GTX 280 Review nu på Guru3d

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dinoman

Men det känns som att det står och väger, hur bra presterar egentligen RV770? Det har ju antytts en del om att R700 ska köra över GTX 280.

Va? Nä det finns det inget som tyder på det.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Va? Nä det finns det inget som tyder på det.

Inte? Tycker det finns rätt mycket som talar för att R700 kan köra över GTX280. 2 st 4870 på ett och samma bräde kan nog ge en hel del prestanda ska du se.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Milky Way
Va? Nä det finns det inget som tyder på det.

Allt verkar tyda på att det kommer att göra det.

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
Gjorde noggranare påläsning, och du har helt rätt.

Nu tycker jag om dig igen.

En god man kan erkänna sina fel och brister, med risk för att sätta mig på dig.

Som sagt, återstår att se vad RV770 kan frambringa.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Allt verkar tyda på att det kommer att göra det.

AMD uppger nu att 4870X2 får mer än 6000 poäng i vantage-extreme-testet, och då med omogna betadrivrutiner.

Permalänk

vi skulle vilja se att AMD kan backa upp det med lite recensioner från en del olika siter för att det inte ska verka "fabrikerat"

så länge AMD/ATI inte kan backa upp det kan de ju påstå vad de vill.

Nä sk aman tro på Det får de allt släppa kortet till en del trovärdiga siter för tester. Det är min åsikt iaf.

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rn72
Övertalade daddy o inhandla 3 st GTX 280 till sin "arbetsdator"

Vad bortskämd du är..

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Medlem

inte lite retarded om man blåser sin farsa på att paya 15k för nått sånt där, hoppas han skojade.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vAYabo
inte lite retarded om man blåser sin farsa på att paya 15k för nått sånt där, hoppas han skojade.

mm, vi får hoppas på att han skoja.

Visa signatur

🖥️ IQUNIX ZX-1 - i5-10600K - Z490I Unify - RTX 3070 - 16 GB 3600 MHz - SF750 - ASUS PG279QZ
🚗 Fanatec CSL DD - CSL Pedals LC - HP Reverb G2
📺 LG B1 55 - Dali Concept 6 - Pioneer VSX-923
🎮 AYN Odin Lite
📞 Asus Zenfone 10

Permalänk
Hjälpsam

Klart han skojade, i nästa mening sa han ju "Nej men..."

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem

För att summera det hela kan man alltså lika gärna köpa ett 9800GX2 och få ungefär samma prestanda som GX280. Känns som man hellre gör det isf.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
För att summera det hela kan man alltså lika gärna köpa ett 9800GX2 och få ungefär samma prestanda som GX280. Känns som man hellre gör det isf.

Enda saken ni glömmer med den slutsatsen är om man vill slänga i ett kort till (förutsatt att man har råd), 2 gpu:er skalar betydligt bättre än 4, alltså 2x GTX280 är bättre än 2x 9800GX2. Inte att förglömma är också att det går att köra Tri SLi med GTX280, det kan man inte med GX2... Sen kommer det naturligtvis finnas betydligt bättre 3:e parts kylare till GTX280 än vad det finns till GX2, ytterligare en sak är väl ström konsumptionen som verkar vara rätt mycket bättre på GTX280 i 2D & videodecodning...

Missförstå mig rätt, jag är lite besviken på GTX280 som kort men jag skulle hellre ta ett eller två sådana än dito GX2 om jag hade pengar till det. MultiGPU skalningen måste bli betydligt bättre om man ska satsa på fler än 2xgpu...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Medlem

Visst... men jag är varken stenrik eller har ett moderkort med sli funktion.

Visa signatur

< :: Intel i9 9900ks@5.0Ghz/Ring@4.5Ghz | 32Gb DDR4@3600Mhz | Geforce RTX 4070 :: >

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eas@tetris
mm, vi får hoppas på att han skoja.

Ni hoppades rätt haha För dyrt för mig, klarar mig med gamla ångmotorn G92an

Visa signatur

3700+ San Diego@2.7 | BFG 8800 512MB GTS OC| Corsair 2x1024 | Asus A8N-Sli SE | P180 | Antec Neo HE 500W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Inte? Tycker det finns rätt mycket som talar för att R700 kan köra över GTX280. 2 st 4870 på ett och samma bräde kan nog ge en hel del prestanda ska du se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
Allt verkar tyda på att det kommer att göra det.

Ok, var inne på singelkort vs singelkort, men visst kanske är det rimligare att jämföra med ett X2 kort från AMD eftersom Nvidia inte kan sätta ihop två chip från GTX 280 pga pris och strömförbrukning. Sen får vi väl se hur det presterar när lite riktiga tester kommer.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nuukeer
AMD uppger nu att 4870X2 får mer än 6000 poäng i vantage-extreme-testet, och då med omogna betadrivrutiner.

I det där testet som såg ut som det var klipp och klistra? Nja, det kan ju varit riktigt, men det känns som lite för mycket att lita på det.

Visa signatur

Dator: i5-13600K, Asus Prime Z690-P, Noctua NH-D14, Kingston Fury Beast RGB 32GB DDR5-6000, Gigabyte RTX 4090 gaming OC, Seasonic Platinum SS-1000XP, Lian-Li Lancool 215, Samsung 980Pro 2TB M.2 NVME, Acer Predator XB323QKNV 4k 144Hz

Permalänk
Medlem

Nej nej Nvidia har gjort bort sig rejält, vem fan tror dom är så jä... dumma att köpa deras överdyra underprestarande skit..aj aj det svider för dom och dom vet ATI kommer äga dom denna gång och det med all rätt

Stoppa in gammal teknik, övertrimma skiten vilket drar ström som en kärnkraftverk och kalla det för ny tekning och hoppas folk är så blinda att dessutom köpa skiten, heh 2K då kanske nån annan idiot här och där skulle inhandla ett kort. bra jobbat Nvidia ni har har lyckats med bedriften att skuta sönder era båda fötter hahah!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Nej nej Nvidia har gjort bort sig rejält, vem fan tror dom är så jä... dumma att köpa deras överdyra underprestarande skit..aj aj det svider för dom och dom vet ATI kommer äga dom denna gång och det med all rätt

Stoppa in gammal teknik, övertrimma skiten vilket drar ström som en kärnkraftverk och kalla det för ny tekning och hoppas folk är så blinda att dessutom köpa skiten, heh 2K då kanske nån annan idiot här och där skulle inhandla ett kort. bra jobbat Nvidia ni har har lyckats med bedriften att skuta sönder era båda fötter hahah!

Skulle det mot förmodon visa sig att de nya ATI korten kan mäta sig med Nvidias bästa så kommer Nvidia droppa priserna rejält såklart. Utan konkurrens så är klart det kommer bli dyrt med high end kort. ATI skryter mycket, har dom alltid gjort, men på senare år har det ju visat sig vara BS varenda gång nya kort kommit. Blir lite "Don't cry wolf" efter ett tag. Nya Nvidia korten är överlägset snabbast av alla singlekort på marknaden just nu.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shelter
Visst... men jag är varken stenrik eller har ett moderkort med sli funktion.

Det mår så vara men även om man inte tänkt köra SLi så skulle jag ta GTX280 före 9800GX2 alla dagar i veckan... Som jag sa tidigare, enklare med 3:e parts kylning, mkt bättre idle strömkrav. En sak till som är till fördel till gtx280 är när vattenblocken kommer (möjligt att få kortet & bara ta upp en kortplats...) Som det dessutom ser ut i en hel del tester så behöver nog också drivare ordnas upp ganska ordentligt på 280...

AMD:s multi GPU kort är på det viset betydligt bättre då det handlar om en pcb... Stämmer sedan ryktena om minneshantering på 770 så är det inte fel...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Legoloppa
vi skulle vilja se att AMD kan backa upp det med lite recensioner från en del olika siter för att det inte ska verka "fabrikerat"

så länge AMD/ATI inte kan backa upp det kan de ju påstå vad de vill.

Nä sk aman tro på Det får de allt släppa kortet till en del trovärdiga siter för tester. Det är min åsikt iaf.

Av det vi sett såhär långt verkar de flesta sidor som skriver något om 48** vara överrens om att AMD har något bra på gång.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot

Väldigt många som hänger upp sig på att AMD/ATi väljer en annan väg att gå. Tycker allting är solklart. ATi uttalade sig tidigt om att eran med gigantiska grafikchipp är över, i alla fall för deras del. Nu har ju precis Nvidia bevisat motsatsen vilket i sig är oerhört imponerande, men åter, ATi satsar helt enkelt på att göra tillräckligt snabba chipp som tillsammans kan göra under.

ATi verkar närma sig mer och mer ett dual-core chipp såsom CPU:erna ser ut idag. Nu lär inte R700 bli ett dual-core chipp men det pratas om att kärnorna kommer att dela samma minnesbuffer vilket kommer eliminera allt vad XF-skalningsbekymmer heter.

Förstår inte varför det spelar roll om det är två kärnor eller en på grafikkortet? De flesta verkar se det som en stor fördel att Nvidia har gjort ett gigantiskt chipp och att ATi gör någon slags "ful-variant" med två chipp.

Extra svårt blir det att förstå varför folk tycker att detta är konstigt när majoriteten här inne sitter på en dual-core CPU eller till och med quad-core. Ja där återstår problem med att få spelen att skala bra på två kärnor men detsamma gäller ju CPU:erna. Men dem ifrågasätts inte på samma vis. Hur många spel utnyttjar en dual-core CPU till fullo?

ATi har en effektivare, billigare och smartare strategi i min mening. Nvidia försöker bara flexa musklerna.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

Självklart är det bra med konkurens för kolla annars plockar ju dom ut vilka priser dom vill självklart och Nvidia har gjort ett bra jobb under en lång tid och som alla vet har ATI varit helt överkörda men detta verkar vända nu och det får vi va grymt tacksamma för. annars får du snart betala 10k för deras kort ska du se!

Sen är det Nvidia som varit stora i käften och blivet lite väl kaxiga, skönt dom kommer få äta upp det nu säger jag och andra som har nåt förstånd om hur marknaden fungerar och inte dumma fanboys som har typ 2 st hjärnceller

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teval
Skulle det mot förmodon visa sig att de nya ATI korten kan mäta sig med Nvidias bästa så kommer Nvidia droppa priserna rejält såklart. Utan konkurrens så är klart det kommer bli dyrt med high end kort. ATI skryter mycket, har dom alltid gjort, men på senare år har det ju visat sig vara BS varenda gång nya kort kommit. Blir lite "Don't cry wolf" efter ett tag. Nya Nvidia korten är överlägset snabbast av alla singlekort på marknaden just nu.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Självklart är det bra med konkurens för kolla annars plockar ju dom ut vilka priser dom vill självklart och Nvidia har gjort ett bra jobb under en lång tid och som alla vet har ATI varit helt överkörda men detta verkar vända nu och det får vi va grymt tacksamma för. annars får du snart betala 10k för deras kort ska du se!

Sen är det Nvidia som varit stora i käften och blivet lite väl kaxiga, skönt dom kommer få äta upp det nu säger jag och andra som har nåt förstånd om hur marknaden fungerar och inte dumma fanboys som har typ 2 st hjärnceller

Klart Nvidia är kaxiga, dom kan vara det eftersom dom är snabbast. Jag ser dock inget ATI kort ute som är i närheten av Nvidia? Var finns det tester på dessa nya ATI super-GPUs? Mer än påståenden från ATI dvs.

Visa signatur

7800X3D | RTX 4080 Super | 32GB DDR5 | LG 48 C1 OLED

Permalänk
Avstängd

Nvidia kan sänka priserna, men hur mycket? När gör de förlust på korten? (är det ens lagligt enl. EU's direktiv att sälja till under tillverkningspris?)

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nvidia kan sänka priserna, men hur mycket? När gör de förlust på korten? (är det ens lagligt enl. EU's direktiv att sälja till under tillverkningspris?)

Hehe, jag tror inte det är olagligt att bedriva "dålig" affärsverksamhet nVidia får nog gå back så mkt dom vill för EU:s del...

Visa signatur

| nVidia RTX3090FE | R9 5800X3D | MSI x570 Unify | Ballistix sport 3000c15 32GB DR@3800c16 | Custom Loop EKWB | 9TB nvme, 3TB sata SSD | RM1000x | Creative X4 | Antec C8 | Alienware aw3821dw | >Antec C8 Custom Loop< |

Permalänk
Avstängd

Ur konkurrenssynpunkt är det ett bra sätt för Nvidia att hindra AMD från att ta sig tillbaka in på markaden. Om Nvidia kan sälja sina kort för mindre än det AMD säljer dem för, trots att de är mycket dyrare att tillverka.

Visa signatur

"Jo men det var exakt det jag menade med att den enda moddningen detta galleriet innehåller är Sanningsmodifikation och photoshoppande :)"

Permalänk
Moderator
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P1nGviN
Nvidia kan sänka priserna, men hur mycket? När gör de förlust på korten? (är det ens lagligt enl. EU's direktiv att sälja till under tillverkningspris?)

Lagligt är det alldeles definitivt, däremot får inte Nvidia tvinga någon att sälja dem billigt t.ex.

Nvidias marginaler på GT200 sägs i nuläget vara lika med noll i princip, de har inte råd att sänka priserna dramatiskt. Därför är det inte konstigt att det kom information om GT200b så tidigt.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MrHyde
Självklart är det bra med konkurens för kolla annars plockar ju dom ut vilka priser dom vill självklart och Nvidia har gjort ett bra jobb under en lång tid och som alla vet har ATI varit helt överkörda men detta verkar vända nu och det får vi va grymt tacksamma för. annars får du snart betala 10k för deras kort ska du se!

Sen är det Nvidia som varit stora i käften och blivet lite väl kaxiga, skönt dom kommer få äta upp det nu säger jag och andra som har nåt förstånd om hur marknaden fungerar och inte dumma fanboys som har typ 2 st hjärnceller

Det var ju nåt som Nvidia gnällde om redan på 3dfx-tiden. "Voodoo behöver flera chip innan den ens börjar arbeta" eller hur citatet löd.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------