Permalänk
Medlem

Har 26k i grundlön innan skatt som CNC-operatör, vilket är lite knapert, men får lönehöjning till hösten så jag får väl se.

Permalänk
Avstängd

Vore onekligen intressant o se "Vad har du kvar när räkningarna är betalda" istället. Visserligen skulle det bli än mer skryt än i den här tråden såklart.

Trots att många tjänar avsevärt mycket mer så verkar de inte så mycket större behållning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Verminator:

Vore onekligen intressant o se "Vad har du kvar när räkningarna är betalda" istället. Visserligen skulle det bli än mer skryt än i den här tråden såklart.

Trots att många tjänar avsevärt mycket mer så verkar de inte så mycket större behållning.

Är väl oftast så att ju mer man tjänar desto dyrare livsstil anpassar man sig efter.
Högre inkomst resulterar ofta i att man väljer dyrare boende, kanske lite nyare och finare bil med högre försäkring och driftskostnad etc.

Gäller självklart inte alla men många.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

24k brutto + 5 veckors semester.

Ingen utbildning efter gymnasiet, har en luddig roll där jag gör lite av varje. Allt från enklare hemsidebyggen och annonsproduktion/-traffic till att kuvertera fakturor och vara allmän tekniksupport.

Visa signatur

Intel i5-11400F | Gigabyte Z590I Aorus Ultra | ASUS RTX 3060 Dual V2 OC | Corsair Vengeance LPX 16 GB
Samsung 980 Pro 1 TB | Seagate Exos 7E8 8 TB | WD Red 2 TB | Fractal Design Define Nano S | Fractal Design Ion+ 660W

Permalänk
Medlem

Finns dt någon civilingenjör i Elektroteknik som kan dela med sig av sina erfarenheter samt vilken master som valdes? Tack på förhud.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

19 k efter skatt, jobbar 100 timmar varje månad som truckförare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

IT-konsult är ju ganska brett och kan falla inom olika verksamhetsområden, just second line support faller inom support och bör ge minst 20k brutto beroende på ålder.
Här har du en snabb lista på rekommenderade ingångslöner beroende på vad det faktiskt är du gör.

http://www.unionen.se/rad-och-stod/ingangsloner

Kan ju säga att du om du jobbar heltid har lägre lön än de som är 19+ och jobbar på t.ex McDonalds om det inte är så att du blandar ihop netto och brutto.

Edit: du kan alltid fråga din arbetsgivare vilket kollektivavtal det är de följer samt be om en kopia av detta då det ska finnas tillgängligt på arbetsplatsen alternativt en länk till avtalet på nätet då samtliga avtal finns tillgängliga.

Jovars, IT-konsult är en väldig generell betäckning men det var så tjänsten hette när jag sökte den. Sen sysslar jag med 2nd-line support och lite andra små liknande sysslor, och nej jag blandar inte ihop netto och brutto. Jag tjänar alltså lite drygt 16k/mån innan skatt.

Konsult(bemanningsföretag enligt mig dom försöker enbart få det att låta fint) är något som inte borde få finnas i Sverige enligt mig. Dom bidrar ju knappast till den svenska BNP:n (Om man bortser från dom Svenska företag som agerar mellanhänder till utländska företag till exempel Norge.) Istället tjänar dom hutlösa summor pengar på att lönedumpa människor som jobbar för sina pengar medans dom själva kan sitta och dricka kaffe medans andra gör det åt dom. Kanske framstår som en kommunist i en dels ögon men enligt mig finns det ingen anledning till att låta dom finnas kvar, företagen som söker konsulter är fullt kapabla till att anställa folk själva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jovars, IT-konsult är en väldig generell betäckning men det var så tjänsten hette när jag sökte den. Sen sysslar jag med 2nd-line support och lite andra små liknande sysslor, och nej jag blandar inte ihop netto och brutto. Jag tjänar alltså lite drygt 16k/mån innan skatt.

Tycker verkligen du ska fråga efter en kopia av det kollektivavtal din arbetsgivare säger sig gå efter för det känns som att du har på tok för låg lön.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jovars, IT-konsult är en väldig generell betäckning men det var så tjänsten hette när jag sökte den. Sen sysslar jag med 2nd-line support och lite andra små liknande sysslor, och nej jag blandar inte ihop netto och brutto. Jag tjänar alltså lite drygt 16k/mån innan skatt.

Konsult(bemanningsföretag enligt mig dom försöker enbart få det att låta fint) är något som inte borde få finnas i Sverige enligt mig. Dom bidrar ju knappast till den svenska BNP:n (Om man bortser från dom Svenska företag som agerar mellanhänder till utländska företag till exempel Norge.) Istället tjänar dom hutlösa summor pengar på att lönedumpa människor som jobbar för sina pengar medans dom själva kan sitta och dricka kaffe medans andra gör det åt dom. Kanske framstår som en kommunist i en dels ögon men enligt mig finns det ingen anledning till att låta dom finnas kvar, företagen som söker konsulter är fullt kapabla till att anställa folk själva.

Utan att veta detaljer om hur du jobbar så vill jag nog säga att du tjänar på tok för lite, men å andra sidan kanske det inte är fulltid..
Oavsett vilket så är bemanningsföretag ett otyg i vissa aspekt, och aldrig bra för den svenska snittlönen, men om ett företag dom har folk på stänger ner så brukar man bli flyttad till ett annat relativt snabbt i alla fall.

Gör dig oumbärlig för företaget du är satt på, till slut kanske du hamnar i en position där dom vill förhandla om ett separat anställningsavtal med dig, och det borde pusha din lön rejält!

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk

Ca 8000 efter skatt, alldeles lagom.

Permalänk
Medlem

Jag är 23 år, tog precis min bachelor inom interaktionsdesign och blev rekryterad som konsult med ingångslön på 28000 i snitt före skatt (rör sig mellan 26 - 31k beroende på antal arbetstimmar i månaden), har garanterat jobb/grundlön även som du @devhdc sa företaget jag arbetar för skulle konka/inte ha råd anställa mig längre och tycker generellt anställningsvilkoren är helt okej som en första fast tjänst i min karriär. Enda nackdelen jag ser rakt upp och ner är att det står som visstidsanställning (även om tjänsten är heltid) vilket inte är optimalt sett till bostadslån. Dock har ju alla andra jobb 3-6 månaders provanställnig nu för tiden vilket inte heller är mycket hänga i granen. Men samtidigt är det ett jobb som öppnar många portar, ger inkomst och ger mig när mitt sex månaders kontrakt är över utrymme byta jobb, förlänga eller eventuellt bli överrekryterad. Vad som än händer står jag i slutändan med mer erfarenhet, pengar och självförtroende och hur kan man klaga på det? Det var mina argument emot att bemaningsföretag drar ner snittlön och varför de inte skulle förbjudas. Kan återkomma om 6 månader med säkerligen ändrade åsikter

Sedan ser jag självklart din sida av myntet @wille61, sexton tusen före skatt har jag inte känt någon gå in på 2nd line support för efter gymnasiet, tror de jag känt legat på runt 20k som ingång.. så det är verkligen dåligt och bör ses över.

Visa signatur

Neon
Citera mig om du vill ha svar!

Permalänk
Medlem

500kr i månaden

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem

@Neonxz: Om man själv är seriös och om det är/verkar vara en seriös arbetsgivare så behöver ju en provanställning inte vara något problem. Istället för att du behöver gå på allmän visstid i två år (olika anställningsformer räknas inte ihop) för att det ska gå över till en fast anställning så har du ju bara ett halvårs anställningsperiod för att man ska ha fast anställning vid provanställning.

Å andra sidan, om man inte känner att man litar helt på arbetsgivaren och räknar med att de kan blåsa en så kan ju allmän visstid vara att föredra. Tänk som sagt då på att inte hoppa mellan allmän visstid/säsongsanställning/vikariat då det krävs två års anställningstid för något av de olika för att anställningen automatiskt ska övergå till fast anställning.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av devhdc:

Satt i samma situation en gång i tiden, allting började med en hyresskuld på 2900 kr, tack vare poker och annat så ackumulerade jag lån, krediter osv osv osv, ignorerade räkningar och satt i slutänden med över 150K i skulder, och ägde i slutändan bara 2 stolar, mitt skrivbord och lite kläder.

Tack vare poker? Tack vare dåliga beslut, snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tack vare poker? Tack vare dåliga beslut, snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Ska det märkas ord så bör det stå "på grund av" och inte "tack vare"...

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tack vare poker? Tack vare dåliga beslut, snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

"Det är aldrig mitt fel, alltid yttre faktorer"

Visa signatur

AW3423DW QD-OLED - Ryzen 5800x - MSI Gaming Trio X 3090 - 64GB 3600@cl16 - Samsung 980 Pro 2TB/WD Black SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Tack vare poker? Tack vare dåliga beslut, snarare.

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av celoz:

"Det är aldrig mitt fel, alltid yttre faktorer"

Det kanske lät som jag la skulden på något annat än mig själv, men "tack vare mina dåliga beslut" hade inte varit lika beskrivande som "tack vare poker".. Men jag är extremt medveten om att hela bördan OCH skulden ligger helt på mig själv

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Tycker verkligen du ska fråga efter en kopia av det kollektivavtal din arbetsgivare säger sig gå efter för det känns som att du har på tok för låg lön.

Skrivet av devhdc:

Utan att veta detaljer om hur du jobbar så vill jag nog säga att du tjänar på tok för lite, men å andra sidan kanske det inte är fulltid..
Oavsett vilket så är bemanningsföretag ett otyg i vissa aspekt, och aldrig bra för den svenska snittlönen, men om ett företag dom har folk på stänger ner så brukar man bli flyttad till ett annat relativt snabbt i alla fall.

Gör dig oumbärlig för företaget du är satt på, till slut kanske du hamnar i en position där dom vill förhandla om ett separat anställningsavtal med dig, och det borde pusha din lön rejält!

Jobbar fulltid (40h/vecka) 8-17, under intervjun kom frågan om Löneanspråk självklart upp och jag svarade att jag ville ha en lön som motsvarade mitt ansvar, kompetens och arbetsuppgifter. Så den frågan sköts upp, sedan när jag blev uppringd om att jag hade fått jobbet och skulle ner och skriva på papper så fick jag en summa på bordet (lite drygt 16,000:-/mån) Och det var enbart "Take it or leave it", i dagens arbetsmarknads situation insåg jag att jag inte hade något å välja på och det är ju trots ändå ett steg i rätt riktning inom IT-Branschen så jag tog det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Jobbar fulltid (40h/vecka) 8-17, under intervjun kom frågan om Löneanspråk självklart upp och jag svarade att jag ville ha en lön som motsvarade mitt ansvar, kompetens och arbetsuppgifter. Så den frågan sköts upp, sedan när jag blev uppringd om att jag hade fått jobbet och skulle ner och skriva på papper så fick jag en summa på bordet (lite drygt 16,000:-/mån) Och det var enbart "Take it or leave it", i dagens arbetsmarknads situation insåg jag att jag inte hade något å välja på och det är ju trots ändå ett steg i rätt riktning inom IT-Branschen så jag tog det.

Vilket företag är det du konsultar åt då? Och vilket företag har dom satt dig på i sin tur?

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TiasE:

Är väl oftast så att ju mer man tjänar desto dyrare livsstil anpassar man sig efter.
Högre inkomst resulterar ofta i att man väljer dyrare boende, kanske lite nyare och finare bil med högre försäkring och driftskostnad etc.

Gäller självklart inte alla men många.

Jo, sant. Speciellt för många boende i tätorterna idag. Samtidigt som jobben är högavlönade så är boendet betydligt dyrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neonxz:

Jag är 23 år, tog precis min bachelor inom interaktionsdesign och blev rekryterad som konsult med ingångslön på 28000 i snitt före skatt (rör sig mellan 26 - 31k beroende på antal arbetstimmar i månaden), har garanterat jobb/grundlön även som du @devhdc sa företaget jag arbetar för skulle konka/inte ha råd anställa mig längre och tycker generellt anställningsvilkoren är helt okej som en första fast tjänst i min karriär. Enda nackdelen jag ser rakt upp och ner är att det står som visstidsanställning (även om tjänsten är heltid) vilket inte är optimalt sett till bostadslån. Dock har ju alla andra jobb 3-6 månaders provanställnig nu för tiden vilket inte heller är mycket hänga i granen. Men samtidigt är det ett jobb som öppnar många portar, ger inkomst och ger mig när mitt sex månaders kontrakt är över utrymme byta jobb, förlänga eller eventuellt bli överrekryterad. Vad som än händer står jag i slutändan med mer erfarenhet, pengar och självförtroende och hur kan man klaga på det? Det var mina argument emot att bemaningsföretag drar ner snittlön och varför de inte skulle förbjudas. Kan återkomma om 6 månader med säkerligen ändrade åsikter

Sedan ser jag självklart din sida av myntet @wille61, sexton tusen före skatt har jag inte känt någon gå in på 2nd line support för efter gymnasiet, tror de jag känt legat på runt 20k som ingång.. så det är verkligen dåligt och bör ses över.

Facket gillar inte provanställning så nu för tiden är visstid samma sak. Jag har fått backning några gånger vid anställning, så nu skriver jag visstid, eller tillsvidare om jag känner mig säker på att jag valt rätt person.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Medlem

På mitt kontrakt står provanställning som övergår i tillsvidare per automatik om inget annat sägs. I mitt fall känns det helt riskfritt. Men det måste inte vara det.

Men hellre det än visstid ärligt talat. Facket väljer sjukt konstiga strider ibland.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

83k netto egen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dolesen:

83k netto egen.

Antar att du med egen menar egenföretagare? Vilken bransch?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Jo egenföretagare inom finans.

Permalänk

Snittar väll runt 25.000kr efter skatt. Men kan variera allt ifrån 25-35k. Jobbar och bor i Norge.

Visa signatur

Nuvarande Rigg: EVGA Supernova G2 750W | i5-4690K | ASUS Gryphon Z97 | 4x4GB Kingston HyperX Fury 1600MHz | ZOTAC GTX 660 Ti AMP | Cooler Master Nepton 120XL | Corsair Force Series GS 240GB | Intel 730 240GB | SilverStone TJ08-E

Permalänk
Inaktiv

Software Engineer, 31k (ingångslön).

Permalänk
Medlem
Skrivet av kakaoburken:

Snittar väll runt 25.000kr efter skatt. Men kan variera allt ifrån 25-35k. Jobbar och bor i Norge.

Inte för att märka ord eller så, men du kan inte snitta 25k om du får ut mellan 25-35k. Rimligtvis borde snittet bli 30k

Själv har jag precis tagit magisterexamen i företagsekonomi och kommer gå in på blyga 25k brutto i september. Förhoppningsvis blir det spikrakt uppåt om ett par år!

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk
Inaktiv

38500, plus traktamente. Jobbar inom IT-sektorn för Försvarsmaktens nota. Ingår också att hålla i en del utbildningar, vilket inte är lika kul. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av devhdc:

Vilket företag är det du konsultar åt då? Och vilket företag har dom satt dig på i sin tur?

Jobbar åt Proffice koncernen och är i sin tur satt på Försvarsmakten.

Skrivet av Segas:

38500, plus traktamente. Jobbar inom IT-sektorn för Försvarsmaktens nota. Ingår också att hålla i en del utbildningar, vilket inte är lika kul. :/

Skickades från m.sweclockers.com

Vad har du för titel lite mer specifikt?