Kontrollerkort pci-e lr pci-x 1x 4x ..?

Permalänk
Medlem

Kontrollerkort pci-e lr pci-x 1x 4x ..?

Hola ..

Går i planerna att köpa mig ett kontrollerkort "RAID -5" för att en liten arry.
Frågan är nu om man bör köpa ett pci-x lr pci-e 1x 4x ?
Antar att det inte är så bra att köra både med PCI på kontrollerkortet samt köra med ett NIC kort på PCI då dessa delar på bandbredd.

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Medlem

Du skall köpa ett PCI-e kontrollerkort om du inte har PCI-X på ditt moderkort.

Visa signatur

Fagerja

Permalänk
Hedersmedlem

som sagt PCI-X är för servrar.

Beror väl på hur många diskar du ska ha i arrayen. PCI-E x1 version 1.x klarar 250 MBps i varje riktning. Så upp till 4 diskar ska det nog inte vara problem. Sen gäller det ju att kortet har bra processor så det orkar med att göra alla xor-beräkningar, kanske inte blir porten som begränsar utan kortet.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

PCI-X är bara för riktiga servers. PCI-e(xpress) är för vanliga konsument-mobo somsagt.

Hur många lanes har nog ingen större betydelse för vanliga diskar och kontrollers under 5000:-

Permalänk
Medlem

PCI-X är dessutom påväg att försvinna från servermarknaden, till fördel för PCI-E. Så håller inte helt med om att PCI-E är "för" vanliga konsumenter längre, jag använder själv ett Areca ARC-1220 i en PCI-E X8.

Om planerar på att köpa ett PCI-E baserat kort vill jag påminna om att man inte kan montera i ett kort med fler "lanes" än det som finns tillgänligt på moderkortets PCI-E anslutning.

Citat:

Wikipedia
a PCIe card will physically fit (and work correctly) in any slot that is at least as large as it is (e.g. an x1 sized card will work in any sized slot)

Permalänk
Medlem

Sant. PCI-e är ett bra val idag då det passar till båda "världarna"

De är liiite dyra idag bara, men de släpper förhoppningsvis.

Permalänk
Medlem

Hur är det om jag både köper ett PCI-e x1 kontrollerkort samt ett PCI-e NIC x1 då delar ju dessa på PCI-e bandbredden. Någon som vet den totala bandbredden för PCI-e ? .. PCI har ju 133mb/s /delat på alla PCI portar som är aktiva ?

Visa signatur

NEW ::i7 920 || GTX 295 1792MB || 1600MHz 6GB ||P6T Deluxe V2 || P182 || NH-U12P || TX 850W - LG - W3000H LCD MONITOR
--------
OLD :: X2 4400+ @ 2420Mhz x11 || Corsair TWINX2048-3200C2 @ 220Mhz || A lot of HDD-space ;) || A8N-SLI Premium || 6800GT Leadtek || OCZ 520 Modstream || - KÖPA ?

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ncc1701e
Hur är det om jag både köper ett PCI-e x1 kontrollerkort samt ett PCI-e NIC x1 då delar ju dessa på PCI-e bandbredden. Någon som vet den totala bandbredden för PCI-e ? .. PCI har ju 133mb/s /delat på alla PCI portar som är aktiva ?

PCI-E delar inte på något.
Du har kanske 20 lanes i nordbryggan eller var man väljer att koppla in PCI-E gränssnittet.
Sedan är det 250 MByte/s dubbelriktat på varje lina för PCI-E 1.1, 2.0:an har dubbelt så mycket.
Instickskort med flera lanes (t.ex. grafikkort) aggregerar de här seriella anslutningarna för större total bandbredd.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG