Permalänk

ram minne fråga

hejsan

har 2 enkla frågor. om man har 4x1gb stickor kan man köra dom i dubbelchannel eller vad kallas?

och om de fungerar. måste ram minnena vara exakt samma ?

för jag har 3 x1 st kingston DDR2 HyperX PC9600 som jag kör på 1066mhz pågrund av att om jag kör dom högre blir datan ostabil.. så min tanke var att köpa ett kingston DDR2 HyperX PC8500 som just går i 1066mhz och känna 200 kr på det..

men som sagt funkar de?

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Dual channel.

Nej, minnena behöver inte vara av samma märke, storlek eller hastighet.

Det kommer funka, men huruvida det kommer kräva pillande i BIOS för att klocka ner/upp, fixa spänning etc vet jag inte.

Edit: Hade det dock varit min dator hade jag lagt de där 200:- och köpt en sticka till som de andra tre, men det är bara för att jag personligen föredrar att köra med lika minnen.

Permalänk

ok tack för snabbt svar.

får se hur jag gör.. får råd göra med plånboken (-:

Visa signatur

ajax

Permalänk
Medlem

Men du, har du inte 64Bits OS ser jag inget syfte med att köpa 1GB till, så har du 32 eller 64bits?

Permalänk

Köp en till identisk sticka, så har du 4st identiska stickor..
Btw, du kan aldrig köra 3st stickor i dualchannel.. du förlorar prestanda på att inte köra i dualchannel.. lite sent att påpeka detta men ändå..
Man ska alltid ha antingen 2, eller 4 stickor om man vill köra i dualchannel.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blackbird_CaD_
Köp en till identisk sticka, så har du 4st identiska stickor..
Btw, du kan aldrig köra 3st stickor i dualchannel.. du förlorar prestanda på att inte köra i dualchannel.. lite sent att påpeka detta men ändå..
Man ska alltid ha antingen 2, eller 4 stickor om man vill köra i dualchannel.

jag har 64 bitars.. jag vet just därför jag köpte en identiskt så snabbt som jag kunde (-:

tack för hjälpen grabbs (-:

Visa signatur

ajax