Permalänk
Medlem

flasha?

Hejsan, detta kanske är fel del av forumet att skriva detta på, och det kanske är fel av mig att fråga detta. Men jag vet ingenting om "flasha" har hört folk snacka om att flasha om bios, flasha om grafikkortet. Men min fråga är, vad är flasha? Och vad går att flasha? Vilka nackdelar och fördelar finns det att flasha? Önskar att någon kunde svara på det.

Visa signatur

Nej

Permalänk

Flasha innebär helt enkelt att du byter uten hårdvarukomponents egen programvara. Alltså inte en drivrutin i Windows eller så för denna programvara sitter på ett litet minne på komponenten. Man kan flasha om allt som har ett elektroniskt raderbart ROM-minne, t.ex. moderkortets BIOS är en utbytbar programvara.

Fördelar: Moderkorten kan bli stabilare och få stöd för nyare CPU:er och grafikkort, samt nya inställningsmöjligheter. Grafikkort kan man flasha om med ett moddat firmware så att det klockas i en viss hastighet utan överklockningsprogram.

Nackdelar: Ny programvara kan ibland vara buggigare än den gamla, har man otur så blir det även felflashat och man sitter med en livlös pryl.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

hur gör jag denna flash:ning? Någonting jag ladda ner? Eller kör jag med EZ flash som finns i bios?

Visa signatur

Nej

Permalänk

Kolla på ASUS hemsida efter flashfiler till ditt moderkort, läs även först intruktioner. Jag har för mig att man laddar hem flashet och sen går in i EZ Flash och flashar därigenom, som sagt: Läs instruktionerna så går det nog bra.

Bör tillägga att man helst inte ska flasha ifall allt funkar som det ska redan, eftersom det då är en onödig risk att ta ifall det blir felflashat. Men jag tror ditt moderkort har Secure Flash eller vad det heter, så den alltid har en backup på originalet ifall nåt går fel.

Visa signatur

Enter the Wired, you'll like it here • Sönderbyggd ITX-låda: i5 3570, 8GB DDR3, GT1030 2GB GDDR5, 1TB CX500, BluRay-RW, världens knöligaste låda med extern PSU •

Permalänk
Medlem

tack, nu vet jag iallfall vad jag gör ifall det blir trubbel. Och så har jag lärt mig något nytt! tack xD

Visa signatur

Nej