Premiär! Fyndchans i SweClockers Månadens Drop

Naturvetenskap programmet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
okey okey det här ska jag komma ihog matte e fysik b kemi a och kemi b och biologi b blir och plugga stenhårt :D. vilka språk kurser har naturvetenskap?

Det beror helt på din skola skulle jag tro.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Varför anser du dessa kurser så viktiga?

Eftersom dom ger en bra bas att söka vidare på.

Permalänk

Det är bra och veta. om jag tex går it kan jag komma in på civilingenjörs utbildningen ändå?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av polygon5
Eftersom dom ger en bra bas att söka vidare på.

Är de inte endast krav för typ natfak? Eller kräver civing kemiteknik och bioteknik dessa kurser?

Anden; Du får helt enkelt kolla upp om du kan läsa de kurser som krävs för en civilingenjörsutbildning på det program du ska läsa. Det borde finnas någon lista med möjliga tillval etc. Du kan ju även prata med syo.

Visa signatur
Permalänk

okey jag sickade ett mail till en studievägledare på john bauer och frågade om it programmet hade dom kurser som krävs för att söka till civilingenjörs utbildningen.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
okey jag sickade ett mail till en studievägledare på john bauer och frågade om it programmet hade dom kurser som krävs för att söka till civilingenjörs utbildningen.

Håll dig borta från John Bauer om du vill ha en framtid.

Visa signatur

Gigabyte GA-MA790FX-DQ6 | AMD Phenom 9950 @ 2,6 Ghz | Sapphire Radeon HD 4850 512MB GDDR3 | Samsung 400 GB | Corsair Dominator TWIN2X8500C5DF 4096MB | Tagan 400W

Permalänk

vrf vad är felet med john bauer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Är de inte endast krav för typ natfak? Eller kräver civing kemiteknik och bioteknik dessa kurser?

Anden; Du får helt enkelt kolla upp om du kan läsa de kurser som krävs för en civilingenjörsutbildning på det program du ska läsa. Det borde finnas någon lista med möjliga tillval etc. Du kan ju även prata med syo.

Biologi B tror jag de krävde på Bio när jag började där förra året, dock inte Kemi B. En rolig sak var att de krävde Fysik B

Dock kan jag ju påstå att går man på en bra skola med bra kemiundervisning så får man stor hjälp med tänket i andra ämnen med när man väl kommer till högskolan

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Eller kräver civing kemiteknik och bioteknik dessa kurser?

Det brukar vara samma antagningskrav för alla inriktningar. Som ingenjör förväntas man ju dock kunna allt, så särskilt om man tänker välja något annat än kemi- eller bioteknikinriktningar är det nyttigt att läsa kurser som dessa.

Permalänk

vet ni någon bra länk om civilingenjörs utbildningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Elgot
Det brukar vara samma antagningskrav för alla inriktningar. Som ingenjör förväntas man ju dock kunna allt, så särskilt om man tänker välja något annat än kemi- eller bioteknikinriktningar är det nyttigt att läsa kurser som dessa.

Det är sant, breddning skadar ju aldrig.

Dock skulle jag nog inte påstå att jag någonsin har behövt använda mina KeB- och BiB-kunskaper under min civilingenjörsutbildning, och om jag inte har glömt bort allt vid det här laget så är det iallafall inte mycket som återstår
Jag skulle nog då hellre påstå att språk är nyttigare att läsa (vilket ursprungspostaren även rekommenderade).

Anden; Läs på hemsidan för den tekniska högskola du är intresserad av, där finns programbeskrivningar.

Visa signatur
Permalänk

Du fixar det nog rätt lätt. Jag låg mellan G-VG på högstadiet, fick betyg VG. Nu fixar jag matten på NV perfa. De första mattekurserna behöver du nog inte lägga ner mycket tid på alls faktiskt.

Visa signatur

Neun und neunsich.

Permalänk

Okey gött. C22G28N20 är det värt och låna någon bok om matte och läsa på under sommarlovet så man är något förbredd?. Eller går dom igenom det mest inann man börjar?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndenAnden
Okey gött. C22G28N20 är det värt och låna någon bok om matte och läsa på under sommarlovet så man är något förbredd?. Eller går dom igenom det mest inann man börjar?

Matte A är i stort sett en repetition av högstadie matten. Vi hade lite om logaritmer på slutet men annars var det inget nytt.

Visa signatur

alla forumedlemmar skapar glädje.
vissa när de loggar in.
andra när de loggar ut.

Permalänk

Har man matte a första terminen eller?.

Permalänk
Hedersmedlem
Permalänk
Glömsk

Re: Re: Re: Naturvetenskap programmet?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tmi
Varför anser du dessa kurser [BiologiB KemiB] så viktiga?

Jag har sett alldeles för många personer som när de blev äldre fått helt andra intressen än under gymnasiet. Läser man dessa kurser är dörrarna öppna för utbildningar som apotekare, tandläkare, läkare, kandidatprogram i biologi, kemi med mera. Det gör det även lättare att studera i vissa utländska universitet om man vill göra det (framförallt engelska gillar att man läst så mycket science som möjligt). Dessutom tror jag att man får meritpoäng om man läst mer naturvetenskap än vad som krävs för utbildningen.

Nu är det ju iofs väldigt enkelt att läsa ett basår eller kanske en sommarkurs om man av någon anledning vill läsa ett program som kräver BiB och KeB, men om man ändå måste gå i gymnasiet kan man ju göra det där. Visserligen, om man verkligen ogillar dessa ämnen kanske det är vettigare att göra något annat.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Avstängd

... dessutom är ju faktiskt biologi B och kemi B rätt intressanta.
Biologin börjar gå mot mikrobiologi och kemin mot organisk kemi, och mot slutet av kurserna brukar textböckerna ofta möta varandra. (vilket ju gör att du får lite hjälp av den andra kursen )

Jag tycker att du ska läsa dem bara för att ha testat på så att du vet vad du vill göra i resten av ditt liv.
Ansträng dig att försöka vara intresserad av alla ämnen och se hur du känner i efterhand, hur du mår just nu när du går på högstadiet ska väll inte bestämma hela ditt framtida liv?

Permalänk
Medlem

Gå Natuvetenskapligt program med någon skön inriktning som inte har med just naturvetenskap att göra, så får du maximalt med bredd.

Just bredd under gymnasiet rekom jag alla, alla som orkar. Visst, fördjupning i sitt favoritämne, sport som mekanik är säkert det man vill hålla på med. Men lite tråkig allmänbildning på vägen skadar aldrig, aldrig.

Betyg under högstadiet säger nada, betyg under gymnasiet säger ingenting och betyg öht säger bara att man inte la ned den energi och ork på plugg som man "borde" gjort.
Bara läs för din egen skull, inte för din framtid.

Läs mycket modersmål medan du har tid! Det är något som jag känner att jag borde förbättrat än mer under min tid i skolan. Det hjälper en i _alla_ andra ämnen, lovar och svär på min fula nuna.

Visa signatur

It's not that you don't comprehend what's laid out before you, or that you're unable to process. It's all about what you're to live up to, your position, an identity created by the expectations of your affiliation.

Permalänk

okey jag har fått svar på mina frågor och jag har inga mer tackar för all hjälp