Permalänk
Avstängd
Skrivet av ZAIZAI:

Gift dig och skaffa barn så förstår du nog...vi ses i pubben.

Lär dig budgetera, så förstår du nog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nackskägg:

Lär dig budgetera, så förstår du nog.

Det är inte jag som sköter finanserna hemma, du menar att jag skall "dra på mig byxorna" och börja peka med hela handen, kanske?
Hon som bestämmer har nog andra ideér...

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Medlem

Sommarjobbare på telia övervakning, ca 135 kr timmen brutto, ca 14-15 k netto. Roligt jobb!

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk

Nyexad systemutvecklare, går in med 29.000/månad brutto i höst, tjänsten är en trainee på 12 månader som systemutvecklare.

Visa signatur

|Fractal design define R5 black | i5 4690k @4,3ghz + evo 212 hyper | MSI GTX 970 G4 Gaming | 16gb corsair DD3R | Fractal design define 650W PSU | Asus maximus ranger VII|

Permalänk
Medlem
Skrivet av LuCkY21:

Ca 30 000 Brutto exklusive förmåner.

Har det mesta förutom förmånsbil.

Sen har man ett aktiekapital på ca 350 000 som ger min huvudsakliga inkomst när det går bra.

21 år gammal.

Då går det åt helvete idag med andra ord när en grexit är runt hörnet

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det är inte jag som sköter finanserna hemma, du menar att jag skall "dra på mig byxorna" och börja peka med hela handen, kanske?
Hon som bestämmer har nog andra ideér...

Om hon som bestämmer totalt vägrar ge dig utrymme för att ha en väl fungerande dator (vilket jag bedömer kostar max 5000 kr om året) så är det något fel. Skilsmässa kan vara en lösning.

Sluta gnäll och börja bestämma vad du vill göra med dom pengar du arbetar ihop...

Visa signatur

Jag brukade ha mina dator komponenter listade här men efter att ha bytt vissa och sedan glömt bort vilka som nu sitter i datorn får jag skriva den här tråkiga texten istället. Om någon mot förmodan läser så här långt kan jag inte annat än be om ursäkt för hur meningslös min signatur nu är...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Om hon som bestämmer totalt vägrar ge dig utrymme för att ha en väl fungerande dator (vilket jag bedömer kostar max 5000 kr om året) så är det något fel. Skilsmässa kan vara en lösning.

Sluta gnäll och börja bestämma vad du vill göra med dom pengar du arbetar ihop...

Kan ju vara så att han prioriterar annat också.

Datorer är en billig hobby. Relativt sett.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Se33:

Om hon som bestämmer totalt vägrar ge dig utrymme för att ha en väl fungerande dator (vilket jag bedömer kostar max 5000 kr om året) så är det något fel. Skilsmässa kan vara en lösning.

Sluta gnäll och börja bestämma vad du vill göra med dom pengar du arbetar ihop...

Eller så låter du honom lägga pengar på vad han vill? Jag tror inte att du är i position att bestämma om han ska skilja sig för att hans fru inte känner att hon vill att han lägger pengar på just en dator.

Visa signatur

Professionell sociopat.

Permalänk
Inaktiv

@Snake Pliskin: förekommer det mycket arbete med höjder osv? har tänkt på att bli vindkrafts tekniker, hur ser arbetsmarknaden ut för nyexaminerad?

Permalänk
Medlem

18500kr brutto. Fyller 21år och jobbar som QA Analyst/Testare på DICE/Uprise "via" Swesale

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av anon114264:

62k kr netto

Registrerad 2008, sysselsättning "student" 62kkr netto? OK

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Registrerad 2008, sysselsättning "student" 62kkr netto? OK

Han svarade senare att han glömde ett komma
#15503870

Visa signatur

The honey badger doesn't care.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gimberg:

Han svarade senare att han glömde ett komma
#15503870

Tänkte väl...
Började likna lite Flashback över hela tråden :D.

Men lite emo börjar jag bli om de flesta av dessa löner stämmer ^^,
Gick in ganska lågt som nyexad ingenjör (24.000kr) via ett konsult företag som fokuserar på yngre.
Gick över till fast efter 6 mån till företaget jag blev uthyrd till och hamnade på 25.000kr, och sen lyckades jag på löneförhandlingen tjaffsa till mig upp till 27.000kr, årets löneändring är försenad till Augusti då vårat företag blev uppköpt men hoppas på 28.000kr..

Fyller 24 år i år.

Men ser ju folk med 32-35k som är 22-25 år ...

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av ZAIZAI:

Det är inte jag som sköter finanserna hemma, du menar att jag skall "dra på mig byxorna" och börja peka med hela handen, kanske?
Hon som bestämmer har nog andra ideér...

Det där var det mest beta jag har hört på ett tag.

Skrivet av pressbyron:

Nyexad systemutvecklare, går in med 29.000/månad brutto i höst, tjänsten är en trainee på 12 månader som systemutvecklare.

Får man fråga var du pluggade?

Visa signatur

Still play with birds like I hang with mother goose.

Permalänk
Medlem

Sommarvikarierar på en industri, 22 500 i grundlön, cirka 28k efter semesterersättning, skift-tillägg osv.

Visa signatur

Hemmabio - LG C7 55", nVidia Shield TV 2017, Onkyo TX-NR656, Dynavoice DF-5, Dynavoice DX-5, Dynavoice DC-5
Server - Dell T20 /w E3-1225v3, 1050 TI 4GB, 24GB RAM, 30TB HDD /w parity + 628GB SSD
Bärbart Retina Macbook Pro 13" Early 2015 [i5, 512GB],Sony Xperia 5 II , MediaPad 5 10,8"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Tänkte väl...
Började likna lite Flashback över hela tråden :D.

Men lite emo börjar jag bli om de flesta av dessa löner stämmer ^^,
Gick in ganska lågt som nyexad ingenjör (24.000kr) via ett konsult företag som fokuserar på yngre.
Gick över till fast efter 6 mån till företaget jag blev uthyrd till och hamnade på 25.000kr, och sen lyckades jag på löneförhandlingen tjaffsa till mig upp till 27.000kr, årets löneändring är försenad till Augusti då vårat företag blev uppköpt men hoppas på 28.000kr..

Fyller 24 år i år.

Men ser ju folk med 32-35k som är 22-25 år ...

Jag är inte ingenjör utan har läst tre år på handels och sedan jobbat ett år. Jag har dock arbetsuppgifter som en V-ingenjör lika gärna kunnat ha. Jag fick samma lön på nya jobbet för en månad sen som de ger sina nyexade ingenjörer, 30k. Så får du ytterligare ett riktmärke på vad en nyexad ingenjör kan få och vad du bör kunna få. I vissa kategorier är det ju inte direkt svårt att hitta jobb som ingenjör.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

i5 750@3,6GHz(vatten), 4GB DDR3, HD6870@1000/1100(vatten), 1TB, Proton AM10 + Dynavoice Challenger S5
Asus U36SD
FreeNAS - Intel G620, MSIH67MA-E35, 8GB DDR3, 5x2TB RAIDZ, Intel PRO 1000GT Desktop

Permalänk
Medlem

@Fraction_91: Antar att du är högskoleingenjör att döma av åldern och att arbetat något/några år(?), samt att du inte jobbar med något yrke som du är överkvalificerad för. Ingångslön mellan civil- och högskoleingenjör skiljer ju sig en hel del. Vad som kan vara intressant att kolla på är dels inom vilket område du arbetar inom (det varierar en del), men sen verkar du också som du säger ha gått in rätt lågt lönemässigt, iallafall om man tänker på att Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär en ingångslön på minst 29400kr/månad nu 2015 som högskoleingenjör. http://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/in...

Sveriges ingenjörer kan säkert ha grejer som är intressanta att använda sig av i löneförhandlingar (om du inte redan gjort det), speciellt med tanke på att du ligger under deras "rekommenderade" ingångslön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

Tänkte väl...
Började likna lite Flashback över hela tråden :D.

Men lite emo börjar jag bli om de flesta av dessa löner stämmer ^^,
Gick in ganska lågt som nyexad ingenjör (24.000kr) via ett konsult företag som fokuserar på yngre.
Gick över till fast efter 6 mån till företaget jag blev uthyrd till och hamnade på 25.000kr, och sen lyckades jag på löneförhandlingen tjaffsa till mig upp till 27.000kr, årets löneändring är försenad till Augusti då vårat företag blev uppköpt men hoppas på 28.000kr..

Fyller 24 år i år.

Men ser ju folk med 32-35k som är 22-25 år ...

Är du civilingenjör (då har du för låg lön) eller högskoleingenjör (då ligger du rätt till)? I vilken stad jobbar du?

Permalänk
Medlem

Har börjat driva eget sen årsskiftet. Har tagit ut lön de senaste två månaderna, nu i juni blev det 7000 kronor efter skatt. Inte tokfett ännu, men helt klart värt det.

Permalänk
Medlem

0 före skatt, är färdig datanom samt kock och är för tillfället arbetslös. har haft ett jobb som anställd som kock i två månader, nog är det härligt att jobb kräver expertis inom det "här" + 2-5 års erfarenhet.

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Samev:

@Fraction_91: Antar att du är högskoleingenjör att döma av åldern och att arbetat något/några år(?), samt att du inte jobbar med något yrke som du är överkvalificerad för. Ingångslön mellan civil- och högskoleingenjör skiljer ju sig en hel del. Vad som kan vara intressant att kolla på är dels inom vilket område du arbetar inom (det varierar en del), men sen verkar du också som du säger ha gått in rätt lågt lönemässigt, iallafall om man tänker på att Sveriges ingenjörer rekommenderar att man begär en ingångslön på minst 29400kr/månad nu 2015 som högskoleingenjör. http://www.sverigesingenjorer.se/Loner-avtal-lagar/din-lon/in...

Sveriges ingenjörer kan säkert ha grejer som är intressanta att använda sig av i löneförhandlingar (om du inte redan gjort det), speciellt med tanke på att du ligger under deras "rekommenderade" ingångslön.

Japp, högskoleingenjör. Var en utbildning som skulle flytta uppåt i landet så jag var sista året som gick.
Kom in som elkonstruktions ingenjör, men jobbar nu som projekt ingenjör där jag både jobbar med elkonstruktion samt process.
Jobbar inom industry samt life & science. Rätt lågt lönemässigt är nog en stor bidragande faktor, men första jobbet och man redan varit arbetslös x-antal månader så var man inte så jävla sugen på att kräva massa pengar hehe. Då lät 24.000kr bättre än skit bidrag.

Sveriges ingenjörer har jag tagit statistiken med min chef om, men enligt honom så är den statistiken skit och fake.
Kan mycket väl stämma då jag pratat med mina kollegor i denna bransch och dem ligger runt 32-36.000kr med en medelålder på 37 år. Räknar man det faktum att jag "bara" är 24 år, och bör hamna på 28.000kr efter årets löneökning. Och sen lägger man till årlig ökning av lön typ 2-2,5% +10 år så har jag helt plötsligt en väldigt okej lön.

Då skulle jag ha 30-31.000kr+ när jag är 28år. Om man räknar på minimum procentuell ökning, och där bör jag kunna göra bra framsteg med högre kvalificerade uppgifter och dylikt..

Men känns så himla ovärt att tänka så, kanske "Måste" byta jobb för att kunna få ett löne skjut på 3-5.000kr sen arbeta uppåt därifrån.

Visa signatur

-

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Kakann:

Är du civilingenjör (då har du för låg lön) eller högskoleingenjör (då ligger du rätt till)? I vilken stad jobbar du?

högskoleingenjör, jobbar inom ett företag som finns inom hela sverige som inte har "stadsberoende" löner. Lönen är jämn genom hela företaget.

Men jobbar nu i Norrköping, tidigare Stockholm och skilde sig ingenting i lönen där.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fraction_91:

högskoleingenjör, jobbar inom ett företag som finns inom hela sverige som inte har "stadsberoende" löner. Lönen är jämn genom hela företaget.

Men jobbar nu i Norrköping, tidigare Stockholm och skilde sig ingenting i lönen där.

Aight, men då verkar du ligga ganska bra till lönemässigt. Men förhandla hårt när det närmar sig, visa vad du gör som är företaget till nytta etc. Vill man sedan ha absolut bäst löneutveckling är det att byta jobb relativt ofta som gäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Playboy_1338:

Sen är det olika avtal i olika kommuner och olika län.
Jobb i storstäder är bättre betalda, och vissa kommuner drar mer skatt än andra.
Så man kan ha samma ingångslön och ändå få ut olika mycket beroende på vilken kommungräns man tillhör.
(Kan även vara olika skattelättnader på olika områden inom samma kommun.)

Jadu, jag bor ju på Åland så det lär nog inte stämma här Men bra att veta om jag tar en runda till Sverige någon dag.

Permalänk
Medlem

Efter att ha slitit med en riktigt låg lön i fem år så fick jag lönehöjning på 600:- förra året och landade på 21600:-. Jobbar som arbetsledare och projekassistent. Fick löneförhöjning med 1400:- nyss men krävde mer eller så skulle jag söka mig vidare, fick 1500:- till så nu har jag nästan en rimlig lön i förhållande till vad jag gör.

Känns skönt att kanske äntligen slippa behöva vända på varenda slant och kanske kunna ha råd att spara ihop lite till något jag vill köpa

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Tar ut min MSCS om ett par år. Vad kan man förvänta sig för lön de första åren?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av trickysaer:

Efter att ha slitit med en riktigt låg lön i fem år så fick jag lönehöjning på 600:- förra året och landade på 21600:-. Jobbar som arbetsledare och projekassistent. Fick löneförhöjning med 1400:- nyss men krävde mer eller så skulle jag söka mig vidare, fick 1500:- till så nu har jag nästan en rimlig lön i förhållande till vad jag gör.

Känns skönt att kanske äntligen slippa behöva vända på varenda slant och kanske kunna ha råd att spara ihop lite till något jag vill köpa

Inte vara sån. Men hur kan du inte klara dig på runt 20.000, alltså runt 14.000 neto blir det väl (om du inte har sjukt hög skatt där du bor)?

Har du familj är det förståeligt dock.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

Inte vara sån. Men hur kan du inte klara dig på runt 20.000, alltså runt 14.000 neto blir det väl (om du inte har sjukt hög skatt där du bor)?

Har du familj är det förståeligt dock.

T.ex. boendekostnader och lån eventuellt?

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem

38000kr brutto. Produktionschef på ett mindre företag med ca 30 anställda.

Permalänk
Skrivet av pepparkakor:

@Snake Pliskin: förekommer det mycket arbete med höjder osv? har tänkt på att bli vindkrafts tekniker, hur ser arbetsmarknaden ut för nyexaminerad?

Ja man jobbar ju på höjd hela tiden, dock så är du inne i turbinen hela dagarna så man märker inte av höjden så länge du inte är på taket.
Byggs inte så mycket i Svergie just för tillfället, dock hyffsat med jobb om man har rätt meriter.
Kan dock vara bra att försöka tjata till sen en bra praktikplats under utbildning.

Kan tänkas på att det sällan byggs i närheten av större städer så med rätt stor sannolikhet måste man flytta på sig geografiskt, jag har tex 32mil till jobbet.