Benq FP241WZ vs. Eizo FlexScan HD2441W?

Permalänk

Benq FP241WZ vs. Eizo FlexScan HD2441W?

Hej,

Som sagt: Benq FP241WZ vs. Eizo FlexScan HD2441W?

Tar tacksamt emot tips kring vilken av ovanstående skärmar Ni skulle ha valt - primärt för gaming, foto och normalt windowsarbete.

Både verkar ha fått fina recensioner och Eizon är drygt 3000 dyrare (men av erfarenhet vet jag att de är grymma!... 5 år garanti dessutom)

Paneltyperna är A-MVA i BENQ och S-PVA i Eizon? Det säger mig inte så mycket - men Ni vet säkert bättre - vilken är bäst för gaming - både PC och konsol?

Vänliga och glada hälsningar,

Splattergnejs

Visa signatur

/ CoolerMaster Cosmos S / Asus P8Z77 - Deluxe / Core i7 2700k / Corsair Vengance 16 GB RAM / Palit Jetstream GTX 680 4 GB / SSD: Intel 320 / WD 750GB / Apple HD Cinema Display 30" / Genelec 6010A

Permalänk
Medlem

Kan tyvärr inte hjälpa dig i valet men Eizon kostar bara 8000 på deras egna hemsida.
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

Letar själv efter skärm.
Jag tror Eizon är ett bättre val. De gör alltid riktigt bra skärmar och den är nyare.

Permalänk
Medlem

köp s2431 istället kostar 8000, hd varianten är lite annorlunda, men båda skall vara bättre än benq:en, både i betraktningsvinklar och ljusstyra då benqen är för ljus.

Visa signatur

AMD 939 X2 4600+ | asus A8N-VM CSM | TwinMOS 2*1024 DDR400 cl3 | Silverstone SG01 + Tagan easyconnect 430w | Creative SB live | WD160GB + WD200GB +WD MYBOOK ES 250GB | NEC DVD-brännare | Samsung 913b(TFT) + 753s(CRT) | WACOM Intuos3 a4 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fantomen
Kan tyvärr inte hjälpa dig i valet men Eizon kostar bara 8000 på deras egna hemsida.
http://www.eizo.se/eizo/smpage.fwx?smlanguage=SWE&page=189&PR...

Stämmer ej, det är exklusive moms, var ju på väg att köpa en

Permalänk

Finns för 7995 för Sweclockersmedlemmar

Visa signatur

CHASSI: Addtronics 7896a | MB: DFI LanParty-UT| HDD: 1 Maxtor 80 gig @ ata133 | CPU: AMD X2 3800+ @ 2500 mhz [250*10] | [color="blue"] Minnen[/color]: Gskill 2x1024 |GFX: XFX 7800gt

Permalänk
Medlem

Jag har haft just den BenQ och var allt annat än nöjd. Jag lämnade tillbaka den. Det finns bättre skärmar för de pengarna.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
Jag har haft just den BenQ och var allt annat än nöjd. Jag lämnade tillbaka den.

Vad var det som inte var bra med skärmen?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeBoy
Det finns bättre skärmar för de pengarna.

Vilka då?

Edit: för jag ser inga uppenbara val i den här prisklassen, men så har jag också siktat in mig på en monitor med komponentingång.

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara så att jag fortfarande är missnöjd för att jag inte upplevde att säljare eller support levde upp till förväntningarna jag hade på mina 8000:- spenderade pengar.

Mitt allra största problem med skärmen var att jag inte fick de två digitala ingångarna som specades. Den ena anslutningen är HDMI, men det visade sig att den inte klarar av 1920 x 1200 genom HDMI-kablen. Endast 1920 x 1080 stöddes. Dessutom verkade det som om den ingången var mycket "slöare" jämfört med DVI-ingången. Det såg helt vidrigt ut att scrolla text med skärmen kopplad till denna port.

Jag sitter framför en 2407WFP på jobbet och efterträdaren 2808WFP har precis de två digitala ingångar jag behöver. Dessutom har den komponent m.m. Dell-skärmen kostar mindre pengar och det var den jag syftade på som bättre för egen del.

Jag testade att spela spel på min BenQ, främst cs och det var ingen vidare upplevelse. Visst är det fräckt med större skärm, men bildskärmen var helt otroligt mycket efter jämfört med min gamla skärm.

Dessutom upplevde jag supporten från BenQ som otroligt dålig. Min enda räddning blev personalen i den fysiska butik vars webshop jag beställt skärmen ifrån. Jag förklarade mina problem med varan och fick pengarna tillbaka.

Permalänk
Medlem

Om du har råd och kan köpa ordentliga eizo-skärmar med exempelvis S-PVA paneler har du en skärm du inte blir besviken på.

Har du köpt något nytt eller så för annars kan jag hjälpa dig med att sälja in Eizos högre segment :D.

Eizos segment som börjar vid 6.000kr är av en helt annan värld med kvalite. HDfilm på deras 24 är helt sjuk tex.

Hojta om du vill ha hjälp. Sen är eizo justerbara med höj/sänk, tilt/pivot så du får all-in-one med det högre eizo-segmentet.

/Rob