvete.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Mjölk, 2 råa ägg å en banan, mixa ihop. Smakar som ett helvete.

är äckliga saker lätta o få i sig för dig?:)

inte för mej iaf:p

Visa signatur

AMD x2 5000+ 4gb DDR2 500GB WD ASUS 8800GTS ECS KA3 MVP

Permalänk
Medlem

När man blir törstig är det redan försent med att fylla på vätska i kroppen, den är redan ut torkad alltså man ska alltid drick mkt före hård träning/tävling och när man dricker under ett pass ska drickan helst vara rums varm, inte kall för då slösar kroppen energi på att värme upp vätskan.

Permalänk

Hehe, när jag kommer hem brukar jag drycka i mig två tallrikar Chili Con Carne, 3 ägg, 1 liter mjölk och några ostsmörgåsar så en stund efter träning är inga problem...

Undvika socker säger du? Kanske nåt att försöka...

Helt OT: Njurbältet ska vara över höfterna va? prövat lite olika, men jag tycker inte det ger så mycket stöd

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Mjölk, 2 råa ägg å en banan, mixa ihop. Smakar som ett helvete.

ungefär det receptet jag kör med när de är knapert i kassan.

Kör med en halvliter lättmjölk, 3dl havregryn, 2-3 råa ägg, 2msk sylt.

Man kan byta ut sylten mot, oboy, bananer osv. Själv brukar ja dra ner ett gäng bananer.

Jag tycker inte det är smakar speciellt äckligt, visst det är inte skitgott men knappast vidrigt. Bara att bita ihop o hälla i sig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Drick vatten. Ät en banan.

Verkligen... Förstår inte vad som gjort folk till nojiga kärringar när det kommer till svettig äcklig träning. Snälla sluta fjanta och drick vatten och ät vad ni har hemma. Pinsamt att läsa om proteindrycker och hur ni dricker de.

Permalänk

Nån som inte gillar att röra på sig?

Vatten och mat käkar man ju självklart också, protein-drinkarna är ju bara tillskott, som namnet säger. Man vill ju få ut så mycket som möjligt av att pallra sig ner till gymmet och slava med skrot några timmar i veckan. Annars blir det ju bara bortkastad tid.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dejavo
Verkligen... Förstår inte vad som gjort folk till nojiga kärringar när det kommer till svettig äcklig träning. Snälla sluta fjanta och drick vatten och ät vad ni har hemma. Pinsamt att läsa om proteindrycker och hur ni dricker de.

Säger killen med koll?

Permalänk
Hedersmedlem

Ni som äter råa ägg: tillaga dem istället. Dels minskar ni risken att putta i er en massa bakterier sen tar kroppen upp proteinet bättre när det är tillagat. Har t.om. läst en stor guide från en dietist när hon skrev sak på sak hur dåligt det är att äta råa ägg som proteintillskott. Återkommer om jag hittar länken.

Dejavo: Du kanske inte fattar varför man tar sig en Gainer efter avslutad träning? Att tro en banan räcker efter träningen är bara löjligt. Får du i dig en måltid - javisst självklart räcker det. Enbart mat räcker fullt ut, det är dock inte alla som hinner eller har lust att laga mat och få i sig det tillräckligt snabbt efter träningen.

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Ni som äter råa ägg: tillaga dem istället. Dels minskar ni risken att putta i er en massa bakterier sen tar kroppen upp proteinet bättre när det är tillagat. Har t.om. läst en stor guide från en dietist när hon skrev sak på sak hur dåligt det är att äta råa ägg som proteintillskott. Återkommer om jag hittar länken.

Visste inte att det påverkade proteinet faktiskt. Bryts det ner i aminosyror på en gång eller vad handlar det om? Spelade det någon roll om man stekte eller kokade äggen?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -Boris-
Visste inte att det påverkade proteinet faktiskt. Bryts det ner i aminosyror på en gång eller vad handlar det om? Spelade det någon roll om man stekte eller kokade äggen?

Det här med aminosyror är inget jag har läst om faktiskt. Kokat eller stekt spelar nog ingen roll. Fann f.ö en källa:

Citat:

"In conclusion, with the use of stable isotope techniques, we were able to determine the amounts of egg protein escaping digestion and absorption in the small intestine after ingestion of a physiologic load. Native egg protein is malabsorbed to an important extent. The assimilation of egg protein is facilitated by heat-pretreatment.

The true ileal digestibility of cooked and raw egg protein amounted to 90.9 +/- 0.8 and 51.3 +/- 9.8%, respectively. In summary, using the 15N-dilution technique we demonstrated that the assimilation of cooked egg protein is efficient... the true ileal digestibility of egg protein is significantly enhanced by heat-pretreatment."

J Nutr. 1998 Oct;128(10):1716-22. Digestibility of cooked and raw egg protein in humans as assessed by stable isotope techniques.

Med andra ord kan man tappa upp till 50 % av proteinet när det är rått.

Rå äggvita innehåller även avidin vilket hämmar kroppens biotinupptag. Biotinbrist har hos försökspersoner medfört illamående, brist på aptit, anemi, kraftig trötthet, lättare depressioner, hallucinationer, panik, muskelsmärtor, torr hud, håravfall och överkänslighet för beröring.

Källa (CTRL+V ): Wikipedia samt King Grub (han har alltid koll på vad han säger) på Kolozzeum och Body.se.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biotin
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=840853&postcoun...

Visa signatur

Intel i7 4790K | MSI GeForce GTX 980 Gaming | ASUS Z97M-PLUS | Samsung 850 Pro 256GB
8GB Corsair Vengeance Pro | Fractal Define Mini | Noctua NH-U14S | EVGA Supernova G2 750W
rickardj.se | Spotify-profil: http://open.spotify.com/user/richswe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bluetiger
Ja, men man har inte med sig mat till ett gym. Det duger gott att få i sig nåt som stoppar nedbrytningen sen hem å äta riktig proteinrik mat.

Jag brukar ha med mig mjölk och pulver till gymmet Då tar jag en gainer direkt när jag har gymmat klart. Du har ju ändå e ryggsäck eller påse med dig ändå. Häll i pulvret i shakerna sen häller du i mjölken efter du har tränat och blandar det då.

Sen det med att göra egna proteindrycker hemma så brukade jag ha

Havregryn, mjölk, några ägg, banan, oboy och ibland även glass:)

Blir ju lite grynigt men det smakar ändå rätt hyffsat.

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rich
Det här med aminosyror är inget jag har läst om faktiskt. Kokat eller stekt spelar nog ingen roll. Fann f.ö en källa:

Med andra ord kan man tappa upp till 50 % av proteinet när det är rått.

Rå äggvita innehåller även avidin vilket hämmar kroppens biotinupptag. Biotinbrist har hos försökspersoner medfört illamående, brist på aptit, anemi, kraftig trötthet, lättare depressioner, hallucinationer, panik, muskelsmärtor, torr hud, håravfall och överkänslighet för beröring.

Källa (CTRL+V ): Wikipedia samt King Grub (han har alltid koll på vad han säger) på Kolozzeum och Body.se.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Biotin
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=840853&postcoun...

Tar du King Grub som källa så är det väl inte så mycket att diskutera.
Men dåså, då vet man det. Har alltid hårdkokat mina ägg. Inte för att jag någonsin utfört någon seriös träningsaktivitet. Men man har ju kört lite amatörmässigt.

Permalänk

Nån som kan svara mig på frågan om njurbälte?

Visa signatur