Permalänk
Medlem

P1i täckningsproblem

Problemet är väldigt skumt. Jag har operatören 3 och har aldrig haft problem med täckningen förut i min bostad. Det började för två dagar sen då det stod "inget nät" på morgonen. Efter det har det krånglat i princip hela tiden.

Det ironiska är att det bara är I lägenheten det inte fungerar att varken ringa eller smsa. Ibland fungerar det men det är sällsynt. Jag har testat att sätta i simkortet i en annan telefon med samma skumma resultat som följd. Jag har också testat att använda en telenor-lur men det går inte heller. Så fort man kommer ut från huset funkar det prima och är inga som helst problem. För det mesta är både täckningsikon, 3G ikon och gprs ikon på men ändå går det inte att koppla upp ett samtal. Man kastas tillbaka ut i telefonboken med några pip-ljud.

Grejen är att det har funkat felfritt i över ett år sen jag flyttade hit. Men som sagt, för två dagar sedan började det. Enligt 3 finns inga störningar. Jag har en polare som bor 150m bort som också har op 3. Han har inga som helst problem. Kan det ha blivit en skugga i takt med att telenor/3 (samma nät) har gjort en uppdatering i någon närliggande mast? Telia fungerar utmärkt dock.

Väldigt irriterande är det iaf.
Tacksam för snabbt svar!

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Re: P1i täckningsproblem

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Problemet är väldigt skumt. Jag har operatören 3 och har aldrig haft problem med täckningen förut i min bostad. Det började för två dagar sen då det stod "inget nät" på morgonen. Efter det har det krånglat i princip hela tiden.

Det ironiska är att det bara är I lägenheten det inte fungerar att varken ringa eller smsa. Ibland fungerar det men det är sällsynt. Jag har testat att sätta i simkortet i en annan telefon med samma skumma resultat som följd. Jag har också testat att använda en telenor-lur men det går inte heller. Så fort man kommer ut från huset funkar det prima och är inga som helst problem. För det mesta är både täckningsikon, 3G ikon och gprs ikon på men ändå går det inte att koppla upp ett samtal. Man kastas tillbaka ut i telefonboken med några pip-ljud.

Grejen är att det har funkat felfritt i över ett år sen jag flyttade hit. Men som sagt, för två dagar sedan började det. Enligt 3 finns inga störningar. Jag har en polare som bor 150m bort som också har op 3. Han har inga som helst problem. Kan det ha blivit en skugga i takt med att telenor/3 (samma nät) har gjort en uppdatering i någon närliggande mast? Telia fungerar utmärkt dock.

Väldigt irriterande är det iaf.
Tacksam för snabbt svar!

Händer ibland att operatören riktar om antennen för att bättre täcka en plats där fler kan ha nytta av täckningen. Finns ingen störning är nog det den troligaste orsaken till dina problem.

Visa signatur

My arms, your hearse

Permalänk
Hedersmedlem

jag har en skugga med comviq hemma hos mig, går jag till grannen 3m bort så fungerar det.

Permalänk
Avstängd

Debranda mobilen så du får tillgång till GSM nätet, jag har K800i från TRE men jag körde in Tele2 mjukvara så jag kan välja mellan GSM och 3G

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Jag har tillgång till gms-nätet. Ibland finns inget nät alls dock och då hjälper det inte att debranda. Telefonen är inställd på gsm och 3G. Problemet blir ju dock att telefonen i första hand väljer 3G-nätet och det brukar den hitta, men det går inte att ringa via det. Så det vore inte helt fel att kunna välja endast gsm, för då skulle de flesta problemen troligen vara borta....

En debrandning är väl rätt riskfyllt, dessutom vet jag inte hur man gör. Någon som vill utveckla det?

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Debranding tar bort operatörsrelaterad information och lägger in orginal firmware (tex ta bort 3 och kör sonyericsson world 1 som är orginal)

Detta låser dock inte upp telefonen utan den är fortfarande operatörslåst - men det förändrar ofta låsta funktioner i program och inställningar

Och - ja det finns en viss risk - men det är så lätt att göra så det är nästan försumbart...har gjort det på en M600i och kommer göra det på min P1 också...

Visa signatur

Har varit på detta forum på tok för länge...