Radeon HD 48xx-tråden

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oheten
Var det någon här som hade koll på om det är värt att köpa ett 1gb 4870 istället för ett 512, och om en C2D E6750 kan bli en flaskhals om man använder den med ett 4870?

Det beror på vilken upplösning du tänker använda.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zotamedu
Det beror på vilken upplösning du tänker använda.

Jag hade väl tänkt sikta på "minst" 1680x1050, är det mest upplösning och AA som drar minne alltså?

Permalänk
Medlem

Vad tycker ni om dom här 4850

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=369807
eller
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=364975

värt att köpa eller finns det bättre för samma pris?

Permalänk

varför köppa så extremt dyra?, lika bra o köppa 4870 då

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem

Hej, börjat bli väldigt trött på ATI och att felsöka detta problemet.
har sökt överallt känns det som.

jag har en Q6600 , GA-x48-DQ6 , 4gig corsair ddr2 , och ett powercolor HD 4870x2. (vista 64)

Ändå sen jag fick det så ibland när man spelat en timme kanske blir man kickad till windows med en blinkning och "Display driver has stopped working".
Sker även t.om ibland när man sitter i windows och kollar film eller flash liknande saker på nätet.

Jag har provat olika drivers från 8,7 till nyaste inklusive hotfix.
chipset, bios och annat har senaste drivers.
windows är uppdaterat.
Nätagget borde kunna driva kortet stabilt tycker man (750watt corsair)

Börjar bli trött och less på detta , tankar?

Mvh Matte

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

matte54:Uppdatera bios på moderkortet?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ant3
matte54:Uppdatera bios på moderkortet?

Som jag skrev jo det har jag.

Edit: i brist på annat installerade jag GPUZ och skulle kika på lite temperaturer och dylikt, så gjorde jag en mystisk upptäckt.

Startade igång Farcry 2 och körde det i bakgrunden så kortet skulle få jobba lite, tempen är omkring 70 grader i idle och när man spelar runt 80-90.

Dock i GPUZ upptäckte jag att klockfrekvenserna aldrig ändrar sig dom står bara i nedklockad inställning helatiden 500mhz i både minne och gpu.
Går aldrig upp.

detta blir bara mer och mer mystiskt.. man kanske ska prova en format.. *suck*

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av matte54
Som jag skrev jo det har jag.

prövat grafikkortet i en annan dator? blir det samma resultat?

om det blir det är det förmodligen fel på kortet och i så fall skulle jag skickat tillbaka kortet och fått ett nytt.

Visa signatur

i5-4670K, GTX760, Cooler Master V8 GTS, Fractal Design Define R4.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jeff92
prövat grafikkortet i en annan dator? blir det samma resultat?

om det blir det är det förmodligen fel på kortet och i så fall skulle jag skickat tillbaka kortet och fått ett nytt.

Och om det inte blir det?

jag har nämligen ett hd 4870 som har "buggat sönder" för mig... provade det i brossans data å de flöt på asbra utan ett enda fel... jag har uppdaterat till f7 biosen. gjort allt jag har kunnat, men utan resultat.

mitt problem är att datan fryser hela tiden. men nu tog jag förstås å provade min brors 8800gt. och det fungerar utmärkt, FÖRUTOM att ibland kan det komma bluescreens som det e helt tomt i under Teknisk Data:...

Permalänk
Avstängd

Kollar på matte och dahlin olika kort givetvis men varför verkar dom nya atikorten strula mest med gigabytemoderkort?Börjar nästan bli en trend känns det som tyvärr:((
Jag har ett powercolor 4870X2 och det enda problem jag fick när jag bytte graffe var att jag behövde installera om directx9.0c efter det så har jag inga problem alls:))

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem me mitt...

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med mitt PowerColor 3870, bytte till ett asus 4850 i dagarna och har inte fått ett enda fel hittills.

Visa signatur

FROJDMACHINE [list][*]Sharkoon Rebel9 Economy Edition • Corsair HX520 • 3x Nexus 120mm • TR Ultima-90i • Accelero S1
[*]Gigabyte P-35 DS3 • E6750 • 4GB Corsair XMS2 • Asus HD4850
[/list]

Permalänk
Medlem

taskigt de här när man köpt ett mobo från gigabyte för ca: 2500kr... :/

aja... vad kan man göra åt det... jag får vella sitta här å sura lite

Permalänk

Nu har inte jag ett GA-X48-DQ6, utan bara ett X38, men jag hade problem som liknade era förut. Då körde jag fortfarande med två stycken HD2900, problemen blev bara fler och fler med tiden.

Det började en gång med att CCC inte gick att öppna längre, efter lite trixande och systemåterställningar (installera om fungerade inte) så löste jag det äntligen, men då började ~75% utav alla drivrutinsinstalleringar bugga sig, jag kunde inte längre ändra upplösning i bildegenskaper utan var tvungen att göra det från CCC pga att den sa till mig att några drivrutiner inte fanns installerade. Sen så blev bilden mindre, som om man dragit ner screen scaler i CCC till lägsta, fick en svart ram längs hela bilden. Sen började skärmen blinka svart då och då och ibland hängde sig spel i 30 sekunder för att senare vara helt förvridna med artefakter överallt tills jag startade om datorn.

Och ju mer jag försökte lösa det utan att behöva formatera om (och lägga in alla spel jag har igen, jag växlar mellan 20-30 spel, det är inte roligt att lägga sex timmar på att installera saker) så slutade det med att jag formaterade datorn och då fungerade äntligen allt som det skulle. Sedan uppgraderade jag till HD4870x2 och det fungerar som en dröm, inga problem någonstans (utom microstuttering i Crysis, men det hade jag innan och Crysis är inte mitt favoritspel så det gör mig inget).

Slutsats: Formatera om

Visa signatur

Dator 1 | GA-X38-DQ6 | HD4870x2 | Q6600 @ 3.5Ghz | TRUE | 4GB Corsair PC6400 | TX750w | Cosmos 1000
Dator 2 | P5Q3 Deluxe | 9800GTX | E7200 @ 4.2GHz | TRUE | 2x2GB PC3-10600 | Antec Nine Hundred | HX620w

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lolipopz0rz
Nu har inte jag ett GA-X48-DQ6, utan bara ett X38, men jag hade problem som liknade era förut. Då körde jag fortfarande med två stycken HD2900, problemen blev bara fler och fler med tiden.

Det började en gång med att CCC inte gick att öppna längre, efter lite trixande och systemåterställningar (installera om fungerade inte) så löste jag det äntligen, men då började ~75% utav alla drivrutinsinstalleringar bugga sig, jag kunde inte längre ändra upplösning i bildegenskaper utan var tvungen att göra det från CCC pga att den sa till mig att några drivrutiner inte fanns installerade. Sen så blev bilden mindre, som om man dragit ner screen scaler i CCC till lägsta, fick en svart ram längs hela bilden. Sen började skärmen blinka svart då och då och ibland hängde sig spel i 30 sekunder för att senare vara helt förvridna med artefakter överallt tills jag startade om datorn.

Och ju mer jag försökte lösa det utan att behöva formatera om (och lägga in alla spel jag har igen, jag växlar mellan 20-30 spel, det är inte roligt att lägga sex timmar på att installera saker) så slutade det med att jag formaterade datorn och då fungerade äntligen allt som det skulle. Sedan uppgraderade jag till HD4870x2 och det fungerar som en dröm, inga problem någonstans (utom microstuttering i Crysis, men det hade jag innan och Crysis är inte mitt favoritspel så det gör mig inget).

Slutsats: Formatera om

Spenderade faktiskt natten med att formatera om, grafikkortet går upp i rätt klock nu iallafall , fick en jävla prestanda boost i spel nu... konstigt att man känt sig nöjd när kortet bara gått på halvfart.

inte hunnit testa spela längre tid än, men jag återkommer och rapporterar om crasherna är borta.

Visa signatur

anderssonm.se
samstudios.se

- Låt pajkastningen börja!

Permalänk
Medlem

mm :/ det där med formatering gick inte så bra för mig... gjorde ingen som helst skillnad... men ni kan ju alltid försöka

nu har jag mycket mindre problem i alla fall, sen jag bytte till ett 8800gt från mitt hd4870. men datorn fryser någon gång ändå :/
jag har testat andra minnen och det blev ingen skillnad då heller... så jag undrar om det är cpun eller, hur märker man om mobo e paj?

Permalänk
Medlem

dahlin: kan de inte va fel på nätagget?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

jo de skulle det ju kunna vara... men kan man inte mäta upp sånt på nått sätt?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlin
jo de skulle det ju kunna vara... men kan man inte mäta upp sånt på nått sätt?

Om nätagget är kass brukar det väl bara leda till omstart utan förvarning? Är ju ganska enkelt att testa genom att köra något grafikkrävande test eller motsvarande - kör furmark en liten stund kanske? I kombination med Orthos så borde det kunna utesluta nätagget.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

ok de ska ja testa

Tack! jag återkommer med resultat

Permalänk
Medlem
Citat:

[i]Jag har ett powercolor 4870X2 och det enda problem jag fick när jag bytte graffe var att jag behövde installera om directx9.0c efter det så har jag inga problem alls:)) [/B]

Hur kollar man vilket directx man har? Funderade på om detta kanske orsakar mitt problem, iom att battlefield 2 är ett gammalt spel.

Citat:

[i] Slutsats: Formatera om [/B]

Känns jobbigt att behöva göra detta bara för ett strulande grafikkort, men det verkar som det fungerat för matte54

Permalänk

Fast iofs utesluter man inte varken överhettning, processorn eller moderkortet då. Bättre då att testa 3Dmark bara först i kombination med att du övervakar tempen på GPU/Vreg/minnen. Om det är normala temperaturer men ändå startar om är det inte temperaturen åtminstone - mest sannolikt PSU!

Sen kan du köra orthos för att utesluta processorn, memtest för minnena och kombinera furmark och orthos för att fastställa diagnosen. Annars kan du testa minnen/CPU om du byter till ett annat grafikkort och köra samma spel som kraschade innan. Funkar det då är det sannolikt grafikkort/drivrutiner eller nätagg. Jag gissar dock på att krascherna är drivrutinsrelaterade (för du har ju ett bra nätagg).

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

mm...

nu har jag kört farcry 2 och orthos i en halvtimma tillsammans, och orthos har stått på i totalt 4 timmar... problemet verkar ha försvunnit det enda jag har gjort e att ändrat klocken på minnena te 1030MHz och timings te 5-5-5-18... de måste vella ha gjort nått då. men va tror ni de va förut då? för lite ström te minnena?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dahlin
mm...

nu har jag kört farcry 2 och orthos i en halvtimma tillsammans, och orthos har stått på i totalt 4 timmar... problemet verkar ha försvunnit det enda jag har gjort e att ändrat klocken på minnena te 1030MHz och timings te 5-5-5-18... de måste vella ha gjort nått då. men va tror ni de va förut då? för lite ström te minnena?

Låter sannolikt. Öka till 2,1V (brukar vara specificerad spänning) och testa med höjd klock/sänkta timings igen.

Visa signatur

System:
2500K - EVGA 780 SC

Permalänk
Medlem

mm den ligger på 2.1 original. Jag testade förut med att höja +0.5 och +0.10 upplevde ingen förbättring... men ja ska testa igen

kan de va minnena som e kassa me att klocka me?
jag funderar på att byta te 2x2 dominator 1066.
ska ja de?

Permalänk
Medlem

Kan de inte va att du hade lite för lite ström på både CPU och minnen efter som du har sänkt klocken på processorn lite oxå???

Lasta på 1.3v på cpu och 2.3 på minnena... standard för dina e ju 2.1~2.3 typ. i 1066 me 5-5-5-15.

Men å andra sidan så står ju inte OCZ minnena me i listan över minnen som fungerar me ditt mobo. men Corsair dominator gör de.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Hjälpsam

En allmän åsikt.
Om man får problem med hårdvaran och har överklockat, är väl det logiska att först testa om problemen finns kvar även utan överklock.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

kanske de kanske.

jag ska testa me att höja volten på både cpu och minnen och köra minnena så nära som jag kan 1066MHz i 5-5-5-15.
cpun tror ja ja ska försöka få upp i 3.4 - 3.6 me stock kylaren... sen i veckan ska ja kanske beställa en sån här https://www.datorbutiken.com/se/Navigation/Details.aspx?Produ...

så får vi se om jag kan nå mitt mål 4.0GHz med en ganska låg temp och lågt varvtal på fläkten

Permalänk
Medlem

Ber om ursäkt om detta besvarats ett par tusen gånger. Men om jag sätter fläkthastigheten till säg... 40% i CCC, kommer den skita i att varva upp om kortet blir farligt varmt?

Permalänk
Medlem

ja. om du ställer in en manuell fläkthastighet så kommer den inte va automatisk