Permalänk
Medlem

Dåligt 3dMark06 resultat

Har precis fått igång min burk nu med nya hårddisken.

Testade 3dMark06 i går kväll och får bara 5-6000 poäng, känns om om nåt inte stämmer.

Info om systemet:
Q6600 som rullar i 378x8, har kört Everest stab.test + Prime95 samtidigt i 6 timmar utan problem, lite halvvarm dock ca 67-69 grader i coretemp men som jag bedömmer det, helt stabil. Bägge "spectrum" disablade! Kör auto på både vCore och vMem och cpuid visar 1,29V på CPU:n.

2x2Gb stickor som går i ~950Mhz (5-5-5-15), klarar memtest över natten utan fel.

8800Gt som går i ~700 på coren och 920 på minnena, också det stabilt i både 3dMark och Crysis med en loadtemp på <60 grader.

Nån som har nåt förslag på åtgärd?

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Medlem

Posta gärna hela poängen i 3DMark06, dvs SM2, SM3 och CPU-score. Blir lättare och felsöka då.

Visa signatur

Asus P9X79 | Xeon 1680v2@4.4Ghz | X61 Kraken | 24gb Corsair Dominator | Intel 750 400gb | XFX 6800XT Merc 319

Permalänk
Medlem

grafik drivrutiner?

Permalänk
Medlem

Ska köra en sväng och lägga upp länken när jag kommer hem!
Kör Forceware 169.25 tror jag dom heter, dom sista officiella till x64 Vista.

MVH
Swed

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Swed
Ska köra en sväng och lägga upp länken när jag kommer hem!
Kör Forceware 169.25 tror jag dom heter, dom sista officiella till x64 Vista.

MVH
Swed

Jo, det är ju ungefär hälften av vad du borde få. Eller t o m lite mindre än hälften.

Ordet som slog mig var vista64. Har ingen egen erfarenhet, men det är ju inte okänt att drivrutiner inte alltid är helt anpassade till vista64.

Hur går det spela crysis? (upplösning/kvalite/fps)

Visa signatur

Asus P5E (X38) | E6850@3.8GHz, Tuniq Tower 120 i push-pull | 4GB crucial/ocz | 4870 voltmod.

Permalänk
Medlem

Jag sitter på ett liknande system och kör Vista 64 med dom senaste drivrutinerna, helt riktigt borde du ha minst det dubbla antalet poäng. Jag ligger på strax över 14000. Min processor och mitt grafikkort går dock lite hårdare, men du borde inte hamna under 12000 tycker jag.

Har du provat att köra allt på orginalinställningar? Skulle du prestera bättre då kan du ju börja klocka igen del för del och se när det strular till sig.

Permalänk

Det är troligtvis för att datorn kör med det inbyggda grafik-kortet.

Du har mixtrat med GPU:n i RivaTuner va?

Troligtvis ett drivrutinproblem.

Prova :

RivaTuner / Power User / RivaTuner\System

Där väljer du Force Driver Version (skriv i gråafälet den du kör med t ex 16925)

Visa signatur

Coop
E2140@3000 stock-kylning 1,36875v || Gigabyte P35-DS3 (rev 2.0)F5 || 2Gb Corsair XMS2 6400 @ 5-5-5-15 900Mhz || SONATA III || 8800GT

Permalänk
Medlem

Ja låga poäng är det hellt klart då jag fick nästan 6000 poäng med mitt system. se specifikationer nedan.

Permalänk

mkt låga poäng...... jag fick strax över 4500 med mitt oklockade system! (se sign)

Visa signatur

Main Fractal Design Define R2. Gigabyte GA-P67A-UD3. Intel Core i5 2500K. Asus GTX760-DC2OC. Samsung 840 PRO 128GB. 2x SpinPoint F4 320GB. Samsung SpinPoint 500GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-620HX 620W.
HTPC Lian Li PC-V351B. MSI K9AGM2-FIH. AMD Athlon 64 X2 5600+. XFX HD4850 1GB. Samsung SpinPoint 250GB. WD Green 1TB. Corsair CMPSU-520HX 520W.

Permalänk

Avinstallera alla gamla drivrutiner till grafikkortet och gör det riktigt.
Installera den nya fräsha så SKA det funka

Körde själv med 64bit Vista på en disk och det funkar hur bra som helst, viss lite mindre blir de väl än med Xp men inte så pass mycket

Jag tror felet ligger bland drivrutiner !

//Peter

Permalänk
Medlem

Har nu tillbringat ett antal timmar (>20) med felsökning.
Felet låg/ligger inte i drivisarna till graffet, tyvärr. Utan det är SATA-drivisarna som bråkar. Hella denna seghet som jag har haft i systemet försvann när jag för en stund fick i gång dom.

Jag får 12400 med default settings i bios om jag kopplar bort min externa HD eller kör den som USB. Dock så verkar dom lärda tro att AHCI ska avhjälpa detta.

Jag har nu läst och försökt lära mej det här med AHCI, och kommit så långt som att det (i Vista) går att uppdattera/installera AHCI-drivisarna utan att använda floppy. Däremot går det inte att installera dom i efterhand om kör IDE, utan du måste instalera dom i samband med OS-installationen.

Nu när jah ändå tänkte blåsa om min, så passade jag på att uppdattera bios då det fanns en ny, men det skulle jag inte ha gjort för nu har dom tagit bort an massa klockningsinställningar som tex att begränsa multipeln, och att ställa in fsb med att knappa in frekvensen. Och när jag skulle flasha tillbaka säger den jä---eln att det gamla bioset inte är kompatibelt.

Och i går kväll när jag höll på att blåsa den så skulle jag installera AHCI-drivisarna och då tar dom inte.

Är det nån som vet hur jag får tag i den lösa drivisen?
På Intels hemsida finns 2 saker att ladda hem, dels ett litet program som man gör en floppy med och dels ett större program som man kan köra i Windows (om man har Vista). Men ingen av desa filer funkar att använda när Windows frågar efter drivisar vid installation då drivisarna ligger inbakade i programmet (filen är ~20Mb).

MVH
Swed

[EDIT] Nu funkar både AHCI och 3dMark OK (13600 nånting).
http://service.futuremark.com/results/showSingleResult.action...

Visa signatur

HP Spectre x360 15"
i7-9750H, 16 GB DDR4-2666, GTX 1650 4 GB, 1 TB SSD.

Permalänk

hej, lånar tråden lite.

Jag fick 10543p i 3dmark 06 med systemet nedan (OBS! Har win XP 32-bit så bara 3gb minne används)

Är det ett bra resultat? (allt är ocklockat)

Använde basic edition med default inställningarna när jag körde testet.