Permalänk
Medlem

Tips på bra grafikkort?

Min dator börjar inte klara av dom nya spelen så jag måste skaffa mig ett nytt grafikkort.
Någon här som kan rekommendera ett bra kort? Pengar är inga problem men jag vill inte lägga ut pengar på ett kort som har massor med funktioner som jag inte kommer använda.

Jag har hört att Geforce 8800 är ett kort som är värt pengarna men om jag ska köpa ett sånt kort vilken av alla miljoner olik typer ska jag välja då?

Sen undrar jag också om det räcker med att bara köpa ett grafikkort med den datorn jag har.

AMD A64 2x4200+
1500mb DDR
Geforce 7800GTX

Vill ha lite hjälp.

Permalänk
Hedersmedlem

Ta en med en tyst kylare.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GWP88GT-...

Eller så tar du helt enkelt ett 8800GTS för dom är inte så mycket dyrare.
https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=SP-8800G...

Din processor är lite tunn men då du tycks ha ett 939 moderkort så måste du byta allt är jag rädd.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo

Din processor är lite tunn men då du tycks ha ett 939 moderkort så måste du byta allt är jag rädd.

Jag har ett 939 moderkort. Jag har tänk köpa ett Phenom processor eller vänta tills Intel släpper sin 4 kärniga processor.

Jag vet att jag måste byta ut allt för att kunna använda dom men mina DDR minnen är lite gamla så jag vill gärna byta ut dom till några fina DDR3 minnen

Fast jag tänkte köpa ett grafikkort tills vidare så att jag är lite uppdaterad.

Permalänk
Hedersmedlem

DDR3 är inget att sikta på då prestandan bara förbättrar med ca 1-2% i snitt. 8800GT kommer att göra spelandet lite roligare igen men du kommer inte att kunna maxa kortet med 4200+.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MaLo
DDR3 är inget att sikta på då prestandan bara förbättrar med ca 1-2% i snitt. 8800GT kommer att göra spelandet lite roligare igen men du kommer inte att kunna maxa kortet med 4200+.

Är det så för att ingen har lyckats optimera DDR3 minnen för spel eller är DDR3 minnen så dåliga?

Jag vet att min processor inte är den bästa längre men just nu så satsar jag mer på att få en högre framerate. Spelade crysis på medium och där låg den precis under godkänt så jag vill få en lite högre framerate så att det går att spela spel.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Är det så för att ingen har lyckats optimera DDR3 minnen för spel eller är DDR3 minnen så dåliga?

Jag vet att min processor inte är den bästa längre men just nu så satsar jag mer på att få en högre framerate. Spelade crysis på medium och där låg den precis under godkänt så jag vill få en lite högre framerate så att det går att spela spel.

DDR3 har problem med för hög latency så även om den kan skicka mer data så måste den vänta för länge hela tiden så det tar ut varandra så en del tech nissar tror mer på nästa standard istället och skall man gå efter vad som säljer så lär inte DDR3 bli så långlivad.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så jag kan lika gärna satsa mina pengar på DDR2 minnen istället? Har inte så stor koll på priser just nu för jag har inte varit så intresserad i det när jag fick den här datorn. Men DDR2 minnen är väl ganska mycket billigare?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Så jag kan lika gärna satsa mina pengar på DDR2 minnen istället? Har inte så stor koll på priser just nu för jag har inte varit så intresserad i det när jag fick den här datorn. Men DDR2 minnen är väl ganska mycket billigare?

nu är ddr2 minnena så billiga att vissa skaffar 8gb -

Permalänk
Hedersmedlem

Man får 4GB för runt 800kr så jag köpte 8GB men det blev mycket liten skillnad då jag inte använder några program som nyttjar så mycket minne.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Är det 8gb som Windows XP klarar av max?
Sen vilken frekvens är mest värt att köpa?

4gb 533mhz kostar runt 700kr
Men går man upp till 800mhz så kostar 4gb runt 1000kr

Känns så onödigt att skapa en tråd om det här så jag frågar här istället.

Permalänk

800mhz kostar väl 800kr å uppåt...

Visa signatur

|<Antec P182 + nexus>|<Corsair 750W>|<Gigabyte GA-X48-DS5>|<Corsair pc6400 XMS2 2x2GB>|<E8400 3.0 GHz + NH-U12P>|<WD 640 GB>|<Asus 4870>|<Zalman ZM-MFC1-Plus>|<Vista 64 bit>|<G15>|<Ikari optical>|<W2207H>|<Siberia>|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Är det 8gb som Windows XP klarar av max?
Sen vilken frekvens är mest värt att köpa?

4gb 533mhz kostar runt 700kr
Men går man upp till 800mhz så kostar 4gb runt 1000kr

Känns så onödigt att skapa en tråd om det här så jag frågar här istället.

Antar att du syftar på 32bit versionen och där är max 4gb (3-3.5 kommer synas), om du nu skulle tänka på 64bit så är det 128gb.

Angående det andra så skulle jag satsat på pc6xxx 8xxmhz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iciesun
Antar att du syftar på 32bit versionen och där är max 4gb (3-3.5 kommer synas), om du nu skulle tänka på 64bit så är det 128gb.

Angående det andra så skulle jag satsat på pc6xxx 8xxmhz.

Det var 32bit versionen jag mena. Det kanske var windows vista 32bit som klarade 8gb.

Tackar för svaret. Nu vet jag det när jag ska uppgradera min dator. Måste bara vänta tills 4 kärniga AMD processorn kommer (vet vad den heter men kan inte stava till det ). Eller så väntar jag tills Intel släpper sin när det nu händer.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Det var 32bit versionen jag mena. Det kanske var windows vista 32bit som klarade 8gb.

Tackar för svaret. Nu vet jag det när jag ska uppgradera min dator. Måste bara vänta tills 4 kärniga AMD processorn kommer (vet vad den heter men kan inte stava till det ). Eller så väntar jag tills Intel släpper sin när det nu händer.

Både intel och AMD har släppt 4-kärniga processorer redan, men du kanske menar AMD's nya arkitektur?

En 8800GT blir ett bra lyft för din dator även om processorn begränsar lite. Du kan ju försöka dig på en liten överklockning av processorn också, för att få ännu mera fart på spelandet. (finns trevliga guider på nätet ooch hjälp i överklocknings FAQ här på forumet)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Som sagt tror din CPU kommer flaskhalsa dig rätt bra, om jag vore dig så skulle jag köpt " http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefor... " Mkt 3vligt kort, köpte det själv klockar bra helt knäpptyst. Jag satte iof på en 80mm chassifan på kortet på mindre än 5 volt. Knappt så fläkten drar runt, aldrig sett att kortet varit varmare än 48grader. Klock 770 / 1900 / 1100

Visa signatur

Antec Three Hundred INTEL-i5-760 @ 4,1 Ghz / MSI P55M-GD45/ Radeon R9 280X / 8GB Corsair XMS3 1600mhz / Corsair TX 650W / Kingston SSDnow v300 120gb (old version) / Samsung Spinpoint F3 1TB / BenQ M2700HD 27" / SuperPI 10,249 Sek

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Som sagt tror din CPU kommer flaskhalsa dig rätt bra, om jag vore dig så skulle jag köpt " http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefor... " Mkt 3vligt kort, köpte det själv klockar bra helt knäpptyst. Jag satte iof på en 80mm chassifan på kortet på mindre än 5 volt. Knappt så fläkten drar runt, aldrig sett att kortet varit varmare än 48grader. Klock 770 / 1900 / 1100

https://www.datorbutiken.com/se/default.aspx?Product=GIGPCX96...

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Det var 32bit versionen jag mena. Det kanske var windows vista 32bit som klarade 8gb.

Tackar för svaret. Nu vet jag det när jag ska uppgradera min dator. Måste bara vänta tills 4 kärniga AMD processorn kommer (vet vad den heter men kan inte stava till det ). Eller så väntar jag tills Intel släpper sin när det nu händer.

Nej, det är antalet bitar, i detta fall 32 och 64 som bestämmer max ramminne.
Tror du tänker på vista basic 64 som klarar 8gb, fast det är en 64bit utgåva, fattar inte det riktigt men så är det.

Om du nu skulle stoppa i mer än 4gb ramminne kommer datorn inte kunna ställas i viloläge, gäller xpPro(32&64bitar) så tipsar dig ha ~4gb eller vista.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skrewie
Som sagt tror din CPU kommer flaskhalsa dig rätt bra, om jag vore dig så skulle jag köpt " http://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-gefor... " Mkt 3vligt kort, köpte det själv klockar bra helt knäpptyst. Jag satte iof på en 80mm chassifan på kortet på mindre än 5 volt. Knappt så fläkten drar runt, aldrig sett att kortet varit varmare än 48grader. Klock 770 / 1900 / 1100

Är det grafikkortet värt? Tycker att det verkar vara lite för billigt?

Permalänk
Citat:

Helt klart värt pengarna. Lite "sämre" än 8800GT, cirka 10%.

Visa signatur

MB ASUS Crosshair VII CPU Ryzen 5950X + Arctic LF II 360 GPU ASUS RTX 3090 STRIX OC RAM Crucial 64GB DDR4 3600MHz PSU Seasonic Prime 1300W M2 Samsung 970 Evo Plus 1TB SSD Samsung 860 Evo 2TB HDD Seagate Barracuda 6TB RAID 0 CHA Lian Li PC-O11 Dynamic MON LG 34GK950F LAP Apple MB Pro [Max] 16"

Permalänk
Avstängd

Äh köp ett 8800gt för 1550:- och var nöjd. Skillnaden mellan 9600gt och 8800gt är större än 8800gt och säg 8800gts eller 8800gtx

Over and out!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Både intel och AMD har släppt 4-kärniga processorer redan, men du kanske menar AMD's nya arkitektur?

Har intel släppt en 4-kärnig processor? Dom enda jag har sett är quad core. Men det är inte samma sak. Vart kan jag hitta dom då?

Permalänk

quad core ärju en 4 kärnig cpu

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Har intel släppt en 4-kärnig processor? Dom enda jag har sett är quad core. Men det är inte samma sak. Vart kan jag hitta dom då?

Hmmm....en processor......japp. Fyra kärnor i denna processor....japp. Då måste alltså en Quadcore vara en fyrkärnig processor. Att sedan kärnorna sitter grupperade två och två förhindrar inte det faktum att vi sitter med en fyrkärnig processor. (eller försvinner någon av dessa kärnor helt magiskt bara man grupperar dem två och två?)
Att det sedan inte räknas som en "äkta" quadcore av vissa må vara hänt, men om man kollar på AMD's variant (som har "äkta" quadcore), så verkar det ju inte innebära några direkta prestandavinster.
Fast det är kanske så att du inte godtar beskrivningen blondin om en tjej med ljust hår heller, om tjejen i fråga har blonderat sig?

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Men drar inte två dual core processorer sjukt mycket mer ström än vad en Phenom gör?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jehuty
Men drar inte två dual core processorer sjukt mycket mer ström än vad en Phenom gör?

Nej, inte som det verkar:
http://www.hexus.net/content/item.php?item=10427&page=15
http://www.tomshardware.com/reviews/amd-phenom-9600-black-edi...
http://www.legitreviews.com/article/682/14/

och för att illustrera att de nya Q9xxx CPU:erna är effektsnålare än Q6600:
http://www.hardwarezone.com.au/reviews/view.php?id=2521&cid=2...

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

En phenom verkar ju dra hur mycket ström som helst. Såg att sweclockers hade gjort ett test på en phenom extrem och den klarade sig inte speciellt bra men nu när jag ser att phenom drar så mycket mer ström än vad alla andra gör så kommer jag verkligen inte köpa en phenom.