Hembyggd router väcker nyfikenhet i galleriet

Permalänk
Melding Plague

Hembyggd router väcker nyfikenhet i galleriet

Det ställs betydligt högre krav på dagens routrar än vad det gjorde för ett par år sedan. Det handlar inte bara om prestanda, utan även funktionalitet. Dagens konsumentroutrar har många funktioner men de programvaror som finns på Internet som gör om en dator till en router slår enkelt en vanlig konsumentrouter i prestanda och funktion.

Läs nyheten

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Skoj att det uppmärksammas lite

Dock så tycker jag att galleriet måste hålla högre klass än vad mycket i det gör.
Tror att jag kommer skaffa något liknande i framtiden bara för att härmas

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Heh, typiskt att den här nyheten ska komma upp precis när jag försöker få min jävla skitrouter att funka... kanske en liten hint åt mig att fixa själv istället för att köpa en sketig A-Link

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk

Det är sånt här jag gillar med sweclockers. Ska också knåpa ihop en egen router.

Visa signatur

📟 AMD Ryzen 9 7900X | Asus ROG STRIX X670E-A | 32 GiB Corsair Vengeance DDR5 | Noctua NH-D15 | GeForce RTX 3060 Ti | Samsung SSD 980 Pro 1 TB + 2 TB WD Black 7200 RPM | LG 27" UltraGear 27GP850 | Fractal Design Define R4 | Corsair RM1000x | Varmilo VEA88 Moonlight V2 (Cherry MX Brown) | Mionix Naos Pro

🎧 Sennheiser HD 650 | Topping E30 II DAC | Topping L30 II AMP | 🎤 Shure SM58 | MXL 770 | MOTU M4

Permalänk
Medlem

Om man behöver en router som har en WAN kapacitet på 1Gbit, bör man då köra på något liknande detta eller finns det färdiga konsumentroutrar som klarar så pass höga hastigheter? Jag undrar eftersom jag ska få bredband via http://www.viaeuropa.se/bcp/ och LKF.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Så ska det se ut. Synd att man inte riktigt håller samma standard själv.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem

synd att korten inte har gigabit-stöd =/

Visa signatur

: AMD Ryzen 2600X : 32GB Corsair : Nvidia RTX 2070 :

Permalänk
Inaktiv

Riktigt trevligt att saker från galleriet börjar synas.
Borde öka antalet intressanta gallerier förhoppningsvis. Kör gärna in ett kvalitetssystem med.

Permalänk

Skulle vatt najs att bygga, men jag vill ha fyra nätverksportar ut...

Visa signatur

Elektriska komponenter placerade i en stållåda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 13th.Marine
Skulle vatt najs att bygga, men jag vill ha fyra nätverksportar ut...

Koppla in en switch borde funka?
Finns gigabitswitchar för några få 100-lappar.

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem

vad för nätverkskort har du på routern.

Visa signatur

____________
snälla använd citat för att få snabbare svar.

Permalänk
Medlem

trevlig.. enda är avsaknaden av 1gbit. Orkar en geode att routa 1gbit?

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Den är grymt snygg asså.

Visa signatur

NR200P | 2xNF-A12x15 | SF1000L | STRIX B450-I GAMING | 5800X3D | NH-U12S | 32GB LPX 3600 MHz | RX7800XT PULSE

Permalänk
Medlem

Yeah kul när folk gör nåt annorlunda som inte är så vanligt

Permalänk
Hedersmedlem

m0n0wall är värt lite uppmärksamhet. Varför inte skänka en slant till projektet?

Permalänk
Relik 📜

Någon som vet ett WLAN-kort som funkar med m0n0wall?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk

Ibland önskar man att man hade tid att fixa något liknande själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Om man behöver en router som har en WAN kapacitet på 1Gbit, bör man då köra på något liknande detta eller finns det färdiga konsumentroutrar som klarar så pass höga hastigheter? Jag undrar eftersom jag ska få bredband via http://www.viaeuropa.se/bcp/ och LKF.

Blir nog billigare att ta en halvgammal dator istället, billigare än en router som klarar det iaf.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lezziter
Någon som vet ett WLAN-kort som funkar med m0n0wall?

Finns en lista på hemsidan. Men de rekommenderar inte att man kör m0n0wall med VLAN, funkar helt enkelt inte riktigt bra.

De säger själva att man inte kan ersätta en vanlig AP/Trådlös router.

Permalänk
Relik 📜
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deus
Finns en lista på hemsidan. Men de rekommenderar inte att man kör m0n0wall med VLAN, funkar helt enkelt inte riktigt bra.

De säger själva att man inte kan ersätta en vanlig AP/Trådlös router.

Hmm, det jag kör nu är helt AP genom Windows i min server (något Abit-kort, PCI-E) och det funkar OK. Vore skönt att ha samma IP-serier som datorerna bakom m0n0wallen bara och är det då billigare med ett kort än med en router/AP är det ju ett alternativ.

EDIT: Härligt bygge i alla fall!
Blir något liknande när min PII 450 som står nu skär ihop..

Visa signatur

För övrigt anser jag att Karthago bör förstöras.
▪ Nöje #1 -> i5-11400F - B560M-ITX/ac - RTX 3070 - 16 GB DDR4
▪ Nöje #2 -> R5 5600 - Prime B450-Plus - RX 6750 XT - 16 GB DDR4
▪ Mobilt -> HP Pavilion Aero - R5 5625U - 16 GB DDR4
▪ Konsol -> Steam Deck, Xbox Series S

Permalänk
Medlem

Bra att det kommer lite nyheter från SweClockers.com också!

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

Jag använder en gammal P2-266MHz 256MB ram samt en 40GB disk med smoothwall. Fungerar klockrent, använder en vanlig d-link AP för wlanet. Är jäkligt sugen på en sån där liten svartlåda

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem

Blev jag riktigt sugen på att slå till på en sådan, antar att nätagget kommer från den sidan också.

Vore intressant att veta hur mycket ström de drar och hur varm den blir av att kylas passivt sådär
(borde man iof kunna googla på, får göra det när jag har tid)

Permalänk

Bästa routern jag sett^^ orkar startar om routern för att fixa inställningar då det görs "On-The-Fly". Fast det måste gå att få ett yttre IP med den för om mna skapar servrar så kan det vara något så grymt irriterande då man inser att routern inte kan ge ut det yttre IP't och fler är beroende av routern hemma.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB

Permalänk
Avstängd

Kanske dags att skaffa en ny själv, har DI-604 ^^

Visa signatur

Knowledge is not achieved until shared.

Permalänk
Medlem

Hatar mitt DI-624+, så man blir ju lite sugen.

Permalänk

tror inte prollen belastas ett skit det är väl 1/0 kretsen som får det jobbigt?
och en geode lx är en moddad cyrix :P:P

jag har 2 nx 1750@14w 1.4 ghz som i stort sett är av tjocksjägg athlon... hur stavas det throughbred lr nå (T-bred)

Visa signatur

assrock!! hehe

Permalänk
Medlem

Har exakt likadan hemma, både låda och modermodem, kul

Den fungerar iaf skitbra, har den inpressad i proppskåpet tillsammans med en 3com gigabit switch, det är riktigt trångt, 0 luftgenomströmmning och mkt sladdar men den håller sig sval ändå. Och m0n0wall har verkligen allt jag behöver inkl rätt najs QoS-hantering. Har inte startat om den en enda gång sedan jag köpte grejerna för 1 år sedan, så det är bra grejer, rekomenderar starkt.

Visa signatur

nej

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Blir nog billigare att ta en halvgammal dator istället, billigare än en router som klarar det iaf.

Nu var det inte frågan om vad som är billigast

Helst skulle jag vilja ha en router i 1U eller en dator i 1U som tar hand om all in och utgående trafik.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FredrikMH
Nu var det inte frågan om vad som är billigast

Helst skulle jag vilja ha en router i 1U eller en dator i 1U som tar hand om all in och utgående trafik.

Mikrotik - RB/1000 klarar att routra 2,5gbit sec enligt uppgift och finns i rackmoterbart chassie pris ca 4500:-

Webshop som är baserat i Europa (Tjeckien?)
http://www.i4-wifi.com/?p=productsMore&iProduct=83&sName=mikr...

Oficiell hemsida:
http://www.mikrotik.com/
http://www.routerboard.com/comparison.html#powerSeries

Visa signatur

Ncase M1 V5, Intel Core i7-6800K, X99E-ITXac, Corsair 32GB DDR4 3200MHz, Evga GTX 1080 founders edition Hybrid Cooler, Samsung 970 PRO 1TB, Samsung 850 EVO 1TB, Samsung 860 QVO 1TB, Acer X34 + Oculus Rift S