Ny teknik från Intel kan ge snabbare datorsupport

Permalänk
Medlem

Sorgligt

Om denna grej blir verklighet så tycker jag det är sorgligt, många som får förlita sig på någon annan i en annan världsdel. sedan hoppas jag inte någon HÄR skulle behöva sådant.... glöm optimerat och personligt.... sedan är väl detta mer tänkt till de 50% (min siffra) som handlat dator utan att veta hur det fungerar i grunden, eller vet vad de har under "huven".

Ps. grannen optimerar din dator gratis om du klipper hans gräsmatta

Visa signatur

Msi Z87-G41, i5 4670K, Asus Strix Gaming GTX 1070, Corsair 2x4096 mb 1600Mhz Vengeance, ssd disk Intel 520 180Gb, Corsair CX 600W, Chieftec chassi, Win 7.

Permalänk
Medlem

Känns som en idé till ett instickskort mer än på chipset nivå. Annars vore det ju nice för stora kluster och företag. Intel är ett enormt företag med riktigt många duktiga tekniker, jag litar på att dom kan lösa säkerhetsbiten. Jag själv skulle dock aldrig gå i närheten av det Möjligtvis för framtida kluster som sagt.

Visa signatur

MBP: 13" - M1
Stationär: Win11 - Ryzen 5900X - 128GB - GTX 4080
Server: Ubuntu - i5 4670k - 32GB - 4x5TB Raid-Z
Server: Rpi4 8GB, 1TB USB SSD

Permalänk
Medlem

1984.. storebror ser dig.

Visa signatur

GUD VÄLSIGNE DIG!
Ryzen 7 5700X3D - 64Gb DDR4 - RTX2060 - Coolermaster Stacker
---------------------------- www.roaddogs.se ------------------------
------- Bofors Interstellar - A Star Citizen Corporation --------
---------------------------------- Twitch ---------------------------------

Permalänk
Medlem

Om det inte är en fysisk spärr för det då är det ju osäkert oavsätt hur det är, iaf om tanken är att kontrollen ligger så långt ner som BIOS, spärren måste ju sitta under den kontroll nivån som personen får genom "tjänsten" för att göra det säkert.

Sedan kommer frågan hur det aktiveras ect. iom att kretsen innehåller både remote wake, quite system så i teorin kan då intel eller någon annan med tillgång till systemet starta och gå in i din dator när du ligger och sover bara den är uppkopplad och kontrollera allt från vilken hårdvara du har och uppåt?

Paranoid? lite kanske men samtidigt med Intel och andra som planerar att lägga in funktioner att kolla av vilken hårdvara samt mjukvara du har och är kapabla till att låsa en dator på hårdvarunivå via nätet?

Ta bara nya Iphone där apple kan gå in och ta bort program direkt ur din telefon om de anser att du inte ska ha dem?

Då talar vi bara om vad företaget skulle kunna göra, slå ihop det med att någon får en smart ide, tar sig in i deras system och kan låsa och kontrollera alla intel datorer?

Visa signatur

"One is always considered mad, when one discovers something that others cannot grasp."
- Ed Wood