Permalänk
Medlem

Tom div tagg i firefox / CSS

Bakgrund
Jag håller på att skapa ett röstningssystem där man kan rösta antingen positivt eller negativt. Tummen upp samt tummen ner är satta som bakgrunderna i två tomma div taggar, båda med bredden och höjden 16px.

[b]Problemet[b]
I Internet Explorer visas det helt rätt efter den bredden och höjden jag specificerat. I Firefox däremot så verkar de tomma <div> taggarna som håller i bilden trunkeras och visas inte alls.

Sätter jag display: block; på thumbup/thumbdown klasserna så blir det förvisso rätt och Firefox lyder den angivna bredden och höjden, men då blir de båda tummarna placerade på olika rader.

Någon som har en lösning för mig?

CSS

.thumbbox { width: 16px; height: 16px; padding: 0; margin: 0; display: inline; } a.thumbsup { background-image: url('images/sprites.gif'); background-position: 0 -16px; background-repeat: no-repeat; margin: 5px; } a.thumbsup:hover { background-image: url('images/sprites.gif'); background-position: -16px -16px; background-repeat: no-repeat; } a.thumbsdown { background-image: url('images/sprites.gif'); background-position: 0 0; background-repeat: no-repeat; margin: 5px; } a.thumbsdown:hover { background-image: url('images/sprites.gif'); background-position: -16px 0; background-repeat: no-repeat; }

HTML

<div class="scorecontainer"> <div class="scorebox"></div> <div class="votebox"> <div class="thumbbox"><a href="javascript: return false;" class="thumbsup thumbbox"></a></div> <div class="thumbbox"><a href="javascript: return false;" class="thumbsdown thumbbox"></a></div> </div> </div>

PS. Vad är det med forumets CODE taggar? De verkar inte byta font i den innehållande texten. DS.

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost

Permalänk

Har du provat att lägga på en float: left på .thumbbox samtidigt som du har den som display: block? Har man display: inline kan man inte ange en fast bredd eller höjd, den tar automatiskt upp så mycket bredd och höjd som innehållet är (i det här fallet ingenting eftersom bilden är en bakgrund).

Om du slänger med en länk till sprites.gif skulle det vara enklare att testa också.

.thumbbox { width: 16px; height: 16px; padding: 0; margin: 0; display: block; float: left; }

Visa signatur

/Mvh Stefan

Permalänk
Medlem

Sen behöver du inte ange background-image i varenda selektor som baseras på ditt a-element. Bakgrundsbilden är samma oavsett hover eller ej, så det enda du behöver göra i alla förutom a-elementet i "grundform" är att ändra background-position.

Permalänk
Medlem

Tack för hjälpen! Funkade galant!

När vi ändå är igång;

jag försöker centrera thumbbox elementet i votebox elementet med margin-left: auto och margin-right: auto; men det verkar inte gå.

Jag tänkte att det kanske var margin: 5px som krockade så jag prövade även att ta bort det utan resultat. Ideer?

Nuvaranda CSS

.votebox { width: 90px; height: 30px; margin-top: 10px; } .thumbbox { width: 16px; height: 16px; padding: 0; display: block; float: left; } a.thumbsup { background-image: url('images/sprites.gif'); background-position: 0 -16px; background-repeat: no-repeat; } a.thumbsup:hover { background-position: -16px -16px; } a.thumbsdown { background-image: url('images/sprites.gif'); background-position: 0 0; background-repeat: no-repeat; } a.thumbsdown:hover { background-position: -16px 0; }

Visa signatur

Let me tell you something. You don't have to say anything, you know why? Cause you can pick up all your stuff, because you're mother-fucking fired! | Lemeno.se - En blogg om att Tjäna Pengar På Internet | Min blogg om styrketräning och kost