Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaberg
Jag har haft min e71 sen i julas, och jag är nöjd. Det enda jag stör mig på är att jag måste ladda så ofta :S nästan varje dag.. skitjobbigt.. Läste här över att han bara behövde ladda var tredje dag..
Ska tilläggas att jag inte gör så mycket med mobilen, jag smsar lite, och ringer.

Btw, har tappat den i golvet ett par ggr, inget har pajjat det roliga är att det låter som man tappar en tegelsten, för den är så robust x)

Måste vara något fel på ditt batteri, min håller lätt 3 dagar med 3G påslaget, en gång höll den till och med 5 dagar.

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaberg
Jag har haft min e71 sen i julas, och jag är nöjd. Det enda jag stör mig på är att jag måste ladda så ofta :S nästan varje dag.. skitjobbigt.. Läste här över att han bara behövde ladda var tredje dag..
Ska tilläggas att jag inte gör så mycket med mobilen, jag smsar lite, och ringer.

Btw, har tappat den i golvet ett par ggr, inget har pajjat det roliga är att det låter som man tappar en tegelsten, för den är så robust x)

Jag hade OK batteritid när min var ny. Efter ett par dagar av progaminstallations och testningsmani var jag nere på ca 1 dags batteritid. Drog in nokia energy profiler och såg att den idlade på ca 0.5W. Dödade lite processer tills jag insåg att det var autoprofiles som var boven. Ut med skiten och vips idlade telefonen på ca 0.03W. Nu har jag runt 5dagar batteri med iofs ganska lite ringande, men en del 3g surf, gps och en del blåtandande. Jag har inte läst nått om att just autoprofiles skulle vara buggigt men det buggade för mig. Man kan ju inte ha en telefon som man måste kolla upp hela tiden så att alla processer sköter sig.

Kan det vara nått du installerat som misssköter sig? En del program, även sådana som man egentligen inte tycker borde, lägger in autostartande processer som ligger och körs hela tiden. Garmin XT är väl ett känt sådant exempel som sabbat standbytiden för många. Har du kollat med nokia energy profilern vad din telefon drar?

Permalänk
Medlem

Jag har ett problem som jag hoppas att någon skulle kunna rådge mig om.

Min E71 fungerar utmärkt bortsett från en detalj...

Jag kan inte stänga av den.

På/av-knappen fungerar sedan någon månad helt enkelt inte alls. Jag har försökt trycka in knappen med spetsiga föremål, men det har inte hjälpt, dvs det tycks inte vara något glapp eller liknande.
Jag måste hela tiden vara vansinnigt noga med att batteriet inte ska dö, eftersom jag inte skulle få igång telefonen igen i så fall (skräck!)...

Finns det något annat sätt att stänga av/starta telefonen än av/på-knappen? Något sorts knappkommando eller annat trick?

Detta har inte lett till några större oangelägenheter hittills, men vad jag hört bör man starta om sin telefon ca en gång i veckan? Hakar den upp sig (har hänt förr), kan jag ju inte heller använda omstart som lösning... Och när jag flög senast fick jag låtsas som det regnade när de bad passagerarna stänga av sina mobiltelefoner.

Vad tycker ni, bör jag använda mig av garantin och skicka iväg den på reparation eller riskerar det att bli svindyrt?

Jag gissar att problemet uppstått efter de antal gånger som jag tappat telefonen i marken... Dvs skadan är med största sannolikhet självförvållad (har emellertid inte fått några andra problem).

Tacksam för råd och hjälp!

Permalänk
Medlem

Du bör nog skicka in den. Du kan ju givetvis testa med en ominstallation/reset, för vad har du att förlora? Om det hjälper är det ju kalas, om inte är det ett hårdvarufel och då måste du ändå skicka in den för rep.

Det finns en anledning till att man bör stänga av telefonen på flygplan. Det är ingen regel som finns bara för att retas med passagerarna.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Nytt spännande problem...

Tidigare har jag irriterat mig på att två, tre nummer i min telefonbok alltid visats som siffror och inte som de namn jag lagt in. Detta trots att numren bara förekommit EN gång i telefonboken och jag vidtagit alla möjliga åtgärder för att återställa.

Nu visas plötsligt inga namn ALLS längre. ALLA sms och samtal syns numera bara som nummer. Telefonboken ser dock ut precis som förr.

Jag blir så trött...

Råd?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awll
Nytt spännande problem...

Tidigare har jag irriterat mig på att två, tre nummer i min telefonbok alltid visats som siffror och inte som de namn jag lagt in. Detta trots att numren bara förekommit EN gång i telefonboken och jag vidtagit alla möjliga åtgärder för att återställa.

Nu visas plötsligt inga namn ALLS längre. ALLA sms och samtal syns numera bara som nummer. Telefonboken ser dock ut precis som förr.

Jag blir så trött...

Råd?

Nokia Care Kundsupport

Nokia Care Kundsupport finns för att svara på dina frågor och lösa eventuella problem med din Nokia mobiltelefon.

Vardagar 9.00 -18.00

Telefonnummer: 077-66 22 222
(Samtalet debiteras som ett vanligt lokalsamtal)

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MHalle
Nokia Care Kundsupport

Nokia Care Kundsupport finns för att svara på dina frågor och lösa eventuella problem med din Nokia mobiltelefon.

Vardagar 9.00 -18.00

Telefonnummer: 077-66 22 222
(Samtalet debiteras som ett vanligt lokalsamtal)

Tack för tipset, men de har inte kunnat hjälpa mig..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bad_spanker
Jag hade OK batteritid när min var ny. Efter ett par dagar av progaminstallations och testningsmani var jag nere på ca 1 dags batteritid. Drog in nokia energy profiler och såg att den idlade på ca 0.5W. Dödade lite processer tills jag insåg att det var autoprofiles som var boven. Ut med skiten och vips idlade telefonen på ca 0.03W. Nu har jag runt 5dagar batteri med iofs ganska lite ringande, men en del 3g surf, gps och en del blåtandande. Jag har inte läst nått om att just autoprofiles skulle vara buggigt men det buggade för mig. Man kan ju inte ha en telefon som man måste kolla upp hela tiden så att alla processer sköter sig.

Kan det vara nått du installerat som misssköter sig? En del program, även sådana som man egentligen inte tycker borde, lägger in autostartande processer som ligger och körs hela tiden. Garmin XT är väl ett känt sådant exempel som sabbat standbytiden för många. Har du kollat med nokia energy profilern vad din telefon drar?

Jag kollade hur mycket den drog, 0.44w. Rätt mycket då kanske? eftersom din drog 0.5w.. autoprofiles? finns den någonstans i filhanteraren? Har inte hunnit leta rätt på den..

Visa signatur

[foo-sch-e-oow]

Permalänk
Medlem

Autoprofiles är ett program som inte finns som default i telefonen, utan det måste man tanka ner manuellt. Eftersom du inte ens vet vart det ligger eller verkar veta vad det är så finns det inte heller i din telefon. Med andra ord kan vi utesluta att det skulle vara problemet!

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

alright då är jag med.. har börjat rensa mobilen på sånt som jag tycker verkar vara onödigt. Typ några spel jag lagt in.. Även ett program så man får det att se ut som i iphone när man skriver sms har jag tagit bort..
Men verkar inte hända mycket, ligger ca 0.39w när jag bara har energy profiler igång.

Visa signatur

[foo-sch-e-oow]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tomaberg
alright då är jag med.. har börjat rensa mobilen på sånt som jag tycker verkar vara onödigt. Typ några spel jag lagt in.. Även ett program så man får det att se ut som i iphone när man skriver sms har jag tagit bort..
Men verkar inte hända mycket, ligger ca 0.39w när jag bara har energy profiler igång.

Min ligger på 0,37w, men batteriet räcker flera dagar så?
Nyligen omstartad lur utan några program igång drar den 0,24-0,25w. Heller ingen skillnad beroende på vilket tema jag använder eller om jag kör telefonen i offline mode, eller om jag sslår av 3G. Drar exakt samma ändå.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

kanske är mitt batteri som redan är dåligt då? :S
Fick dock ner det till 0.29w nu..

En annan tanke jag har är att min webbläsare kanske är boven. Har Opera Mini installerat. Men kan inte komma ihåg ifall batteritiden blev sämre just när jag hade installerat det.. Men kanske, dock vill jag inte avinstallera det då jag tycker den är mycket skönare att använda än nokias förinstallerade.

Visa signatur

[foo-sch-e-oow]

Permalänk
Medlem

Det är relativt kort samtalstid på denna lur om man ringer via 3G. Ringer du mycket?

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

nej nästan ingenting alls..

Visa signatur

[foo-sch-e-oow]

Permalänk
Medlem

Ok, kanske är fel på ditt batteri då. Men när du sätter den på laddning, är batteriet nästan tomt då?

Fick ner min till 0.14w nu med bakgrundsbelysningen på lägsta. Kör på högsta annars.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk

Ett förtydligande angående mina energy profilervärden.

Jag har ljusstyrkan på mitten. Tittandes på profilern har jag ca 0.2W. Ca 0.16W tittandes på startskärmen med profilen igång i bakgrunden. Om jag från startskärmen väntar till skärmen släcks går den ner på 0.02-0.03W (profilern är igång förstås).

Ni andra med E71or, har ni 1500mAh eller 900mAh batteri? På Tre's site (jag köpte av tre) står att de levereras med 900mAh fast den jag fick har 1500mAh.

Permalänk
Medlem

1500 batteri på alla tre stycken E71or här hemma. Två från 3, en olåst. Det står givetvis fel på tres hemsida.

En sak jag undrar är hur pass mycket faktiskt skärmklockan (i standbyläge) drar gentemot andningslampan? Jag skulle vilja kunna stänga av båda två, men det går inte mig vetligt.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Har haft min vita e71 ett par dagar nu men är lite orolig angående kostnader på tjänster.

Tex så får jag ibland medlelanden att det överförs mycket data på vissa sidor, trots att jag använt WLAN när jag kopplade upp. Vill verkligen inte råka ut för en monsterfaktura pga något har gått snett.

Kan man på någon sett ställa in så att den inbyggda webbläsaren _endast_ kan koppla upp via WLAN, och på så vis vara säker på att man slipper 10kr/MB vilket GPRS(?) på Tre kostar?

Visa signatur

AMD x2 5000+ @2.8GHZ -> 5400+//Gigabyte GA-MA78GM-S2H//
Corsair XMS2 2x1GB PC6400//
Gigabyte HD4850 512MB + Acelero s1 v2

Permalänk
Medlem

Den visar alltid hur många kb som tankas. Du behöver nog inte vara orolig, kolla bara saldot emellanåt hos 3 så inget ser konstigt ut.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Funderar på att hacka min telefon, men vill veta lite mer innan.

Vad för risker finns det?
Går det, har en Tre låst telefon...
Kan jag sedan köra alla program för e71an, oavsett certifikat
Är det svårt? Hur går man tillväga?

har 110.07.127

Visa signatur

AMD x2 5000+ @2.8GHZ -> 5400+//Gigabyte GA-MA78GM-S2H//
Corsair XMS2 2x1GB PC6400//
Gigabyte HD4850 512MB + Acelero s1 v2

Permalänk
Medlem

Varför skaffar man en fin telefon med internetmöjligheter utan att skaffa 3g-data till den?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
Varför skaffar man en fin telefon med internetmöjligheter utan att skaffa 3g-data till den?

Kanske för att den är så jävla läcker i kombination med qwerty? Nu använder ju jag personligen alla dessa internetmöjligheter, men alla gör nog inte det.

Visa signatur

Samsung Omnia 7

Permalänk
Medlem

Bara jag som inte kan få igång GPSen?

Har inte lyckats få in min position än :S

vad i inställningarna ska vara på, (intern GPS, A-GPS, BT-GPS etc)

Jag vill inte betala datatrafikskortnader men har förstått att själva satelitkontakten ska vara gratis?

När jag går in på Position söker den GPS, sedan om jag tar satelitstatus står det typ 28,7,18,12, men inget mer. Kan ju inte vara meningen att det tar 20min att hitta min mobil i Stockholm?

Visa signatur

AMD x2 5000+ @2.8GHZ -> 5400+//Gigabyte GA-MA78GM-S2H//
Corsair XMS2 2x1GB PC6400//
Gigabyte HD4850 512MB + Acelero s1 v2

Permalänk
Medlem

Flera mailkonton

Hej, går det att se två mailkonton i vänteläget, jobb /exchange & privat / gmail?

Permalänk
Medlem

Vore fantastiskt om någon kunde hjälpa mig med detta.
Min E71 går sedan ett par månader inte att starta eller stänga av, eftersom av- och på-knappen har gått sönder någon gång när jag tappat den. Jag har förstås varit väldigt rädd att den ska ladda ur helt och därmed inte kunna få på den mer. Nu har det, genom ett missöde med en inlåst väska där laddaren låg, inträffat och telefonen är död.

Min fråga är om det finns någon möjlighet att föra över information från telefonen till en dator med hjälp av USB-sladden också när telefonen är avstängd?
Jag använder en Mac och datorn känner inte av någon enhet när jag kopplar ihop de två, men kanske om jag provar en PC? Någon som vet?

Jag vill verkligen inte behöva lämna in telefonen och riskera att allt på den försvinner. Jag har hela min kalender, massa dokument, osv i den. Eftersom PC Suite inte fungerar på Mac har jag inte kunnat göra backup på det sätt jag velat (och behövt).
Ytterligare en fråga. Kan man, mot betalning, få en backup på sin information på telefonen vid reparation?

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

När telefonen är avstängd lär det nog inte funka med kabel. Tyvärr. Det lär inte funka bättre om du testar en annan dator.

På min E51 är det fyra små torxskruvar så är det bara att lyfta loss främre skalet. Kanske man kan komma åt strömknappen lite bättre där så man får igång den igen? Bara en idé. Jag vet inte ens om E71:an är konstruerad på samma vis men dom är ju snarlika till designen iaf.

Du behöver inte PC Suite på en Mac, det räcker med Nokias egna plugin till iSync så kan du synka kalender och adressbok.

Du passade aldrig på att göra backup av telefonminnet till minneskortet? Det finns en funktion för det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc

Du passade aldrig på att göra backup av telefonminnet till minneskortet? Det finns en funktion för det.

Det där är ju en ganska bra finess när man är borta från sin dator en längre stund. Jag måste vara blind men jag hittar inte funktionen, var ligger den?

//C

EDIT:
Jag hittade den. Huvudmenyn -> Verktyg -> Minne och där välja alternativet "Kopiera telef. minnet"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Perc
När telefonen är avstängd lär det nog inte funka med kabel. Tyvärr. Det lär inte funka bättre om du testar en annan dator.

På min E51 är det fyra små torxskruvar så är det bara att lyfta loss främre skalet. Kanske man kan komma åt strömknappen lite bättre där så man får igång den igen? Bara en idé. Jag vet inte ens om E71:an är konstruerad på samma vis men dom är ju snarlika till designen iaf.

Du behöver inte PC Suite på en Mac, det räcker med Nokias egna plugin till iSync så kan du synka kalender och adressbok.

Du passade aldrig på att göra backup av telefonminnet till minneskortet? Det finns en funktion för det.

Tack för svaret.

Vad klantigt, den funktionen hade jag helt missat.
Jag har funderat på att öppna telefonen innan. Jag ska gå och prata med ett serviceställe nu, beroende på vad de säger går jag ev och köper en T4-skruvmejsel (som väl är vad man måste använda?) och provar att öppna upp den. Känns lite riskabelt, men jag hoppas att det går vägen.

Apropå iSync var jag tramsig nog att välja bort det programmet när jag insåg att man inte kunde backupa sms...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TGHodin
Funderar på att hacka min telefon, men vill veta lite mer innan.

Vad för risker finns det?
Går det, har en Tre låst telefon...
Kan jag sedan köra alla program för e71an, oavsett certifikat
Är det svårt? Hur går man tillväga?

har 110.07.127

Det borde väl gå.. genom att byta kod som med n73an.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av awll
Tack för svaret.

Vad klantigt, den funktionen hade jag helt missat.
Jag har funderat på att öppna telefonen innan. Jag ska gå och prata med ett serviceställe nu, beroende på vad de säger går jag ev och köper en T4-skruvmejsel (som väl är vad man måste använda?) och provar att öppna upp den. Känns lite riskabelt, men jag hoppas att det går vägen.

Det är busenkelt att montera bort fronten. Har själv gjort det flera gånger på min för att ta bort allt damm som kommer in under displayglaset.

Här finns en guide (service manual) hur man går tillväga:
http://www.4shared.com/file/83066936/d443e458/E71_RM-346_RM-3...

Eller här:
http://3to11.wordpress.com/2008/12/19/how-to-disassemble-noki...

Visa signatur

Samsung Omnia 7