Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Japp, högskoleingenjör. Var en utbildning som skulle flytta uppåt i landet så jag var sista året som gick.
Kom in som elkonstruktions ingenjör, men jobbar nu som projekt ingenjör där jag både jobbar med elkonstruktion samt process.
Jobbar inom industry samt life & science. Rätt lågt lönemässigt är nog en stor bidragande faktor, men första jobbet och man redan varit arbetslös x-antal månader så var man inte så jävla sugen på att kräva massa pengar hehe. Då lät 24.000kr bättre än skit bidrag.

Sveriges ingenjörer har jag tagit statistiken med min chef om, men enligt honom så är den statistiken skit och fake.
Kan mycket väl stämma då jag pratat med mina kollegor i denna bransch och dem ligger runt 32-36.000kr med en medelålder på 37 år. Räknar man det faktum att jag "bara" är 24 år, och bör hamna på 28.000kr efter årets löneökning. Och sen lägger man till årlig ökning av lön typ 2-2,5% +10 år så har jag helt plötsligt en väldigt okej lön.

Då skulle jag ha 30-31.000kr+ när jag är 28år. Om man räknar på minimum procentuell ökning, och där bör jag kunna göra bra framsteg med högre kvalificerade uppgifter och dylikt..

Men känns så himla ovärt att tänka så, kanske "Måste" byta jobb för att kunna få ett löne skjut på 3-5.000kr sen arbeta uppåt därifrån.

Har svårt att tänka mig att SI skulle fejka/ljuga om sin statistik, så personligen vet jag inte hur seriöst jag skulle ta din arbetsgivare.

Kan förstå du "nöjde" dig med låg ingångslön om du suttit ett tag innan utan jobb och som du själv resonerar tror jag att byta jobb kan vara ett bra sätt att ge lönen en skjuts (oavsett om man ligger "rätt" lönemässigt eller ovan, och framförallt under), men om man vill byta jobb kan ju bero på en lång rad faktorer utöver bara lön.

Permalänk
Medlem

Mellan 36 - 40000 brutto beroende på mängden OB.
Jobbar som skiftesledare på SJ

Visa signatur

Antec P182 - Core i5 2500k @ 4Ghz - Cooler Master Hyper TX3 - MSI P67A-C45 REV B3 - Corsair 8gb @ 1600mhz - MSI GeForce GTX 580 1536MB TWIN FROZR II - Windows 7 64 - Samsung 226bw - Steelseries 6GV2 Keyboard.....

Permalänk
Medlem

Har enbart gymnasial utbildning och arbetar som montör på en stor fabrik. Jobbar för tillfället 3-skift och brukar få in ca 22-23 tusen på kontot.

Kan tillägga att vi förra året körde 5-skift och med mycket övertid under lediga veckor brukade jag få in ca 26-28 tusen kronor efter skatt varje månad. Var då 19 år och bodde hemma

Permalänk
Inaktiv

@Snake Pliskin: haha aj 32 mil låter inte kort, hur ser arbetstiderna ut? åker du hem när det är helg eller gör du det varje vardag? : O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Samev:

Har svårt att tänka mig att SI skulle fejka/ljuga om sin statistik, så personligen vet jag inte hur seriöst jag skulle ta din arbetsgivare.

Lögn, förbannad lögn, statistik.

SI ljuger såklart inte, men ett genomsnitt är ett genomsnitt.
För ett genomsnitt på 29k eller vad det nu var så med vanlig normalfördelning så är spannet rätt stort och det kan ju finnas en del som drar upp det rejält. Median vore intressant utöver min/max värden.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Antalet burkar jag samlar in * 1kr.

Permalänk

Jobbar som svetsare. Brutto 20750

Permalänk
Skrivet av Kimolsson:

Jobbar som svetsare. Brutto 20750

byt jobb eller arbetsgivare, <--- svetsare 38k brutto.
(Men jag svetsar under vatten.)

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

32.5 brutto, jobbar natt så varierar lite till och från..

Permalänk
Medlem

Lyfter lite drygt 16k/mån brutto som it-konsult, 2ndlinesupport för det mesta. Någon som vet vad kollektivavtalet säger? Tycker jag har orimligt låg lön..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thornblom:

Tar ut min MSCS om ett par år. Vad kan man förvänta sig för lön de första åren?

Inom vilket område?... högst betydande.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Lyfter lite drygt 16k/mån brutto som it-konsult, 2ndlinesupport för det mesta. Någon som vet vad kollektivavtalet säger? Tycker jag har orimligt låg lön..

Skickades från m.sweclockers.com

Oj det var lågt, kör du via företaget direkt eller via rekryteringsföretag?

Visa signatur

Chassi: Fractal R6, Intel 8700K, SSD 2 x 256GB , Asus Z370-F, MSI RTX 3080 Trio X , 16GB Vengeance ,Corsair HX 750w, G900, G35 & G19 & Acer XB271Hu.
Inet.se fraktfritt

Permalänk

Jag har 125/h + semester ersättning som 1stline support. (anställd genom bemanningsföretag). Detta blir alltså lite drygt 22.000kr brutto i en månadslön. Så ja jag tycker du har kass lön med tanke på att innan detta jobb hade jag 0 erfarenhet i IT branschen och gick in som riktigt junior support.

ta dig ett snack med dem som betalar din lön?

Skrivet av wille61:

Lyfter lite drygt 16k/mån brutto som it-konsult, 2ndlinesupport för det mesta. Någon som vet vad kollektivavtalet säger? Tycker jag har orimligt låg lön..

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk

Stockholms Universitet, data- och systemvetenskapliga kandidatprogrammet
`

Skrivet av Xelithium:

Det där var det mest beta jag har hört på ett tag.

Får man fråga var du pluggade?

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem

Det är fan vad alla tjänar mycket, men det är kanske mest utbildade/datormänniskor här på forumet. Har aldrig kommit på vad jag vill syssla med, så har aldrig börjat på någon utbildning.

I alla fall, vaktmästare, 23k brutto. 30 år.

Visa signatur

Om jag skitet pengar, hade jag suttet och krystat i just denna stund.
Asus P8Z68-V || i7 2600K 3,4GHz @ 4,3GHz || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Samsung 830 128GB || Gigabyte GeForce GTX 970 WF 3X OC 4GB || Corsair RM850 850W || Fractal Design Define XL || Antec KÜHLER H2O 620 || Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem

Doktorand inom Nanoteknologi,

Får ut 21k netto. Har jobbat i 6 månader, efter halva tjänsten kommer jag få 24k netto. Klagar absolut inte då det är mycket fria arbetstider samt väldigt kreativt arbete. Får även bo kvar i min studentlägenhet under tiden

Visa signatur

System: Team Red

Permalänk
Medlem

Rekryteringsföretaget betalar min lön, dom påstår att dom följer kollektivavtalet och att jag inte är berättigad högre lför pågrundav för lite erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

~ 30000 kr (3300€) i månaden, jobbar som design engineer på Wärtsilä i Finland (är finsk medborgare). Med övertid, bonus osv så blir en årslön ca 430 000 kr brutto.

Permalänk
Medlem

IT-Konsult (systemutvecklare) med fokus på SharePoint med en magisterexamen.
28 år gammal och 6 års erfarenhet i branschen.

39 000 kr / månaden brutto och 5 veckors semester.

Permalänk
Medlem

Fiber tekniker & Målare (eget bolag helger), 39.000 efter skatt.

Visa signatur

💻 → Asus ROG Strix G15 Advantage Edition G513QY-HQ008T (Win11, Linux Kali, VM)
🎮 → Fractal Design Define 7 XL Dark TG • Ryzen 9 7900X + Asus ROG Ryujin II • Gigabyte Aorus Radeon RX 7900 XTX Elite • 32GB DDR5 • Gigabyte X670E AORUS Xtreme • Kingston 2TB • Crucial T700 Gen5 M.2 1TB
🖥️ → Samsung 32'' Odyssey C32G75 Curved 240 Hz QLED
🎧 → AKG K701🖱️ → GLORIOUS MODEL O ⌨️ → CoolerMaster CK721 65%
📞 → NothingPhone 1 (P990i,U11,Diamond,Neonode N2, S9+ etc)

Permalänk
Medlem
Skrivet av wille61:

Lyfter lite drygt 16k/mån brutto som it-konsult, 2ndlinesupport för det mesta. Någon som vet vad kollektivavtalet säger? Tycker jag har orimligt låg lön..

Skickades från m.sweclockers.com

Skrivet av wille61:

Rekryteringsföretaget betalar min lön, dom påstår att dom följer kollektivavtalet och att jag inte är berättigad högre lför pågrundav för lite erfarenhet.

Skickades från m.sweclockers.com

IT-konsult är ju ganska brett och kan falla inom olika verksamhetsområden, just second line support faller inom support och bör ge minst 20k brutto beroende på ålder.
Här har du en snabb lista på rekommenderade ingångslöner beroende på vad det faktiskt är du gör.

http://www.unionen.se/rad-och-stod/ingangsloner

Kan ju säga att du om du jobbar heltid har lägre lön än de som är 19+ och jobbar på t.ex McDonalds om det inte är så att du blandar ihop netto och brutto.

Edit: du kan alltid fråga din arbetsgivare vilket kollektivavtal det är de följer samt be om en kopia av detta då det ska finnas tillgängligt på arbetsplatsen alternativt en länk till avtalet på nätet då samtliga avtal finns tillgängliga.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem

Känns som åldersgränsen på Sweclockers borde höjas lite, eller så är det jag som har dålig koll på vad min papapa tjänar...

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte vara sån. Men hur kan du inte klara dig på runt 20.000, alltså runt 14.000 neto blir det väl (om du inte har sjukt hög skatt där du bor)?

Har du familj är det förståeligt dock.

Har tidigare dragit på mig många onödiga lån i mitt liv vilket gör att jag utöver mina fasta kostnader på ca 11 lax betalar av på dessa. Mitt eget fel givetvis men jag har i snitt haft 3000-3500:- att leva på varje månad senaste sex åren i princip. Jag klarar mig absolut, men inte mycket mer.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Känns som åldersgränsen på Sweclockers borde höjas lite, eller så är det jag som har dålig koll på vad min papapa tjänar...

Jag är 34 och vet vad min pappa tjänar
Jag vet inte varför man skulle dra upp det i denna tråden dock.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har tidigare dragit på mig många onödiga lån i mitt liv vilket gör att jag utöver mina fasta kostnader på ca 11 lax betalar av på dessa. Mitt eget fel givetvis men jag har i snitt haft 3000-3500:- att leva på varje månad senaste sex åren i princip. Jag klarar mig absolut, men inte mycket mer.

Låter ungefär som mig, har dock levt snålare än så under ungefär samma period.
Blir äntligen skuldfri från och med nästa månad samtidigt som min inkomst går upp så kommer gå från 1.5-2k per månad att leva på till 7-9k per månad att leva på.
Hoppas du blir av med dina skulder så fort som möjligt, är inget kul att ha det så även om man överlever så är det skönt att faktiskt kunna leva.

Visa signatur

Guide för felsökning av Bluescreen! (tack till m4goo2 som gjort denna)
Chassi: Antec Twelve Hundred | Moderkort: Asus z170-A | CPU: I7 6700K @ 4.7GHz | Corsair H80 | RAM-minnen: Corsair Vengeance LPX 16GB@2666MHz | GPU: MSI NVIDIA GTX 1070 Gaming G8 | Nätagg: EVGA SuperNova G2 750w | HDD: Samsung 850 EVO 500GB, OCZ Vertex3 120GB, 4x Seagate Barracuda Green 2TB, 1x Western Digital My Book 3TB, Western Digital My Book 4TB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Har tidigare dragit på mig många onödiga lån i mitt liv vilket gör att jag utöver mina fasta kostnader på ca 11 lax betalar av på dessa. Mitt eget fel givetvis men jag har i snitt haft 3000-3500:- att leva på varje månad senaste sex åren i princip. Jag klarar mig absolut, men inte mycket mer.

Satt i samma situation en gång i tiden, allting började med en hyresskuld på 2900 kr, tack vare poker och annat så ackumulerade jag lån, krediter osv osv osv, ignorerade räkningar och satt i slutänden med över 150K i skulder, och ägde i slutändan bara 2 stolar, mitt skrivbord och lite kläder.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Lögn, förbannad lögn, statistik.

SI ljuger såklart inte, men ett genomsnitt är ett genomsnitt.
För ett genomsnitt på 29k eller vad det nu var så med vanlig normalfördelning så är spannet rätt stort och det kan ju finnas en del som drar upp det rejält. Median vore intressant utöver min/max värden.

Kanske inte var så tydlig innan när jag hänvisade till att SI har en hel del statistik men då tänkte jag även på deras lönedatabas, där man även får med saker som tex ort, arbetsområde och arbetsroll (skulle gissa på att man kan få upp annat än bara medelvärden där också, men det vet jag inte).

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samev:

Kanske inte var så tydlig innan när jag hänvisade till att SI har en hel del statistik men då tänkte jag även på deras lönedatabas, där man även får med saker som tex ort, arbetsområde och arbetsroll (skulle gissa på att man kan få upp annat än bara medelvärden där också, men det vet jag inte).

Är denna statistik baserat på "grundlön" eller är även årsbonusar, traktmente, resersättning etc inräknat? Då kan jag sjävklart förstå statistiken. Bara där hamnar jag på närmare 30.000kr i månaden om man räknar med sådant vid eventuella kunder.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Är denna statistik baserat på "grundlön" eller är även årsbonusar, traktmente, resersättning etc inräknat? Då kan jag sjävklart förstå statistiken. Bara där hamnar jag på närmare 30.000kr i månaden om man räknar med sådant vid eventuella kunder.

Saxat från deras information om lönestatistiken:

Citat:

Sveriges Ingenjörers lönestatistik avser total månadslön om ingenting annat
anges.

I lönebegreppet total månadslön ingår:
• Fast månadslön
• Rörlig lön, genomsnittligt per månad (t ex bonus, pro
vision, resultatlön)
• Naturaförmåner, genomsnittligt per månad (t ex bilförmån, lunchförmån)

I lönestatistiken ingår ej:
• Särskild övertidsersättning
• Traktamenten
• Restidsersättning
• Semesterersättning

Permalänk
Medlem
Skrivet av TiasE:

Låter ungefär som mig, har dock levt snålare än så under ungefär samma period.
Blir äntligen skuldfri från och med nästa månad samtidigt som min inkomst går upp så kommer gå från 1.5-2k per månad att leva på till 7-9k per månad att leva på.
Hoppas du blir av med dina skulder så fort som möjligt, är inget kul att ha det så även om man överlever så är det skönt att faktiskt kunna leva.

Skrivet av devhdc:

Satt i samma situation en gång i tiden, allting började med en hyresskuld på 2900 kr, tack vare poker och annat så ackumulerade jag lån, krediter osv osv osv, ignorerade räkningar och satt i slutänden med över 150K i skulder, och ägde i slutändan bara 2 stolar, mitt skrivbord och lite kläder.

Tack, ja då jag börjar närma mig och se slutet i tunneln nu faktiskt. Räknar med att kunna vara helt skuldfri (om man inte räknar bostadslånet) inom 1,5 år. Ung och dum kan få rätt långdragna konsekvenser, men jag har ändå haft tur och haft hjälp så jag klarat mig hyggligt ändå tycker jag.

Jo, 3000-4000 är inte svårt att överleva på men jag har alltid varit dålig på att spara och det ger inte mycket utrymme för att göra några andra inköp per månad som är större än 1500:-.

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2