Permalänk
Medlem

överklockning firma

Hej!

Finns det firmor med tjänster med att överklocka.. Skulle vilja överklocka, vågar inte på min nya dator jag nyss köpt och vill inte lägga pengar på ny processor.. Tycker den är kass, en amd 6000+ 64 x2..

Så någon som vet om det finns firmor eller dylikt som kan överklocka, i göteborg helst eller i närheten åtminstone..

Permalänk
Medlem

Tip of the day: Lär dig göra det själv så vet du att det blir rätt gjort, du slipper vara utan datorn länge (som det ofta blir om man ska lämna in den), du får nått roligt att pilla med, och så vet du hur man gör till nästa dator :>

En bra grej att börja med är ju att undersöka om moderkortet ens har några överklockningsfunktioner, och hur snabbt minne du har. Har du kasst moderkort och/eller kasst minne så är det inte mycket prestanda du kan vinna på överklockning.

Och vad är det som är kass med din dator? Jag tror chansen är rätt stor att det inte alls är processorn som är kass. Du kanske har ett dåligt grafikkort eller några konstiga inställningar eller saknar drivrutiner för nått?

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk

Högst tveksamt.
Iaf inte firmor som har det som huvudnäring, sen finns det säkert datorbutikspersonal som kan göra det "vid sidan om" eller så...

Men man ska väl helst veta vad man gör om man klockar sin dator så det är ju inte att föredra.

Förresten, vaddå kass?! 6000+ är ju jättemysig, särskilt om du tänker på vad den kostar.

Permalänk
Medlem

Jo jag tycker den är dålig för mina behov... Jag har ett 8800gts 512mb kort, 4 gb 800mhz minnen... Det är inget fel på dessa dock vad jag ser de..
ga-m56s-s3 heter moderkortet... Det är ett billigt moderkort som kanske gör mycket sämre..

Men iaf jag får bara cirka 2000 poäng och 0-1 fps i 3dmark06 med processorn.. Och jag ångrar starkt att jag köpte den, därför tänkte jag om det fanns en lösning med överklockning, värsta fall får jag köpa en ny, men då är det intel som gäller vad jag förstår..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Jo jag tycker den är dålig för mina behov... Jag har ett 8800gts 512mb kort, 4 gb 800mhz minnen... Det är inget fel på dessa dock vad jag ser de..
ga-m56s-s3 heter moderkortet... Det är ett billigt moderkort som kanske gör mycket sämre..

Men iaf jag får bara cirka 2000 poäng och 0-1 fps i 3dmark06 med processorn.. Och jag ångrar starkt att jag köpte den, därför tänkte jag om det fanns en lösning med överklockning, värsta fall får jag köpa en ny, men då är det intel som gäller vad jag förstår..

du borde få lite mer än 2000 poäng i 3dmark06 och 0-1 fps är så de ska vara (processorn är inget grafikkort!!!) Om du tycker att amd am2 6000+ är skit kass finns det något du är nöjd med då? Tror faktiskt det är något annat fel med din dator om det nu finns något fel.

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
du borde få lite mer än 2000 poäng i 3dmark06 och 0-1 fps är så de ska vara (processorn är inget grafikkort!!!) Om du tycker att amd am2 6000+ är skit kass finns det något du är nöjd med då? Tror faktiskt det är något annat fel med din dator om det nu finns något fel.

ja, men processorn i sig är bra för enklare arbeten.. Jag vill håller på med videoredigering, bild, krävande spel osv och har många saker igång på samma gång.. Och eftersom min budget inte är på topp så valde jag denna processorn...

Men är överklockning för min processor aktuellt eller är det att ge sig på en bättre?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
du borde få lite mer än 2000 poäng i 3dmark06

hmm.. ja får 2300 me en 6400+, e de me för lite o_O?

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
hmm.. ja får 2300 me en 6400+, e de me för lite o_O?

Ja det är ju ingen större skillnad mellan 6000 o 6400... jag får 11300 i 3dmark sammanlagt..

men fortfarande, är det lönt att klocka processorn?

Permalänk
Medlem

varför inte testa och se om det är lönt själv? om du inte vet hur man gör är det bara att läsa runt lite här på sidan och om du är rädd att något ska gå sönder så va lugn gå sönder gör de bara om du misslyckas helt totalt. Det är ganska svårt att ta sönder något om du vet va du håller på med.

Men jag tycker det är konstigt att du känner att den är seg när du har många program igång, jag har likadan men kan ha en jävla massa saker igång och jag känner knappt av det. Ska testa köra 3dmark06 och se vad jag får i cpu score, kommer med en edit.

EDIT: 2184 i CPU score

Visa signatur

AMD AM2 6000+/4GB/HD4770/500GB+750GB/Windows 7 64bit

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av splitich
varför inte testa och se om det är lönt själv? om du inte vet hur man gör är det bara att läsa runt lite här på sidan och om du är rädd att något ska gå sönder så va lugn gå sönder gör de bara om du misslyckas helt totalt. Det är ganska svårt att ta sönder något om du vet va du håller på med.

Men jag tycker det är konstigt att du känner att den är seg när du har många program igång, jag har likadan men kan ha en jävla massa saker igång och jag känner knappt av det. Ska testa köra 3dmark06 och se vad jag får i cpu score, kommer med en edit.

EDIT: 2184 i CPU score

2248 fick jag på senaste..

Men jag tar väl och testar klocka min gamla dator och tar lärdom av den, går den inte sönder så gör väl den nya inte det heller, om man klockar försiktigt till och börja med med..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Ja det är ju ingen större skillnad mellan 6000 o 6400... jag får 11300 i 3dmark sammanlagt..

men fortfarande, är det lönt att klocka processorn?

Det är väll lönt sålänge den inte blir för varm?
När ja klocka min till max fick jag 2630, och det är väll inte så stor skillnad?

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
vet inte om de e lönt, men när ja klocka min till max fick jag 2630, och det är väll inte så stor skillnad?

Menar du till max med original kylaren då eller?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Menar du till max med original kylaren då eller?

nee zalman 9700 eller nått

men kan nte köra så, de e för varmt i mitt rum xD

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
nee zalman 9700 eller nått

men kan nte köra så, de e för varmt i mitt rum xD

okej okej... får väl lida igenom denna processorn.. Tror ja kör på denna ett tag till tills jag byter till intel.. om inte amd skulle komma med någon fin

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
okej okej... får väl lida igenom denna processorn.. Tror ja kör på denna ett tag till tills jag byter till intel.. om inte amd skulle komma med någon fin

Men hur varm e den då?

Den lär ju inte gå sönder öm du inte höjer Vcore för mycket..

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
Men hur varm e den då?

Den lär ju inte gå sönder öm du inte höjer Vcore för mycket..

runt 60 grader vid full load oklockat... Kan väl pröva höja vcoren något o se hur de blir.. återkommer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
runt 60 grader vid full load oklockat... Kan väl pröva höja vcoren något o se hur de blir.. återkommer

NEJ NEJ ta de lungt nu xD

Du ska inte höja Vcore om den inte är instabil.

de kan ju börja me att höja FSBn från typ 200 till 205
och sen låser du Pci-e sakerna på 100

inte så skitbra på de här men iaf ^^

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
NEJ NEJ ta de lungt nu xD

Du ska inte höja Vcore om den inte är instabil.

de kan ju börja me att höja FSBn från typ 200 till 205
och sen låser du Pci-e sakerna på 100

inte så skitbra på de här men iaf ^^

aaaaaah nu pajade datorn, pang sa de...

nä men jag ska ta o läsa i överklocknings faqen innan jag gör nåt..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
aaaaaah nu pajade datorn, pang sa de...

nä men jag ska ta o läsa i överklocknings faqen innan jag gör nåt..

ok brabra ^^

men du ska nog inte höja Vcore iaf om den redan är 60C o_O

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av klAAs
ok brabra ^^

men du ska nog inte höja Vcore iaf om den redan är 60C o_O

Ajjemen, vad är en max temp för en processor då? 70 grader?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av claymann
Ajjemen, vad är en max temp för en processor då? 70 grader?

jaa.. ja skulle inte vilja ha min på 70 iaf ^^
min e 55 nu så då vill ja inte klocka mer.. o_O

Men om du inte höjer vcore blir den inte många grader varmare..
Fast ja vet inte.. den e ju ganska varm redan, kanske inte så bra att klocka den då om du inte byter kylare.

Visa signatur

I7 920 @ 4.2GHz / P6T Deluxe V2 / 2x GTX 470 / 12GB OCZ Gold

Permalänk
Medlem

Du har en av de snabbaste processorerna som finns (visst quad-processorerna är snabbare om man kan utnyttja 4 kärnor). Jag tycker det är konstigt att du tycker den är kass.

och alla processorer får ~1 fps i 3dmark06 cpu test, det är för att testet är gjort på det sättet.

Och om den ligger på 60 grader redan i från början finns det inte så mycket att vinna på överklockning om du inte byter ut kylningen och kanske moderkortet.

Kika på den här förresten:
http://www23.tomshardware.com/cpu_2007.html?modelx=33&model1=...

Där kan du jämföra hur bra olika processorer är i olika program.

Visa signatur

1: SABERTOOTH P67/i7-2600K@4300/NH-D14/32GB/Radeon290X/HX620/BenqG2412HD
2: P35-DQ6/Q6600@3300/Tuniq/4GB
3: i3 HTPC 4: Vaio Lifestyle P 5: Elitbook 6930p 6: iPhone5

Permalänk
Medlem

Taget från Futuremarks forum:

"The graphics in the CPU test aren't done by the CPU - the low frame rate you see (i.e. the fps in the test itself) is to prevent the GPU from affected what is meant to be a CPU-only test. The fps displayed in the final results are the actual frames per second processed by the CPU before sending them off to the GPU to be rendered: the size of those values should give you an idea as to how much of a workload the tests put on the CPU!"

http://futuremark.yougamers.com/forum/showthread.php?t=75215

Liten förklaring bara.

Visa signatur

E8500, 4GB Corsair, 2x500 Samsung RAID0, 4GB I-Ram, EP43-DS3, 7900GTO, Win7.
AmigaOne G3XE, 1GB, Raptor 150GB, 4GB I-Ram, Radeon 9250 256MB, OS4.1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MartinuZ
Du har en av de snabbaste processorerna som finns ...

En av de bästa 20 eller ?

Visa signatur

e6600@3.2GHz@1.35v + P5B deluxe + corsair 2gb pc6400 + HD4350 m.m.

Permalänk

Bara för att fylla i siffrorna, 4222 på cpun i 06 och med klock till 3.15 5000, så att säga att den är hälften så bra som en Q6600 låter rimligt enligt mig...

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06