Definitionen av ett RPG?

Permalänk

Definitionen av ett RPG?

Har läst flera trådar om spel där det blir bråk om själva betydelsen av RPG.
Enligt spelutvecklare och distributörer så anses t.ex.
Oblivion, Diablo, Final Fantasy vara RPG medans vissa människor anser att de spelen inte är RPG.

Så vad gäller?

Vad krävs för att ett spel ska vara ett RPG?
Vad är minsta gemensamma nämnare?

Hur mycket måste man kunna utveckla sin karaktär?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

Roleplaying Games är ett väldigt brett argument. Kriteriet för att kallas RPG är nog inte hugget i sten.

Utveckling av din karaktär och du ska kunna göra val som påverkar handligen.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
Roleplaying Games är ett väldigt brett argument. Kriteriet för att kallas RPG är nog inte hugget i sten.

Utveckling av din karaktär och du ska kunna göra val som påverkar handligen.

Du behöver inte alltid påverka handlingen heller. I de allra flesta JRPG'n följer man ju bara en utsatt och färdig historia. Det finns alltså ingen riktig minsta gemensamma nämnare, förutom möjligtvis karaktärsutveckling.

Dock kan man säga att ett RPG måste innehålla en del av vissa saker, som t.ex. karaktärsutveckling, rollspel, vägval i historien, påverkan på spelvärlden, ett visst speltempo och spelsätt, kameravinkel som inte är i förstaperson, mer fokus på strategi än precision o.s.v.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Diablo klassas enligt mina kriterier som ett action eller hack n' slash RPG.
Final Fantasy är ett typiskt JRPG (Japanese RPG)
Oblivion är nog definitionen av RPG.

Finns nog ingen spelgenre som har så många olika förgreningar som just RPG-genren.

Älskar alla RPG-spel, oavsett om det ligger mest fokus på storyn, action eller levlande.

EDIT: Sando, vilken skön signatur du har.

Permalänk
Avstängd

RPG = En större del av spelet kretsar runt karaktärsutveckling medans du progresserar dig igenom en historia.

Sen finns det olika underklasser men det är vad alla RPG's har ihop.

Visa signatur

Jag är en vampyr, jag suger och spyr, låt mig komma in, jag vill bli din

Permalänk

Ta t.ex. det senaste Tiger Woods spelet. Där man skapar sin egen karaktär och sen genom hur man spelar så blir man bättre och bättre och man utvecklar sin karaktär. Fast det är ju fortfarande ett golfspel. Är det för att historien i spelet saknas? Likaså, vad klassas GTA IV som? Ifall det är som de senaste så finns det massor av stats och man kan påverka omvärlden samtidigt som det finns en stor historia bakom.

Vissa säger att Oblivion är ett fantasy FPS och inte ett RPG.

Andra säger att the witcher inte är ett RPG för att man inte kan skapa sin karaktär själv.

Så förvirrande...

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem

A role-playing game (RPG; often roleplaying game) is a game in which the participants assume the roles of fictional characters and collaboratively create or follow stories. Participants determine the actions of their characters based on their characterization, and the actions succeed or fail according to a formal system of rules and guidelines. Within the rules, players can improvise freely; their choices shape the direction and outcome of the games.

A role-playing game has no winners, the main purpose of the game is to have fun playing it. That makes role-playing games fundamentally different from board games, card games, sports and most other types of games. Role-playing games are more collaborative and social than competitive.[1] A typical role-playing game unifies its participants to play as a group, instead of in competition. Like serials or novel sequences, these episodic games are often played in weekly sessions over a period of months or even years, although one session games are also common.

Role-playing games are a form of interactive and collaborative storytelling. Like novels or films, role-playing games appeal because they engage the imagination. Interactivity is the crucial difference between role-playing games and traditional fiction. Whereas a viewer of a television show is a passive observer, a player at a role-playing game makes choices that affect the story. Such role-playing games extend an older tradition of storytelling games where a small party of friends collaborate to create a story. Most role-playing games are conducted like radio drama: only the spoken component is acted, and players speak out of character to describe action and discuss game mechanics. The genre of role-playing games in which players do perform their characters' physical actions is known as live-action roleplaying games (LARP).

While simple forms of role-playing exist in traditional children's games such as "cops and robbers", "cowboys and Indians" and "playing house", role-playing games add a level of sophistication and persistence to this basic idea. Participants in a role-playing game will generate specific characters and an ongoing plot. A consistent system of rules and a more or less realistic campaign setting in games aids suspension of disbelief. The level of realism in games ranges from just enough internal consistency to set up a believable story, credible challenge or full-blown simulations of real-world processes.

Video games incorporating settings and game mechanics found in role-playing games are referred to as computer role-playing games, or CRPGs. Due to the popularity of CRPGs, the terms "role-playing game" and "RPG" have both to some degree been co-opted by the video gaming industry; as a result, traditional non-digital pastimes of this sort are increasingly being referred to as "pen and paper" or "tabletop" role-playing games, though neither pen and paper nor a table are strictly necessary.

Visa signatur

:: Hell was build for heroes ::

Permalänk

Okej, vansinne... Vad är definitionen av CRPG då?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vansinne
TEXT

A role-playing game has no winners, the main purpose of the game is to have fun playing it.

TEXT

Damn där rök i stort sätt alla spel som kallas RPG. För det andra vad är källan?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av spelabanjo
Damn där rök i stort sätt alla spel som kallas RPG. För det andra vad är källan?

Nej inte direkt. Frågan gällde som jag förstod rpg spel till konsoler och datorer medan svaret Vansinne copy pastade från wikipedia är definitionen av traditionella rollspel, det han skulle svarat är vad som står under crpg enligt wikipedia.

http://en.wikipedia.org/wiki/Computer_role-playing_game

Det enda jag kan komma på som rpg spelen har gemensamt är att man genom sina handlingar får mer erfarenhetspoäng och "levels" där man själv har något typ av val om vilka egenskaper eller färdigheter ens karaktär skall ha.

Permalänk
Medlem

Det jag kan tänka mig som RPG just nu är Neverwinter Nights 1 & 2 då du där kan skapa karaktär med egen bio, egen värld, historia etc.
Mest likt gamla penna och papper då man kan köra med dungeon master.

Mellanting är spel som Mass Effect, KotOR mm. Du har en fast story men kan göra några val som påverkar den.

Sen är där spel som FF serien, Diablo mm, i stortsett en film där du får slåss manuellt.

Gillar allt ovan, beror på vilket spelhumör man är på

Visa signatur

//Gelantious
I heard life sucks, that''s why I''m glad I don''t have one.

Permalänk

Ja definitionen är ju helt klart underordnat smak. Gillar man spelet spelar det inte så stor roll vad man kallar det.

Jag skulle vilja säga att ett RPG är ett spel där man har en karaktär som man kan utveckla samt en story som man kan påverka. Dvs att alla JRPG faller bort. Golfspelen faller också bort då de inte har en story.

Permalänk
Medlem

JRPG är min favorit. Det är ju som en äventyrsfilm och man måste klara sig vidare för att få "veta hur det går".

Jag gillar det

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjalve
JRPG är min favorit. Det är ju som en äventyrsfilm och man måste klara sig vidare för att få "veta hur det går".

Jag gillar det

Jo, men det stämmer ju i stort sett på Kotor, Mass Effect, Jade Empire (iofs mycket japan/kina i det ) mfl. Är personligen inte förtjust i JRPG, dock älskar jag dom jag nämnde. Smaksak.

Definitionen RPG finns det nog lika många alternativ på som antalet spel. CRPG står väl iaf för ComputerRPG? "Riktigt" RPG för mig är med penna och papper, men jag älskar genren även på dator. (Har inte spelat pappertyp på över 10 år iofs.)

Det som jag tycker försvunnit mycket ur RPG i datorform är spelsättet med "turnbased". Det tycker jag kännetecknar ett "riktigt" RPG. Fallout 1 och 2 är ett bra exempel. Modernare spel hade ju någon form av "realtidsturnbase" typ Kotor. Jade Empire och Mass Effect gick ju över till rena actionstrider, även Oblivion är mer FPS-likt i striderna. Inget fel med det iofs, älskar dom ändå. Antar att det var för att tilltala en "yngre, mer actionbetonad" publik.

Diablo är ju väldigt actionbetonat, men riktigt kul spel för det. Men inte är det något hardcore-RPG inte. Men det är ju mer spelkänslan som gör det så kul.

Det främsta för mig i ett RPG är storyn. Man ska bli gripen och ryckas med i handlingen, då spelar inte sättet man slåss på så stor roll enligt mig.

Permalänk
Medlem

Finns helt enkelt olika sorters RPG spel med ^^

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster

Det främsta för mig i ett RPG är storyn. Man ska bli gripen och ryckas med i handlingen, då spelar inte sättet man slåss på så stor roll enligt mig.

Håller inte med. Det är ju trots allt ett spel så viktigast kommer alltid hur man spelar vara imo. Är det bara en bra story jag är ute efter läser jag hellre en bok eller ser en film.
Nu kanske jag spelar "fel" typ av rpg, men spel som bygger hela storyn på massor av frivillig dialog i textform och mediokert gameplay blir väldigt snabbt tråkigt. Då väljer jag hellre ett rpg med beroendeframkallande gameplay fast med nästan obefintlig story. Som exempel på detta så föredrar jag disgaea före never winter nighs 1.

För att komma mer på ämnet så kan man väl säga att dom flesta har olika synpunkter på vad som skall räknas som rpg, precis som det finns debatter om vad som skall få räknas som spel och inte.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fluffster
Jo, men det stämmer ju i stort sett på Kotor, Mass Effect, Jade Empire (iofs mycket japan/kina i det ) mfl. Är personligen inte förtjust i JRPG, dock älskar jag dom jag nämnde. Smaksak.

Definitionen RPG finns det nog lika många alternativ på som antalet spel. CRPG står väl iaf för ComputerRPG? "Riktigt" RPG för mig är med penna och papper, men jag älskar genren även på dator. (Har inte spelat pappertyp på över 10 år iofs.)

Det som jag tycker försvunnit mycket ur RPG i datorform är spelsättet med "turnbased". Det tycker jag kännetecknar ett "riktigt" RPG. Fallout 1 och 2 är ett bra exempel. Modernare spel hade ju någon form av "realtidsturnbase" typ Kotor. Jade Empire och Mass Effect gick ju över till rena actionstrider, även Oblivion är mer FPS-likt i striderna. Inget fel med det iofs, älskar dom ändå. Antar att det var för att tilltala en "yngre, mer actionbetonad" publik.

Diablo är ju väldigt actionbetonat, men riktigt kul spel för det. Men inte är det något hardcore-RPG inte. Men det är ju mer spelkänslan som gör det så kul.

Det främsta för mig i ett RPG är storyn. Man ska bli gripen och ryckas med i handlingen, då spelar inte sättet man slåss på så stor roll enligt mig.

Håller med i det mesta, dock vill jag bara säg att man ju i Mass Effect kan påverka storyn en hel del. Faktiskt mer än i de flesta CPRG'n jag spelat.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

Det är ju bara läsa akronymet... Role Playing Game.
Man spelar en roll. Detta i sig behöver ju inte betyda att man kan påverka handligen, men då man skall spela den roll man tagit på sig, d.v.s. sin karaktär, så skall det ju finnas möjligheter att själv utveckla denna karaktär. Hur mycket detta sen skall vara möjligt är ju en smaksak, men i tillräckligt stor utsträckning för att karaktärerna om än skapade lika skall kunna utvecklas till att fylla en av flera möjliga roller tycker jag är ett minimum.

Men som sagt. RPG är ju ett ganska diffust begrepp idag. De enda sanna RPG-spelen är ju de klassiska penna papper och tärning-spelen där man faktiskt helt själv enligt helt sin egen vilja får utveckla sin karaktär. Men som sagt, även i dessa spel är det ju itne säkert att man kan påverka handlingen, men oavsett handling så skall man kunna utveckla sin karaktär på ett sådant sätt att den särskiljer sig från andra, vilket i digital form tyvärr blir rätt begränsat.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk

Så egentligen är det bara löjligt när trådar urartar till ifall ett spel är eller inte är ett "riktigt" RPG då det finns lika många åsikter om vad som är ett RPG som det finns människor som spelar dem?

Visa signatur

Belysningstekniker låter väl lagom flummigt?
signature your as this use backwards this read to enough dumb were you if

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mortifer666
Så egentligen är det bara löjligt när trådar urartar till ifall ett spel är eller inte är ett "riktigt" RPG då det finns lika många åsikter om vad som är ett RPG som det finns människor som spelar dem?

jupp det tycker jag iaf

Permalänk
Medlem

- Spelet har en icke-linjär story.
- När man börjar spela väljer man en klass med mer eller mindre unika egenskaper.
- Man kan inte byta typ av karaktär mitt i spelet.
- Man "levlar upp" sin karaktär och får tillgång till nya färdigheter, oftast där man även måste välja inriktning inom klassen.
- Man interagerar med andra, antingen NPCs eller riktiga människor.

Var vad jag kunde komma på, på rak arm. Har säkert missat nåt.

Att man även ska kunna påverka handlingen känns krystat. Mig veterligen finns det inte ett enda datorspel där man kan påverka handlingen i någon egentlig mening, utan det är mest kosmetiskt med några förutbestämda riktningar på sin höjd. Till skillnad från rollspel på riktigt där spelledaren kan bestämma handlingen helt dynamiskt.

Permalänk
Medlem

Riktiga rpg var tur baserade spel förr i tiden, men visst kan vissa nya spel räknas som rpg spel oxå, som gothic spelen t.e.x, kotor är mer som klassiska ävertyrs spel men har vissa rpg element. Diablo osv är hack n slash inte mycket rpg över dom.

Det sista tur baserade rpg:t som kom ut var wizardry 8, och det rockar fortfarande, synd bara att grafiken suger.

Visa signatur

CachyOs. MSI MPG Z490 GAMING PLUS// Intel Core i5-10600K@4800Mhz// Radeon rx 6800 16gb // Corsair VENGEANCE LPX 32GB.

Permalänk
Avstängd

RPG för mig är ett spel med djup där handlingar ger konsekvenser.

Morrowind är ett av få spel som jag kallar RPG. WoW är inte ett RPG i min mening och Oblivion är väldigt tamt ur RPG-rynpunkt även om det är väldigt underhållande.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem

jag tycker det är allt för mkt spel som kallar sig rpg nu för tiden, det verkar vara många som glömmer historien, rollspel utanför datorspelens värld.
De som spelat lite "rollspel" vet vad jag snackar om.
i ett rollspel så får du agera som din karaktär, detta går mkt bort i datorspelsvärlden, på grund av att man inte har sådan direktkontakt med sina andra spelare som om man sitter i en soffa. det finns rollspel där man kör helt utan system oxå så det ser jag inte som ngt preq. för rollspel. mer vikt ligger på en immersiv värld, en interaktiv handling (till viss del såklart, man kan inte berätta en historia utan lite gränser). karaktärsutveckling behövs egentligen inte heller, allefall inte rent direkt, alltså värden.
finns det ngt datorrollspel med stöd för webcam och ljud föresten? vore ju ganska skoj liksom tycker jag.
så det bottnar nog i att spela en roll samtidigt som man deltar i en interaktiv handling.
MEN det är väldigt svårt att applicera rollspel vid ett bord på ett spel., så de båda begreppen har nog vuxit ifrån varandra ganska mkt.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Håller inte med. Det är ju trots allt ett spel så viktigast kommer alltid hur man spelar vara imo. Är det bara en bra story jag är ute efter läser jag hellre en bok eller ser en film.
Nu kanske jag spelar "fel" typ av rpg, men spel som bygger hela storyn på massor av frivillig dialog i textform och mediokert gameplay blir väldigt snabbt tråkigt. Då väljer jag hellre ett rpg med beroendeframkallande gameplay fast med nästan obefintlig story. Som exempel på detta så föredrar jag disgaea före never winter nighs 1.

För att komma mer på ämnet så kan man väl säga att dom flesta har olika synpunkter på vad som skall räknas som rpg, precis som det finns debatter om vad som skall få räknas som spel och inte.

Uttryckte mig lite klumpigt. Det jag menade med handligen är att man, i viss mån, ska kunna påverka den och på så sätt spela en "roll". Sedan ska ju givetvis spelet vara kul också! Diablo är kul, men inte är det ett påverkningsbart rollspel, för att använda det som exempel.

Sedan har jag nog själv också fallit offer för en mer stressad värld. Jag försökte VERKLIGEN spela NWN2, 2 ggr. Jag tyckte det var så förbannat segt och trist, trots att det tog rollspelande i fokus. Spelen jag tycker underhåller mest nu för tiden är Biowares alster.

"Håller med i det mesta, dock vill jag bara säg att man ju i Mass Effect kan påverka storyn en hel del. Faktiskt mer än i de flesta CPRG'n jag spelat."

Har inte spelat det själv än, men jag är till största säkerhet säker på att jag kommer digga det. Innan jag fick nyheten om att det visst kommer på PC så kikade jag på vilken XBoxmodell jag skulle köpa, för ett enda spel...

Sedan är jag tämligen övertygad om att jag kommer gilla Fallout 3 också, trotts att den inbitna fanskaran världen över gnäller. Fallout 1 och 2 var/är bland det bästa som skapats IMHO, men man kan inte göra ett sådant spel idag, man måste sälja till nya köpare också.