Permalänk

Konfigurera dubbla nätverkskort

Byggde nyligen ihop en htpc och körde via min router till htpc:n från min server som gick bra, men jag ville ha lite snabbare fart mellan htpc:n och servern så jag köpte mig ett Intel Pro 1000GT kort (GB kort).
Har ju sedan förut ett inbyggt GB Lankort i min htpc och därför inköpet att ett till nätverkskort för att maximera överföringen. Tänkte nu då köra direkt från det nya nätverkskortet rakt in till htpc:n.

Problemet nu som uppstod var att jag först och främst får ingen kontakt med htpc:n, verkade få lite problem med att htpc:n blev seg i uppstarten också, problem nummer 2 var att min internetaccess från servern dog så fort jag aktiverade det nya nätverkskortet när jag försökte ställa in en manuell ip address. Ställer jag om det nya nätverkskortet till auto ip eller inaktiverar det totalt så kommer min internetaccess tillbaks. Detta är väldigt skumt för mig åtminstonde eftersom det nya nätverkskortet inte ens har nån internetaccess.

Serverns internetaccess kommer ju fortfarande via routern, kan det vara så att det har något att göra med nätmask konfliktar med routern eller vad?

Sökte runt lite men jag hittade inte direkt något som kunde hjälpa mig, kanske också eftersom jag inte direkt vet vad fasen jag ska söka efter heller just nu.

Jag kan ju bygga ihop datorer, installera det mesta när det gäller program och drivrutiner, så jag e inte helt tappad bakom en vagn. Min stora svaghet är dock tyvärr mer avancerade saker gällande nätverk som jag inte kan något vidare.

Hoppas ni hajar vad jag försöker göra här, kanske låter jäkligt grötigt.

Tackar på förhand.

Visa signatur

Core i5-6600K, 2x8GB Vengeance LPX 2666MHz, Z170 Pro gaming, MSI 760GTX

Permalänk

Du vet att du måste köra rak kabel (CAT5e, CAT6) när du kör gigabit va? Även när du kopplar mellan två nätverkskort direkt. Du verkar ha fått någon konflikt mellan korten i servern.. kan du testa att flytta det nya kortet till en annan kortplats?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1