Permalänk
Medlem

Vad har hänt med min dator?

Flyttade min dator 10 mil med hjälp av bil nyligen, och efter detta så har den varit ruskigt seg vid uppstarten. Efter vista-loading-bilden så blir skärmen svart i ca 5 minuter och sen börjar datorn jobba och windows startas som vanligt. När jag sen ska starta firefox händer i princip samma grej, ingenting, i ca 5 minuter och sen kommer det igång. Väntar jag istället 5 min med att starta firefox så går det direkt.

Efter denna procedur funkar allt precis som vanligt. Det är alltså bara vid uppstarten datorn är såhär slö.

Kan det vara nån hårdvarudel som fått sig en törn under färden hit kanske? Vad kan göra att det blir såhär?

EDIT: Visade sig var ena RAM-minnet som var kass. Efter ett tag med detta problemet så slutade datorn starta helt och hållet. Plockade då ut ena minnesmodulen och då funkade allt igen

Visa signatur

Zax
Nikon D90 | Nikkor AF-S 35/1.8 | Tamron AF SP 17-50/2.8 | Sigma HSM 50-150/2.8 II | Nikkor 55/1.2 | Nikkor 43-86/3.5
flickr | 5∞px

Permalänk

Kan det mycket väl vara. Öppna datorn och kontrollera att ingen kabel sitter löst, kontrollera även att HDD kabeln inte sitter och glappar