Liten snabb fråga ang. Intel stock kylare

Permalänk
Medlem

Liten snabb fråga ang. Intel stock kylare

Hej

Jo, det är så att jag ska snart bege mig hem till min far och bygga ihop mitt nya system. Jag har en Zalman 7000alcu eller 7700 alcu, kommer inte ihåg vilken, men den måste väl vara bättre än den kylare man får med Intels processorer? Tyckte Intels kylare såg väldigt klen och liten ut för en q6600...

Permalänk
Medlem

jo det tror jag att den e

Visa signatur

http://ninite.com/ - Perfekt vid ominstallation av windows.

Permalänk
Medlem

q6600 med originalklock är väldigt sval, men visst zalmankylaren kyler ju bättre

Permalänk
Medlem

Jag har mycket dålig erfarenhet av zalmans 7700 alcu med quad. Det kyler fördrövligt. Säger inte att det är sämre än intel stock. Men att det handlar om så pass få gradantal att man tjänar inget på att sätta på en zalman 7700. Är det en 7000 så är det ju ännu värre..

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Zalman 7700-ALCU

Hej,

Har använt en 7700-ALCU kylare för min Core Duo E6750, ASUS P5K MB i orginalkonfiguration.

Den kylde sämre än Intels standardkylare.

Kan inte rekommendera 7700-ALCU kylaren.

//xpna

Permalänk
Medlem

Det var en 7000 alcu, som dessutom inte går att få på socket 755(bara socket 478 till Intel) så det sket sig direkt. Jag tog stockkylaren och tog bort den där kylpastan som sitter på och ersatte med AS5, tror tempen ligger runt 32-36°C idle. Kan också rapportera att superpi 1m gick på 20,78s med minnena i 1066mhz 5-5-5-18 vilket jag var riktigt nöjd med, ska köra 3dmark06 imorrn vilket ska bli spännande.

Något som jag störde mig på var att processorn hela tiden gick ner till 1600mhz! Men efter lite sökande på internet och i bios så hittade jag några inställningar som sänkte hastigheten när man inte gjorde något.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ReD-NuhT
Det var en 7000 alcu, som dessutom inte går att få på socket 755(bara socket 478 till Intel) så det sket sig direkt. Jag tog stockkylaren och tog bort den där kylpastan som sitter på och ersatte med AS5, tror tempen ligger runt 32-36°C idle. Kan också rapportera att superpi 1m gick på 20,78s med minnena i 1066mhz 5-5-5-18 vilket jag var riktigt nöjd med, ska köra 3dmark06 imorrn vilket ska bli spännande.

Något som jag störde mig på var att processorn hela tiden gick ner till 1600mhz! Men efter lite sökande på internet och i bios så hittade jag några inställningar som sänkte hastigheten när man inte gjorde något.

Den går att få på utan problem, bara det att det medföljer inget kit orginal till 7000, utan man får köpa det separat för 49:- till socket 775.
Dock är 7000 sämre än 7700, så inget hett tips.

Dock ska den inte kyla sämre än intel stock på en duo, som ovan säger, tycker jag låter väldigt konstigt Då duon är mycket svalare än en quad.

Idle-tempen är tämligen ointressnat förresten, load-temperaturerna är det man vill gå efter, när den är som varmast.

Om minnena går i 1066Mhz eller 800Mhz gör ingen större prestandaskillnad för den delen, så du vet Minneshanteringen på intels 775-plattform är urusel när det gäller prestanda per mhz eller latenser för minnena.

Det som gör att processorn går ner till 1600Mhz är intels speedstep, fullt normalt och ska vara så. Du förlorar ingen prestanda på det. Det är för att den går endast ner till lägre hastighet när du inte använder datorn fullt. Och när du använder något krävande så stiger den upp till rätt hastighet innan du ens hinner blinka, så du kommer aldrig märka av att speedstep är aktiverat mer än att strömförbrukningen minskas och gynnar elräkningen.

Visa signatur

W10 - Fractal Design Define S - Asus ROG x570f
3700x @ 4.25GHz - 2x16GB Corsair Dominator @ 3733c16 - Asus VG279QM
Asus RTX 2070 Super Dual EVO - RM750x - G305 - G533 - DuckyOne2Mini

Permalänk
Medlem

Jo jag har koll på speedstep, men jag vill gärna kolla så att överklockningen är stabil innan jag sätter på det igen. Om jag nu ska köpa något så är det definitivt inte ett 775 kit till en 7000alcu

Jag ska kolla upp det där med loadtemperatur, får hoppas att det inte blir för hög temp...